Puppy erbij 2019

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

finnens

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:46

Onze intacte teef van 12 heeft melkkliertumoren (kwaadaardig). Dit schijnt juist bij intacte teven meer voor te komen dan bij (vroeg!) gesteriliseerde teven. Dat verkleind het risico vaak. Dus ik zie voor en nadelen.

Weet niet niet of we de pup gaan laten helpen. Denk het niet, we hebben zelf geen reuen en buiten tijdens de loopsheid extra opletten werkt ook. Is met onze andere teef ook altijd goed gegaan.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:02

Hier zijn beide dames nog intact maar zodra ik zeker weet dat er geen pups (meer) komen worden ze zeker weten gecastreerd. Ik zie het te vaak fout gaan en dus zijn in mijn ogen de voordelen groter dan de nadelen!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:20

Hier alles geholpen op puber kymo na en twijfel nog over hem. Karakter is fantastisch en gezondheid ga ik laten onderzoeken net als wat hij in zijn genen draagt. Stamboom fok zegt mij weinig maar gezond fokken wel. Echter eerst nog maanden afwachten sowieso voor überhaupt iets nuttigs te zeggen is. Hij kwam natuurlijk hier in principe door zijn hart afwijking die achteraf kennelijk niet bestaat maar wel ook een groot aandachtspunt voor onderzoek zal zijn mocht er gefokt worden. Qua karakter is hij gewoon geweldig gaaf tot nu toe in alle opzichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:12

Maar hoe wil je weten of je hond gezond is als je zijn achtergrond niet kent? Een gezondheidskwaal hoeft niet in jouw hond te zitten om aanwezig te zijn. Dus stamboomloos en gezond gaat niet helemaal samen lijkt mij.

Die zijn ook de teven gecastreerd, er wordt niet mee gefokt, dus om ze die ellende te besparen zijn ze geholpen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:27

Ik vind zonder stamboom fokken ook niet ideaal. Dexters moeder heeft geen stamboom, zijn vader wel. Ik zou enorm graag met Dexter willen doorfokken en er is ook redelijk wat interesse in hem vanuit WK fokkers maar ik vind het gewoon niet verstandig...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:30

Mijn rottie heeft ook geen stamboom. Door die reden ook gesteriliseerd. Ook om het risico om melkkliertumoren te verkleinen , bij reuen weg houden (die beesten lopen gewoon mijn tuin in als ze loops is := ) en dat vieze gebloed steeds in het hele huis.

Zou het echt zo weer doen. Merk ook totaal nergens verschil in. Behalve dat ze liever is geworden ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:32

KimD schreef:
Maar hoe wil je weten of je hond gezond is als je zijn achtergrond niet kent? Een gezondheidskwaal hoeft niet in jouw hond te zitten om aanwezig te zijn. Dus stamboomloos en gezond gaat niet helemaal samen lijkt mij.

Die zijn ook de teven gecastreerd, er wordt niet mee gefokt, dus om ze die ellende te besparen zijn ze geholpen.

Volgens mij is dat ook hetgeen waardoor de stamboomfok zo op zijn gat ligt he... Waarom zijn er zo enorm veel border collies met epilepsie? Boxers met kanker? Duitse herders met DM? Staffords met allergieën? Ga maar door....

Men dacht alles te weten wat belangrijk was. Men gebruikte bepaalde reuen en bepaalde lijnen in korte tijd gigantisch veel. Uiteindelijk blijkt nu wat die beslissingen toen gaven.

Nooit teveel op 1 paard wedden.

Tuurlijk zal ik nooit zeggen dat mijn kruising absoluut oke is maar zou hem ook nooit 100x laten gebruiken en alles in het leven heeft bepaalde risico's en soms moet je een risico nemen om iets op te kunnen bouwen.

De ouders van Kenzo zijn moeder waren boerderij waakhonden. Kenzo zijn ma is getest op belangrijke zaken en zijn pa is stamboomhond. Inmiddels heeft een geteste zus van kenzo uit eerder nest van dezelfde combinatie al weer een nest gehad van ook een stamboom reu die getest is. Van die pups weet je nu 3 generaties terug. Er zit mechelaar in, Hollandse herder en behoorlijk deel duitse herder. Wie weet wat ze in volgende nest er in kruisen. Ooit is de gok genomen en tot nu toe ijzersterke honden.

Ooit is stamboomfok ook zo begonnen en waren ze maar zorgvuldiger er mee door gegaan. Ooit waren de lijnen binnen de KNPV en IPO sport ijzersterk te noemen door rassen onderling te kruisen en bloedlijnen bij te houden. Echter ook daar is het inmiddels al behoorlijk mis door te vaak uit dezelfde bloedlijnen te blijven pakken omdat dat zo bekend was en goed verkocht. Inmiddels daar ook steeds meer HD gevallen bekend... Erg jammer gezien ze niet voor niets ooit zijn gaan kruisen en alles zijn gaan noteren.

Veel kan ik uitsluiten door hem eerst rustig op te laten groeien en volwassen te laten worden. Dan embark test en daarna misschien volledig röntgenfoto's, patella onderzoek en hart echo. Misschien bij de eerste test al een stop. Misschien wegens karakter over half jaar al gecastreerd... Ik kan niet in de toekomst kijken maar kan wel een zorgvuldig besluit nemen. Hopelijk wordt hij 12 a 15 jaar ik heb geen haast

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:40

Ik ben het wel eens met KimD.
Trouwens in de border collies met stamboom zit er maar heel weinig epileptie. Er zit in een aantal werklijnen met stamboom wel epileptie, maar in de showlijnen komt het zelden voor. Het grootste deel van epileptie honden zijn gewoon look-a-likes.
Voor mij staat er niets boven de gezondheid. En ik heb dan ook voor honderde euro’s aan testen op al mijn honden gedaan. Het kennen van de afstamming is essentieel in het fokken, er zijn genoeg ziektes waaronder epileptie due nog helemaal niet te testen zijn.
Maar ik zal hier maar over zwijgen of ik wordt weer elitair genoemd _O-

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:42

Na het lezen van je eerste alinea ben ik gestopt, dat geeft aan dat je geen flauw idee hebt hoe het eraan toe gaat als je met stamboom fokt. Sorry, dan heeft erover verder praten geen verdere zin.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:49

Dit slaat inderdaad volledig de plank mis dierenfan... Baasje van mijn oppaspup wilde ook geen bewust gefokte hond dus heeft er eentje van een oepsnestje genomen. Beestje is nog geen jaar oud en nu al kapot aan alle kanten in de gewrichten.

Zoë, weet jij hoe dat zit dan met de lijnen waar wel epilepsie voor komt? Mijn oude buren hebben een BC met epilepsie maar zij vermoeden zelf dat het van ontvlooiingsmiddel komt ondanks dag hond MDR1-gendefect vrij is. Hond heeft stamboom en genetische testen. Kan alleen niet vragen wie de ouders zijn want heb geen contact meer... Is wel een echte werklijn.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:54

Ik ben zelf niet zo met de werklijnen bezig. Maar van wat ik gehoord hebt is het allemaal tot een heel klein aantal gelijke ouderdieren generaties terug terug te leiden. Namen kan ik niet noemen omdat ik niet bekend ermee ben.
Mdr1 staat overigens los van epileptie. Mdr1 geeft reactie op een aantal middelen maar er is geen verband met epileptie.
Een oorzaak voor epileptie aan te wijzen is enorm moeilijk maar er wordt vermoed dat er een erfelijke variant is en een variant met lichamelijk oorzaak (vb een tumor). Maar gezien het helemaal niet voorkomt in de lijnen waarmee ik bezig ben heb ik me niet verder verdiept.

Trouwens van alles dat dierenfan post is enkel DM genetisch te testen. Een goede fokker sluit epileptie en allergieën zeker uit.
Laatst bijgewerkt door Zoe_97 op 06-03-19 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:55

xDenies schreef:
Zoe_97 schreef:
Hier gaat teef in de bench en reu ook. Om de beurt los. Als Kenai heftig gaat reageren overweeg ik teef oven neer te zetten

Helaas is Bo in een bench geen succes en dat wil ik hem dan ook niet aandoen. Dus vandaar teef in andere ruimte met bench.

Maar ga je dan als je reu fel blijkt te reageren de teef de hele loopsheid (3 weken) in de bench houden?
Als je een reu hebt die enkel bij de vruchtbare periode reageerd is het natuurlijk nogwel te overzien.[/quote]

Uh, overdag als niemand er is; ja. Volgens mii ben ik 1 van de weinigen waar de honden NOOIT in de bench zitten..

Het begint er nou een beetje op te lijken of ik een hond ga vermoorden :') Gelukkig ben ik niet de enige die laat helpen. Jeetje.
Laatst bijgewerkt door xDenies op 06-03-19 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:55

Kaus schreef:
Dit slaat inderdaad volledig de plank mis dierenfan... Baasje van mijn oppaspup wilde ook geen bewust gefokte hond dus heeft er eentje van een oepsnestje genomen. Beestje is nog geen jaar oud en nu al kapot aan alle kanten in de gewrichten.

Zoë, weet jij hoe dat zit dan met de lijnen waar wel epilepsie voor komt? Mijn oude buren hebben een BC met epilepsie maar zij vermoeden zelf dat het van ontvlooiingsmiddel komt ondanks dag hond MDR1-gendefect vrij is. Hond heeft stamboom en genetische testen. Kan alleen niet vragen wie de ouders zijn want heb geen contact meer... Is wel een echte werklijn.

Er zijn veel lijnen waar epi in voorkomt, daar werd een groot aantal jaren geleden ook nog gewoon mee gefokt omdat de kennis van toen niet hetzelfde als die van nu is.

Inmiddels is er een epi database waar je je hond kunt aanmelden. Daar komt dus ook openbaar de fokker en de lijnen in te staan waardoor het overzichtelijk is waar je niet moet zijn en wie er nog onverantwoord is.

Die fokkers zijn dus nu ook zwaar in de minderheid, omdat er zó op gehamerd wordt. Als fokker wordt je ook echt aan de schandpaal genageld.

Epi kan vele factoren hebben, ook externe factoren. Maar vaak komt het uit een lijn, misschien enkele generaties die er 'geen' last van hebben gehad en nu wel.

Er moet in ieder geval een trigger in het lichaam zijn.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:56

xDenies schreef:
xDenies schreef:
[quote="Zoe_97"
Hier gaat teef in de bench en reu ook. Om de beurt los. Als Kenai heftig gaat reageren overweeg ik teef oven neer te zetten
[/quote

Helaas is Bo in een bench geen succes en dat wil ik hem dan ook niet aandoen. Dus vandaar teef in andere ruimte met bench.[/quote
Maar ga je dan als je reu fel blijkt te reageren de teef de hele loopsheid (3 weken) in de bench houden?
Als je een reu hebt die enkel bij de vruchtbare periode reageerd is het natuurlijk nogwel te overzien.

Uh, overdag als niemand er is; ja. Volgens mii ben ik 1 van de weinigen waar de honden NOOIT in de bench zitten..

Als je er niet bent tuurlijk. Maar ik bedoelde meer ga je je teef nooit los laten in huis en bij het gezin laten zijn als je je reu nooit kan in de bench zetten? Dat je ze niet kan omwisselen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:56

xDenies schreef:

Mocht het echt heftig zijn kun je er ook nog altijd voor kiezen om de reu of teef ergens anders onder te brengen.

Wij hebben ook wel eens een reu of teef extra van vrienden om die reden, ik vind dat helemaal geen probleem. :n

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:57

Nee klopt, ik weet inderdaad dat MDR1 daar los van staat. Buren denken dus dat omdat er vaker een verband is met ontvlooien/ontwormen en rare reacties daarop met collies dat het daardoor komt. Maar voor zover ik weet is sowieso alle medicatie prima zolang er geen MDR1 gendefect is?

Tis in elk geval enorm sneu voor de hond... Ze twijfelen enorm tusseninslapen of niet. Medicatie helpt niet en de ene dag heeft hond 20 aanvallen op een dag en daarna weken niks...

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:58

KimD schreef:
xDenies schreef:

Mocht het echt heftig zijn kun je er ook nog altijd voor kiezen om de reu of teef ergens anders onder te brengen.

Wij hebben ook wel eens een reu of teef extra van vrienden om die reden, ik vind dat helemaal geen probleem. :n

Is inderdaad al geregeld :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:00

Uh, overdag als niemand er is; ja. Volgens mii ben ik 1 van de weinigen waar de honden NOOIT in de bench zitten..[/quote]
Als je er niet bent tuurlijk. Maar ik bedoelde meer ga je je teef nooit los laten in huis en bij het gezin laten zijn als je je reu nooit kan in de bench zetten? Dat je ze niet kan omwisselen.[/quote]

Natuurlijk wel. maar het is allwmaal nieuw voor mij dus we gaan het gewoon zien hoe het gaat verlopen. Vast niet volgens he boekje :D

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:02

Volgens het boekje hahhaha dat gaat het nooit :p

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:02

Kaus schreef:
Nee klopt, ik weet inderdaad dat MDR1 daar los van staat. Buren denken dus dat omdat er vaker een verband is met ontvlooien/ontwormen en rare reacties daarop met collies dat het daardoor komt. Maar voor zover ik weet is sowieso alle medicatie prima zolang er geen MDR1 gendefect is?

Tis in elk geval enorm sneu voor de hond... Ze twijfelen enorm tusseninslapen of niet. Medicatie helpt niet en de ene dag heeft hond 20 aanvallen op een dag en daarna weken niks...

Uit eigen ervaring twijfel ik daar erg aan, ABCB1 versterkt het natuurlijk en dat zorgt voor een extra 'let op!', maar ik denk dat collies sowieso heftiger reageren op bepaalde middelen. ABCB1 of niet.

Sowieso de minder goede merken en varianten van ontvlooi en anti teken middelen reageren veel honden (collies) heftiger op.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:05

Zoe_97 schreef:
Volgens het boekje hahhaha dat gaat het nooit :p

Nee daarom, daar ben ik vanaf gestapt.

Het is nieuw voor mij dus ik moet het gaan ervaren en handelen op het moment. Iedere hond en ervaring is anders dus we gaan het maar gewoon zien. Ik hoop dat een ieder dat hier ook kan begrijpen :o

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:06

Leuk te lezen dat ik niets weet van stamboom fokken whahaha. Geeft niet hoor weet ook wel dat er niet over gepraat mag worden....

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 14:06

xDenies schreef:
Ik sla toch ook jouw tekst niet in de wind, kiwitje. Maar een paar weken geleden was iedereen heel heftig over het in de bench zetten van een teef en het wel kunnen dekken. En nu ineens is het weer 'heftig' om een teef te laten helpen.

Ik moet het ook maar gewoon ervaren. Voor hetzelfde geld heeft Bo nergens last van. We moeten t maar gaan ervaren.

Die discussie zal ik dan wel gemist hebben, Ik heb hier namelijk 5 dagen (ongveer)lang tijdens de loopsheid de reu/teef afwisselend in de bench. Sterker nog, de bench is dan afgedekt, en wandelen doen we dan ook bijna niet. Omdat ie dan alleen maar op haar gefixeerd is (omdat ze er bij is of omdat ze weg is). En hier zitten de honden ook nagenoeg nooit in de bench. Alleen met slapen, of met bezoek die niet fanof bang is van honden.

Maar mijn reactie doelde alleen op dit:
xDenies schreef:
En of het nu wel of geen spookverhalen zijn, er worden honderden teefjes geholpen. Ik kan mij niet voorstellen dat het bij alle hondert teefjes mis gaat.

Dierenfan, allergieen zijn nog wel het minste waar je je bij een staff druk over hoeft te maken (Sbt tenminste)
Maar, stamboomfok is niet heilig. Vind maar eens een fokker die gezondheid wel bovenaan zet. Want er zijn er veel die dat niet doen. En die krijgen de klappen mee. En das jammer.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:09

KimD schreef:
Uit eigen ervaring twijfel ik daar erg aan, ABCB1 versterkt het natuurlijk en dat zorgt voor een extra 'let op!', maar ik denk dat collies sowieso heftiger reageren op bepaalde middelen. ABCB1 of niet.

Sowieso de minder goede merken en varianten van ontvlooi en anti teken middelen reageren veel honden (collies) heftiger op.

Ik blijf sowieso enorm voorzichtig met wat ik onze honden geef aan chemische middeltjes. Het hoeft maar een keer mis te gaan... :n

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:12

Nouja, prima hoe jij het doet. Als ik er voor kies om mijn teef te laten helpen is dat inderdaad mijn keus en vind het jammer als mensen daar zo negatief over moeten doen :')