Puppy erbij 2019

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

candalisa

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 00:39

Ik wil straks heel graag weer de flyball en agility gaan doen maar frisbee lijkt me ook erg leuk en dit os ook voor mij nog onbekend. Wel moet ik me mog over een drempel zetten want met Joy ben ik nog erg voorzichtig die heeft bijna 2 jaar geleden haar kruisband finaal afgescheurd en minuscus verbrijzeld toen ze enkel een aanzet wilde doen om te spelen. Dierenarts vertelde me toen dat 86% de ander knie ook scheurde dus bij elke sprong huppeltje blije actie of aanloopje schiet ik volledig in de stress ... ze doet het goed maar ander kant doet het me erg veel verdriet als ik zie dat ik dr zo erg tegen hou. Als Mila er is hoop ik het een beetje los te kunnen laten en haar nig even een paar blije zorgt oké jaren te kunnen geven.

1jaar
Afbeelding

10 jaar afgelopen maand
Afbeelding

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 01:03

Wil je dan met je aussie of met je rottweiler gaan frisbeen?

Edit: oh ik zie dat je rottweiler 10 is. Dat zal m dus niet worden denk ik := In mijn frisbeeles zitten eigenlijk alleen maar Aussies. Enorm geschikt :D Ook het drijven bij de schapendrijven waar ik train zijn ze fanatiek. Maar dat zijn wel Aussies die alleen uit werklijnen komen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 06:55

Bij behendigheid kun je natuurlijk al hoop belasting weg halen door laag te laten springen.

Zelf veel zin in hoopgility te gaan doen ooit. Dat wordt hier redelijk in de buurt goed gegeven en is overdekt wat ik erg fijn vind ivm mijn moeilijke herder. Prive training dan ook echt prive

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 07:27

Voor mijn gevoel moeten vooral de grote honden erg hoog springen voor hun hoogte. Dundy en Dexter zijn 54cm en 52cm en zouden daarmee 55cm-65cm moeten springen. Ruim over zichzelf dus. Nu doen ze dat makkelijk, maar ik ben er niet zo'n fan van...

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 07:46

Ik denk dat flyball idd zwaar is voor de gewrichten doordat ze met een noodvaart aankomen bij die kast(?) en dan zsm om moeten draaien. Het lijkt me bij agility toch ook wat makkelijker om je niveau naar beneden aan te passen om je hond te ontlasten. Maar goed ik ben niet zo competitief ingesteld, ik snap dat je bij wedstrijden vast zit aan je schofthoogte :P

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 09:20

Niet bekend in de sporten dus daar kan ik niks over zeggen maaaar

Boellie is jarig! 3 jaar alweer
Afbeelding
Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:39

Kaus schreef:
Schapendrijven is maar eens per week en daar moeten we elke keer de auto voor lenen. Daarbij is het ook vrij duur. Zeker met de bezinekosten van elke keer 45 min enkele reis.

Ik denk dat Dexters coördinatie komt door zijn kapotte poot toen. Hij heeft van 4-7 maanden niet mogen rennen en springen. Wat imo de leeftijd is waarin pups hun lijf leren kennen. En wij hebben Dexter daar enorm voor moeten behoeden. Ik denk sowieso dat behendigheid een betere keuze is dan frisbee voor nu. Gaat me toch wat gecontroleerde dan de frisbees vangen. Daar maakt Dundy soms nog sprongen bij waarbij ik liever wegkijk >;) Meneer heeft een beetje last van hoogmoed dus springt graag wanneer de frisbee nog ruim te hoog is :')

Doe je balansoefeningen met hem?

Harvey was ook zo'n pup (nog steeds wel), die niet in de gaten had dat hij in het bezit was van vier poten, en in het bijzonder twee achterpoten. Daar ben ik al jonge pup al mee begonnen met balansen.

De regeltjes vlogen me op de oren in het begin, en het duurde ruim een half uur voordat ik hem voren met de poten op de egeltjes had staan. Maar, dan hebben we steeds uitgebreid en uitgebreid en nu doet hij het enigszins met beleid.

Op de wip moet hij touch doen, wat betekent dat zijn achterpoten op de wip blijven staan en zijn voorpoten een 10 tot 25 cm ervoor. Dat was voor hem heel moeilijk, maar door de balansoefeningen werd het wel steeds beter.

Inmiddels kan hij snel en behendig door het parcours zonder alles te breken. :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:40

kiwiwitje schreef:
Niet bekend in de sporten dus daar kan ik niks over zeggen maaaar

Boellie is jarig! 3 jaar alweer
[ [url=m/OxHbm3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XEWR5C.jpg]Afbeelding[/url] ]

Och wat was die schattig als puppy! Om op te vreten! Gefeliciteerd met de knappe kerel. Hoelaat is er taart? Y)(^) :)F

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:42

Gefeliciteerd kiwiwitje met bully!! Wat vind hij van de pups?

Interessant kim, wat me aan iets anders doet denken. Zijn er mensen die standaard oefeningen doen met zon balans kussen bijvoorbeeld?

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:55

Kaus nee idd niet met rottie die heeft pensioen maar door haar ongeluk ven ik wel onzeker geworden. Als zij zomaar iets breekt wat gebeurt er als Mila de lucht in springt en verkeerd terecht komt? Pfff duurt nog minstens anderhalf jaar maar vind dat best moeilijk.

Gefeliciteerd kiwiwitje!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 10:04

Dankje! :D :D

Grappig he, hij is zo anders dan de pupfoto! Helaas geen taart maar ze krijgen straks gewoon een extra snack :')

Boellie vind de pups mega interessant maar vind het ook maar gekke dingen. Komt vast goed als het straks echte hondjes worden. Vandaag dag 12. Hopelijk gaan de oogjes snel open <3

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:07

Gefeliciteerd Kiwi *\o/* Y)(^)

KimD, ja we zijn al enorm lang bezig met balans maar hij blijft het eng vinden. Hij durft zijn achterpoten niet te gebruiken. Zijn al naar de fysio met hem geweest voor advies en zij heeft ons een hele lijst met oefeningen gegeven die we elke dag trouw doen en meer. Hij mist ook volledig de spieren over zijn heupbotten. Hij is overal mooi gespierd maar daar is hij gewoon kaal.

Hij heeft enorme angst om zijn achterpoten te gebruiken. Springt overal op met zijn voorpoten maar doet er alles aan om achter niet te gebruiken. Kostte me ongeveer twee maanden om hem met vier poten op de pinda te krijgen. We zijn nu bijna twee maanden bezig om hem met vier poten op een krukje te hebben. Vier poten op de egels lukt ook nog niet. Hij doet er echt álles aan om achter niet te gebruiken. En als je dan te lang doordramt met vragen of hij het wel wil doen loopt hi weg of gaat liggen piepen. Hij loopt tijdens het spelen ook veel liever om een tak of sloot heen dan dat hij er overheen gaat.

Als hij eenmaal iets heeft gedaan is hij er wel een stuk zekerder in. Maar hij hoeft maar één keer ergens vanaf te glijden of te struikelen en hij is weer onzeker.

En er is lichamelijk echt niks mis. Hij is vier keer bij de fysio geweest en de DA heeft hem gevoeld op HD en PL. Als hij eenmaal ergens zeker in is is hij ook erg behendig.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:10

Heb je al eens aquatherapie geprobeerd icm cavaletti's?

Er zijn echt veel meer honden die daar last van hebben, je bent niet de enige die een hond heeft die bang is om zijn achterpoten goed te gebruiken! Hoeft ook echt geen medische oorzaak voor te zijn. :n

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:14

Ik was een beetje bang voor de opmerkingen 'er is iets mis met je hond, hij heeft sowieso pijn. Alles op de röntgenfoto en alles bij meerdere DA's en seconde opinions ' := Gezien dat vaak bij paardentopics gebeurd.

Cavaletti moet ik nog steeds Kopen! Ik kan het alleen nergens een beetje betaalbaar vinden. Vind namelijk 50€ voor 5 stokjes vrij veel... Binnenkort even bij de bouwmarkt kijken voor PVC buizen en verhogingen van wat dan ook.

Aquatraining is me destijds met zijn poot afgeraden. Ondertussen is hij daar natuurlijk 100% van genezen dus dat zou een optie kunnen zijn. Richt je dan echt op zwemmen of op lopen door water?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 10:20

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:37

Kaus schreef:
Ik was een beetje bang voor de opmerkingen 'er is iets mis met je hond, hij heeft sowieso pijn. Alles op de röntgenfoto en alles bij meerdere DA's en seconde opinions ' := Gezien dat vaak bij paardentopics gebeurd.

Cavaletti moet ik nog steeds Kopen! Ik kan het alleen nergens een beetje betaalbaar vinden. Vind namelijk 50€ voor 5 stokjes vrij veel... Binnenkort even bij de bouwmarkt kijken voor PVC buizen en verhogingen van wat dan ook.

Aquatraining is me destijds met zijn poot afgeraden. Ondertussen is hij daar natuurlijk 100% van genezen dus dat zou een optie kunnen zijn. Richt je dan echt op zwemmen of op lopen door water?

Ik heb van die hoge pionnen met gaten erin, die zijn speciaal voor zulke oefeningen, zijn ook niet zo gek duur. Maar waar komen die ook weer vandaan. :')

Je hebt speciale zwembaden waar de hond dus getraind wordt, het aanhouden van een rustig maar strak tempo bijvoorbeeld. Dat wilt zeggen dat de hond niet zich naar voren 'duwt', maar echt zijn achterpoten gebruikt waardoor de spieren rondom zijn dijbenen en heup een stuk meer training krijgen en zichzelf gaan dragen.

Het nadeel van een hond wat slap van achteren is dat ze ergens anders gaan compenseren, meestal in de rug, de wervel net op of net achter de aanhechting van de ribben is vaak de pineut.

Met cavaletti's train je die spieren uiteraard ook, dat werkt in principe hetzelfde als bij paarden.

Ik varieer wel in hoogte, soms de latten op dezelfde hoogte, soms maak ik een piramide, dus voren een latje diep, volgende een gat hoger, volgende twee gaten hoger, volgende weer twee gaten lager en de laatste weer op het laagste gat.

Of een trap, dus altijd een gat hoger.

Dat is een super fijne en makkelijke training! Als de honden doorhebben hoe het moet trippelen trappelen ze er vanzelf over en weer terug. Ik zet erachter altijd een (hooper)ton of pion waar ze om moeten, zodat ze ook weer een goede aanlooplijn hebben. :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:48

Crufts 2019 *\o/*
Afbeelding

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:11

Ik heb het idee dat de spieren in zijn achterpoten wel goed zitten. Daar heeft hij ook wel spieren. Het lijkt bij hem echt in zijn heupen te zitten.

Ik heb eventueel wel filmpjes van zijn loopje die ik je kan sturen? Hij loopt namelijk best wel als een kip :=

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:16

Kaus schreef:
Ik heb het idee dat de spieren in zijn achterpoten wel goed zitten. Daar heeft hij ook wel spieren. Het lijkt bij hem echt in zijn heupen te zitten.

Ik heb eventueel wel filmpjes van zijn loopje die ik je kan sturen? Hij loopt namelijk best wel als een kip :=

Dat mag :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:31

Als cavaletti deden wij gewoon van die houten bezemstelen gebruiken. Deze op ongelijke dingen leggen dus 1 kant op een emmer, de andere op de grond en de daarop volgende de ene kant op een steen en andere op de grond. Verschillende hoogtes dus en enkel in stap er over. Dan waren ze vlot moe en werkte super goed. We hadden er ook waar we houten vierkante plaatjes aan de uiteinden hadden. Dan uiteraard de steel niet in het midden bevestigen maar aan 1 kant. Door middel van draaien had je zo diverse hoogtes die je kon gebruiken.
Wij gebruikten ze overigens voor asiel honden. Als bezigheidstherapie maar ook eventueel revalidatie of gewoon voor bewustwording van eigen lijf of om rust in een hond te krijgen. Immers als de hersenen bezig zijn met deze oefeningen dan kunnen ze even de rest los laten wat er omheen gebeurd

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:41

Zelf geen ervaringen met aquatherapie Kaus maar ik hoor er wel goede verhalen over! Misschien kun je ze gewoon eens bellen/mailen met je verhaal en zien wat zij ervan denken. 'Mijn' hondenschool heeft ook speciale cursussen die balans en coördinatie heten, wellicht is er bij jou ook zoiets in de buurt?

Gefeliciteerd met Boellie, Kim! :D

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:04

Gefeliciteerd met Boelie. *\o/*

Bij de aldi heb je deze week agilitie spullen. Heb de tunnel meegenomen voor Senna. ;)

10 euro per stuk.
Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 12:21

dankje! :D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:31

Nou ik hoorde het al dat ze dat bij de Aldi hebben maar ik kan het nergens vinden >;) Ik ga nog even goed zoeken. Kan die slalom mooi als cavaletti gebruiken.

Dierenfan, ja zoiets zou inderdaad handig zijn alleen wij hebben helemaal geen dingen als een bezem _O- Denk dat we dan met tien bezems kopen duurder uit zijn :Y)

Lotte, ja nu je het zegt! Ze hebben bij mijn hondenschool een prachtige hindernisbaan :D Daar ga ik vragen mee te oefenen.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:43

Waar kan je crufts bekijken kim?