Show je aquarium III!

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:03

Ik heb een berichtje gestuurd naar de carwash hier aan t begin van de straat met de vraag of die osmosewater verkopen, maar nog geen antwoord gehad helaas.

Heb nu de terrasjes gemaakt, volgende stap is die bekleden, maar moest uiteraard eerst even controleren of het naar mijn zin was zo.
Afbeelding

Afbeelding

Straks even naar de aquastorexl, kijken wat ze daar aan grind hebben. Zie dat toch liever eerst in het echt dan online bestellen.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:43

Lisette03 schreef:
Ik heb een berichtje gestuurd naar de carwash hier aan t begin van de straat met de vraag of die osmosewater verkopen, maar nog geen antwoord gehad helaas.

Heb nu de terrasjes gemaakt, volgende stap is die bekleden, maar moest uiteraard eerst even controleren of het naar mijn zin was zo.
[ [url=m/2B8AXt.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/jLJSkV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Straks even naar de aquastorexl, kijken wat ze daar aan grind hebben. Zie dat toch liever eerst in het echt dan online bestellen.


Mooie start zo!

Ik zie neon-groene steentjes bij de aquastorexl :+
Ze hebben in ieder geval een groot assortiment, jeetjuh. Ik heb zelf de JBL Manado, redelijk fijn, afgerond grind. Makkelijk in te planten. Enige nadeel is dat het qua gewicht nog lichter dan zand is :')

Maar wat dat betreft, het is niet zo dat je een 'foute' keuze kan maken. Zolang het is iets wat jij mooi vindt en fijn om mee te werken, daar gaat het om!

nps
Berichten: 2029
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:09

Lisette03 schreef:
Ik heb een berichtje gestuurd naar de carwash hier aan t begin van de straat met de vraag of die osmosewater verkopen, maar nog geen antwoord gehad helaas.

Heb nu de terrasjes gemaakt, volgende stap is die bekleden, maar moest uiteraard eerst even controleren of het naar mijn zin was zo.
[ [url=m/2B8AXt.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/jLJSkV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Straks even naar de aquastorexl, kijken wat ze daar aan grind hebben. Zie dat toch liever eerst in het echt dan online bestellen.


Leuke start zo, ben benieuwd hoe het wordt!

Nog ee nvraagje - weet iemand of je zomaar nieuw hout in een al draaiend aquarium kan doen?

mariettek

Berichten: 1705
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:09

Jazeker, het is alleen mogelijk dat het in het begin drijft, of dat het in het begin tanines afgeeft, waardoor je water gelig kleurt (niet schadelijk).

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:29

ja,maar ik doe nieuw hout altijd even onder de warme kraan met een afwasborstel afborstelen, er komt dan vaak heel veel los spul van af wat anders de bak en filter vervuild(vind ik)

inge_romeo

Berichten: 735
Geregistreerd: 10-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:25

Hier zijn de plantjes vandaag binnen gekomen. Net geplant in m'n aquarium.

Het ziet er nog een beetje rommelig uit, maar ik geloof dat m'n vissen er al erg blij mee zijn *\o/*

Vond sommige plantjes wel erg moeilijk om te planten... Ze bleven maar loskomen _-:(

Afbeelding

MarliesR

Berichten: 3300
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 19:09

inge_romeo, Ziet er al een stuk beter uit zo met wat meer plantjes!

Als je in Nederland woont heb je doorgaans geen bacto start en aquasafe nodig overigens.

J0anieke, fijn dat het nu weer meer genieten is geworden voor je! Dat is uiteindelijk toch het meest belangrijk.

nps, oudere babies gaan goed! Plaats hier zo onder even een vergelijkingsfoto. Hout vervangen zou ik zelf ongeveer hetzelfde aanpakken als hierboven met de plantjes. Waar je rekening mee moet houden is dat veel hout eerst drijft. Het kan de moeite waard zijn om hem eerst in een aparte bak (emmer oid) “in te wateren”. Hier en daar wordt nog wel eens aangeraden er anders gewoon een flinke steen op te leggen, maar daar zou ik erg mee uitkijken. Je zou niet de eerste zijn waarbij de steen er af valt en een barst in je aquarium veroorzaakt… Een betere optie is dan een zak met zand.

PanamaD, als je filter nog helemaal nieuw is wordt ie waarschijnlijk ook nog wel stiller als hij iets langer draait! In het begin zit er nog een biofilm op de draaiende onderdelen.

ellepel, ik hou van zulke oerwoud bakken!

simpie94 dankje! Ik ben er zelf ook best tevreden over

Veriye, oh yikes, dan zijn dus al je filterbacteriën wel echt goed morsdood… Ben je van plan om dan helemaal naar low low tech zonder filter te gaan? Als je wel weer het filter wil gaan draaien, houdt er dan ernstig rekening mee dat je waarschijnlijk een nieuwe ammonia/nitrietpiek gaat krijgen.

Lisette03, heel project zo met die terrasjes!


--

Hier is het echt gekkenhuis met alle babies :') Man wat een werk haha. Maar ze blijven wel erg leuk. De oudsten zijn vandaag 60 dagen al weer! Heb een vergelijking tussen dag 45 en dag 60 :D . Het beginnen nu echt miniatuur schoutedeni's te worden :D

(De vakjes zijn 10 * 10 mm)
Afbeelding

Verder eindelijk de nieuwe stelling af waar de nakweek straks in gaat om verder uit te groeien.

Nog even een reminder van hoe het begon :')
Afbeelding

En met alle bakken schoon gekrabt en geschrobt, ontdaan van die enorm gore (interne :') ) isolatie en alle kitresten. De stelling zelf geschuurd en opnieuw gelakt, nieuwe planken er op en nieuw piepschuim er tussen.
Afbeelding

De oudste babies gaan binnenkort naar de middelste bak verhuizen, en dan het rechter afgezette stuk. Dat is al iets van 4x zo groot als ze nu zitten haha. Als ze dan nog weer een stuk groter zijn verhuizen ze naar links. En daarna krijgen ze een hele bak.

mariettek

Berichten: 1705
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 19:24

Nondeju, dat is veel ruimte voor die speldeknopjes!
Gaaf om te zien!

Komen er nog plantje en dergelijke in? Of hou je het bewust open?

MarliesR

Berichten: 3300
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:18

mariettek schreef:
Nondeju, dat is veel ruimte voor die speldeknopjes!
Gaaf om te zien!

Komen er nog plantje en dergelijke in? Of hou je het bewust open?


Haha ze kunnen zo in elk geval mooi een aantal keer van bak verhuizen :+ . (Jampotje waar de eitjes in uitkomen, dan een 3 liter bakje voor de eerste dagen en daarna een 20 liter bakje tot ze in de stelling kunnen haha).

Er komt nog wel iets van inrichting in hoor! Waarschijnlijk geen zand op de bodem om makkelijker schoon te kunnen maken, misschien alleen in de uitzwembak maar dat weet ik nog zeker. Maar er komen nog wel wat plantjes enzo in zodat ze zich een beetje kunnen verstoppen enzo!

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:20

jeej, je hebt het wel mooi voor elkaar zo hoor _/-\o_

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:14

Wow geweldig Marlies :wow: :wow:
Wat hebben die kogels toch een hoog schattigheidsgehalte. En dat voor een visje <3

Ik was begonnen met vullen en bedacht me toen dat ik mijn achtergrondposter er nog niet op had geplakt :o? Ohja die zou mijn moeder bestellen want die zou hem sneller binnen hebben in Nederland...oeps...en die was het dus ook vergeten, dus morgen maar weer even naar de lfs....

Moet dus eerst een zwarte poster achter voor ik verder kan, kan de bak nu nog net ver genoeg verschuiven om er bij te kunnen, zwaarder lukt dat echt niet meer in mijn eentje...
Afbeelding

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:28

MarliesR, wat is biofilm? Filter is idd nieuw, ze zitten nu te kijken naar dat we een kast met geluidsisolatie oid gaan maken. Maar als het straks misschien stiller wordt geeft dat wel wat hoop!

Ondertussen een planten vraag: de groene plantjes achter in het midden maken erg veel luchtwortels aan. Is dit een teken van voeding te kort? Ook vind ik de rode plantjes ernaast iets te snel groeien in de zin van dat de stengel de lucht in schiet. Hoe kunnen we dit het best aan pakken?

Afbeelding


Het hout hebben we nog niet terug geplaatst. Dat willen we volgende week gaan proberen en hopen dat het dan wel blijft zitten!

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 07:50

die middelste is sterrenkruid denk ik en dat zijn wortels die ze sowieso wel aanmaken.
je kunt ze op die manier ook mooi stekken.
afknippen en weer in het zand stoppen.
drijvend zijn ze ook erg leuk!
en volgens mij als ze te snel omhoog gaan kwa groei moet je even maar je verlichting kijken.

die rode kun je ook afknippen en weer in de bodem

MarliesR

Berichten: 3300
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:22

Thanks ellepel en Lisette03! Ben er ook echt wel blij mee!
En ik vind ze ook schattig <3 . Er zit ook zoveel karakter in haha! Die interactie is echt leuk.

Haha en de achterwand regelen voor hij vol is en niet meer te verplaatsen is wel handig ja :D . Ik doe hier nu alle bakken de achterkant met schoolbordverf verven. Dat bevalt erg goed! Achter de kogels zit wel een zwarte poster. Dat vind ik eigenlijk minder mooi en als er eens een drup langs gaat is het ook gelijk lelijk -O- .


PanamaD, als bacteriën zich op een oppervlakte hechten creëren ze een laagje (biofilm) als bescherming om zichzelf heen. Via deze laag vind de uitwisseling plaats van voedingsstoffen etc. en ook de door ons gewenste nitrificatie. Maar dit laagje maakt alles ook een beetje "glibberig" zeg maar, waardoor dat soort draaiende delen minder geluid gaan maken. Heb je filter al wel ergens op staan? Ik heb 3 potfilters in de woonkamer staan (kogels hebben twee potfilters op hun bak) en zonder filtermat er onder gaan ze resoneren met de kast.

En wat Ellepel zegt, als ze omhoog schieten met veel ruimte tussen de blaadjes betekend dat doorgaans te weinig licht voor die specifieke plant. En rode plantjes staan er wel om bekend veel licht nodig te hebben (en dat is niet hetzelfde als voor het oog fel licht voor ons).

nps
Berichten: 2029
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:28

Zo dan MarliesR, wat een ontzettend gave stelling (en wat een werk ;))! Daar kan je best wat kogeltjes in kwijt :) Tof dat het al echte visjes worden, leuk om te zien!

@Lisette03 wordt al leuk zo! Balen dat je je poster nog niet hebt, als ik het zo lees komt ie snel genoeg. Ik deed vroeger altijd een plak karton tegen de achterkant maar dat bleef nooit mooi, ging altijd bobbelen langs de randen.

@PanamaD eigenlijk wat MarliesR zegt ;)

Dan ga ik denk ik toch een nieuw stuk hout halen, het stuk wat er nu ligt neemt echt veel ruimte in beslag. Ik denk een spiderwood oid met takken omhoog. Hier gaat het langzaam weer beter, toch best problemen gehad met alg en plantjes die niet goed groeiden. Nu licht iets teruggeschroefd (maximaal 90%) en overgestapt op andere plantenvoeding (van Profito naar All-in-one Plantedbox), stroming aangepast. Dat laatste lijkt wel te helpen, alle planten groeien veel mooier en voller en het bodemplantje begint ook weer mooi, nieuw en algvrij blad aan te maken.

Afbeelding

Hij is nu zo, dat stuk rechtsonderaan wil ik dus gaan vervangen.

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:30

ik vind het anders best een mooi stuk? sowieso een mooie bak hoor :j
en met andersom leggen dan?
of doormidden zagen en twee stukken?

MarliesR

Berichten: 3300
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:13

Oh grappig, van deze foto zou ik juist denken dat je er een veel groter stuk hout in zou willen :D :D Zo zie je maar weer hoe persoonlijk dat is!

Eventueel doorzagen zoals ellepel suggereert is anders ook nog wel een goede als het kleiner wil!

nps
Berichten: 2029
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:43

Nee, juist groter dus meer met takken en minder grondoppervlak ;). Hij valt nu steeds naar achter, ligt nooit zoals ik wil en hij neemt veel plek in beslag op de grond, die pogostemon moet er nu ook allemaal moeilijk omheen groeien...

Ik zou denk ik wel zoiets willen:
Afbeelding
Iets misschien van spiderwood met lekker lange takken die wat meer de bak in gaan, als ik een keer ergens een mooi stuk hout tegenkom... en dan niet met zo'n klont en dat het ook niet lijkt op een octopus

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:41

MarliesR schreef:
Thanks ellepel en Lisette03! Ben er ook echt wel blij mee!
En ik vind ze ook schattig <3 . Er zit ook zoveel karakter in haha! Die interactie is echt leuk.

Haha en de achterwand regelen voor hij vol is en niet meer te verplaatsen is wel handig ja :D . Ik doe hier nu alle bakken de achterkant met schoolbordverf verven. Dat bevalt erg goed! Achter de kogels zit wel een zwarte poster. Dat vind ik eigenlijk minder mooi en als er eens een drup langs gaat is het ook gelijk lelijk -O- .


PanamaD, als bacteriën zich op een oppervlakte hechten creëren ze een laagje (biofilm) als bescherming om zichzelf heen. Via deze laag vind de uitwisseling plaats van voedingsstoffen etc. en ook de door ons gewenste nitrificatie. Maar dit laagje maakt alles ook een beetje "glibberig" zeg maar, waardoor dat soort draaiende delen minder geluid gaan maken. Heb je filter al wel ergens op staan? Ik heb 3 potfilters in de woonkamer staan (kogels hebben twee potfilters op hun bak) en zonder filtermat er onder gaan ze resoneren met de kast.

En wat Ellepel zegt, als ze omhoog schieten met veel ruimte tussen de blaadjes betekend dat doorgaans te weinig licht voor die specifieke plant. En rode plantjes staan er wel om bekend veel licht nodig te hebben (en dat is niet hetzelfde als voor het oog fel licht voor ons).


Schoolbordverf, daar heb ik nog een paar potjes van staan...smeer je dat er gewoon zo op, zonder primer?

MarliesR

Berichten: 3300
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:46

Lisette03 schreef:
Schoolbordverf, daar heb ik nog een paar potjes van staan...smeer je dat er gewoon zo op, zonder primer?


Ja hoor! Heb wel eerst even een doekje met schoonmaakazijn er over gehaald om te ontvetten, maar verder gewoon zo erop geverfd met een kwast.


NPS, aaaah op die manier! Ja dat zou wel een mooie toevoeging zijn!

Ufurio4e

Berichten: 1397
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 16:02

Afbeelding
Ik heb nog stukken hout die weg mogen. Misschien zie je er iets leuks bij?

nps
Berichten: 2029
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 16:05

Ufurio4e schreef:
[ [url=m/TfsfYA.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb nog stukken hout die weg mogen. Misschien zie je er iets leuks bij?


Oh dank voor de foto, mooie stukken! Ik vind die rechter en middelste heel tof, hoe groot zijn ze ongeveer?

Ufurio4e

Berichten: 1397
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 16:33

Afbeelding
Afbeelding
Is dit een indicatie?
Het lichte hout word donkerder in het water

Afbeelding

nps
Berichten: 2029
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 17:08

Oh ze zijn echt heel mooi <3 ... ik heb daarnet het hout 90graden gedraaid, daar hou ik het voor nu bij... heel erg bedankt voor de foto's en het aanbod, lief!

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:23

ik heb nog weer een paartje apistogramma fire red gekocht :D
kwam eigenlijk voor wat levend voer,maar zag een jong paartje zitten.
wilde eerst alleen het mannetje doen,maar het vrouwtje er ook maar bij gedaan :j
ze zijn nog wat bleekjes, en hopelijk gaat het nu wel goed!