Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:19

Hey bokkers, ik heb een vraagje.
Sinds maandag hebben wij een nieuw pak hooi gekocht en zijn we dit gaan geven aan onze cavia’s. Echter ziet het hooi er niet heel vers uit, het is een beetje bruinig. De dames zijn er ook niet erg fan van en eten dit eigenlijk zo goed als niet.
Wat kan ik het beste doen? Gewoon laten hangen en wachten tot ze het toch maar gaan eten of nieuw hooi kopen? Het is net een nieuw pak van 5 kg dus vind het ook zonde om het weg te gooien..
Ik hoor graag van jullie! :)

DubbelFun

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:31

Staat er een datum op?? En waren de andere pakken ook die kleur??
Je kunt vragen of je het mag terug brengen, maar zolang het niet stoffig is of smerig ruikt zal het -denk ik- gewoon niet de persoonlijke voorkeur van de caafs hebben.

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:40

Geen datum, of de andere pakken ook die kleur hadden heb ik niet gezien.
Het ruikt gewoon goed en is verder niet stoffig oid. Het merk is Bowit.
Gewoon hooi laten hangen dus?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:49

Je kunt het even aankijken, maar mijn ervaring is dat als ze het niet hoeven dan eten ze het niet :)

Ik heb ook wel een 2 pakken hooi voor cavia's aan de paarden gegeven omdat de caafs het niet aten.

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:17

Het lijkt me dat het hooi nog gewoon goed is.. Ze kunnen het gewoon niet lekker vinden als ze anders gewend zijn. Ik geef zelf hooi uit balen van de paarden, daar zit soms ook verschil tussen en dat laten ze meteen merken (verwende apen :+ ). Zou het toch nog even aanzien en het anders inderdaad aan de paarden geven...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:32

Hier krijgen ze ook altijd paardenhooi en dat eten ze prima :)
Net maar wat gras geplukt voor het binnenspul. De buitenmeiden had ik naar buiten gelokt en die begonnen ook van het hoge gras te eten tót iemand in de schuur iets liet vallen... dus nu zitten ze weer binnen...

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:59

Heb een keer hooi uit een pak gekocht. Dat aten ze zo slecht. Werd heel veel vergooid. Had even niet anders waardoor ze het hebben gekregen. Maar heb daarna weer hooi wat normaal aan de paarden gegeven word. Heb het toen maar gemengd. Werd helaas dus veel vergooid maar zag het dan maar als extra lig/ verstop plek in de kooi. Vind persoonlijk altijd het hooi uit de winkel nooit lekker er uit zien. Over het algemeen vind ik de balen die de paarden krijgen van betere kwaliteit

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:37

Nibbit is jaloers op Izzy :+ Ze heeft haar haar ineens steeds in een soort kruintje zitten, super gek. Ik kan me niet voorstellen dat cavia's bewust een ander na gaan doen, maar je zou het haast denken _O-
Afbeelding

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:44

Of nibbit wil stiekem kapper worden kan ook nog haha

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:59

Het ziet er wel leuk uit zo :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:03

Haha die wil op Harrie en Henk lijken :')

Afbeelding

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 16:25

Mooie foto Marjan! Ik krijg ze er hier nooit goed op, in ieder geval de jongen niet. Dus als iemand tips heeft voor het jonge grut.... :Y)

Gisteren sprong tijdens het voeren ineens een van mijn zeugjes de flat uit! :wow: Didi ging met driedubbele salto naar beneden. Gelijk opgepakt, leek niks aan de hand. Terug gezet in de groep, zag ik dat ze toch wel heel versufd zat met de oogjes half dicht en wat bloed uit d'r bekkie. Didi heeft toch wel een harde smak gemaakt en had een tandje door dr lip :(:) . Voor de zekerheid even apart gezet, maar lijkt gelukkig weer helemaal de oude. Ik kreeg echt een hartverzakking...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 16:53

Schrikken !! Hopelijk blijft het daarbij.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 22:19

Oh jeetje! Dat is schrikken! Beterschap voor Didi :(:)

Riverdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 00:39

Tijdje afwezig geweest maar we zijn weer helemaal terug! :)

Ilja, is ons ook gebeurd, ik denk een stuk of 2/3 keer. De laatste keer heb ik ook beschreven en in dit topic op de hoogte van gehouden want dat was tegelijk met de blaassteen, goed als je het verhaal wil weten dan kan je het gewoon teruglezen natuurlijk. Ik ken de schrik, ik ben dan ook altijd gewoon helemaal shocked. Ik weet niet hoe je het moet beschrijven maar het is zo’n schrik die je ook echt alleen maar hebt in die situatie. Sterkte en ook beterschap voor Didi! Ik hoop dat alles gewoon helemaal goed blijft nu :D

Riverdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 00:50

Even een update over hier :D Het gaat goed met Toetie en Fluffie, niets meer teruggezien van de blaassteen. We geven ze nu een heel heel klein beetje Chanca Piedra vd knoevelshop elke dag omdat dat preventief kan worden gegeven tegen gruis en evt blaasstenen. Ook een vitamine D druppel op advies van Melody7 :) We merken wel echt dat ze al oud zijn, ze springen bijvoorbeeld zelden meer op het plankje en zijn gewoon veel minder actief. En we horen af en toe een nies bij een van de twee en heel soms hebben ze moeten bij het poepen en dan zie je ze dus iets meer moeite doen voor een keutel die dan vaak een gekke vorm heeft. We houden alles echt goed in de gaten en genieten gewoon met volle teugen van ze (en zij ook) :D

Ik weet niet of jullie dit herkennen maar ik ben soms echt heel bang dat er weer wat gebeurt waardoor we ze moeten laten gaan.. Ik weet dat ze echt een prachtig leven leiden maar het is zo’n lastig onderwerp. Ik zit nooit op de bank naast het hok omdat ik van elk kleine dingetje ga kijken en dan een uur naar ze ga staren om te verzekeren dat er niets aan de hand is. Hebben jullie misschien nog tips om met dit om te gaan? De angst dus dat er ooit wat gaat gebeuren en dat er een dag komt dat we ze moeten laten gaan?

Sorry voor deze lange post! Ik wou het even aftypen maar om middernacht ben ik niet helemaal helder dus de opbouw en alles klopt een bal van haha, iig heel erg bedankt voor jullie tijd :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 12:07

De boel is afgekit! Nu alleen de trap nog verder afwerken en een manier vinden om de dweilen te bevestigen. Dinsdag hoop ik de plexiglasplaten in huis te hebben en dan kan ik gaan inrichten! :D

Nog twee weken en dan zijn ze er!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 12:30

Kun je de dweilen niet gewoon nieten... als je de dweilen moet vervangen kun je de nietjes er ook makkelijk weer uit wippen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 12:36

Mooi zeg!
Ik heb de dweilen met dubbelzijdig tape van de action erop geplakt. Blijft best aardig zitten. En je trekt het er zo weer af, zodat je kunt wassen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 12:38

Ik zou een plak klittenband op de trap maken, en onder de dweilen. Dan kun je ze makkelijk losmaken om te wassen :D
Wij hebben vloerbedekking op de trap liggen, dat is ook echt ideaal!

Ik snap dat wel hoor Riverdale! :(:) Ik had dat vroeger ook heel erg.

Wat schrikken Ilja! Dat verwacht je niet.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:36

Het gaat prima met Didi gelukkig. Ze zit nu weer in de groep.

Mooi geworden hoor Denise! Ik zou inderdaad zoals DD ook al zei, klittenband gebruiken voor de trap. Hier heb ik zelf een trappetje in de flat zonder dweilen, maar met latjes erop voor grip. Dit gaat ook prima, zelfs met de jongen van een paar dagen oud.

Riverdale, helaas geen tips, maar kan je bezorgdheid goed voorstellen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:40

Ilja schrikken zeg! Gelukkig gaat t nu goed!

Denise cool!

Riverdale ik snap je heb d’r ook last van, iets met overbezorgde moeder :Y)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:23

DubbelDun schreef:
Kun je de dweilen niet gewoon nieten... als je de dweilen moet vervangen kun je de nietjes er ook makkelijk weer uit wippen.

Jaa, dat is een goede! Zat eerst te denken aan klittenband en lees nu tape. Maar ik heb een nietmachine liggen en ik wil eigenlijk zo min mogelijk schade aanrichten. Dat lijkt me dus inderdaad een goede oplossing :D

Ik wilde aan mijn 'hangmatten' nog een plank bevestigen met een pianoscharnier, maar ergens vind ik dat zonde. Ik kan ook kijken of ze er met een wilgenbrug gewoon ophopsen.

@ Ilja,
Ik lees zoveel verschillende verhalen over het wel niet op de trap komen. Dus ik dacht, ik ga er maar gelijk voor dat ze dit wel doen :P De trap is in mijn ogen niet te stijl dus dan moet het goed komen. Ben heel benieuwd!

@ Melody,
Ohja, vloerbedekking zou inderdaad ook nog kunnen … hmmm.

Even kijken of ik nog iets in de schuur heb staan om de hangmattenplank mee af te lakken tegen vocht.

Bedankt allemaal weer voor jullie tips! :) <3

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 21:23

Ik vind vloerbedekking echt ideaal, daar blijft alles ook wat minder tussen hangen.

Zippy heeft de hele middag bij mijn zwaar dementerende oma op schoot gelegen, het effect wat die beestjes kunnen hebben is echt zo bijzonder! Ik ben wel eens mee geweest met de knuffelploeg van de opvang, maar bij je eigen familie zie je pas echt goed hoeveel verschil ze kunnen maken. Zippy mag voortaan mee op visite :))

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:28

Hee meiden, sorry voor de afwezigheid. Veel gebeurd de laatste tijd... Pake gaat nog steeds niet goed, mja dat zal niet heel lang duren.
Maar ik heb ook leuk nieuws.
Ik heb sinds een week een nieuwe vriend, sinds onze eerste date zijn we allebei smoorverliefd en we kunnen zo onwijs goed samen <3 T is zo'n lieverd!