De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:33

Ik kom weer binnen vallen... Een maand geleden is er E Cuniculi vastgesteld bij mijn konijn. Ik heb hem een maand lang Fenbendrops gegeven. Vrijdag was de kuur af. Helaas blijft zijn kop hangen en is dit na de kuur weer verergerd. Het tollen neemt toe en hij schud met zijn kop. Het tikken van zijn oog is wel gestopt. Ik heb maandags de dierenarts gebeld en er is opnieuw een kuur Fenbendrops voorgeschreven. Ik heb gelezen dat dit medicijn op de langere termijn invloed kan hebben op bepaalde organen. Ik heb door zijn aanhoudende symptomen, het gevoel dat de Fenbendrops wellicht onvoldoende invloed hebben. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening hierover.

_Tarzan

Re: De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:45

Ik heb gehoord dat je fenbendrops gewoon op lange termijn kunt blijven geven zonder dat het verder schade aanbrengt. Aan de symptomen te horen geeft je konijn aan dat een kuur nog niet genoeg was. Eoweyn uit dit topic weet er meer over en kan je misschien meer info geven :) Ik heb wel ervaring met EC maar eigenlijk altijd konijnen die goed reageren op de medicatie..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 13:47

Ah ships zeg Chabby!

Hier geen ervaring mee, dus ik kan je helaas niet helpen.

Haha Tarzan! Ze krijgen ook nooit te eten ofzo :+.

Blik is door de APK heen! Volgend jaar mag ie samen met Stoffer, dan krijgt ie eerder zn prikjes.
Dierenarts vond hem mooi, maar vooral eigenwijs en had een hele erge eigen wil :+.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:26

Naar mijn weten word het altijd aangeraden 2-3 maand te behandelen. 1 maand vind ik zeer kort. Mijn konijntje vertoonde wel snel verbetering, maar hebben we toch 3 maand behandeld voor de zekerheid.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:15

Sterkte Chabby!

Ik was Fluffy binnen even aan het borstelen want ze is gigantisch in de rui, laat haar daarna nog even rondlopen. Ze heeft een nieuwe liefde gevonden :') <3
Afbeelding

Edit: vergeet ik te vertellen dat ik contact heb gehad met Konijnenopvang Marijke en dat zij akkoord gaat met het leenkonijnidee :)
Als het goed is gaat ze dus zaterdag op date :D
Laatst bijgewerkt door Air op 30-10-18 19:00, in het totaal 3 keer bewerkt

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:51

Chabby schreef:
Ik kom weer binnen vallen... Een maand geleden is er E Cuniculi vastgesteld bij mijn konijn. Ik heb hem een maand lang Fenbendrops gegeven. Vrijdag was de kuur af. Helaas blijft zijn kop hangen en is dit na de kuur weer verergerd. Het tollen neemt toe en hij schud met zijn kop. Het tikken van zijn oog is wel gestopt. Ik heb maandags de dierenarts gebeld en er is opnieuw een kuur Fenbendrops voorgeschreven. Ik heb gelezen dat dit medicijn op de langere termijn invloed kan hebben op bepaalde organen. Ik heb door zijn aanhoudende symptomen, het gevoel dat de Fenbendrops wellicht onvoldoende invloed hebben. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening hierover.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... iculi.html

https://www.konijnen.nl/nieuw/index_ed.php?p=3&q=5&r=0

Ik heb inderdaad, helaas, veel ervaring met EC. Hele nare ziekte, maar hoe erg het er ook uitziet, ze hebben geen pijn en het wordt vaak beter.

Met de ernst van jouw konijn zou ik ervoor kiezen om sowieso extra te ondersteunen, als alleen Fenbendrops (Panacur) Wellicht pijnstiller en voor het tollen kun je oa Valium voorgeschreven krijgen. Als het dier echt veel tolt wil het soms helpen om een kleine bak in te richten met handdoeken, ook aan de zijkanten. Dat verlicht het tollen en geeft rust.
Panacur kun je in principe maanden geven zonder schade. De normaliter voorgeschreven behandeling is ook veel te kort. Mijn EC konijnen hebben zeker 3-4 maand op Panacur gestaan. Ook al lijkt het konijn op den duur stabiel, behandel zeker even door zodat je een terugval voorkomt.
Hierboven heb ik twee sites neergezet die je wellicht kunnen helpen. Je zou kunnen overleggen met je eigen dierenarts (met die info) of even bellen met Wilhelminapark. Zij willen je vast ook advies geven, en zij staan imo echt bovenaan op medisch gebied wbt konijnen, en zeker met EC. De site konijnen.nl is van Maryo van den Berg, Stichting KonijnenBelangen. Ook iemand met erg veel ervaring op oa medisch gebied.
Sterkte, het is zo sneu om ze zo te zien maar het wordt beter, echt waar! Ik heb meerdere konijnen met exact dezelfde symptomen op zien knappen met als enig blijvend symptoom een scheve kop, en soms 1-2wk een kuur Panacur bij zaken als een stressvolle koppeling, een vaccinatie of een operatie, ervoor en erna. Ik heb er zelf maar één die dat nodig heeft, van de 5.

Ik lees voornamelijk mee hier en reageer niet zoveel, maar je mag me natuurlijk altijd een pb sturen.
Laatst bijgewerkt door Eoweyn_x op 30-10-18 18:54, in het totaal 2 keer bewerkt

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:53

Gigixponys schreef:
Naar mijn weten word het altijd aangeraden 2-3 maand te behandelen. 1 maand vind ik zeer kort. Mijn konijntje vertoonde wel snel verbetering, maar hebben we toch 3 maand behandeld voor de zekerheid.

Dit klopt inderdaad beste is om bij de eerste verschijnselen langer dan een maand te behandelen!

Haha Esther, nee nooit, zielig he :')

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 19:00

Jeee Blik door de apk *\o/*

Poh,lastig met dat EC konijn... Ik heb er geen ervaring mee dus ik kan je niet helpen helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:07

Woehoe Blik is nog niet verroest :D :')

EC rotziekte , ene dier 3 maanden aan de fenbendrops en de ander had het een dag na de diagnose op zonder scheve kop..

Vandaag Lilo en Tarzan weer eens wat lekkers gegeven , blijft lastig met madam haaR BDK maar Tarzan mag wel wat hebben . Dus broccoli gesneden dat in Tarzan zijn mond past en kleine snippers voor Lilo . Ging perfect :))

Afbeelding

Haar poging tot jatten , helaas het paste echt perfect in Tarzan zijn mond

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:37

Oeh Air, ik zie nu je Edit, wat fijn voor jullie!!

Hahah Blik goedgekeurd voor de APK 8-)
(Welke was ook alweer Stoffer en welke Blik?)

Rebecca, ik dacht serieus bij de foto dat Tarzan een blaadje witlof was 'nt eten _O-
Lastig hoor, eet ze de bdk nog steeds niet goed?

Puk smikkelen van het hooi <3
Afbeelding

Terwijl Macho geniet van kroeltjes op z'n kop, hij is toch zo'n lieverd <3
Afbeelding

En de 4 musketiers aan het hooibuffet :Y)
Afbeelding

De 3 'nieuwe' stinkerds hebben vandaag ook hun APK gehad en kunnen er dus ook weer een jaartje tegenaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:39

_O- Whaha

Helaas niet nee , blijft een struggle met haar . Ze groeit gelukkig wel goed

Heerlijke plaatjes <3

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 20:48

Leuke foto’s Tarzan!

Haha Rebecca, maar de andere stukjes zijn veel leuker -O- .

Afbeelding
Stoffer is de zwart/witte ( de oudere en blinde)
En Blik de beige/witte (de kleine stuiterbal :+)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:12

Dankje Rebecca en Esther!

Aah nu moet ik dat eens gaan onthouden :')
Ze zijn zo te zien druk bezig met hun Halloween-paprika's te maken _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:18

Lilo en Tarzan zijn jaloers op die paprika's :') , die eten alleen brok en hooi en pluk soms een frambozen blad uit de tuin _O-

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:23

Pfff vannacht mij doodgeschrokken!! :=

Gisteravond toen ik naar bed ging zag ik een marter in de tuin, die weggejaagd maarja dan gaan je alarmbellen wel weer even rinkelen, vooral na wat jou is gebeurd Rebecca!

Vannacht dus nog eens wezen kijken bij de konijnen en alles was Oke.

Ik sliep, en werd rond 2.00 uur gewekt omdat de bosuil keihard begon te kwaken, schrok mij dood, zat rechtop in bed en spurtte mij naar het raam voor de konijnen te checken, echt dat beest is niet goed voor m'n hart!

Gelukkig besefte ik dus dat het de uil was en geen geluid van de marter of schreeuwend konijn :=

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:35

Oei Tarzan dat was schrikken! Gelukkig alles Oké!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 10:41

Snap ik dat dat schrikken was!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:44

Pff ja, hartverzakking door die stomme uil :')

We wonen tegenover het bos dus marters lopen wel vaker door de tuin maar als ik ze zie word ik er wel altijd een beetje bang van! :=

En die uil kwaakt/vliegt hier elke avond/nacht rond maar kan echt niet wennen aan dat geluid _-:(

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:57

Konijntjes aan het ontbijt :):)
Wat kun je toch genieten van die kleine diertjes <3

Afbeelding
Afbeelding

En Macho was z'n Halloween kostuum vergeten uit te doen (check die 2 paar oren) :') _O-
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:24

Ik voel je Tarzan pff , klote uil :=

:')

Heb weer eens een vraag , hoorde Tarzan heel vaak graven en nu stond ik er eens bij

Misschien meer schuil gelegenheid Hij leek te willen schuilen of zo? Zand storten in huis is geen optie :') , hij doet het paar keer per dag wel ..

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:32

Hier graven alle 3 de dames heel graag in de buis, terwijl er gewoon een bak zand staat??! Dus geen idee waarom die sukkels dat doen op plaatsen waar ze niet kunnen graven :')

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 11:39

Blik doet het op het kleedje en dan het liefst als Stoffer er op ligt te slapen :') . Maar die konijnen van mij sporen m niet helemaal.

fedjeraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:47

Zo ben al een tijdje niet meer echt aanwezig geweest.
Wij zijn met een onwijs leuk project bezig. We hebben een ren gebouwd in de tuin. We zijn nog met de laatste dingen bezig en dan kunnen ze erin.

Tarzan, hoe heb jij je ren marterproof gemaakt? We hebben nu 50 mm gaas en de konijnen kunnen er niet doorheen maar een marter misschien wel.

Rebecca, graven doen ze hier alleen in de tuin maar ze hebben dan ook een stuk aarde tot hun beschikking. Waarom ze het in huis zouden doen weet ik niet.

Esther, Fijn dat Blik goed door de apk is gekomen. Je telefoontje doet mij wel een beetje denken aan toen ik voor het eerst met oeps naar de dierenarts ging, die snapte maar niet dat het haar naam was :') .

Laatste tijd gaat het alleen wat minder met Hops. Vandaag viel me op dat hij aan het niezen was. Ook blijft zijn komt maar vies. Heb hem al meerdere keren gewassen, maar het helpt niet. Ook heeft hij weer last van een vies oogje en heb ik het idee dat zijn hakjes gevoelig zijn. Ze zijn rood en een beetje opgezwollen. Zodra hij opgepakt moet worden voor het schoonmaken begint hij te piepen, ik vermoed dat dit uit angst is maar maak me er wel zorgen om. Denk dat hij misschien last heeft van zijn luchtwegen.
Herkent een van jullie deze symptomen? (hij is al erg op leeftijd)

Ga straks even naar de da bellen om te overleggen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 15:08

Nouja, m'n ren is van onder tot boven dicht, konijnen komen er echt niet uit maar ben bang dat als een marter echt wil, deze wel binnen komt ..

Is z'n kontje vies door poep of urine? Heb je misschien een foto? Hoe oud is hij?
Kan natuurlijk vanalles zijn of gewoon ouderdom ..

fedjeraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 15:18

Poep, ga zo even een foto maken. Hij is 9 jaar oud. zijn neus is helemaal schoon geen snot of iets dergelijks.
Wij zijn bezig met een ren van 4x2x2 meter. ook hebben we onder de gehele ren gaas gelegd zo'n 40 cm diep. De ren wordt dus ook helemaal dicht. In de ren komen dan kiki, fedje, en moni. Coco en de uk krijgen dan het grote hok (4,25 x 0,6)meter. Hops houdt zijn hok maar mag dan gewoon los door de tuin.