Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:13

Na een tijdje "kiploos" te zijn geweest hebben we alles toch weer op orde gemaakt, en wonen er nu weer twee krielkipjes bij ons. Eentje is er vrij mak, de andere niet zo. We willen er eigenlijk nog graag 2 bij, ruimte genoeg en wel zo gezellig.

Wat is een goede manier om aan echt hele makke kippen te komen? Ze zijn er namelijk ook voor mijn dochtertje (6 jaar), en dan is het wel zo leuk als ze in de buurt durven te komen, en als er een keer eentje zou ontsnappen is het wel handig als ze weer op te pakken zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:25

Wij hebben de kuikens in huis gehouden voor een tijdje en gewoon regelmatig opgepakt en uit de hand laten eten.

Zieke kip gaat iig niet achteruit nu, is nu stabiel zwak maar tokt al wat weer en hoewel ze niet goed op de poten kan staan probeert ze wel te bewegen. Dwangvoeren blijft goed gaan, ik hoop dat ze snel zelf begint te eten wat dit is voor ons ook best pittig.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-02-15 16:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:27

Sterkte met de kip vuurneon!

We hebben hier drie poezen die ook echte jagers zijn, dus kuikentjes gaat hem niet worden. Van kippen blijven ze af weten we, maar wil ook alleen aan volwassen dieren beginnen. Kan het dochterlief echt niet aan doen als er eentje dood gebeten zou worden..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:30

Zoeken op een lief ras, wij hadden een drentse hoender dan dat zijn pittige dieren := dus tam werd ie niet. Omkopen met lekkere dingen werkte zelfs niet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:34

Wyandotte zijn geloof ik gemakkelijk tam te maken? Nog andere suggesties?

Onze barnevelders waren destijds ook redelijk tam, maar zoek nu een kleinere maat kip.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:36

Cochin Kriel kan ik mij herinneren.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:42

Daar ga ik meer over zoeken. Thanks!

Zal duimen voor je kip, altijd vervelend als een dier zo zwak is dat het alle kanten op kan gaan. Fijn dat je binnen een plek voor haar hebt kunnen maken, het scheelt toch dat ze geen energie nodig hebben om warm te blijven en alles kunnen stoppen in het weer beter worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:50

Echt ideaal dat wij vloerverwarming hebben, alleen tja... Ze poept wel veel dus t ruikt nu even wat minder in huis :') (kun je niet tegen verschonen haha). Ze zit gezellig naast de bank. Ik heb zoiets van zolang zij het probeert, probeer ik het ook. Krop zit nu wel mooi vol, ik voel de zaden zitten dus dwangvoeren werkt nu wel (krop leegt ook keurig). Ik geef nu wel extra water direct in de keel met een spuitje, ik twijfel eraan of ze genoeg drinkt en kan er ook gelijk vitaminen aan toevoegen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:02

Mijn zijdehoentjes en een Brahma met Vliegje, de shet <3

Afbeelding

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:11

Vanmorgen gekeken bij haar bips of ik wat zag kruipen maar zag zo op het oog niks. Heel klein beetje poep bleef er hangen meer niet. Hoe zie ik verder of het parasieten zijn en wat moet ik er voor geven en waar haal ik dat?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 22:00

Mestonderzoek bij de dierenarts laten doen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 22:05

Angela schreef:
Na een tijdje "kiploos" te zijn geweest hebben we alles toch weer op orde gemaakt, en wonen er nu weer twee krielkipjes bij ons. Eentje is er vrij mak, de andere niet zo. We willen er eigenlijk nog graag 2 bij, ruimte genoeg en wel zo gezellig.

Wat is een goede manier om aan echt hele makke kippen te komen? Ze zijn er namelijk ook voor mijn dochtertje (6 jaar), en dan is het wel zo leuk als ze in de buurt durven te komen, en als er een keer eentje zou ontsnappen is het wel handig als ze weer op te pakken zijn.

Ik heb Brahma's genomen om precies de redenen die jij noemt.
Ik houd zelf meer van een slanker type kip maar die zijn vaak ook veel vliegeriger.
Ik heb kinderen dus het moest kindvriendelijk zijn en we hebben echte jaagkatten dus niet te kleine kippen. Keuze is hierop gevallen,hoewel ik denk dat er ook geen kat is die het in zijn kop haalt een volwassen kriel aan te vallen, die zijn meestal juist erg pittig en laten het niet gebeuren.
Heeft eventjes geduurd voor ze tam waren, maar nu zijn het net hondjes, hoewel ze zich dan net weer niet zo op laten pakken, de meeste lopen dan steeds een stap voor je uit. Aaien is geen punt, eten uit je hand ook niet.
Enige wat wel even wennen is is dat ze fors pikken, mijn kids moesten er even aan wennen en zijn er nu nog niet dol op om ze uit de hand te voeren. Mijn kinderen zijn 4 en 6.
Wyandotte's zijn ook een goede keuze denk ik, volgens mij nog tammer dan Brahma's.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 22:22

Wij hebben 4 legkippen,
Elke dag 4 eitjes, en zo van de grond te rapen :')

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 14:35

Vreemde vogels die kippen. Mijn kriel die dus ziek leek is weer vrolijk aan het scharrelen en heeft weer de bekende rode kleur in haar kam en lellen. Aparte dieren. Was al aan het uitzoeken waar ik mest kon inleveren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 14:50

Gelukkig! :)

Mijn zieke kip is nu aan het slapen; moet even bijkomen van de voeder/water/medicijn sessie. Krop is weer mooi gevuld dus kan ze uitbuiken. Zit een kleine vooruitgang in nu, ze weegt al wat meer dan gister en sputtert nog steeds flink tegen. Onlasting is ook al iets steviger. Maar ja... Ze eet nog niet zelfstandig. O wacht... Ik hoor getik! Ze pikt wat yoghurt op nu :D

Mag je een kip banaan geven? Qua suikers maakt het nu niet veel uit voor haar en kan wel extra gebruiken maar mag het? Want ik heb vanochtend plakje banaan gebruikt om haar eten meer te binden zodat ik er beter bolletjes van kan maken.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 16:09

Banaan kan geen kwaad hoor, als ze het lust is het toch prima? Kippen kunnen veel verdragen en vinden doorgaans veel lekker :9

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 16:14

ik heb volgens mij kieskeurige kippen ze moeten niks anders te eten hebben tot dusver.Ze laten alles liggen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 16:34

Mooi, dan blijf ik gewoon de banaan prakken door de opfokmeel en gedroogde meelwormen (Powerfood :') ) Lekker vindt ze het niet, maar slikt de bolletjes gelukkig door dus hoef geen vloeibare dwangvoeding te maken :)

En ze drinkt ook weer zelf goed, dus ik stop met extra water toedienen (alleen nog even bij het eten, zodat het niet 1 bal in de krop wordt).

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:38

Afbeelding
Wat leuk, kippen op bokt. Wij hebben brahma's. Heerlijke knuffel kippen voor de jongens

Bij ons moeten de kippen hard aan het werk daar ik onkruid tussen de tegels zwaar werk vindt. Moeten de kippen dat doen. Doen ze met overgave.

Ik las ook iets over bloedluis. Ik gebruik daar al jaren homeshield voor. Volgende dag kan je luisjes rapen.
voor kalkpoten spuit ik er gewoon wd40 op.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:56

Truus, is wd40 niet slecht ?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:01

Ik had dat vanmiddag in handen en toen vroeg ik me nog af of dat niet zou helpen :=

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:24

Echt? Wd40???

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 00:35

Is olie, dat sluit ook goed af.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 09:51

wd40 werkt heel goed en makkelijk. Doet toch ook geen pijn als je het op je handen krijgt,

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 21:39

Angela schreef:
Wyandotte zijn geloof ik gemakkelijk tam te maken? Nog andere suggesties?

Onze barnevelders waren destijds ook redelijk tam, maar zoek nu een kleinere maat kip.

Weet je welke kippen heeeel tam zijn tot oppakken aan toe? De gewone bruine legkip. Niet heel bijzonder om te zien maar we hebben er een paar op stal gehad, dat waren echt ex-legkippen. Zo dapper en zo relaxt en heel goed te aaien ed. Beter dan mijn in huis opgegroeide cochinhennen. Je kon ze stuk voor stuk zo pakken. Mijn volgende kippen worden ook ex-leggers. Dat karakter en de eitjes maken hun 'gewoonheid' weer goed.