Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 21:05

Fabster schreef:
Ik heb 2 opvangers gehad vóór Marcus bij me kwam wonen. Misschien dat ik weer ga fosteren, als er 1 dood gaat. Hou ik zelf 1 hond en het andere plaatsje open voor fosterhondjes. De laatste echter paste echt niet bij ons. Die heb ik ruim 3 maanden gehad en het was vreselijk. Echt een superleuke hond trouwens, maar echt niet op haar plaats hier. En ik weet meteen dat er hier geen poolhond komt :D . He ging voor geen meter met ZhuZhu en met de paarden. En ze kon niet los in de tuin. Ze zit nu bij een superleuk jong stel. Ik hou een zwak plekje voor haar. Maar hier was t dramatisch :=

Ik heb precies zoiets ook gehad. Gelukkig niet lang gehad maar wel geleerd dat pool honden het niet voor mij zijn.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 22:44

BonteLisa schreef:
Fabster schreef:
Ik heb 2 opvangers gehad vóór Marcus bij me kwam wonen. Misschien dat ik weer ga fosteren, als er 1 dood gaat. Hou ik zelf 1 hond en het andere plaatsje open voor fosterhondjes. De laatste echter paste echt niet bij ons. Die heb ik ruim 3 maanden gehad en het was vreselijk. Echt een superleuke hond trouwens, maar echt niet op haar plaats hier. En ik weet meteen dat er hier geen poolhond komt :D . He ging voor geen meter met ZhuZhu en met de paarden. En ze kon niet los in de tuin. Ze zit nu bij een superleuk jong stel. Ik hou een zwak plekje voor haar. Maar hier was t dramatisch :=

Ik heb precies zoiets ook gehad. Gelukkig niet lang gehad maar wel geleerd dat pool honden het niet voor mij zijn.

Haha, ja, poolhonden is net zoiets als podenco’s. Daar moet je echt geschikt voor zijn en plezier om hebben. Ik hou meer van honden waarbij de oren voor iets meer dan de sier zijn :=

Ik vind Marcus echt perfect. Iets waakser aan het hek zou mogen. Voorheen had ik een waker die blafte als er iemand aan het hek stond. Dat is handig, want dat is meestal de postbode die een pakketje komt afleveren. Een hele handige ‘deurbel’. Dat vergeet deze nog wel eens. Waakt wel goed. Maar alleen als het donker is.... :D

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 06:05

Ik ken gelukkig een hoop podencos die wel los kunnen. Alleen zijn ze gewoon niet mijn type hond. Heb nu een herder/ oerhond en een Stafford/ dalmatiër Type ( dit is gewoon wat we ervan gemaakt hebben). Misschien dat ik volgende keer naar grotere ga zoeken.
Als ik over een tijdje een leuke foster heb zal ik hem/ haar laten zien. Ik heb er al een aantal op t oog die ik graag wil hahaha. Gelukkig geen ruimte voor fails

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 18:23

Afbeelding
Ik zou ook niet best zijn als foster ik denk dat alles blijft plakken dan :).
Oeh dat ruwharige pupje die is leuk, daar zou ik ook voor vallen!
Onze pip is een Bodeguero dus ook een jachthond maar die kan prima los, Lars is een kruising basset hound met border collie en die kan gelukkig ook los.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 07:42

@eliana maar bodeguero staan er ook om bekend dat ze vaak wél los kunnen. En podengo/podenco dus juist vaak niet.
Wel een leukerd zeg!

Poolhonden komen er hier ook niet in. Ik vertrouw ze niet met andere dieren. Helaas al meermaals meegemaakt in kennissenkring dat kleine hondjes en katten er door gebeten zijn, één keer met dodelijke afloop voor klein hondje. Mijn pod gaat met katten, kinderen, honden, paarden. Vogels en konijnen zijn niet veilig, maar dat wist ik natuurlijk.
Qua karakter vind ik poolhonden en pods ook echt wel anders, ook al hebben ze beiden oren voor de sier :=
Moet wel zeggen dat ik bijv de gos d'atura of cao de serra des aires mixen die je soms ziet ook erg aantrekkelijke honden vind, maar sterk twijfel of dat herders gedrag me zou gaan tegen staan. Waterhond mixjes zijn hier dan weer zonder bezwaar welkom. En pointer types en bodeguero ook.
Als er eentje komt en dat tegelijkertijd met Toby is, dan is een harde eis dat een hond niet dominant is, dat wordt oorlog. Dat kleine ding van mij is nogal een felle donder en gaat perfect samen met honden die niet lomp of dominant zijn. Dominatie en lompheid straft hij direct af. Andere harde eis is sociaal naar kinderen en paarden. Katten, vogelsz knaagdieren met rust laten is een bijkomend voordeel, geen harde eis. Maar het extreme jachtgedrag van de podengo hoeft ook niet meer per de: een hond gewoon los kunnen laten lopen is toch wel erg fijn O:) mijn spaniël vroeger liep altijd los (we wonen tegen losloopgebied aan). Dat was wel relaxt wandelen. Daar had ik het jachtgedrag ook zo uit getraind. Zelfstandig jagen gaan we gewoon niet doen. Dat lukt bij de pod niet. Gewoon niet. Na vier jaar is hij nog steeds geobsedeerd door vogels en knaagdieren buiten. En hij gaat ook echt jagen.

Eliana

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 09:59

Ik heb 2 kleine kinderen en kippen en konijnen in de tuin lopen,wel achter een hek dus de honden kunnen er niet bij.
Maar Lars loopt wel eens mee de wei in die snapt zijn jachtinstinct niet :+.
Poolhonden trekt mij ook niet zo, sowieso met kleine kinderen vind ik het wel fijn om makkelijke honden te hebben die goed mee kunnen draaien jn het huishouden.
Pup heeft wel veel energie dus daar train ik gewoon wat meer mee,in september starten we met eg2.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 12:58

Skippy01 schreef:
@eliana maar bodeguero staan er ook om bekend dat ze vaak wél los kunnen. En podengo/podenco dus juist vaak niet.
Wel een leukerd zeg!

Poolhonden komen er hier ook niet in. Ik vertrouw ze niet met andere dieren. Helaas al meermaals meegemaakt in kennissenkring dat kleine hondjes en katten er door gebeten zijn, één keer met dodelijke afloop voor klein hondje. Mijn pod gaat met katten, kinderen, honden, paarden. Vogels en konijnen zijn niet veilig, maar dat wist ik natuurlijk.
Qua karakter vind ik poolhonden en pods ook echt wel anders, ook al hebben ze beiden oren voor de sier :=
Moet wel zeggen dat ik bijv de gos d'atura of cao de serra des aires mixen die je soms ziet ook erg aantrekkelijke honden vind, maar sterk twijfel of dat herders gedrag me zou gaan tegen staan. Waterhond mixjes zijn hier dan weer zonder bezwaar welkom. En pointer types en bodeguero ook.
Als er eentje komt en dat tegelijkertijd met Toby is, dan is een harde eis dat een hond niet dominant is, dat wordt oorlog. Dat kleine ding van mij is nogal een felle donder en gaat perfect samen met honden die niet lomp of dominant zijn. Dominatie en lompheid straft hij direct af. Andere harde eis is sociaal naar kinderen en paarden. Katten, vogelsz knaagdieren met rust laten is een bijkomend voordeel, geen harde eis. Maar het extreme jachtgedrag van de podengo hoeft ook niet meer per de: een hond gewoon los kunnen laten lopen is toch wel erg fijn O:) mijn spaniël vroeger liep altijd los (we wonen tegen losloopgebied aan). Dat was wel relaxt wandelen. Daar had ik het jachtgedrag ook zo uit getraind. Zelfstandig jagen gaan we gewoon niet doen. Dat lukt bij de pod niet. Gewoon niet. Na vier jaar is hij nog steeds geobsedeerd door vogels en knaagdieren buiten. En hij gaat ook echt jagen.

Wat jammer dat je zulke ervaring hebt met poolhonden, ik herken het gedrag ook echt niet wat je beschrijft! Poolhonden zijn echt mijn ras, kan er goed mee overweg 3 van de 5 kunnen los, de BC, mijn 2 teefjes kunnen los, de buitenlander die luisterd echt niet los :+ maar ja op straat geleeft voor lange tijd. Mijn andere Reu uit ierland die kan ook echt niet los die jaagt en is zeer goed in speuren, laatst was ik de deur vergeten goed dicht te doen is hij mijn oude spoor gevolgt en liep dus buiten te zoeken gelukkig werdt ik gebelt en ben nog nooit zo hard naar huis gerent :+

edit: overigens met Dante gaat het echt goed, ze woont nu ergens anders waar ze helemaal op de plek is. We zijn aan het overwegen om een buitenlander te gaan fosteren (of Jourhem) zoals we het hier noemen

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:27

@karma maar jij woont ook meer 'natuurlijk' voor poolhonden. Op het platteland van Portugal kan een podengo ook zonder enorme gevaren (verkeer, aangemerkt worden als lange hond en daarmee als verboden wapen voor de jacht) los en zijn ze vaak veel rustiger. Hier in NL helaas inderdaad met poolhonden echt wel negatieve ervaringen, hoewel ik heel goed snap dat ze in meer ruimtelijke gebieden beter tot hun recht komen en waarschijnlijk zou ik ze daar, in die setting, ook beter kunnen waarderen. Dat staat dan los van dat het mij en mijn leven niet past :j

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:43

Hier ook een fosterfail :+
Gocha zou niet blijven en als het aan mij had gelegen was ze ook zeker niet gebleven :=
Maar vriend wou dr houden en heeft de stichting toen gemaild dat we/hij haar wou adopteren en zo is ze hier nu al 2 jaar bij ons dus.

Ik zou niet meer willen fosteren, maar waarschijnlijk ook niet meer adopteren.
Tara is me super bevallen, wat een fantastische hond. Karakter en energie behoefte passen zo perfect bij me!
Maar Gocha ligt me gewoon niet kwa type hond. Ik ben gek op haar hoor, zou haar nu waarschijnlijk niet meer kunnen missen. Maar de klik is er niet..

Poolhonden vind ik echt fantastisch! Hierna wil ik heel graag een husky pup hebben <3

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:01

@classic snap ik wel, met adopteren krijg je toch een hond in huis die al meer gevormd is qua karakter. Zo wil ik heel graag jachttraining doen, maar dan moet een hond wel aan bepaalde voorwaarden voldoen qua karakter. Voor de wedstrijden mag je ook niet op elk niveau meedraaien met honden die buiten bepaalde rassen vallen, dus dat is ook wel iets om rekening mee te houden, hoewel het primair gaat om het trainen en daar lol in hebben. Kom je toch uit op spaniels, retrievers, staande honden, waterhonden. Grofweg. Bij een geadopteerde buitenlander krijg je meestal geen boekje met 'nou, deze aanleg zit erin'. Al is het alleen maar omdat een opvang geen tijd heeft om die aanleg te testen, of daar geen kennis van heeft.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:02

Mijn fosterpoolhond was ook super lief. Kon gewoon bij de katten en bij andere honden. Met mijn paarden was een ander verhaal. Maar dat was meer angst, denk ik. Als ze eenmaal jennis had gemaakt, ging het goed. Maar als ik buiten paarden tegen kwam, ging ze helemaal door het lint. Los kon wel in een groep (hondenuitlaat), maar zo bij mij niet. Ook niet in de tuin (niet volledig omheind). Neemt niet weg, dat ik erg gek op haar was. Ik vond haar ook echt hilarisch. Maar het is mijn soort hond gewoon niet. Kan gebeuren :o

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:04

@fabster maar goed ook toch. Als we allemaal hetzelfde leuk zouden vinden, zou de wereld er heel saai uit gaan zien ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:20

Skippy01 schreef:
@fabster maar goed ook toch. Als we allemaal hetzelfde leuk zouden vinden, zou de wereld er heel saai uit gaan zien ;)

Zo is dat :o

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 17:03

Skippy01 schreef:
@classic snap ik wel, met adopteren krijg je toch een hond in huis die al meer gevormd is qua karakter. Zo wil ik heel graag jachttraining doen, maar dan moet een hond wel aan bepaalde voorwaarden voldoen qua karakter. Voor de wedstrijden mag je ook niet op elk niveau meedraaien met honden die buiten bepaalde rassen vallen, dus dat is ook wel iets om rekening mee te houden, hoewel het primair gaat om het trainen en daar lol in hebben. Kom je toch uit op spaniels, retrievers, staande honden, waterhonden. Grofweg. Bij een geadopteerde buitenlander krijg je meestal geen boekje met 'nou, deze aanleg zit erin'. Al is het alleen maar omdat een opvang geen tijd heeft om die aanleg te testen, of daar geen kennis van heeft.

Ik denk ook wel weer dat er veel rashonden worden afgedankt in het buitenland. Zoals echt goeie jachthonden met bijzondere aanleg. Wij hebben er nu ook eentje zitten die super geschikt zou zijn voor jacht trainingen. Maar het is lastig om daar iemand voor te vinden want veel mensen willen toch een kant en klare losloop hond.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 17:14

@bontelisa Kan inderdaad wel lastig zijn daar mensen voor te vinden. Niet eens omdat mensen een kant en klare hond willen: in de podengogroep op Facebook zitten we met véél mensen, en van hun honden kan misschien 5-10% los, de meesten alleen in gebied waar weinig wild zit ook nog. En de meesten zijn oprecht blij met hun hond ;) Maar niet iedereen wil een hond om écht mee te trainen. Veel mensen willen juist gewoon een gezellige gezinshond. Niet eentje die je halve huis afbreekt vanwege gebrek aan uitdaging. (Hoewel dat monster van mij dat ook gedaan heeft in de puberteit: trap slopen, bank slopen, accessoires slopen... Tegenwoordig alleen nog zijn eigen speelgoed gelukkig)

Wij kregen toen we onze springer Spaniel kochten ook véél vragen over hoe we die hond uitgedaagd gingen houden. Nooit een probleem geweest. Maar daar werd veel mee gelopen, echt veel. Hij had helaas nul talent als jachthond en bleek een hersenafwijking te hebben. Maar qua energie is een werk-lijn jachthond voor veel mensen wat veel van het goede. (Of een werk-lijn collie of Mechelaar: gewoon net too much Als gewone huishond in drukke gezinnen denk ik)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 20:37

Skippy01 schreef:

Ik had een kruising dalmaat/labrador/drent. Ik kon bij geen jachttraining terecht, want geen stamboom (had m wel gewoon al pup bij een familie hier in NL vandaan. Was mijn eerste hond). Ik ben er mee gaan speuren. Ze was er best goed in. Op levende mensen en kadaver. Hartstikke leuk en de hond maakt het niet uit. Neus is neus.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 20:54

Fabster schreef:
Skippy01 schreef:

Ik had een kruising dalmaat/labrador/drent. Ik kon bij geen jachttraining terecht, want geen stamboom (had m wel gewoon al pup bij een familie hier in NL vandaan. Was mijn eerste hond). Ik ben er mee gaan speuren. Ze was er best goed in. Op levende mensen en kadaver. Hartstikke leuk en de hond maakt het niet uit. Neus is neus.

Zeker! Maar dan heb je qua aanleg al wel een jachthond in handen natuurlijk, met die mix! Speuren vinden ook niet-jachthonden vaak wel leuk. Maar een waterapport moet een hond wel echt leuk vinden en beetje handig voor zijn (soft mouth, niet laten vallen, niet stuk bijten, rechte lijnen).
Inmiddels zijn er wel scholen waar je met een niet-jachthond terecht kunt voor trainingen, het zijn de proeven waarvoor je echt rashonden moet hebben. Iets heel Nederlands overigens om dat ook in de training en in het veld te willen, in Engeland lopen ze ook met 'sprockers' en 'springadors' gewoon in het veld. Een goede werkhond is een goede werkhond, klaar :j loopt zelfs iemand in Engeland proeven met een drietal mixen working cocker x dwergpoedel. En de twee die al aan het werk zijn, zijn oprecht heel erg goed.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 06:00

Ja, hier kon het (toendertijd, ik heb het over 20 jaar geleden) alleen bij de rasvereniging. Dus met zo’n mix kon ik nergens terecht. Dat speuren vinden veel honden leuk, inderdaad. Ik weet dat er toen ook een boomerachtig hondje speurde. Bijndat speuren kon je trouwens gewoon examen doen met je vuilnisbak. Ik heb toen alleen het opstapexamen gedaan. Maar bijv met reddingshondencursussen kun je ook met allerlei pluimage terecht.

Mijn huidige honden zijn (wat dat betreft) iets minder getalenteerd. ZhuZhu vindt speuren wel leuk, maar alleen op koekjes :D . Met Marcus heb ik ook alleen de koekjes geoefend. Dat vindt hij ook leuk. Echt trainen doe ik niet meer.

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 06:30

Met Tara ben ik inderdaad ook gaan speuren en ze doet het fantastisch!
We speuren op mensen en sindskort ook op vermiste honden.
Echter zijn we nog maar sinds kort bezig (december begonnen en door corona van maart tot juni niet bezig geweest met les) en hebben we dus nog geen examens gedaan.

Het is inderdaad jammer dat je vaak met stamboomhonden alleen bij bepaalde sporten wordt toegelaten..

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 07:20

@fabster nou is speuren op koekjes natuurlijk ook wel heel erg leuk ;)
@classic dat klinkt ook wel leuk en waardevol om te doen!

Toby speurt zelfstandig op wild, en is echt geobsedeerd door konijnen, vogels en eekhoorns. Niet altijd fijn, omdat er geen 'uit-knopje' op zit. Maar moet wel zeggen dat ik gisteren tijdens de avondwandeling (schemer, véél vogels) echt gefocust heb op zijn aandacht voor mijn commando's, en grappig genoeg gaat hij dan bij het commando 'stop' keurig voorstaan. Echt voorstaan: neus naar de vogel, 1 pootje van de grond, echt aanwijzen. En als ik daar héél gefocust mee bezig ben, blijft hij bij mij en gaat hij niet de vogel opstoten en flink blaffen. Maar dat vergt dus complete alertheid van mijn kant. Hij was wel aangelijnd dus, want los heb ik écht niets te vertellen haha.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 07:35

_classic schreef:
Met Tara ben ik inderdaad ook gaan speuren en ze doet het fantastisch!
We speuren op mensen en sindskort ook op vermiste honden.
Echter zijn we nog maar sinds kort bezig (december begonnen en door corona van maart tot juni niet bezig geweest met les) en hebben we dus nog geen examens gedaan.

Het is inderdaad jammer dat je vaak met stamboomhonden alleen bij bepaalde sporten wordt toegelaten..

Waar doe jij dat?

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 16:49

Fabster: ik speur bij een trainster in Friesland, zij heeft samen met een aantal talentvolle honden die zij les geeft (waaronder Tara dus) zelf een team van speurhonden opgericht die vrijwillig naar vermiste honden zoeken.

Skippy: hier ook geobesdeerd met wild inderdaad, voorkeur gaat uit naar hazen en muizen. Maar ook hert en eend vindt Tara erg leuk :')

Gocha heeft verder nergens echt talent voor, bijtwerk vindt ze dan wel redelijk. Echter is ze snel afgeleid en verveeld

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 05:52

_classic schreef:
Fabster: ik speur bij een trainster in Friesland, zij heeft samen met een aantal talentvolle honden die zij les geeft (waaronder Tara dus) zelf een team van speurhonden opgericht die vrijwillig naar vermiste honden zoeken.
d

Wat leuk!

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 15:36

Ja ik vind het zelf ook heel gaaf! Ik hoop met de tijd gewoon voor mezelf te kunnen gaan speuren en wellicht ooit ook op echte vermiste mensen.
Tara krijgt er zoveel voldoening uit en ze doet het zo goed. <3

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 19:59

Snuffeltrainingenin wleke vorm dan ook zijn zo leuk voor veel honden en ze worden er lekker moe van.
Die van mijn snuffelt ook alleen voor eten... (als beloning dan en da n meot ik nog de geode worst ehbben ook anders denkt ze bij 2e x, baas niets lekkers, doe het niet... is ehct erg!! )
Vermisten honden opsnuffelen ljikt me ook heel tof om te doen, omdat het dan ook heel nuttig is.
(Wij doen detectie)