Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:01

het hollandse kuifhoen is ook een aaikip. Zo mak als een lammetje. Heb er hier 7 van rondlopen, en naast dat zien ze er ook nog leuk uit met het hoedje. :)

Voor bloedluis kun je ook 1x in de zoveel tijd kokend water over de zitstokken gieten, dan zijn ze ook dood.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:02

Ik stoom bloedluis en daarna met veerust eroverheen. Was in 1 keer ervan af. Nu met de coccidiose heb ik het hok ook gestoomd.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:09

Hoe gaat het met je kip vuurneon?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:20

Ze is er nog :j gaat hele kleine stapjes vooruit. Ontlasting is ondertussen vaster, maar ze verteerd geen granen. Dwangvoeren gaat ook goed, ze is van 5 hapjes (bolletjes) naar 15 bolletjes gegaan. Ze toont interesse in eten, maar de stap om te eten is nog te groot (op incidenteel wat sla en yoghurt na), is steeds alerter en maakt weer wat geluid naar ons. Lopen lukt nog niet, wel kan ze zich wat heen en weer schuiven en omdraaien. Gister strekte ze voor het eerst weer haar poten bij het optillen.

Medicatie is nu afgelopen, dus ik geef haar nu nog de tijd om te herstellen. Straks weer even wegen :) en t zonnetje schijnt dus kan ze mooi even buiten zitten. De overgebleven kip in het hok is al meer gewend aan de situatie en loopt eindelijk weer in de ren de hele dag.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:54

@amaris, wij hebben hier 4 legkippen, geniale beesten!

Ik heb ze elke dag vast want als ze naar buiten gaan dan moet ik ze over de omheining tillen zodat ze in het weiland kunnen scharrelen, soms stuikel ik er letterlijk over :Y)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:57

Kuifhoentjes zijn leuk! Ik zou ze t liefst als broedeieren door mijn zijdehoentje willen laten uitbroeden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:59

Ik wil in het voorjaar gaan kijken voor 3 nieuwe jonge hennen. In ieder geval die niet zo snel broeds worden. Deze winter is een van mij wyandotjes voor de 2de keer broeds.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:00

Hier is onze liefste legkip zelfs mee naar school geweest. Kip was zo lief. Zat rustig bij mij zoon. Een echte knuffel. Helaas is Wittie overleden. Maar zoonlief heeft het nog altijd over zijn Wittie. Een witte legkip.

Elka keer als ik kuifhoenders zie, moet ik aan de reactie van mijn oudste denken. Knotskippen....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:27

Knotskip :')

Ik ga voor wyandottes, wordt mijn verjaardagscadeau van mijn ouders hihi (verjaardag duurt nog een paar maand hoor! Eerst zeker weten dat de coccidiose onder controle is)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:23

Hoe heb jij die coccidiose laten vaststellen en hoe behandel je dat? Moet je dan preventief de andere kippen ook doen? Wat kosten die medicijnen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:02

Mestonderzoek, wel preventief de andere kip ook moeten behandelen omdat een kip die coccidiose heeft heeft veel van die beestjes uitpoept en 15 euro voor een flesje.

Ondertussen al wel 90 euro kwijt aan alles: 2 flesjes antibiotica, onderzoek, consult en eindelijk het goede medicijn... Als ik dat laatste nou als eerste had gekregen, had ik nu niet nog steeds met een zieke kip gezeten...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:14

ohjeetje ik heb helemaal gemist dat het uiteindelijk cocidiose blijkt te zijn.

Wel een beetje suf van de DA, dat is toch zo'n beetje het eerste waar je aan denkt met een zieke kip met die symptomen?

Zijn jouw kipjes nog jong vuurneon? Omdat ik me heb laten vertellen dat het bij oudere kippen eigenlijk niet meer veel voorkomt, maar vooral bij de jonkies.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:25

Diagnose was wel goed gesteld, alleen compleet verkeerde medicatie gegeven. Daar kwam ik achter doordat ze zieker werd en diarree aan bleef houden. Die dierenarts was echter zo onvriendelijk en bleef beweren dat het het goede medicijn was, dus toen heb ik gelijk een andere dierenarts gebeld. Geef dan gewoon je fout toe denk ik...
De antibiotica die ze kreeg was wel een goede ondersteuning bij de coccidiose medicatie :j

Ze is nu even buiten en mooi haar veren aan het doen... en mijn aardbeienplant aan het opeten :')

Kippie is 1,5. Wij denken dat de stress van de steenmarter in het hok de boel heeft getriggerd...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:47

De tieners hebben lekker in de zon gezeten :)

Links Hen, daarnaast Pip en Puck, 2 haantjes.
Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:21

Leuke foto :j

Ik heb vandaag het eerste eitje gevonden!! Jeej :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:28

anneliesdj schreef:
Leuke foto :j

Ik heb vandaag het eerste eitje gevonden!! Jeej :D

Jeej!

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:46

Jaaa, de dagen worden weer langer. Kammetjes worden weer mooi rood. We hebben al 3 doosjes vreemd moeten gaan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:47

Drie knotskippen op een rijtje.

Ze zijn toch wel heel apart om te zien. Misschien ook nog wel een optie als Binkie en Bibi het loodje leggen ooit. Twee knotskippen voor de leuk, en twee ex-leggers voor de tam en de eitjes.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:52

Mensen ik heb een probleem, dilemma.
Wij gaan verhuizen naar een woning binnen de bouw (helaas maar kan niet anders) en nu zit ik dus met de kippen.
Op zich is er ruimte genoeg om een hok te maken en ze mee te nemen, alleen zijn het wel brahma's en ik vind het een beetje sneu ze op een relatief kleine ruimte te houden. Daarbij heb ik 2 hanen en 2 hennen, punt 1; overlast voor de buren? punt 2: 2 hanen op kleine(re) ruimte gaan ruzie maken?
Ik hoor graag jullie mening.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:53

Kun je de hennen niet houden en de hanen herplaatsen? Is het mogelijk om ze een beetje een ruime ren te geven?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:02

anneliesdj schreef:
Mensen ik heb een probleem, dilemma.
Wij gaan verhuizen naar een woning binnen de bouw (helaas maar kan niet anders) en nu zit ik dus met de kippen.
Op zich is er ruimte genoeg om een hok te maken en ze mee te nemen, alleen zijn het wel brahma's en ik vind het een beetje sneu ze op een relatief kleine ruimte te houden. Daarbij heb ik 2 hanen en 2 hennen, punt 1; overlast voor de buren? punt 2: 2 hanen op kleine(re) ruimte gaan ruzie maken?
Ik hoor graag jullie mening.

Ze zeggen dat 1 haan een toom van 6 A 7 hennen kan hebben. Ik vind bovenstaande dus wat veel, zeker als je ze op een kleine ruimte houdt.

Ik heb wel 2 hanen, maar ook een heel erf plus 1,5 ha weiland voor ze. En 11 hennen. Dit gaat goed. Maar als de knotshaan :+ wordt lastig gevallen, moet hij ook weg.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:05

Amaris schreef:

Ze zijn toch wel heel apart om te zien. Misschien ook nog wel een optie als Binkie en Bibi het loodje leggen ooit. Twee knotskippen voor de leuk, en twee ex-leggers voor de tam en de eitjes.

Op zich zijn zijdehoentjes goede leggers. Maar ze zijn heel erg veel broeds. Hier gaat t zo: 10 eitjes en dan broeds voor 4 weken. Dan even bijkomen en dan begint t circus opnieuw. :D
Maar t klopt, voor de eitjes moet je ze niet nemen. Daarentegen zijn ze lief, aaibaar en megagrappig. Ook heel zacht voor de andere kipjes.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:05

truus1970 schreef:
Jaaa, de dagen worden weer langer. Kammetjes worden weer mooi rood. We hebben al 3 doosjes vreemd moeten gaan.

Vreemd gaan is uitdelen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:19

Antheman schreef:
Amaris schreef:

Op zich zijn zijdehoentjes goede leggers. Maar ze zijn heel erg veel broeds. Hier gaat t zo: 10 eitjes en dan broeds voor 4 weken. Dan even bijkomen en dan begint t circus opnieuw. :D
Maar t klopt, voor de eitjes moet je ze niet nemen. Daarentegen zijn ze lief, aaibaar en megagrappig. Ook heel zacht voor de andere kipjes.

dus de knotskippen zijn eigenlijk ook voor de tam :)

is er nog speciale zorg aan de knotsen van de kippen? bijknippen oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:22

Sinds een paar weken heb ik een haan (lang verhaal)
Ben voorzichtig op zoek naar 3 jonge hennen voor erbij en een hok