Het grote gerbiltopic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Albion

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:42

Maar een gerbilbak neemt toch niet zoveel ruimte in beslag? Ik had ook m'n gerbils al toen we gingen samenwonen.. Mijn bak is 80 breed x 40 diep dus past mooi op ieder standaard ikea kastje :)

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:59

Ik heb ze op een nachtkastje in m'n studentenkamer zelfs! :=

Al zijn gerbils natuurlijk geen reden om ruzie te maken met vriendlief ;)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:32

Ik had ze ook op mijn slaapkamer staan. Nu wel heerlijk dat ik ze gewoon kan zien vanaf de bank in mijn eigen fijne huisje :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:47

Apartement is groot zat.

Ik ga er ook geen ruzie om maken. Ik mag blij zijn dat hij t goed vind dat ze zowizo komen haha.

Een bak heb ik al, kastje ook. Alleen de gerbils ontbreken nog

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 19:36

Ooh maar dan komen ze vast wel een keertje :)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:58

Hallo

Ik weet niet of wij ons hier ook mogen melden maar sinds vrijdag in het bezit van een stelletje Gerbillus Gerbillus (Kleine Egyptische Gerbils) van 10 weekjes jong!
Het betreft een mannetje en een vrouwtje (onverwant uiteraard!) en het is de bedoeling de Kleine Egyptische Gerbil wat meer bekendheid te gaan bezorgen...

Ik hoop dat wij hier ook welkom zijn, ondanks dat het stelletje niet de gerbilsoort is waar dit topic om geopend is :o

Hier zijn "Frummel & Frommel" :

Frummeltje (het vrouwtje)
Afbeelding

Frommeltje (het mannetje)
Afbeelding

En hun verblijf
Afbeelding

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:06

Hee wat leuk! Lijkt mij dat je hier gewoon mee mag doen, gaat over de gerbil in het het algemeen (dus niet alleen mongoolse ;) )

Maar wat een leuke beestjes, lange staart hebben die zeg! Moeten ze 24 u per dag onder een warmtelamp? En heb je een van de twee gecastreerd? En worden Egyptische gerbils een beetje tam?
(Sorry veel vragen, ben nieuwsgierig :o )
Mooie bak ook, meer een echt terrarium :)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:49

Hoi

Veel vragen, geeft niet hoor !! Is juist super dat je zo geïnteresseerd reageert !
De diertjes moeten niet onder de 20° gehuisvest worden dus als de kamertemperatuur (in de winter) ook netjes boven 20° blijft, dan hoeven ze geen warmtelamp maar bij ons staat de thermostaat op 18° ingesteld, dus dan neem ik liever het risico niet en geef ze een warmtelampje, al is het maar eentje van 25 watt hoor!

Nou, volgens je overal lezen kan, blijken dit heel nerveuze diertjes te zijn... echter, deze twee zijn ontzettend tam... ze komen, zodra ze het deurtje van hun verblijf horen open gaan, aangerend en ruiken aan je hand, komen op je hand of arm zitten enz... eten ook gezellig op je hand enz...
Ze zijn inderdaad best druk, zitten geen seconde stil in hun verblijf en rennen van het één naar het ander en weer terug... combineer dat met een klein verblijf en dan kan ik me voorstellen dat dat nerveuze de bovenhand haalt en ze dus schuw worden... maar hier is dat dus echt niet, zelfs als ze onder hun boomstronk of hun dekentje liggen, komen ze nog aangestormd als ze me in het terrarium bezig horen!

Gecastreerd is het mannetje niet en het vrouwtje ook niet, het is net de bedoeling om met deze diertjes de Kleine Egyptische Gerbil op de kaart te brengen (ik ben zelf van België en hier kent men ze helemaal niet), vandaar dus!
Het was ook een flinke zoektocht om 2 onverwante jonge dieren te vinden, verder planten ze zich ook niet zo frequent voort als de gemiddelde knaagdieren maar houden het bij een nestje of 2 per jaar en zogen de jongen minstens 8 weken bij de moeder...

En inderdaad, hun staart is een stukje langer dan hun lijfje !

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 01:25

"nood" oproep
Wie heeft er nog een dame alleen zitten?
Nadat het niet goed ging met haar dominante zusje heb ik Upje apart gezet
Upje is 6 maand.. Toevallig iemand? :)

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 07:14

Nee sorry, hier alleen twee mannen.. Ik zou alle gerbil fokkers/ knaagdieren opvangcentra bellen :)

Maar daf is tof, wist niet dat de intentie was om te fokken, leuk! En erg leuke beestjes, zo leer je nog eens wat :) ik wist dat er verschillende soorten gerbils waren maar deze kende ik nog niet :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 09:00

Wat een leuke dieren zeg, die Egyptische gerbils!

Ik heb 2 vrouwtjes zitten, dus helaas ook geen plek.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 09:52

Wauw dat zijn mooie gerbils zeg! Is de verzorging nou ook heel anders? Ik zie dat de bak inrichting in ieder geval al heel anders. Hoe zit dat met bijvoorbeeld voeding? Zijn ze overdag ook actief of alleen 's nachts?

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:43

Welkom little gift leuk hoor. Elin je hebt pb

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:21

Afbeelding

Wat ik nu weer heb. -O-

Ik kijk net bij de gerbils, mist Billie een stukje van zijn staart.
Het stukje wat er van af is is 3 cm lang maar ik denk dat het stukje bot kleiner is aangezien hij ook een behoorlijke pluim op het einde van zijn staart had. Aan het einde van zijn overgebleven staart zit een stukje bot maar ik las op internet dat dat na een paar dagen er van af valt... :=
Ik zie nergens bloed liggen en Billie is ook gewoon totaal zichzelf, hij heeft volgens mij geen pijn ofzo.
Ik heb trouwens geen idee hoe dit gebeurd is? Het stukje staart lag bij de molen dus ik denk dan dat het tussen de molen is gekomen?
Het ziet er in ieder geval niet uit, zo'n korte staart. :')
Maar wat ik me af vroeg, kan Billie op deze manier, met een 'open' staart geen infecties ofzo krijgen?

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:55

Wat een leuke diertjes ook little_gift :j Interessant om deze ook te zien!

Oh jeetje yellowtje.. ik heb er gelukkig geen ervaring mee, maar volgens mij gebeurt het in de natuur ook bij roofdieren dus dan zal het geen kwaad kunnen denk ik? Dan gaan ze er ook niet dood aan en is de infectiedruk veel hoger.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:12

xManon_ schreef:
Wat een leuke diertjes ook little_gift :j Interessant om deze ook te zien!

Oh jeetje yellowtje.. ik heb er gelukkig geen ervaring mee, maar volgens mij gebeurt het in de natuur ook bij roofdieren dus dan zal het geen kwaad kunnen denk ik? Dan gaan ze er ook niet dood aan en is de infectiedruk veel hoger.

Dat dacht ik dus ook, dus hoop ik maar dat dat zo is! Op internet stond in ieder geval dat het binnen enkele dagen heelt.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:48

Ellin kan je helaas ook niet helpen heb 2mannen.

Little gift leuk een andere gerbil soort te zien.

Yellow ai wat vervelend zeg hopelijk houd je gerbil er verder niks aan over.

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:04

Daarom mag je een gerbil nooit bij zijn staart pakken, op internet staat dat ze die soort van los kunnen laten.. Maar weet niet precies hoe en of dat waar is maar dan kan het niet echt kwaad, zou wel inderdaad wel op blijven letten of het toevallig niet gaat ontsteken.. Maar wel zonde van het staartje! Daar zal je gerbil wel aan moeten wennen denk ik, balans enzo..

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:07

@ little_gift: ik had even naar Egyptische gerbil gezocht op Google en kwam de afbeelding van jouw mannetje tegen, staat op gerbil.nl, ben jij die fokker die ze daar noemen of..?

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:08

wat vervelend van dat staartje, hopelijk geen pijn of wat anders ..
ik moet even 1 van de pups spammen :P
Afbeelding

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:22

Zo schattig <3

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:10

Ik heb hem ook niet aan zijn staart opgepakt, zou ik nooit doen. ;) Ik denk dat zijn staart tussen het radje ofzo is gekomen want daar lag zijn stukje staart. Maar dat is op zich ook wel raar want het is zo'n houten radje. Ik dacht dus ook al wel dat het misschien wel wat gevolgen voor zn balans kan hebben. :( Super sneu voor hem.

Wel een schatje zeg, op die laatste foto! <3

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:27

yellowtje8 schreef:
Ik heb hem ook niet aan zijn staart opgepakt, zou ik nooit doen. ;) Ik denk dat zijn staart tussen het radje ofzo is gekomen want daar lag zijn stukje staart. Maar dat is op zich ook wel raar want het is zo'n houten radje. Ik dacht dus ook al wel dat het misschien wel wat gevolgen voor zn balans kan hebben. :( Super sneu voor hem.

Wel een schatje zeg, op die laatste foto! <3

Nee ik bedoelde ook absoluut niet dat je dat gedaan zou hebben, sorry als dat zo over kwam :P maar dat had ik ergens gelezen "je mag hem nooit bij de staart oppakken want...."
Maar hij komt er vast weer bovenop :)

Off-topic: ik had vroeger een konijn die een stukje poot verloren was, waarschijnlijk klem gezeten al bij de fokker en bij ons is het stukje er pas af gevallen (was de tweede dag dat we haar hadden) dus wij waren hartstikke ongerust of het konijn het wel ging redden etc.. Beestje heeft nergens van op gekeken (wel door de da laten checken natuurlijk) en heeft nog 9 jaar lang en gelukkig geleefd samen met d'r buddy :)

Lang verhaal kort: denk dat dieren veel meer aankunnen dan dat wij mensen soms denken :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:34

gerbilbak verschoond en opnieuw ingericht nu zijn ze al de hele avond bezig met verbouwen

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:55

Dit is apart trouwens. Ik 'like' gerbil shop q.ueenies op facebook en hij had een foto geplaatst met een zelfgemaakte bak van wel 1 m hoog dacht ik.. Dus ik plaatste een reactie of dit niet een beetje gevaarlijk was, als de gerbil van het hoogste plateau valt is het een heel eind naar beneden..
Paar uur later plaatst er nog iemand een reactie met dat zij dat ook dacht...
En net kijk ik op Facebook en kan mijn en haar reactie nergens meer vinden.. Hij ia duidelijk online geweest want hij reageert soms ook op andere berichtjes.. Maar heeft hij nou mijn bericht gewoon verwijderd?? Vind het wel heel raar, was het een te negatieve vraag ofzo.. Raar..