Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:52

De frontline is naar mijn mening veel te agressief voor iets wat je ook met een vette substantie zoals vaseline kan oplossen.
Via de huid, of het nu de poten of een ander deel van het lijf is, komt het toch in het gestel terecht. En de frontline is niet uitgevonden voor kippen.
Maar nogmaals dat is mijn mening. Ik zou het oplossen met vet, dat werkt echt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:11

Vaseline is ideaal inderdaad, stikt de mijten gewoon.

Hier zit de patiënt ondertussen in huis.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:16

och jeetje vuurneon, dat lijkt me geen goed nieuws?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:19

Nou t was meer dat ik zelf geen oog dicht meer deed := dwangvoeren gaat vrij eenvoudig door een bolletje eten in haar snavel te leggen; ze slikt het keurig gelijk door. Dus hoef daar niet meer mee te kl*ten met spuitjes. Ze scharrelt ook rond hoor in haar provisorische hok en klimt zelfs nog uit de hoge doos. Maar voelt even beter dat ze nu lekker op de vloerverwarming ligt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:47

kohtje schreef:
anneliesdj schreef:
Volgens mij heeft mijn haan kalkpoten, kan ik dat gewoon behandelen met middeltje van de welkoop of?

ik doe dat met frontline spray

Hoe? Eerst schoonmaken? Dagelijks sprayen of eenmalig?

Die vaseline, hoe lang moet je dat doen? Is het voldoende om dat dagelijks in te smeren of moet ik die korsten er eerst af peuteren ofzo?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:53

1x sávonds ,na een paar dagen zie je de poten opklaren. Ik heb het allemaal gedaan,van voetenbad tot smeren met vet. Ik doe het nu liever 1x goed.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:15

En dan komt het ook goed tussen die korsten enzo?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:22

Ja die voeten gaan er vanzelf beter uitzien. Door de vaseline die verzacht en de korsten verweekt en doordat de mijten zelf luchtdicht worden afgesloten.

Ik geloof dat de oppasfamilie het een weekje heeft gedaan, en dat ik toen ze op vakantie waren het nog een dag of drie - vier heb moeten doen. Toen zagen de poten er weer prima uit (al moet je een beetje er doorheen kunnen kijken want door die vaseline gaat wel alles plakken en vies worden enzo.

Ook vooral oude kleren aan als je met 1 hand kip moet vasthouden en met de andere hand vaseline moet smeren!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:51

anneliesdj schreef:
En dan komt het ook goed tussen die korsten enzo?

Korsten vallen er binnen een paar dagen vanaf.
Evt kan je na een paar dagen wat acederm op de poten spuiten ,dat is vet en geneest evt wondjes.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 17:19

Kip heeft coccidiose, maar ik heb sulfatrim doorgekregen... Iemand ervaring met coccidiose? Ze wordt nu steeds zwakker, sulfatrim had nu al wel moeten werken lijkt mij.

Ik heb nu een andere da gebeld en voor andere medicijnen die erbij gegeven kunnen worden nu. Sulfatrim is goed om eventuele secundaire schade aan te pakken, maar voor de coccidiose krijgt ze nu iets specifieks erbij. Mijn huidige dierenarts had ik ook gebeld, maar die zag te weinig kippen (en wou weer dat ik langs kwam en allerlei onderzoeken... Dus doei) Nieuwe dierenarts krijgt regelmatig kippen onder ogen en vond het niet nodig om de kip te zien (pas als ze suf gaat worden moet ik langskomen).

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:33

Geen ervaring dus kan je helaas niet helpen Vuurneon. Sterkte met je kip!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:08

Dank, ze heeft nu iig 2 goede medicijnen (1 net gekocht bij de andere dierenarts tegen de coccidiose en 1 tegen mogelijke darminfecties opgelopen door de coccidiose), krijgt 3 keer per dag bolletjes voer naar binnen gedrukt en drinkt nog steeds zelfstandig (en at zelfs voorzichtig wat yoghurt). Al heb ik de bolletjes voer vanavond iets te kleverig gemaakt, dus heb ik maar even 2,5 ml water met vogel vitamines naar binnen geduwd en toen kon ze het tenminste kwijt. Ze ligt fijn in huis, meer kan ik ook nu niet doen voor haar.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:07

Alleen ervaring met coccidiose bij een jong konijntje. Maar helaas ging dat te snel waardoor het diertje overleed.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:17

Dank allemaal, ik ga proberen.

Ik had vanmiddag Dora in handen en het viel me op dat zij wat magertjes is, ze is ook het pispaaltje van de andere kip. Maar verder wel goed alert en staat altijd vooraan als er wat te bikken valt. Is er iets wat ik ze kan bijvoeren om dr wat vetter te maken? Ik las hier een keer kattevoer? Moeten ze dat leren eten? Die van mij zijn best lastige eters.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:18

Gedroogde meelwormen doen het hier heel goed :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:19

O die heb ik toevallig nog staan. Maar zet dat aan dan? Of moet ik ze dan emmers tegelijk voeren?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:21

T is niet voor niets een kippensnack. T levert wel veel energie, dus ik denk dat het wel een fijne aanvulling is voor kippies die wat extra's kunnen gebruiken. Staat op dat het voor vogels zeer eiwitrijk is en gunstig is om de winter door te komen dus denk dat het wel in die zin een dikmaker is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:22

O ik heb het gekocht als muizenvoer, ik heb een zakje met kippensnack staan, daar zitten idd ook wat gedroogde meelwormen door, maar ook allerlei ander spul.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:24

Ik geef het aan de merels, koolmezen en de kippen :j die zak kippensnoep vond ik te weinig aanzetten, alleen gedroogde meelwormen deden het beter. T oudje doet het goed op een handje elke dag in de winter.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:30

Ok ik ga het proberen, ben benieuwd, ws heb ik nu helemaal geen rust meer als ik buiten kom.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:56

Iemand enig idee misschien? Een van mijn krieltjes is wat slomer en zit boller en verstopt zich zo nu en dan ook heeft ze een bleke kam. Kon verder niks raars aan haar ontdekken. Wel is er een van de krieltjes net begonnen met eieren leggen maar of dat deze is weet ik niet.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:32

Toen mijn kipjes zo waren hadden ze een parasiet. Daar heb ik ze voor behandeld en ik heb ze vitaminen gegeven. Je kunt kijken in de oksels en rond het poepgat. Dat zijn de warmste plekjes en daar kruipen de parasieten graag in. Het is geen strenge winter waardoor er nog steeds kans is op beestjes die je liever niet ziet :\

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:10

Ik controleer als eerste dan op bloedluis.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:54

Hoe houden jullie bloedluis onder controle. Als het steaks weer warmer wordt komen ze zeker weer hier.zag er gister al weer wat lopen. We hebben wel die spray maar daarmee krijgen we ze niet allemaal weg. Blijven toch wat leven.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:55

Mijn kippies leggen nu alle drie! In twee dagen drie eitjes. Heerlijk!