Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
KingYasFenn schreef:Met een opposum is vanuit Duitsland inderdaad nog te doen
maar pas op jongens met Hamm!
er is in Duitsland een reptielen ziekte uitgebroken en die gaat helemaal via beurzen door naar andere landen..
Het zit vooral op slangen maar ook op andere reptielen zoals skinks..
Ik weet even niet meer precies wat het was, Iemand die bij mij een terra kwam kopen heeft laatst 2 skinks erbij gehaald (uit Duitsland, van de beurs) en kon uiteindelijk 5 andere reptielen thuis erbij opgeven.. de diertjes redden het gewoon niet..
(ik ga even kijken of ik de precieze naam kan terug vinden, hij heeft het mij toen gezegd toen ik mijn terra verkocht aan hem.....het was enorm spelende in Duitsland en import vanuit daar is voorlopig ook echt afgeraden...dat hij de bak kwam halen is nu 1,5week terug...)
Fiffill schreef:KingYasFenn schreef:Met een opposum is vanuit Duitsland inderdaad nog te doen
maar pas op jongens met Hamm!
er is in Duitsland een reptielen ziekte uitgebroken en die gaat helemaal via beurzen door naar andere landen..
Het zit vooral op slangen maar ook op andere reptielen zoals skinks..
Ik weet even niet meer precies wat het was, Iemand die bij mij een terra kwam kopen heeft laatst 2 skinks erbij gehaald (uit Duitsland, van de beurs) en kon uiteindelijk 5 andere reptielen thuis erbij opgeven.. de diertjes redden het gewoon niet..
(ik ga even kijken of ik de precieze naam kan terug vinden, hij heeft het mij toen gezegd toen ik mijn terra verkocht aan hem.....het was enorm spelende in Duitsland en import vanuit daar is voorlopig ook echt afgeraden...dat hij de bak kwam halen is nu 1,5week terug...)
Oei wat vervelend, had je de naam nog gevonden?
Citaat:ik moet helaas melden dat 2 weken geleden mijn volwassen Morelia spilota dame plots overleden is... ik ben met spoed naar M. Maas gegaan en hij heeft haar gelijk antibitoica ingespoten dit mocht niet baten, 45 minuten later was zij niet meer. Mark stond er zelf ook perplex van, aangezien het zo plotseling was. En ook dat het diertje ondanks de spoedbehandeling alsnog overleed kort erna. we hebben toen sectie laten plegen op dat dier en uiteindelijk ook enkele andere dieren laten nakijken en speeksel kweekjes laten afnemen ( spaarrekening is dus weer leeg) maar uiteindelijk is er een bacterie gevonden die er gewoon is en dus dodelijk kan zijn. het veroorzaakte slijm in de bek en de longen liepen vol met pus en slijm en zodra je symptomen waarnam was je eigenlijk al te laat.. de dieren die dus enigszins slijm in de bek hebben zijn nu in behandeling met antibitoica en we gaan hopen dat alle dieren er bovenop komen. maar dus een waarschuwing voor alle hobbyisten, deze bacterie is gewoon in de omgeving je kan er niets aan doen alleen door de RA laten nakijken en speeksel laten afnemen en vervolgens waneer deze bacterie gevonden is starten met een 10 daagse behandeling.
symptomen zijn: slijm in de bek, roze verkleuringen aan de buikzijde, wanneer je hierop drukt trekt deze roze kleur weg en trekt terug( verhoogde doorbloeding) ook zijn de dieren soms lusteloos en weigeren voedsel op het laatste moment. ook gaan de dieren slijm ''ophoesten'' en proberen te braken.. wanneer het braken etc begint ben je te laat.. de verkleuringen en het kleinste beetje slijm zijn de eerste symptomen en dan moet actie ondernomen worden!
laat dit een les zijn voor elke hobbyist! ik had mijn gehele collectie hier aan kunnen verliezen!
Citaat:toch wel het is een bacterie die overal is... alleen dieren met symptomen zijn dus ook in gevaar... er is mij dan ook duidelijk aangegeven dat je hier niets aan kunt doen behalve behandelen wanneer het opduikt... je kunt het niet voorkomen...
Citaat:Het virus waar ze het over hebben met de Hamm beurs (eigenlijk bijna elke beurs komt
er een of andere waarschuwing van dat het ergens is opgedoken) is het paramyxovirus.
Overigens is er een groot verschil tussen een bacterie en een virus! Het zijn 2 totaal verschillende “organismes”.
Simpel gezegt is een bacterie een eecellige levensvorm met een eigen stofwisseling.
Met andere woorden eet, drinkt en plant zich voort (zelfverzorgend). Aan de andere
kant is een virus zeker 100x kleiner dan een bacterie. Het word niet tot een levensvorm
gerekend omdat het geen stofwisseling heeft (eet en drinkt niet). Het is een eiwitomhulsel
met een stukje DNA of RNA-materiaal erin dat is “voed” met DNA van andere cellen cq overneemt.
Ben benieuwd naar het naampje maar altijd ruk om een dier te verliezen