Puppy erbij 2019

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 21:25

finnens schreef:
Wat zijn de medische risico's als je je teef wel laat helpen? (Buiten operatie risico's om) Puur uit interesse. Ik moet me er nog beter in gaan verdiepen en de voor en nadelen gaan afwegen.

Aangezien onze andere intacte teef dus melkkliertumoren heeft wat vaak voorkomen kan worden door te laten helpen heeft het me wel aan het denken gezet wat te doen met deze pup. Het is namelijk wel vervelend. Ze komen wel eens terug en onze hond was/is dus met 1 keer onder het mes niet genezen.

Edit, wat een popje kabayo!

even gekopieerd :

*kans op gewichtstoename, vacht verandering en gedragsverandering

*Enkele studies tonen aan dat teefjes agressiever kunnen worden naar gezinsleden na sterilisatie, mits ze eerder ook al agressief waren. Dit kan komen door een vermindering van oestrogeen en oxytocine, welke beide zorgen voor een kalmerend effect.

*Gesteriliseerde honden hebben meer kans om urineweginfecties te ontwikkelen.

*5 tot 20% van alle gesteriliseerde teefjes lijden aan urine incontinentie, wat betekent dat ze slechter hun urine kunnen ophouden. Tenminste één studie toont dit aan bij honden die gesteriliseerd worden vóórdat ze drie maanden oud zijn. Het risico is groter bij honden met overgewicht en bepaalde rassen die al aanleg hebben voor deze aandoening. Er bestaan gelukkig wel medicijnen voor deze aandoening waardoor het meestal snel onder controle is.

*Honden die zijn gesteriliseerd voordat ze zijn uitgegroeid kunnen iets groter worden dan anders;

* Een heel klein verhoogd risico voor gesteriliseerde honden om transitionele celcarcinoom bij de blaas, osteosarcoma en hemangiosarcoma (drie verschillende soorten kanker) te krijgen. Vooral de rassen die al aanleg hebben om deze ziektes te krijgen.

*Honden die vóór vijf maanden worden gecastreerd hebben een iets meer kans om heupdysplasie en een scheuring in de kruisbanden (CCL) te ontwikkelen. Vooral de rassen die al aanleg hebben om deze ziektes te krijgen. (dus voor de eerste loopsheid, wat de grootste kans op melkkliertumoren verkleind)

*Gecastreerde honden hebben meer kans om hypothyreoïdie te ontwikkelen. Hypothyreoïdie is een moeilijk woord voor een te traag werkende schildklier.

dit gaat dus alleen om de teefjes.

KarmaChansy

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:26

Neeee vrijdag zijn ze 5 weken :p helaas moet elina nog even wachten :D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:44

Ik vind ze super gelukt KC, ben benieuwd hoe ze over een jaar of twee zijn <3

Hier zitten de honden wel regelmatig in de bench. Sowieso wanneer ze eten, tijdens bezoek en wanneer ze hun rust niet vinden omdat het druk om het huis is. Ze liggen namelijk graag in de vensterbank en op de benches en dan kunnen ze constant naar buiten kijken en raken steeds getriggered. In de bench is dat zo klaar.

Mag ik even jullie advies? Dexter is nu oud genoeg om te gaan sporten en de sportlessen beginnen ook weer. Ik weet alleen niet zo goed wat ik met hem moet doen. Hij vindt frisbeeen prachtig alleen hij is er zó slecht in. Ik denk niet dat hij ooit een frisbee gevangen heeft :Y) Alle juiste technieken zijn er maar hij benadert het gewoon meer als drijven dan als frisbee.

Daarbij is hij lichamelijk super onhandig dus ik laat hem niet springen want hij landt de ene keer op één poot en de andere keer op zn rug :roll:

Zou behendigheid beter zijn? Of bijvoorbeeld flyball of hoopers? Of juist wel gaan frisbeeen zodat hij het leert?

Hij is 15,5 maand dus ruim oud genoeg om de basis erin te stampen.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:46

Dank je kaus ik ben ook echt benieuwd :D

Anders lekker canicrossen of steppen? Moet je wel zelf ook actief zijn haha

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:48

Finnens dit is wel een mooi lijstje hier hebben se de nadelen ook verder toegelicht

http://www.dierenkliniekdetweesprong.nl ... n-de-teef/

Mijn rottweiler is op 10mnd leeftijd gesteriliseerd (dubbele baarmoeder ontsteking) en die heeft 0,0 er aan over gehouden blijft heel mooi op gewicht zit super in dr haar en is vele malen rustiger en aanhankelijker geworden.

Stafford op 2,5 jarige leeftijd gesteriliseerd (baarmoederontsteking) veeeeeeel rustiger en makkelijker in gedrag geworden.
Laatst bijgewerkt door candalisa op 06-03-19 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:52

KC, dat zou ik inderdaad het liefste doen ware het niet dat hier alleen maar asfalt is... Voor een keer daarop trekken vind ik niet erg maar niet structureel. Ik zou wel met de trein naar het bos kunnen maar het enige bos dat bereikbaar is met OV ben je in een kwartier doorheen -O- Lang leve Groningen 8)7

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:54

Ohh dat is jammer dan zeg :( dan weet ik het ook niet heb verder geen sporten gedaan :+

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:00

Op het moment dat je denkt dat hij te onhandig is voor frisbee zou ik niet naar de behendigheid is (al denk ik dat die handigheid wel te leren is).

Ga eens kijken wat jullie van het hooperen vinden. Geen rare sprongen etc dus mibder risico op verkeerd landen.

Overigens ben ik al veel vroeger met de basis begonnen. Elin was 6 maanden maar ken er ook die met 8weken al aan de basis beginnen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:04

Ik vind flyball echt een zalige sport. Je kan het altijd enkele proeflessen gaan proberen :D

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:09

@kimD: 2 jaar geleden had ik nog een intacte teef en Zig werd geakkk bij de loopsheid :')

@kiwi: dat zijn indd de risico's van castratie, echter betreffen de risico's van niet castreren een zelfde soort lijstje. Blijft echt een afweging. Achteraf denk ik dat ik mijn intacte teef beter had kunnen castreren.

Ze zitten hier ook graag in de vensterbank, maar dan zet ik het hek ervoor en dan kalmeren ze weer.

Ik zou dan echt geen behendigheid doen, handige honden gaan daar vaak genoeg op hun snufferd en een aantal hindernissen zou ik zelf eng vinden met een hond met weinig balans, wél hoopers! Hoopers is meer een coördinatie, interactie en intelligentie spelletje icm beweging. Doggydance kan ook geschikt zijn of anders speuren of flyball als hij ballen wel vangt? Spel&balans is ook erg leuk, dat is een rustigere variant van behendigheid dat meer gericht is op minder handige honden en veel 'leuke' dingen in het parcours heeft staan.

AJ vangt frisbees alleen als ik ze naar z'n bek toe gooi :').

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:14

Ik bedoel trouwens met flyball de wereldwijde versie waar ze op een kast springen. Niet de versie die ik in Nederland regelmatig zie met het werparmpje

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:16

ZoZenn schreef:
@kimD: 2 jaar geleden had ik nog een intacte teef en Zig werd geakkk bij de loopsheid :')

@kiwi: dat zijn indd de risico's van castratie, echter betreffen de risico's van niet castreren een zelfde soort lijstje. Blijft echt een afweging. Achteraf denk ik dat ik mijn intacte teef beter had kunnen castreren.

Ze zitten hier ook graag in de vensterbank, maar dan zet ik het hek ervoor en dan kalmeren ze weer.

Ik zou dan echt geen behendigheid doen, handige honden gaan daar vaak genoeg op hun snufferd en een aantal hindernissen zou ik zelf eng vinden met een hond met weinig balans, wél hoopers! Hoopers is meer een coördinatie, interactie en intelligentie spelletje icm beweging. Doggydance kan ook geschikt zijn of anders speuren of flyball als hij ballen wel vangt? Spel&balans is ook erg leuk, dat is een rustigere variant van behendigheid dat meer gericht is op minder handige honden en veel 'leuke' dingen in het parcours heeft staan.

Je begint niet met de toestellen allemaal hè, je bouwt toestel voor toestel op en de hond leert juist balans. Het is niet zomaar door een parcours jakkeren op goed geluk. :+

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:17

Nou en daar ligt dus een beetje mijn twijfel. Gaat die coördinatie ooit beter worden als ik het niet train. Hij sprong in het begin ook als een hertje over alle sprongen en plassen die we onderweg tegenkwamen. Dat is nu na wat oefenen al een stuk beter.

Ik ga sowieso een proefles frisbee en behendigheid doen.

Flyball lijkt me persoonlijk helemaal niks maaarrrr ik heb het ook nog nooit geprobeerd of in het echt gezien dus even polsen of daar genoeg aanmeldingen voor zijn om aan mee te doen. Lijkt mij inderdaad wel de sport waarbij ze het minste kans maken op gebroken ruggen door rare sprongen en buigingen. Hoopers zelfde verhaal.

Speuren kost hier €20-€30 per les en dat vind ik gewoon te veel :n

Doggydance is niet mn ding en ken ook geen scholen waar er hier les in wordt gegeven.

Edit: KimD, nee precies daarom leek behendigheid me ook wel wat. Gewoon in stapjes over de kattenloop, lage hindernissen, door de tunnel. En dan gaan we later wel eens naar de wipwap (zit die er nog in?) en de schutting etc.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 22:20

ZoZenn schreef:

Tuurlijk, er zitten ook risico’s aan niet laten helpen. Alleen vaak word er alleen aan de voordelen gedacht en niet aan de nadelen. Of een hoop doemdenken.

Maar heb t helaas bij staffies al veel zien voorkomen dat door o.a. Dierenartsen en gedragstherapeuten word aangeraden om t teefje te laten helpen ivm het gedrag en dat t teefje daarna t huis uit kon of gescheiden moet leven omdat t karakter echt een drama is.
Maar echte kans op verkleinen van die melkklier tumoren is dus voor de loopsheid, terwijl daar dus juist een groot risico aan kleeft. Zoals boven ergens weer te lezen. Dat is ook iets wat veel niet weten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:25

Qua cursus ook al eens gekeken naar hoopgility of hoe ze het ook noemen? Is een kruising ;) tussen agility en hoopers. Meer afstand werk, langere stukken en minder heftige bewegingen dan bij agility en meer uitdaging dan bij hoopers qua toestellen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:30

Kaus schreef:
Nou en daar ligt dus een beetje mijn twijfel. Gaat die coördinatie ooit beter worden als ik het niet train. Hij sprong in het begin ook als een hertje over alle sprongen en plassen die we onderweg tegenkwamen. Dat is nu na wat oefenen al een stuk beter.

Ik ga sowieso een proefles frisbee en behendigheid doen.

Flyball lijkt me persoonlijk helemaal niks maaarrrr ik heb het ook nog nooit geprobeerd of in het echt gezien dus even polsen of daar genoeg aanmeldingen voor zijn om aan mee te doen. Lijkt mij inderdaad wel de sport waarbij ze het minste kans maken op gebroken ruggen door rare sprongen en buigingen. Hoopers zelfde verhaal.

Speuren kost hier €20-€30 per les en dat vind ik gewoon te veel :n

Doggydance is niet mn ding en ken ook geen scholen waar er hier les in wordt gegeven.

Edit: KimD, nee precies daarom leek behendigheid me ook wel wat. Gewoon in stapjes over de kattenloop, lage hindernissen, door de tunnel. En dan gaan we later wel eens naar de wipwap (zit die er nog in?) en de schutting etc.

Je begint sowieso niet met alle toestellen, maar met twee sprongen waar de latten op de grond liggen en normaal een recht tunneltje.

De raakvlakken komen pas (veel) later.

Het is namelijk belangrijk dat jij als handler leert hoe je de hond goed en veilig kunt rondsturen. De hond maakt namelijk ongelukken door de handler, in ieder geval 90% van de tijd. Puk maakte laatst een salto met sprong omdat ik struikelde en zij zich daarop wilde aanpassen.

Met behendigheid verpest je de eerste hond sowieso, omdat je dan beide in een leerproces zit.

In dat opzicht is hoopers veel makkelijker, maar ook veel minder uitdaging vind ik. Als je het onder de knie hebt, heb je het onder de knie, klaar. Bij Hoopers heb je ook veel en veel minder aan commando's en bewegingen nodig dan bij agility.

Ik denk dat wij minimaal 25 verschillende commando's bij de agility hebben, met bijbehorende bewegingen.

Het is dat je niet naast de deur woont (helemaal niet zelfs :') ), anders had je best eens mogen proberen.

Flyball vind ik sjiek om te zien, maar niet mijn voorkeur vanwege de belasting van het lichaam.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:31

dierenfan schreef:
Qua cursus ook al eens gekeken naar hoopgility of hoe ze het ook noemen? Is een kruising ;) tussen agility en hoopers. Meer afstand werk, langere stukken en minder heftige bewegingen dan bij agility en meer uitdaging dan bij hoopers qua toestellen.

XDH, maar dat is hier geen officiële sport, en wordt maar op één locatie goed getraind.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:37

Ik heb met de hond van mijn trainer weleens een rondje agility gelopen. Hond liep op NK niveau maar zodra ik ermee liep leek het alsof ie nog nooit van een sprong had gehoord _O-

Ik heb met Dundy ook weleens hier en daar wat privelessen behendigheid gehad maar Dundy is te direct en te hard voor mij om het leuk te vinden.

Hoopgility wordt hier in de buurt niet gegeven. Sowieso worden bijna alle lessen hier enorm ver buiten de stad gegeven waardoor maar weinig goed bereikbaar is.

Kun je dat uitleggen van belasting met flyball Kim? Heeft dat te maken met de lengte van de sprongen?

Ik ga in elk geval me inschrijven voor proeflessen van behendigheid, flyball en frisbee. En als het allemaal niks is neem ik lekker een treinabonnement om heel Nederland door te reizen om te mountainbiken _O-

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:42

Flyball is de draai op de kast het meest belastend. Maar in mijn ervaring krijg je wanneer het goed aangeleerd is minder blessures dan bij agility.
Bij een hond die niet goed draaid is de druk bij flyball op de schouders enorm. Daarom is het enorm belangrijk het goed aan te leren dat de hond met 4 poten goed op de kast springt. Eens ze dat geleerd hebben valt de belasting goed mee.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:44

Persoonlijk vind ik de belasting van de polsen, schouders en rug te hoog. Ondanks dat goed opgeleide honden een goede techniek hebben, zie je vaak blessures in die gedeeltes.

Edit: Bij agility zijn niet veel blessures. Tenminste, bij ons op de club niet. Ligt ook echt aan de manier van aanleren van hond en handler.

Als jij je hond niet goed kunt begeleiden is de kans op blessures vele malen groter.

Helaas zijn er teveel clubs die niet weten waar ze mee bezig zijn, en dan krijg je van die onzin.

Wij lopen nu 6 jaar agility, en hebben één hond geblesseerd gehad, Puk. Haar meniscus was verschoven door een klap op de sprong, maar ook dat was mijn fout, ik had haar nooit in die lijn mogen zetten. Zij is drie weken uit de running geweest.

In iedere sport komen er blessures voor, net zoals bij mensen, het komt allemaal neer op hoe je ermee omgaat. Als jou training bestaat uit alleen de training en klaar, dan is het risico op blessures veel groter. Met de juiste warming up, cooling down en ondersteunde middelen is dat risico een stuk lager.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:50

Kaus schreef:
Ik heb met de hond van mijn trainer weleens een rondje agility gelopen. Hond liep op NK niveau maar zodra ik ermee liep leek het alsof ie nog nooit van een sprong had gehoord _O-

Ik heb met Dundy ook weleens hier en daar wat privelessen behendigheid gehad maar Dundy is te direct en te hard voor mij om het leuk te vinden.

Hoopgility wordt hier in de buurt niet gegeven. Sowieso worden bijna alle lessen hier enorm ver buiten de stad gegeven waardoor maar weinig goed bereikbaar is.

Kun je dat uitleggen van belasting met flyball Kim? Heeft dat te maken met de lengte van de sprongen?

Ik ga in elk geval me inschrijven voor proeflessen van behendigheid, flyball en frisbee. En als het allemaal niks is neem ik lekker een treinabonnement om heel Nederland door te reizen om te mountainbiken _O-

Hoe heet de trainer?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:55

Ah oke, goeie tip in elk geval Zoë :j Er zit hier een trainer in de buurt en die traint flyball op een parkeerplaats 8)7

Er zitten in Groningen voor zover ik heb gevonden eigenlijk geen wedstrijdclubs dus ik zal sowieso even goed op het niveau letten. Zeker met breekbare Dexter :(:)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:59

Kaus schreef:
Ah oke, goeie tip in elk geval Zoë :j Er zit hier een trainer in de buurt en die traint flyball op een parkeerplaats 8)7

Er zitten in Groningen voor zover ik heb gevonden eigenlijk geen wedstrijdclubs dus ik zal sowieso even goed op het niveau letten. Zeker met breekbare Dexter :(:)

Ik ga eens even voor je vragen! Misschien kan ik je wel verder helpen. :j

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 23:54

KimD schreef:
ZoZenn schreef:

Je begint niet met de toestellen allemaal hè, je bouwt toestel voor toestel op en de hond leert juist balans. Het is niet zomaar door een parcours jakkeren op goed geluk. :+

Ehh ja I know, Ik loop wedstrijden met Zig :'). Maar ik bedoel meer dat ik vind dat je moet kijken naar aanleg van de hond. Als je een hond hebt met mindere coördinatie en mindere balans, zou ik niet voor agility gaan. Tuurlijk leer je langzaam aan (verrekte palen van links naar 2 jaar nog steeds meh :') ), maar dan nog vind ik de toestellen van agility en de oefeningen niet geschikt klinken voor de beschrijving en andere dingen meer geschikt.

@kaus: waarom niet vaker schapendrijven?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 00:18

Schapendrijven is maar eens per week en daar moeten we elke keer de auto voor lenen. Daarbij is het ook vrij duur. Zeker met de bezinekosten van elke keer 45 min enkele reis.

Ik denk dat Dexters coördinatie komt door zijn kapotte poot toen. Hij heeft van 4-7 maanden niet mogen rennen en springen. Wat imo de leeftijd is waarin pups hun lijf leren kennen. En wij hebben Dexter daar enorm voor moeten behoeden. Ik denk sowieso dat behendigheid een betere keuze is dan frisbee voor nu. Gaat me toch wat gecontroleerde dan de frisbees vangen. Daar maakt Dundy soms nog sprongen bij waarbij ik liever wegkijk >;) Meneer heeft een beetje last van hoogmoed dus springt graag wanneer de frisbee nog ruim te hoog is :')