Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:15

Even een vraagje hier.
Over een poosje verhuis ik hopelijk naar Zeeland, dichtbij mn vriend.
Nu is het zo dat ik het heerlijk vind beestjes om me heen te hebben. Ik ben echter student, heb niet heel veel geld, maar mijn moeder bood aan me te willen helpen met een evt dier en de kosten daaraan. Ik kan t haar natuurlijk niet aandoen een hond of kat te nemen :P

Ik heb natuurlijk mijn "opvang"konijn, maar ten eerste weet ik niet of die mee mag, en ten tweede weet ik niet of ik hem kan bieden wat hij nodig heeft (en z'n vriendinnetje dan). En dan vooral qua ruimte.

Ik ben dus op zoek naar een leuk huisdiertje, en ik hoopte dat jullie wat suggesties zouden hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:16

Wil je een diertje wat je kunt aaien/knuffelen of een kijkdier?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:36

Eerlijk gezegd maakt dat me niets uit.
Met een kijkdier vind ik t wel leuk als ik bijv. een mooi ingericht verblijf kan maken en onderhouden, maar een knuffeldiertje vind ik ook leuk.

Vergeten te zeggen, slangen zijn geen optie. Ik heb mijn ballpython verkocht omdat mijn vriend daar als de dood voor is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:38

Eoweyn_x schreef:
Eerlijk gezegd maakt dat me niets uit.
Met een kijkdier vind ik t wel leuk als ik bijv. een mooi ingericht verblijf kan maken en onderhouden, maar een knuffeldiertje vind ik ook leuk.

Vergeten te zeggen, slangen zijn geen optie. Ik heb mijn ballpython verkocht omdat mijn vriend daar als de dood voor is.

Wat jammer zeg dat je vriend daar bang voor is. Ik wil zelf graag nog 3 luidpaardgekko's. Wimpergekko's zijn ook leuke beestjes om te zien. Maar ik ben zelf helemaal gek geworden van reptielen. Enigste wat hier aaibaar is de kat en de hond. En 2 konijnen, maar die heb ik ook als kijkdier.

Daarnaast heb ik nog 9 slakken :')

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:39

Bidsprinkhaan :>

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:48

Gekko's vind ik erg gaaf.. Vraag me alleen af wat de kosten zijn als je echt per maand gaat kijken.

Konijnen heb ik ook altijd gehouden als kijkdier.

Bidsprinkhaan vind ik heel mooi maar wel een beetje eng haha

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:52

waar houd je eigenlijk een bidsprinkhaan in??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:53

Eoweyn_x schreef:
Gekko's vind ik erg gaaf.. Vraag me alleen af wat de kosten zijn als je echt per maand gaat kijken.

Konijnen heb ik ook altijd gehouden als kijkdier.

Bidsprinkhaan vind ik heel mooi maar wel een beetje eng haha

Volgens mij vallen de kosten wel mee. Heb mij er ook niet echt in verdiept. Maar aan mijn slang ben ik amper 5 euro per maand kwijt aan voer :+

En voor de gekko's wou ik zelf voer gaan kweken. Maar volgens mij valt prijs opzich ook wel mee.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:07

Een muskusschildpad. Heb er zelf ook een leuk kijkdier

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:49

Er zijn zoveel dieren... kan het een exotisch dier zijn (verwarmd verblijf) of liever niet? Nachtdier of dagdier? Wil je levend voeren of niet? Hoeveel geld wil/kan je eraan uitgeven (zowel aanschaf als onderhoud)? Etc.

Bidsprinkhanen zijn echt leuk, ik heb er ook een gehad door die oogjes krijgen ze echt een soort eigen persoonlijkheid. Je houdt ze in een terrarium maar die van mij zat heel vaak los in mijn kamer op een plant op mijn bureau en soms klom hij op het prikbord of de gordijnrails. Ze zitten uren achter elkaar op dezelfde plek omdat dat hun manier van jagen is (wachten op prooi) dus je hoeft niet echt bang te zijn dat je hem snel kwijt raakt.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:31

Hoe ging het met Elena?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:48

Ze werkte niet echt mee haha. Hij wilde haar temperaturen, maar ze bleef als een balletje opgerold. Uiteindelijk met haar voetjes in het water kon hij wel haar buikje voelen enzo. Voelde allemaal soepel, dus dat was fijn. We hebben antibiotica meegekregen en ze heeft een prik gehad voor het geval er toch iets zit te ontsteken daarbinnen. En verder heeft ze onderhuids infuus gehad en hebben we een blikje A/D en een zakje poeder meegekregen wat ook een soort voeding is om aan te sterken. Maar ze moet wel deze week zelf weer gaan eten.
In de auto naar huis begon ze ineens wit schuim uit te braken, dus ik raakte licht in paniek, gelijk terug gebeld, waarschijnlijk van alle stress en toestanden. Thuis zat ze eerst echt als een zielig hoopje ellende in een hoekje. Toen heb ik haar lekker bij haar trui gezet en daar is ze in gekropen. Vannacht ben ik om half 4 nog gaan kijken. Toen lag ze lekker te slapen en kon in haar poepbakje zien dat ze erin was geweest en er lag een heel klein beetje poep in. Vanochtend eerste keer antibiotica gegeven en wat van die poeder aangemaakt. Ze heeft uiteindelijk 4 ml voeding binnen gekregen. Wil niet in eens heel veel erin Proppen aangezien ze nu een paar dagen niets of weinig in haar maagje heeft gehad. Vanavond krijgt ze weer antibiotica en voeding.

Laten we maar zeggen dat ik me nog enorm ongerust maak. Maar ze reageert verder op alles gewoon zoals ze altijd doet, ze heeft nog veel pit in haar lijfje ondanks alles, dat was ook wel heel duidelijk bij de dierenarts. Als ze het er niet mee eens is laat ze dat heel duidelijk merken. Dus laten we maar hopen dat dat een goed teken is. Ze loopt ook verder heel stabiel en vlot, het is geen wankel sneu beestje ofzo, dus dat geeft wel een beetje hoop.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:53

Begrijpelijk dat je je zorgen maakt, maar wel fijn dat je nu hulp hebt gekregen.
Hoe dien je de antibiotica toe? Ik kan me voorstellen dat ze zich dan verstopt en oprolt ;)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:17

Ik zet haar met haar voetjes in een voetenbadje en dan pak ik haar in haar nekvel. Voel me er superlullig om, maar ik weet ook wel dat het voor haar bestwil is.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:20

Dat is waar!
In haar nekvel lijkt me nog best lastig.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:26

Ja het is even oefenen, maar als ze gewoon ontspannen in het water zit gaat dat vrij makkelijk en als ik haar dan goed heb kan ze niet meer zo makkelijk oprollen.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:28

Gelukkig. Ik dat mezelf nog niet zo snel doen bij Bikkel. Die probeert zich soms zelfs in het water op te rollen. Totdat hij merkt dat zijn neus dan wel heel nat wordt ;)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:47

Op zich is niets een probleem. Een baardagaam is alleen wat duur qua lampen, wat volgens mij met andere reptielen wel meevalt.

Aanschafkosten maakt op zich niet echt uit. M'n moeder wil helpen, maar een hond of kat is te duur, en dan vooral qua voer en dierenarts. Een konijn is dan weer wat goedkoper maar vind ik qua ruimte moeilijk.
Zoals ik al zei is een slang geen optie, en ik heb het liefst een dier wat overdag ook wel dikwijls wakker is. Ik ben overdag natuurlijk weinig thuis, dus als het diertje 's avonds wakker is, is dat ook oke.

Ik zat inderdaad aan een schildpad te denken, vooral landschildpadden vind ik erg leuk, maar ik vind dat je zoveel verschillende soorten verzorging leest, en huisvesting, etc etc, dat ik erg twijfel of ik het dan wel goed ga doen.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:54

chinchilla's is dat niks voor je.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:06

Ook leuk.. Maar dat zijn toch voornamelijk nachtdieren? En hoe houd je die? In koppels van hetzelfde geslacht (en huisvesting)?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:25

Qua kijkdiertjes; ik heb Europese dwergmuizen. Echt geweldige 'muizen tv', ontzettend actieve beestjes ze zijn altijd bezig. Ze zijn echt geweldig leuk, en ze klimmen :j in tegenstelling tot normale muizen. Ze hebben namelijk een grijpstaart die ze bij het klimmen gebruiken.
Bijkomend voordeel is dat ze niet stinken (je hoeft maar 1x per maand of soms minder te verschonen :)) )

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:32

Ah, ja, die hadden ze op mijn stage. Hoe houd je die e.d.? (Op mijn stage aten ze vogelvoer, maar lijkt me nou niet echt oke)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:34

Verder vind ik een kortstaartopossum echt super, maar ik denk dat dat een droom zal blijven... Zou niet weten waar ze vandaan te halen en qua verzorging lijkt het me best prijzig, of lijkt dat maar zo?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:59

Chinchilla's zijn erg leuk maar in de aanschaffing niet echt goedkoop. Je moet toch echt een grote kooi hebben en dan nog moet je ze dagelijks even vrij laten lopen omdat ze zo acief zijn. En ja, chinchilla's zijn nachtactief, al wennen ze er ook wel aan als je overdag een vast speeluurtje inlast. Je houd ze het best in een groepje van twee of meer.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:13

Eoweyn_x schreef:
Ah, ja, die hadden ze op mijn stage. Hoe houd je die e.d.? (Op mijn stage aten ze vogelvoer, maar lijkt me nou niet echt oke)

Ze eten vogelvoer inderdaad. :j Ik vul het aan met trosgierst, universeelvoer en af en toe wat fruit. In het wild eten ze granen/zaden, insecten etc. ze zijn veel te klein om knaagdiervoer te eten.
Je moet ze in een terrarium houden want ze zijn te klein voor een traliekooi. Verder zijn ze heel makkelijk in onderhoud en verzorging, ze hebben weinig nodig. Houden van klimmen dus veel takken etc. in het hok.

Ik vind kortstaartopossums niet echt duur in onderhoud. Ze zijn vooral ontzettend lastig te krijgen.