@eliana maar bodeguero staan er ook om bekend dat ze vaak wél los kunnen. En podengo/podenco dus juist vaak niet.
Wel een leukerd zeg!
Poolhonden komen er hier ook niet in. Ik vertrouw ze niet met andere dieren. Helaas al meermaals meegemaakt in kennissenkring dat kleine hondjes en katten er door gebeten zijn, één keer met dodelijke afloop voor klein hondje. Mijn pod gaat met katten, kinderen, honden, paarden. Vogels en konijnen zijn niet veilig, maar dat wist ik natuurlijk. 
Qua karakter vind ik poolhonden en pods ook echt wel anders, ook al hebben ze beiden oren voor de sier  

Moet wel zeggen dat ik bijv de gos d'atura of cao de serra des aires mixen die je soms ziet ook erg aantrekkelijke honden vind, maar sterk twijfel of dat herders gedrag me zou gaan tegen staan. Waterhond mixjes zijn hier dan weer zonder bezwaar welkom. En pointer types en bodeguero ook. 
Als er eentje komt en dat tegelijkertijd met Toby is, dan is een harde eis dat een hond niet dominant is, dat wordt oorlog. Dat kleine ding van mij is nogal een felle donder en gaat perfect samen met honden die niet lomp of dominant zijn. Dominatie en lompheid straft hij direct af. Andere harde eis is sociaal naar kinderen en paarden. Katten, vogelsz knaagdieren met rust laten is een bijkomend voordeel, geen harde eis. Maar het extreme jachtgedrag van de podengo hoeft ook niet meer per de: een hond gewoon los kunnen laten lopen is toch wel erg fijn  

mijn spaniël vroeger liep altijd los (we wonen tegen losloopgebied aan).  Dat was wel relaxt wandelen. Daar had ik het jachtgedrag ook zo uit getraind. Zelfstandig jagen gaan we gewoon niet doen. Dat lukt bij de pod niet. Gewoon niet. Na vier jaar is hij nog steeds geobsedeerd door vogels en knaagdieren buiten. En hij gaat ook echt jagen.