Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:34

@ Melody,

Ik ga eens kijken wat hier werkt. Ik gok dat het toch vooral nog even aftasten zal zijn de komende weken zodra de Caafjes er zijn.

Wat ontzettend lief dat je Zippy voor zoiets kon inzetten! Lijkt me een heel mooi iets <3

@ Nientsje,

Heel veel sterkte! & gefeliciteerd :)

Vanmiddag nog even samen met mijn broertje aan de knutsel gegaan. De trap is af. Of de tweede trap naar het plateau zo blijf weet ik eigenlijk nog niet. Maar in ieder geval .. het is er. Natuurlijk zonder gereedschapsizzle, maar dat ligt er nu op voor het gewicht.

Afbeelding

Afbeelding

De boel moet alleen nog even geschuurd worden en dan kan ik verder met kitten en plakken. En alles gewoon helemaal afmaken.

Kiekeboefje

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:35

Wat naar van je pake.... :( sterkte! Maar wel gefeliciteerd met je nieuwe liefde! Leuk :) verliefd zijn is zo leuk!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 10:03

Nientsje sterkte met pake, en gefeliciteerd met je nieuwe man!

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 11:34

Bedankt meiden :+:

Kon wel wat fijns gebruiken in mijn leven. En mijn kerel is ook een caviaman, heeft er zelf ook twee... dus dat maakt hem extra leuk <3
Echt een beer van een kerel (ik ben al vrij lang, maar hij is NOG groter) en dan zo lief aan het knuffelen met Ewok <3 ik smolt

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 13:17

Aaawwhh dar is wel heel erg leuk! En stiekem een paardenman ook?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 13:26

Wat fijn dat je weer een vriend hebt Nientsje! Een cavialiefhebber is wel een groot pluspunt :))

Het ziet er echt goed uit Denise! Ik ben benieuwd of ze de trap op zullen gaan. Mijn dodo's hadden het pas door toen we er één lange trap van hebben gemaakt.

Effie heeft weer diarree, dus het arme beest mag weer een paar dagen geen groente :(:)

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 14:15

Hij vindt Feike wel heel erg leuk, maar hij hoeft er niet op :P heeft hem gisteren wel geborsteld :P

Gefeliciteerd Melody!! Y)(^)
Beterschap met Effie :+:

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:15

Gefeliciteerd Melody! Beterschap met Effie

Hahah dat ken ik

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:39

Van harte gefeliciteerd Melody!!! *\o/* Beterschap voor Effie.. :(

Zit net te kijken op internet of de back2nature bodembedekking ook ergens in de sale is, maar volgende week is de Black Friday al weer en vaan dan de hele week veel aanbiedingen dus dan mooi voer, bodembedekking en knaagspeeltjes inslaan! :D

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 17:14

Mag ik mij ook melden?
Mijn vriend heeft van het weekend laten vallen dat ik voor mijn verjaardag over 5 weken 2 caviaatjes mag gaan uitzoeken. :) Nu ben ik natuurlijk heel erg blij, we gingen in het weekend altijd cavia's kijken bij de locale dierenwinkel die zo'n cavia paradijs had gebouwd, maar we wonen niet heel erg groot, en mijn vriend leek het allemaal nogal lastig in het begin.
Maar hij heeft toch stiekem de beslissing gemaakt om een huisdier te nemen, sinds wij samenwonen ben ik huisdierloos en dat is soms best wel eenzaam (mijn vriend is alleen in het weekend thuis, door de weeks is hij intern)
Alleen moeten we natuurlijk alles gaan aanschaffen, een goede kooi, voer en een verstandige bodembedekking

Ik heb toen ik heel jong was een aantal cavia's gehad. Maar ik kan mij niet meer zo goed herinneren hoe we dat allemaal deden qua verzorging, en er is nu natuurlijk zo veel meer op de markt waar je uit kan kiezen?

Qua kooi zat ik te denken aan eentje die aan de voorkant open kan, zodat ze er misschien makkelijk uit kunnen. En een kleed voor de kooi zodat ze niet over het laminaat uitglijden, misschien hebben jullie nog handige tips hiervoor? we moeten een beetje gaan schuiven in de woonkamer maar het gaat wel passen wat ik in gedachten heb.

En ik weet niet zeker wat de beste bodembedekking is voor de cavia, maar die ook de geurtjes het beste opneemt, vroeger heb ik altijd kranten gehad met bovenop houtmot, maar ik weet niet of dat wel zo goed voor ze is?
Klopt het ook dat van die pallets beter is dan gemengd voer, of is dat alleen maar een trucje van de dierenwinkel?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 18:03

Wat een leuke verassing :) Ik kan je nog niet heel veel vertellen want ik ga ook nog maar net beginnen. Ik heb er wel voor gekozen om Cavia's uit een opvang te nemen omdat ik ze graag een hele mooie tweede kans gun. Ik werk zelf in een Dierenspeciaalzaak en weet dus ook waar de dieren vandaan komen, wij werken nu ondertussen met hobbyfokkers maar die dieren gun ik dan weer gewoon aan de klanten. In de toekomst zal mijn groep echt wel vergroot worden met dieren via een hobbyfokker. Maar voor nu komen er vijf beauties uit de opvang! *\o/*

Ik vind geen enkele kooi groot genoeg, dus ik ben maar zelf gaan bouwen ;) Persoonlijk zou ik zeker niet kleiner dan 120x50 aanhouden. De Ferplast Rabbit 120 (uit mijn hoofd) heeft aan de voorzijde kleppen die je kan openen. Ik heb die een periode voor mijn ram gehad tot ie gecastreerd was. Vond het ideaal op dat moment.

Wat betreft voeding is het niet zo'n zeer een trucje van de dierenwinkel maar eigenlijk meer om te voorkomen dat … Veel mensen voeren te overmoedig en als je dan een gemengde voeding geeft worden de lekkerste dingen er uit gegeten en dan zitten ze vol. Bij een pellet voeding kan dit niet. Ik zeg altijd maar zo; als je minimaal voert dan eten ze netjes hun bakje leeg en krijgen ze ook alles binnen.
Sowieso groente/fruit, kruiden, veel hooi en evt extra vit c geven :) Ik zie geen 'beter' in dit verhaal.

Een vraag van mijn kant. In de winkel gebruiken we houtkorrels in de hoeken voor extra absorptie. Doen jullie dat ook? Iets onder je huidige bodembedekking?
Ik heb grof zaagsel ingeslagen want dat zag ik in de opvang ook en zag er prima uit. Dus ik ga dat eens proberen :) Maarja … wel of niet iets er onder?

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 18:30

@Denies, de opvang is misschien ook wel een goed idee, maar ik weet niet of we naar de dierenwinkel gaan binnenkort of dat ik zelf mag meebeslissen, maar ik kan het natuurlijk altijd opperen.
☺️

Ik moet even gaan passen en meten met de ruimte die we hebben, maar ik zat idd aan een 1.20m kooi te denken, het tv meubel moet dan alleen aan de kant voor de caafjes.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 19:23

Gefeliciteerd melody :)F

Ik heb kranten met daarop wat houtkorrels voor absorbsie en dan hennepvezel. Ben zelf allergies voor huisstofmijt dus ik kan niet tegen zaagsel.

Geef ze 2 handjes pellets per dag en hooi en veel groenvoer :')

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 19:40

@ Nouky,
Zou het zeker opperen. In een Dierenwinkel komt het vaak toch wel bij een groothandel vandaan .. met alle gevolgen van dien :(

@ Roosje,
Zit huisstofmijt in zaagsel? Ik kan juist zelf heel slecht tegen hennepvezel. Alsof er een laagje op mijn keel komt te liggen. :P

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 19:56

nouky12 schreef:
Ik moet even gaan passen en meten met de ruimte die we hebben, maar ik zat idd aan een 1.20m kooi te denken, het tv meubel moet dan alleen aan de kant voor de caafjes.

Ik zou zelfs voor een 140 gaan als lukt. Vind zelf eigenlijk mijn 140 te klein. Maar misschien omdat die van mij niet echt de kooi uit gaan.Had eerst een stukje voor. Maar daar wouden ze nooit naar toe. Heb het na een half jaar opgegeven en nu lijken ze hier wel gelukkig. Misschien komen die van jou er wel meer uit dan is misschien 120 wel genoeg. Ik doe ook een klein aagje houtkorrels onder en daar overheen zaagsel. Beetje uit proberen wat jij fijn vind zou ik zeggen. Veel plezier alvast!

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 20:08

140m zou in dit huis niet passen, dan zou hij in de deuropening naar de woonkamer staan, dat is niet zo handig, maar 1.20m zou net moeten kunnen. Het is de bedoeling dat ze er lekker vaak uit kunnen komen, als ik uit mijn werk kom en thuis ben kunnen ze gewoon uit de kooi natuurlijk
Dat is ook wel het leukste vind ik

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 20:29

@nouky12: waarom integreer je het tv-meubel niet in het hok :)
Een kast(je) in de kamer die past bij je meubelstijl is veel mooier dan een traliekooi.

Ik gebruik bedonderleggers met daarop wat houtkrullen en afvalhooi van de paarden.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 20:51

xDenies schreef:
@ Nouky,
Zou het zeker opperen. In een Dierenwinkel komt het vaak toch wel bij een groothandel vandaan .. met alle gevolgen van dien :(

@ Roosje,
Zit huisstofmijt in zaagsel? Ik kan juist zelf heel slecht tegen hennepvezel. Alsof er een laagje op mijn keel komt te liggen. :P

Geen idee tis iedergeval erg stoffig moet al niesen als ik het uit de verpakking haal. Heb het 1x gehad bij mijn gerbils toen ik die pas had daarna nooit meer gebruikt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 20:58

Er is veel verschil in kwaliteit bij houtkrullen. Vaak staat er wel op dat het ontstoft is, maar helemaal zonder stof is het nooit. Ik maak het buiten altijd los, dan is het meeste stof er uit voor het bij de caafs gaat. Die zitten er dan ook nog niet in én er gaat een laag hooi bovenop.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:29

Ik heb idd houtkrullen van de voerhandel, voor paarden, extra ontstoft. Moet zeggen dat ik daar geen last van heb. :)

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 12:21

Even een vlug vraagje hier. Mijn cavias lijken tevreden 2 mannetjes van ondertussen alweer 2 jaar. Hun "ren" ze zitten boven de konijnen dus dit is hout met gaas als omheining zeg maar is 1m bij 60 en dan is hun nacht hok wat wel wind vrij is 80 bij 60. Is dit eigenlijk wel voldoende ruimte voor mijn jongens?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 14:32

Dus in totaal 1,80 bij 60 ?? Groter is altijd beter, maar voor 2 moet het wel kunnen :D
Als de konijnen er onder zitten in dezelfde ruimte ;lijkt me dat dan weer aan de kleine kant.
Waarom maak je geen trapgat voeg de 2 samen en laat je alles dan boven en beneden lopen ??

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 14:43

Ik heb ze op zaagsel van Plospan.

Cavia's en konijnen samen moet je niet doen hoor! Dat is geen goede combinatie. Konijnen zijn veel te sterk voor cavia's en ze kunnen een ziekte dragen waar cavia's ziek van worden. 1.80 bij 60 is groot zat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:29

Eén cavia en één konijn is idd geen kombi, maar alsd er van beide soorten meerdere dieren zijn...
Dat konijnen een ziekte kunnen dragen en doorgeven, kun je misschien wel op laten testen ??
Ik ken iemand die had cavia's, konijnen, kippen, eenden en duiven samen in een hele grote overdekte ren zitten en alles kon prima met elkaar.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:44

Van beide twee of meer is ook geen goede optie. Het gaat inderdaad soms goed, maar ze zijn gewoon niet geschikt voor elkaar dus ik zou het niet proberen. Een konijn hoeft maar een keer verkeerd te stampen en je cavia is dood. Hoe die ziekte precies werkt weet ik niet, ook niet of er testen voor bestaan.

Ik heb het vroeger ook gehad hoor, want we wisten niet beter. Destijds hadden we ook nog geen internet dus je kon er eigenlijk niks over vinden. Wij hebben ze uit elkaar moeten halen omdat de konijnen de cavia's veel beten. Beestjes zaten onder de korsten.