finnens schreef:Wat zijn de medische risico's als je je teef wel laat helpen? (Buiten operatie risico's om) Puur uit interesse. Ik moet me er nog beter in gaan verdiepen en de voor en nadelen gaan afwegen.
Aangezien onze andere intacte teef dus melkkliertumoren heeft wat vaak voorkomen kan worden door te laten helpen heeft het me wel aan het denken gezet wat te doen met deze pup. Het is namelijk wel vervelend. Ze komen wel eens terug en onze hond was/is dus met 1 keer onder het mes niet genezen.
Edit, wat een popje kabayo!
even gekopieerd :
*kans op gewichtstoename, vacht verandering en gedragsverandering
*Enkele studies tonen aan dat teefjes agressiever kunnen worden naar gezinsleden na sterilisatie, mits ze eerder ook al agressief waren. Dit kan komen door een vermindering van oestrogeen en oxytocine, welke beide zorgen voor een kalmerend effect.
*Gesteriliseerde honden hebben meer kans om urineweginfecties te ontwikkelen.
*5 tot 20% van alle gesteriliseerde teefjes lijden aan urine incontinentie, wat betekent dat ze slechter hun urine kunnen ophouden. Tenminste één studie toont dit aan bij honden die gesteriliseerd worden vóórdat ze drie maanden oud zijn. Het risico is groter bij honden met overgewicht en bepaalde rassen die al aanleg hebben voor deze aandoening. Er bestaan gelukkig wel medicijnen voor deze aandoening waardoor het meestal snel onder controle is.
*Honden die zijn gesteriliseerd voordat ze zijn uitgegroeid kunnen iets groter worden dan anders;
* Een heel klein verhoogd risico voor gesteriliseerde honden om transitionele celcarcinoom bij de blaas, osteosarcoma en hemangiosarcoma (drie verschillende soorten kanker) te krijgen. Vooral de rassen die al aanleg hebben om deze ziektes te krijgen.
*Honden die vóór vijf maanden worden gecastreerd hebben een iets meer kans om heupdysplasie en een scheuring in de kruisbanden (CCL) te ontwikkelen. Vooral de rassen die al aanleg hebben om deze ziektes te krijgen. (dus voor de eerste loopsheid, wat de grootste kans op melkkliertumoren verkleind)
*Gecastreerde honden hebben meer kans om hypothyreoïdie te ontwikkelen. Hypothyreoïdie is een moeilijk woord voor een te traag werkende schildklier.
dit gaat dus alleen om de teefjes.