Puppy Erbij 2022

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 16:55

Ik moet vooral hieraan denken en dat lijkt weer van toepassing te zijn.

Afbeelding

Castreren heeft bij een reu meer nadelen dan voordelen, zeer zeer zeker op die leeftijd, klein ras of niet, er moet nog vanalles gebeuren in dat lijf en dit is voor mij wel weer een bevestiging dat ik echt heel blij ben met mijn contract bij de pups. Daarin verbied ik het castreren van reuen in wat voor vorm dan ook zonder hele grondige reden en compleet verboden tot een bepaalde leeftijd voor reu en teef, mede hierom.

Kim & Curse hebben alles al gezegd en daar kan ik niks meer aan toevoegen.

mavantos

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:17

Ik vind het vooral bijzonder dat hengsten altijd gecastreerd moeten worden en dit bij honden niet mag...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:36

Een hond is geen paard en de diersoorten ook totaal niet te vergelijken met elkaae. Maar ook hengsten worden over het algemeen véél te vroeg gecastreerd. Mijn hengsten bleven hengst en als dat niet kon werden ze pas met 5/6 gecastreerd en ook bij hengsten wordt snel geroepen 'CASTREREN' bij het minste of geringste probleem. En als we dan toch deze onlogische vergelijking maken, ik ken geen één merrie die ooit gecastreerd is. Daarentegen wel ontelbaar veel teven die dat wel zijn, waaronder twee van mijn eigen. :+

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:38

KimD, ik begrijp dat je erg gepassioneerd bent en daardoor direct, maar ik vind je soms wel op het arrogante en grove af... Iets vriendelijker mag imo wel.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:47

Tieneke schreef:
KimD, ik begrijp dat je erg gepassioneerd bent en daardoor direct, maar ik vind je soms wel op het arrogante en grove af... Iets vriendelijker mag imo wel.

Ik ben heel direct, ik hou niet van om de brei heendraaien en alles met de mantel der liefde toedekken, dat is geen geheim, heeft niks met passie te maken en kan inderdaad als grof ervaren worden, als je het niet kunt hebben bestaat er een foeilijst of gewoon doorscrollen. En wat betreft arrogant, zeker niet maar als je dat vind, be my guest, naast arrogant, direct en grof interesseert het me ook niet wat mensen vinden.

De meme is vooral hilarisch bedoeld. :')

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:50

Je kan ook direct zijn zonder arrogantie erbij hoor. Je reactie op mij is precies wat ik bedoel...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 17:50

De manier hoe hengsten en honden gehouden word is nogal een wereld van verschil. Ook de manier hoe hengsten reageren en vooral het formaat en de kracht die daarbij komt kijken. Daar zit ook de clue van t castreren van hengsten.

Vergelijk t dan eens met mensen. Hoeveel moeite t kost om als man of vrouw je te laten castreren.. en waarom vooral. Die problemen die daar uit voortkomen, medisch gezien.. das geen grapje… gelukkig komen ze er steeds meer achter dat castratie voor honden ook echt niet perse gezonder of beter is en dat er heel veel nadelen aan kleven.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:52

Ik denk dat het in dit geval interessant is inderdaad om te kijken of het niet uit spanning voortvloeit. Chipito merkt nog niets van hormonen, maar heel zelden rijdt hij op z'n knuffel, in het begin dat we hem hadden twee keer gezien.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:53

Jongens, iemand heeft problemen en krijgt het advies van een DA om toch te castreren. Je kan je mening op een nette manier geven maar dan is het ook weer genoeg, TS laat merken verder geen behoefte te hebben aan discussie, dus misschien het gewoon laten liggen? Zeker gezien je de hond in kwestie niet in het echt gezien hebt en alleen een mening moet opmaken n.a.v. wat hier verteld wordt?

Rondom castratie zijn genoeg verschillende meningen, maar laat mensen even in hun waarde als ze een andere mening hebben dan de jouwe, zéker als de acties n.a.v. die mening ook door een DA worden onderschreven. Arrogant en bot reageren hoeft echt niet. En "ik ben nu eenmaal zo" vind ik eerlijk gezegd geen excuus om bot te doen, if you ask me.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:03

In dit geval hoef ik de hond niet in het echt gezien te hebben om een mening te hebben erover, want bij de leeftijd had de DA al moeten zeggen 'doen we niet'. Hoevaak is het al ter sprake gekomen dat je echt niet alles klakkeloos hoeft aan te nemen van een DA, een gedragstherapeut, een KC, een hondenschool etc. Dus zeker niet van een direct, grof, arrogant mens online.

Als je de keuze maakt om met zes maanden te castreren is dat prima maar dan moet je ook achter die keuze staan en het je niet interesseren wat iemand ervan vind.

Als ik besluit volgende week mijn honden 8 uur per dag in de kelder te houden omdat ik dat beter vind voor hun gezondheid of besluit ze 1,5kg per dag te gaan voeren dan sta ik daarachter. Een ander mag daar alles over zeggen of denken en wellicht zit er wat nuttigs tussen of iets wat me aan het denken zet, zo niet, blijf ik bij mijn mening en trek ik mijn plan.

Met zo'n 85% van het topic heb ik privé ook dagelijks contact en zitten we verdeeld in meerdere appgroepen, sterker nog, Curse durft iedere week met me te gaan wandelen, dus het zal wel met me meevallen (of Curse & de appgroepen verdienen een medaille), maar het zal ook wel gedeeltelijk aan de interpretatie en de verkeerde bloedgroep liggen gok ik zo. :+

Tieneke schreef:
Je kan ook direct zijn zonder arrogantie erbij hoor. Je reactie op mij is precies wat ik bedoel...

Dan is de foeilijst een goeie optie.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:05

@IMANDRA en Tieneke bedankt voor jullie reacties

Ik wil wel even benadrukken dat we niet over één nacht ijs zijn gegaan. Alleen als je op sites van dierenartsen kijkt staat ook overal 'vanaf 6 maanden'. Die mensen hebben er járen voor gestudeerd. En no offense, maar die neem ik serieuzer dan mensen op Bokt... Ik waardeer jullie bezorgde reacties en bestudeer ze zeker, maar uiteindelijk zal ik toch ook de deskundigen volgen die mijn hondje kennen

Als het niet nodig was geweest hadden we het niet gedaan en we doen natuurlijk niet voor niets eerst chemisch.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:06

Nou prima dan toch, als je 100% achter je keuze staat. +:)+

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:17

KimD schreef:

Oh met m'n beesten sta ik nooit 100% achter m'n keuze. Ze zijn m'n alles en ik wil alleen maar het aller beste voor ze. Dus ja, ik twijfel zeker. Alleen als ik alles op een rijtje zet en aangezien het niet definitief castreren is, is dit toch voor ons de beste optie. Mijn paard is ook hengst geweest tot z'n 6e. Ik ben niet voor onnodig dingen doen.

Freek is al sinds we hem hebben met alles mega vroeg. Met een week of 10 stond die al op 3 poten te plassen. Met wisselen was hij vroeg. Af en toe vraag ik mezelf af of er geen foutje is gemaakt in de datum dat die geboren is :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:27

mavantos schreef:
KimD schreef:

Oh met m'n beesten sta ik nooit 100% achter m'n keuze. Ze zijn m'n alles en ik wil alleen maar het aller beste voor ze. Dus ja, ik twijfel zeker. Alleen als ik alles op een rijtje zet en aangezien het niet definitief castreren is, is dit toch voor ons de beste optie. Mijn paard is ook hengst geweest tot z'n 6e. Ik ben niet voor onnodig dingen doen.

Freek is al sinds we hem hebben met alles mega vroeg. Met een week of 10 stond die al op 3 poten te plassen. Met wisselen was hij vroeg. Af en toe vraag ik mezelf af of er geen foutje is gemaakt in de datum dat die geboren is :')

Als je er niet 100% achter staat zou ik zéér zeker nog eens wat wetenschappelijke onderzoeken doorlezen waarom zo vroeg castreren, al dan niet chemisch echt niet goed is voor het lichaam van zo'n jonge hond.

Castratie wordt echt, hand op mijn hart, heel snel geopperd als oplossing voor alles met een piemel maar dat is het niet. Zoals Curse al aangaf, er is veel te winnen met de juiste aanpak en trainen.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, honden trainen is heel vaak buiten de hokjes denken ipv erin en puppy's opvoeden al helemaal.

Realiseer je dat dit wellicht niet permanent is maar dat het zeer zeker wel alles plat legt in het lichaam want ja, anders was het nutteloos dat er chemisch gecastreerd wordt. Besef ook dat als die castratie weer uitwerkt het gedrag in alle hevigheid weer terug kan komen en het lichaam andere dingen in alle hevigheid gaat ervaren omdat het nu alles mist. Er is zoveel wetenschappelijk onderbouwd te vinden.

Je moet wel echt 100% achter je keuze staan, want je kun de keuze wel maken en het laten doen maar het niet meer ongedaan maken. Dat heeft niet alleen betrekking tot castreren overigens maar alle keuzes die je voor je dier(en) maakt. Ze kunnen niet praten en zijn afhankelijk van jou en de keuzes die je maakt, dan mogen ze op zijn minst verwachten dat je zeker van je zaak bent.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:28

KimD schreef:
In dit geval hoef ik de hond niet in het echt gezien te hebben om een mening te hebben erover, want bij de leeftijd had de DA al moeten zeggen 'doen we niet'. Hoevaak is het al ter sprake gekomen dat je echt niet alles klakkeloos hoeft aan te nemen van een DA, een gedragstherapeut, een KC, een hondenschool etc. Dus zeker niet van een direct, grof, arrogant mens online.

Jij vindt dat je niet alles klakkeloos van een DA hoeft aan te nemen.
Dat is een mening, en die kan je (imo op een nette manier) geven. Als je gesprekspartner daar anders over denkt dan heeft het 0,0 zin om daar verder op door te zagen.

Bovendien vind ik het heel wat dat jij die afweging beter denkt te kunnen maken dan een DA die in de wetenschappelijke kennis zit en er jaren voor gestudeerd heeft. En de hond gezien heeft.

KimD schreef:
Als je de keuze maakt om met zes maanden te castreren is dat prima maar dan moet je ook achter die keuze staan en het je niet interesseren wat iemand ervan vind.

Lekker makkelijk gezegd als mensen zo op je springen als je het deelt. Tuurlijk kan jij je dat, op de manier waarop dat nu gaat, aantrekken.

Je hebt veel kennis rondom dieren, maar je moet ook niet gaat doen dat je expert bent in alle gebieden en alles weet over alle cases die hier gedeeld worden en dús zo stellig naar iemand moet reageren. Dat ben je niet, en ik heb je ook vaak genoeg dingen zien zeggen die gewoon strijdig zijn met de wetenschappelijke kennis en dús feitelijk niet correct zijn. Dit is een specifieke, individuele case, waarvan je de hond niet gezien hebt en enkel afgaat op een summiere beschrijving hier in het topic. Misschien heeft deze hond wel een of andere medische afwijking waardoor de hormonen letterlijk door zijn lichaam vliegen en er geen land mee te bezeilen is en waar geen training tegenop kan. Weet jij veel.

KimD schreef:
Als ik besluit volgende week mijn honden 8 uur per dag in de kelder te houden omdat ik dat beter vind voor hun gezondheid of besluit ze 1,5kg per dag te gaan voeren dan sta ik daarachter. Een ander mag daar alles over zeggen of denken en wellicht zit er wat nuttigs tussen of iets wat me aan het denken zet, zo niet, blijf ik bij mijn mening en trek ik mijn plan.

Het is advies van een dierenarts naar aanleiding van een consult met de hond zelf en de eigenaar. Dat is héél iets anders dan de voorbeelden die jij noemt en ik vind het nogal flauw dat gelijk te trekken. Lekkere stropopredenering dat.

KimD schreef:
Met zo'n 85% van het topic heb ik privé ook dagelijks contact en zitten we verdeeld in meerdere appgroepen, sterker nog, Curse durft iedere week met me te gaan wandelen, dus het zal wel met me meevallen (of Curse & de appgroepen verdienen een medaille), maar het zal ook wel gedeeltelijk aan de interpretatie en de verkeerde bloedgroep liggen gok ik zo. :+

Leuk dat je met anderen privécontact hebt, maar je berichten komen blijkbaar behoorlijk fel, bot en arrogant over op mensen met wie je geen persoonlijk contact hebt. Geef je mening op een nette manier en als mensen aangeven er geen behoefte aan te hebben, laat gaan laat gaan...

KimD schreef:
Tieneke schreef:

Dan is de foeilijst een goeie optie.

Of, weet je, kijk je eens naar jezelf en de manier waarop je schrijft.
Het komt vast botter en arroganter over dan je bedoelt, maar gezien meerdere mensen dat zo ervaren zal dat misschien toch aan je eigen schrijfstijl liggen ;).

Bovendien heb je vaak interessante bijdragen (die wel netter geschreven zijn) dus die mis je bij een foeilijst ook.

@mavantos: succes, hopelijk helpt het Freek :j
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 09-08-22 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:29

mavantos schreef:

Ik wil wel even benadrukken dat we niet over één nacht ijs zijn gegaan. Alleen als je op sites van dierenartsen kijkt staat ook overal 'vanaf 6 maanden'. Die mensen hebben er járen voor gestudeerd. En no offense, maar die neem ik serieuzer dan mensen op Bokt... Ik waardeer jullie bezorgde reacties en bestudeer ze zeker, maar uiteindelijk zal ik toch ook de deskundigen volgen die mijn hondje kennen

Als het niet nodig was geweest hadden we het niet gedaan en we doen natuurlijk niet voor niets eerst chemisch.

Pfoe. Er staat VANAF 6 maanden. Dat betekend dat het niet hoeft. Ik kan inmiddels wel een boek schrijven over chemische castratie en alle issues daarom heen. Wij hebben door rete slecht advies van een zogenaamde "bekendste hondencoach van het land" Jip met 10 maanden chemisch gecastreerd. Grootste fout ooit. Geloof mij maar. Dit had nog kunnen voorkomen kunnen worden met training en goede begeleiding.

Verdiep je alsjeblieft in wat castreren met je hond doet. Vooral met zo'n klein ding. Dat een DA zegt dat het kan, ondanks dat ze gestudeerd hebben betekend niet dat ze altijd gelijk hebben. Ik heb inmiddels genoeg DA, GT en dergelijke meuk gezien om te weten dat ze vaak geen gelijk hebben.

Maar hé doe met het advies wat je wil dat hier gegeven wordt in het topic. Deze mensen zijn soms nog kundiger als een DA of GT. :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:33

IMANDRA schreef:
Jij vindt dat je niet alles klakkeloos van een DA hoeft aan te nemen.
Dat is een mening, en die kan je (imo op een nette manier) geven. Als je gesprekspartner daar anders over denkt dan heeft het 0,0 zin om daar verder op door te zagen.

Bovendien vind ik het heel wat dat jij die afweging beter denkt te kunnen maken dan een DA die in de wetenschappelijke kennis zit en er jaren voor gestudeerd heeft. En de hond gezien heeft.

Je hebt veel kennis rondom dieren, maar je moet ook niet gaat doen dat je expert bent in alle gebieden en alles weet over alle cases die hier gedeeld worden en dús zo stellig naar iemand moet reageren. Dat ben je niet,

Hier ben ik gestopt met lezen, het is leuk dat je dat zegt. Je weet toch helemaal niet wat ik gestudeerd heb en wat ik doe in het dagelijkse leven, of wel? :')

Wat betreft erboven, ik zeg altijd dat het mijn mening is en dat wat ermee doet je zelf moet weten. Je doet er iets mee, of niet. I don't care en even goeie vrienden verder, succes.

Maargoed, ik maak er verder geen woorden meer aan vuil, dit is dus ook het laatste bericht omtrent dit euvel.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:35

CupCakes_ schreef:
mavantos schreef:

Pfoe. Er staat VANAF 6 maanden. Dat betekend dat het niet hoeft. Ik kan inmiddels wel een boek schrijven over chemische castratie en alle issues daarom heen. Wij hebben door rete slecht advies van een zogenaamde "bekendste hondencoach van het land" Jip met 10 maanden chemisch gecastreerd. Grootste fout ooit. Geloof mij maar. Dit had nog kunnen voorkomen kunnen worden met training en goede begeleiding.

Verdiep je alsjeblieft in wat castreren met je hond doet. Vooral met zo'n klein ding. Dat een DA zegt dat het kan, ondanks dat ze gestudeerd hebben betekend niet dat ze altijd gelijk hebben. Ik heb inmiddels genoeg DA, GT en dergelijke meuk gezien om te weten dat ze vaak geen gelijk hebben.

Maar hé doe met het advies wat je wil dat hier gegeven wordt in het topic. Deze mensen zijn soms nog kundiger als een DA of GT. :D

Maar wat zijn de redenen dat jij spijt hebt dan?

Overigens is er een verschil in kundiger zijn en denken dat je kundiger bent...
Laatst bijgewerkt door mavantos op 09-08-22 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:35

Nee, maar zoals ik al zei heb ik al vaker dingen voorbij zien komen die gewoon niet stroken met de wetenschappelijke kennis. Dus wat je achtergrond ook is, feitelijk gezien heb je het, ondanks een stellige reactie, ook wel eens bij het verkeerde eind. Bovendien blijf ik erbij dat je het dier niet in het echt gezien hebt en dus geen conclusie kan doen over wat wel of niet helpt. Hooguit tips geven.

De manier waarop je je mening verwoord is het ding. Dat jij je mening geeft is an sich prima, lekker doen.

En prima, dan is het af en klaar. Kunnen we weer verder met leuke verhalen en foto's delen :D

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:37

mavantos schreef:
mavantos schreef:

Maar wat zijn de redenen dat jij spijt hebt dan?

Overigens is er een verschil in kundiger zijn en denken dat je kundiger bent...[/quote]

Die wil ik best toelichten. Dan krijg je vanavond een boekwerk in dit topic.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:38

mavantos schreef:
Ik vind het vooral bijzonder dat hengsten altijd gecastreerd moeten worden en dit bij honden niet mag...

Please :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:38

Ik zou een linkje doen naar je laatste topic, dat is een mooi eerste hoofdstuk voor je boekwerk gok ik zo...

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:41

Ik zit op bokt mobiel dus langere antwoorden geven is zo ruk grr. Maar iedereen adviseert alleen maar met de beste bedoelingen en heeft het beste met de gezondheid van je hond voor ook. Ook ervaringen en kennis van niet da’s kunnen meerwaardes zijn met veel onderwerpen. Anders kunnen we het nergens meer over hebben hier als toch niks zo goed is als de kennis van een Da.

Ik was voornamelijk oprecht benieuwd of je gewoon gedrags technisch ook al een specialist erbij had gehad omdat wat kiwi oa ook aan gaf gewoon een heel plausibele verklaring is ook. Als daar de oplossing had gelegen was dit gewoon überhaupt niet nodig geweest natuurlijk om tot chemisch castreren over te gaan en dat was alleen maar allemaal goedbedoeld om tr helpen. Ik denk dat het niet verkeerd is dat dit aangekaart werd door meerderen want wie weet had het je nog kunnen helpen. Niks verkeerds mee bedoeld in ieder geval.

Puntje bij paaltje is het uiteraard allemaal je eigen beslissing en als je je da’s advies wil opvolgen je goed recht natuurlijk. Hopelijk pakt het goed uit dan :) Succes!

-

Even een aftakking in de discussie

*de meeste Da’s die ik overigens ken hebben dit ook zeker weten niet op hun site staan of promoten dit vanaf 6 maanden. Maar dat terzijde. Ik vind het persoonlijk, even los van deze specifieke situatie hier ih topic dus, echt bizar dat dit bij veel da’s dan schijnbaar nog zo naar gekeken word.

Maar goed, zo zijn er nog steeds Da’s die ook Tegen rauw voeren zijn, niet aan Titer bepaling ed doen. Blijf ik ook bijzonder vinden. Terwijl er dan ook da’s zijn die zich hier wel later nog over inlezen en bij leren en dan wel aanpassen. Dan zie je wel; Kunnen ze wel 6 jaar gestudeerd hebben maar dat zegt niet altijd alles.

Van voer kriigen ze op 6 jaar tijd bv maar 1 of 2 modules van een aantal uren en dus heel kort maar een inkijkje erin :') terwijl daar ook veel en veel meer diepgang in zit. Da’s kunnen zich uiteraard ook niet overal in specialiseren erna, maar dan moeten ze vind ik doorverwijzen naar specialisten die er wel meer van weten bv.

-

Even ander onderwerp.

Arya is weer bij dr eendjes en waterhoentjes terug. Ons jaarlijkse Zeewolde tripje is aangebroken. Life could be worse.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 09-08-22 18:46, in het totaal 2 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:42

Aah lekker plekkie zo cursebreaker :D

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:43

Oh dat ziet er zo relaxed uit!

Chipito heeft wat last van de warmte, hij is tam vandaag :+
Afbeelding