Border collie topic!

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 21:42

Woow! Dat is wel heel ''bijzonder'' als ik het zo mag benoemen. Ik ben heel benieuwd hoe ze hier mee verder gaan! En wat er mogelijk is.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 21:46

Ik ook!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 22:48

JesdaJinn schreef:
Inmiddels een paar weken verder en ze zijn iets verder met Mirai.

Zo komen net bij arts vandaan:
Mirai heeft last van thermo regulatie systeem dat betekent dat haar lichaam via de tong en voetzolen niet voldoende warmte kwijt kan, hierdoor raakt ze bij zelfs lichte inspanning oververhit. Nu na paar x met bal gooien bijna 42 graden koorts. Waar het door komt gaan ze nu onderzoeken, vrijdag kunnen we een eerste bloedanalyse verwachten ( uitslag ) ze heeft nu medicatie gekregen om de kransslagaders en de longen meer open te zetten, waardoor ze meer zuurstof krijgt. Want uit de ECG bleek dat het hart in rust, iets zuurstof te kort heeft en dit word bij inspanning natuurlijk Vele malen erger, omdat ze door de oververhitting verschijnselen veel snellere hartslag krijgt ( hart moet sneller en harder werken)

Had er nog nooit van gehoord!

Heb je het over BCC? Border collie collaps?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:12

Eh. Geen idee?
Heb er nog nooit van gehoord. Ga even googlen wat BCC is

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:26

Er wordt op US fora en facebook groepen wel over gepraat. Er zijn ook filmpjes van te zien.
De hond krijgt een soort aanval na relatief korte en milde inspanning onder vrij warme ( maar niet beslist extreme) omstandigheden. Het dier lijkt controle over zijn ledematen te verliezen, "zwabbert", en stort in.
En na een tijdje komen ze eruit en zijn ze weer in orde.
Ik geloof dat de oorzaak nog onbekend is.
Omdat je aangaf dat je hond problemen heeft met thermo regulatie moest ik hier aan denken.
Beterschap gewenst.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:33

Niet mijn hond ^^

Maar de hond vertoont niet echt dat gedrag. Als ze oververhit is dan gaat ze liggen (vaak op weggekrabt zand) en hijgt heel erg en blijft poos liggen en dan staat ze weer op en loopt verder.
Ze valt niet om en zwabbert ook niet

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:40

Okay, het was ook maar een inval, zeker geen "diagnose" van jouw hond.
Wat is de prognose, is er hoop op verbetering of is het iets waar jullie mee moeten leven?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:20

Ik moest ook gelijk aan collie colaps denken, bij inspanning storten die honden idd in.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 13:05

Kuggur schreef:
Okay, het was ook maar een inval, zeker geen "diagnose" van jouw hond.
Wat is de prognose, is er hoop op verbetering of is het iets waar jullie mee moeten leven?

Edit, je bericht eens herlezen, en zie dat je nog in het onderzoeksproces zit en je deze vraag nog niet kan beantwoorden

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 14:50

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ze nu met de hond gaan doen. Ze krijgt medicatie voor het verbreden van de bloedaders en daarna moeten ze weer contact op nemen met Utrecht en meer weet ik niet.

Ze zullen sws haar leven aan moeten passen naar een rustig leven. De hond is helemaal gek van de bal maar dat kan dus niet meer want na 2x is ze al helemaal oververhit en als de hond te warm wordt dan kan het ook fataal worden. Desnoods direct door de warmte maar het is ook schadelijk voor organen etc

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 15:11

Hoe oud is ze?
Edit, even gespit in je geplaatste berichten, en het antwoord zelf gevonden, twee jaar dus. Wat ontzettend beroerd voor zo'n jonge hond.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 16:44

Jaa. Heel sneu..

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:05

Wat naar zeg! Fokker ook op de hoogte?

Collie heeft geholpen met de geitjes, die reageren heel anders dan schapen kwam ze achter.

Afbeelding

Qua training behandelen we haar als pup, ze heeft een hoop dingen geleerd die ik niet graag zie bij een schapenhond. Maar aan enthousiasme heeft ze iig geen gebrek :D

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:11

Tja. Fokker...
Mijn vrienden kregen haar met 7 of 8 maand en daarvoor had ze al 4 baasjes gehad..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:20

minikatje schreef:
Collie heeft geholpen met de geitjes, die reageren heel anders dan schapen kwam ze achter.
Qua training behandelen we haar als pup, ze heeft een hoop dingen geleerd die ik niet graag zie bij een schapenhond. Maar aan enthousiasme heeft ze iig geen gebrek :D

Kun je daar wat meer over vertellen?
Ik ben zelf erg tevreden met mijn nieuwe werkhond.
We hebben vlak voor het begin van de lammertijd 5 sessies op de oefengroep schapen gered, en ik zag iedere keer significante verbetering.
We hebben een paar weken pauze gehad nu, maar er hoeven nog maar 2 schapen af te lammen ( en dáár hoef ik niet op te wachten), dus we staan in de startblokken de draad weer op te pakken.
JesdaJinn schreef:
Tja. Fokker...
Mijn vrienden kregen haar met 7 of 8 maand en daarvoor had ze al 4 baasjes gehad..

Kruising windhond/ mechelse herder, ik kan me voorstellen dat niet iedereen zo'n hond gemakkelijk opvoedt.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:50

Nee. Snap ik. Ik weet ik niet wat de redenen zijn geweest

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:30

Zijn er hier mensen die bekend zijn met een koelvest? En dan niet één die nat gemaakt moet worden want daar heeft ie dus overduidelijk een sch*jthekel aan. Dat drupt …… :Y)

Bodhi heeft echt goed last van de warmte. 's Avonds gaat hij kort op zijn koelmat liggen maar daar blijft ie ook verder niet op. Koelhalsband met water vind ie niet tof. En hij kan niet de hele dag in zijn badje liggen en ook daar word het warm (tuin op het zuiden).

Dus vandaar. Verder als wij weg zijn is het huis prima koel, maar feit blijft; het is warm.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:43

Misschien niet helemaal wat je zoekt maar vertel het toch.

Jinn heeft ook een koeljasje al gebruik ik die eigenlijk nooit.

Die van hem moet je wel nat maken ma na uitwringen lekt ie niet en drupt ie dus ook niet.
Ik pak altijd een emmer en dompel hem dan goed onder. Beetje heen en weer dat ie goed nat is. Uitwringen en om

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:18

xDenies schreef:
Zijn er hier mensen die bekend zijn met een koelvest? En dan niet één die nat gemaakt moet worden want daar heeft ie dus overduidelijk een sch*jthekel aan. Dat drupt …… :Y)

Bodhi heeft echt goed last van de warmte. 's Avonds gaat hij kort op zijn koelmat liggen maar daar blijft ie ook verder niet op. Koelhalsband met water vind ie niet tof. En hij kan niet de hele dag in zijn badje liggen en ook daar word het warm (tuin op het zuiden).

Dus vandaar. Verder als wij weg zijn is het huis prima koel, maar feit blijft; het is warm.

Ik adviseer emigratie... :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:18

Ja, dat zou het baasje ook tof vinden. Maarja … :')

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:21

ik heb zelf geen ervaring met een koelvest dat niet nat hoeft gemaakt worden maar hoop dat je iets vind!

Wat ik hier wel neer zet is een bevroren fles voor een ventilator daar liggen ze ook graag voor, geeft toch net wat extra koelte

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:24

Haha Kuggur xD

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:29

Ik denk dat het inderdaad lastig wordt zonder water. Ik zie wel in ieder geval andere voorbij komen dan degene die ik nu als uitprobeersel heb gehad.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 23:24

Werkt zo'n koelvest goed? Djoeke heeft ook veel last van de warmte. Heb zo'n koelmat overwogen maar ik weet vrij zeker dat ze daar niet op gaat liggen. Dat is namelijk vreemd en alles wat vreemd is is stom :+ En ik vind ze net wat te duur om uit te proberen als ik niet weet of ze er wel op wil. Dus dan is zo'n vest misschien beter.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 00:11

Sanned schreef:
Werkt zo'n koelvest goed? Djoeke heeft ook veel last van de warmte. Heb zo'n koelmat overwogen maar ik weet vrij zeker dat ze daar niet op gaat liggen. Dat is namelijk vreemd en alles wat vreemd is is stom :+ En ik vind ze net wat te duur om uit te proberen als ik niet weet of ze er wel op wil. Dus dan is zo'n vest misschien beter.

voor mij hus en border werkt het erg goed :j de koelmat lagen de mijne niet op :+