Het grote gerbiltopic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

stalmilagro

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:25

ah plutolover kan je hem nog steeds niet overhalen met mijn lieve foto's? haha .. leuke gerbils anoek

Anoekgr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:41

EllaBellaah schreef:
Mooie foto's zeg? Hoe houd je die laatste twee uit elkaar :=

eentje is donkerder dan de ander, alleen ze verkleuren nog wel is.
Dus ik kijk vaak naar hun formaat, eentje is mooi slank en de ander wat molliger :+

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:58

stalmilagro schreef:
ah plutolover kan je hem nog steeds niet overhalen met mijn lieve foto's? haha .. leuke gerbils anoek

Ik doe me best... Maar me vriend blijft erbij eerst ander huis.. Aangezien we ook nog de pup hebben.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:30

Hoi allemaal, ik ben sinds 2 dagen me aan het oriënteren en inlezen over gerbils, met als doel een eigen koppeltje (van hetzelfde geslacht) aan te schaffen en natuurlijk een mooi verblijf+inrichting. Dus ik ga een beetje mee- en teruglezen in dit topic en hoop zo nog wat dingen op te steken.

Ik heb ook wat vraagjes, maakt het qua karakter/speelsheid/tamheid/"vriendelijkheid naar elkaar toe" nog uit of je 2 mannetjes of 2 vrouwtjes neemt?
Weet iemand of er ook een fokker zit in Noord-Holland, ik kon er niet zo makkelijk 1 vinden op internet.
Verder heb ik eigenlijk zeer weinig gerbils in het echt gezien, is er misschien iemand in de buurt van Alkmaar die het leuk vind om zijn gerbils aan mij voor te stellen?

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 21:40

Welkom! :)

Mannetjes zijn vaak net ietsje rustiger en liever dan vrouwtjes in mijn ervaring

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:43

2 mannen of 2 vrouwen maakt nie zo veel verschil beide geslachten kunnen ruzie krijgen onderling wat niet te hopen is uiteraard. Kwa tamheid is het belangrijk hoeveel ze bij de fokker in handen zijn geweest, en hoe de ouders zijn. Ik heb ze van een fokker die ze verkocht als handtam, maar helaas zijn ze dat niet. Maar opzich vind ik dat niet heel erg vind ze zo ook heel leuk om naar te kijken.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:48

Ik heb er (gok ik) ook eentje van dezelfde fokker als Roosje, ook nooit heel tam geworden. Mijn andere dame is wel heel tam.
Mijn vorige paartje had uit een (goede!) dierenwinkel, die werden ook heel tam.

Goed tam worden kost denk ik een week of 3 als je dagelijks bezig bent. Nibbit (de niet tamme) komt meestal niet als ik bezig in de kooi, hoogstens snack halen en weer weg. Ezarja is daarentegen tam, komt altijd nieuwsgierig kijken enzovoorts :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:41

Ik heb Ezarja al sinds zondag niet meer gezien... heb ik haar morgen nog niet gezien, laat m'n vader even met z'n hand door de bak voelen -O-. Nibbit zie ik wel steeds.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:48

Oef dat is naar . Hopelijk valt het mee.

Mijn gerbils hebben sinds een paar dagen ruzie ofzo. Jagen elkaar op en hoor regelmatig licht gepiep. Heb ze net gecontroleerd voor zover mogelijk en lijken niks te mankeren.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:55

Mijn mannen zijn inderdaad ook wat rustiger dan de vrouwen. Die zijn net wat vaker bezig in de bak. Mijn twee opgevangen gerbils zijn naar een nieuw baasje gegaan dus fijn. En 3 van mijn mannelijke jongen hebben ook al een nieuwe aanstaande baas :) Oh eskegirl wat gek? En xmanon wel goed in de gaten houden voor ze elkaar echt verwonden

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:20

Ik zal binnekort weer eens een filmpje of dergelijke van Smaug, Nyx en Pan maken. Het gaat nogsteeds super met zijn 3en gelukkig :D.

Ik had laatst een knaagsteentje als extra gehaald maar ze zitten er niet aan. Ze knagen overal op behalve op de knaagsteen. Ik haal nu telkens op school een groot stuk karton (waar wc rollen okm van gemaakt worden) en daar scheur ik steeds flinke stukken vanaf. Zo hebben ze eigenlijk altijd karton en het kost niks.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:23

Ik heb hier een loopwiel gekocht, die uiteraard onmiddelijk ondergespaaid is en onbruikbaar is gemaakt :')

Een van de 3 heeft de nare gewoonte gekregen om te bijten(en vast te houden) als ik haar op pak. De andere kruipt dan weer zo het deurtje uit je hand op..

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 00:26

Azmay: dat is niet zo mooi, heeft je gerbil misschien pijn of zo? Naar mijn wegen bijten ze eigenlijk nooit 'zomaar'? Of misschien heb je de geur van eten op je hand? Dat is mij een keer overkomen, was vergeten dat ik net broodjes gesmeerd had en had geen handen gewassen, hap! En niet meer loslaten :') moest hem echt eraf halen zegmaar, rotzakje, wilde z'n "eten" natuurlijk niet afgeven :P

AcrylicMess: ik dacht eigenlijk dat die knaagstenen niet zo goed waren voor gerbils? :o Iets met een teveel aan mineralen omdat ze zo verwoed knagen.. Misschien die van jou niet :P

xManon: mijn mannen vechten de laatste tijd ook meer, hoor ook wel eens gepiep.. Maakte me in het begin echt zorgen maar er is nog steeds niks 'ernstigs' gebeurd, geen wondjes oid en dat heftige vechten is nu toch al een maandje aan de gang..

EskeGirl: ik had een keer een van mijn gerbils ook 3 dagen ofzo niet gezien.. Maar alles was gewoon prima, bleek dat ze weer even niet bij elkaar slopen waardoor ik de andere dus telkens wel gezien had en die ene niet toevallig.. Maar ik hoop dat je hem snel vindt en alles goed is..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 00:31

Albion schreef:
Azmay: dat is niet zo mooi, heeft je gerbil misschien pijn of zo? Naar mijn wegen bijten ze eigenlijk nooit 'zomaar'? Of misschien heb je de geur van eten op je hand? Dat is mij een keer overkomen, was vergeten dat ik net broodjes gesmeerd had en had geen handen gewassen, hap! En niet meer loslaten :') moest hem echt eraf halen zegmaar, rotzakje, wilde z'n "eten" natuurlijk niet afgeven :P

AcrylicMess: ik dacht eigenlijk dat die knaagstenen niet zo goed waren voor gerbils? :o Iets met een teveel aan mineralen omdat ze zo verwoed knagen.. Misschien die van jou niet :P

xManon: mijn mannen vechten de laatste tijd ook meer, hoor ook wel eens gepiep.. Maakte me in het begin echt zorgen maar er is nog steeds niks 'ernstigs' gebeurd, geen wondjes oid en dat heftige vechten is nu toch al een maandje aan de gang..

EskeGirl: ik had een keer een van mijn gerbils ook 3 dagen ofzo niet gezien.. Maar alles was gewoon prima, bleek dat ze weer even niet bij elkaar slopen waardoor ik de andere dus telkens wel gezien had en die ene niet toevallig.. Maar ik hoop dat je hem snel vindt en alles goed is..

Het lijkt een pijnreactie, maar ik kan geen verklaring geven eigenlijk. Ze beet echt gruwelijk hard door. De andere 2 hebben nergens last van en ze zal toch de kooi uit moeten als ik hem verschoon. Echt iets om aan te werken dus.

Hier is het stoeien een stuk minder geworden, is even een fase geweest. Nu drukken ze mekaar nog wel eens aan de kant met wat gepiep maar dat is duidelijke taal.

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 00:37

In een speciaalzaak had ik het nog na gevraagd (ze verkopen daar oa reptielen en apartere knaagdieren en fokken ook wel eens een nestje gerbils) en die meneer zei dat degene die ik gekocht heb geschikt waren. Ik kon er ook niet veel op internet over vinden helaas vandaar dat ik daar advies heb gevraagd.

Ik zal nog wel een keer proberen te zoeken of ze het nou wel of niet mogen. Ze hebben er nog niet 1x aan gezeten dus sowieso niet een hele nuttige aankoop :p

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 00:38

Ze zijn nu een jaartje ongeveer. Hopelijk is het bij hen ook een fase.. Kan ik iets doen om het minder te maken?

Oef niet fijn een gerbil die bijt :oo

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 00:42

Heb ook van die witte knaagblokken .. Dus geen mineralen blokken .. Volgens mij is er wel wat af geknaagd maar volgens mij doen ze dat bijna nooit

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 00:46

Die van mij knagen graag aan huisjes, bruggen e.d. :P
En karton :j

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 01:22

xManon_ schreef:
Ze zijn nu een jaartje ongeveer. Hopelijk is het bij hen ook een fase.. Kan ik iets doen om het minder te maken?

Oef niet fijn een gerbil die bijt :oo

Die van mij zijn ook net een jaar.. Misschien een soort wasdom test ofzo? :P nee geen idee.. En ook al blijven die van mij vechten/ruw stoeien (of net wat het dan ook is) en piepen, daarna zijn ze weer dikke vriendjes en zitten ze samen hooi te knabbelen of te eten dus als ze dat nog gewoon doen zou ik me niet al te veel zorgen maken :) wel in de gaten blijven houden... Dat doe ik ook

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 01:25

stalmilagro schreef:
Heb ook van die witte knaagblokken .. Dus geen mineralen blokken .. Volgens mij is er wel wat af geknaagd maar volgens mij doen ze dat bijna nooit

AcrylicMess schreef:
In een speciaalzaak had ik het nog na gevraagd (ze verkopen daar oa reptielen en apartere knaagdieren en fokken ook wel eens een nestje gerbils) en die meneer zei dat degene die ik gekocht heb geschikt waren. Ik kon er ook niet veel op internet over vinden helaas vandaar dat ik daar advies heb gevraagd.

Ik zal nog wel een keer proberen te zoeken of ze het nou wel of niet mogen. Ze hebben er nog niet 1x aan gezeten dus sowieso niet een hele nuttige aankoop :p

Dat zal het wel zijn... Heb ooit ergens iets gelezen dat gerbils dat niet mogen omdat het zulke knagers zijn (en dus de mineralen in één keer binnen zouden krijgen) maar als het geen mineralenblokken zijn heb ik niks gezegd :D
weet het sowieso niet zeker hoor maar dacht het ooit te hebben gelezen ergens op internet

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:43

Ja volgens mij worden het kalkstenen genoemd en ook voor de vogels hun snavel gebruikt :)

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:05

Oooh zijn dat die soort van ovale witte dingen die je wel eens ziet?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:27

Ik heb net even met het bakje met gedroogde meelwormen (Ezarja's favoriete snack) geschut, deurtjes eruit en ze kwam boven, alles is goed met haar :j

Vervelend probleem dat bijten!

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:51

Nee deze zijn vierkant liggen wel bij de knaagdier spullen maar denk ong zelfde spul als voor vogels

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:28

Ik wil ook gerbils... Maar krijg me vent echt niet Overgehaald. Hij wilt eerst ander huis...

De kijker is gwst was posetief maar dat zegt niks... Nu afwachten op reactie maar ben er bang voor...