Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 19:13

@_Clocloken_ : oh de duiven mogen echt vliegen... ik dacht dat die ook in een dichte volière zaten.

Borstels zijn hondsbrutaal :D

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:16

Ja ze mogen echt los vliegen :j Hoewel die kingduiven met hun gewicht niet zo ver komen :')

Jaah inderdaad borstels zijn echt brutale dingetjes, mijn borstels tussen de knuffels zijn echt de eerste die ruzie zullen stoken maar ook de eerste die op onderzoek uitgaan :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 19:18

Ik had alleen maar ruziemakers ton ik nog borstels had. Zo moeder zo dochter(s) blijkbaar, want toen ze ouder werden kregen ze het allemaal. Terwijl ik ze zo leuk vind met die eigenwijze kruintjes :D

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:18

Mijn vorige borstel maakte er een sport van om de labrador pup van mijn ouders de stuipen op het lijf te jagen. Dat hondje was niet heel vaak bij ons thuis en vond de kooi op de grond best spannend. Zolang de caafjes stil zaten was er niets aan de hand maar zodra ze bewogen dan zat de pup bovenop de kast.

Mijn borstel zat dan stil, midden in de bak en dan had het arme pupje de moed verzameld om te gaan kijken en dan begon dat rode mormel te popcornen. Pup weer panisch in m'n vader's nek. Als hij weer op adem was en van de ergste schrik bekomen dan ging hij weer heel voorzichtig op de kooi af, heel rustig en echt nieuwsgierig. Zodra hij dichtbij was ging dat etter weer popcornen, pup weer panisch weg... _O-
Eerst dachten we dat het toeval was maar hij flikte het iedere keer als het pupje er was.

Hij heeft ook de kat van mijn buurmeisje te grazen genomen. Toen ik de deur open had was die kat naar binnen gelopen, had ik niet door. De kooi staat altijd open en de kat zat op de kooi met haar pootjes te hengelen naar de caafjes. De gevlekte gladhaar was in paniek z'n huisje in gegaan maar de borstel heeft de poot van de kat te pakken gehad. Die moest gehecht worden door de DA... De kat is nooit meer binnen geweest. Buurmeisje boos, tja moet je je kat maar niet in mijn huis laten.

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:21

ochot die kat, al een geluk dat ze dat niet met die van ons doen, want onze katten liggen er soms gewoon bij te slapen. Ik zie het al voor me _O-

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:23

Grit schreef:
Een extra etage en speelren scheelt ook al veel. Ik heb zo'n vermoeden dat de cavia's in dit topic het al stukken beter of gewoon supergoed hebben ten opzichte van de gemiddelde huiscavia :j
En merendeel van cavia's die te klein worden gehouden is vanuit onwetendheid, onze eerste cavia "vroeger" bij mijn ouders zat alleen en zijn hok haalde de meter niet eens ben ik bang.

Ben ik het helemaal mee eens :j

Ik ben me super bewust van het feit dat ik "maar" een 1.20m kooi heb. Groter is altijd beter, zo simpel is het helaas. En niet iedereen heeft die ruimte. Maarja, stel je hebt 50cm over in je huis, dan is mijn mening dat je dan maar geen cavia's moet nemen :P Ik vind 1.20 wel echt het minimale voor een kooi. 1m voor 2 cavia's is echt zó klein. Met die 20cm win je zoveel ruimte gewoon! En je huisjes een beetje slim indelen helpt ook :+ Mijn hok is zo ingericht:

Afbeelding

En RACEN dat ze doen over die rooie lijn :+
Dus met een hok van 1.20 kun je nog best wel zorgen voor racepartijen :j zorgen voor een vrij racepad!
En dan zitten ze dus ook nog geregeld boven op de eerste verdiepig.

Maar zodra we groter wonen gaan mijn cavia's ook groter wonen *\o/*

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:25

Bij mijn kooi ligt het huisje dieper dan de rest dus ze hebben feitelijk het hele oppervlak om te racen. Als ik de ruimte gehad had dan hadden ze ook meer ruimte gehad maar die ruimte heb ik gewoonweg niet. Dus ter compensatie gaan ze vaak lekker de gang in, daar ligt tapijt dus kunnen ze ook heerlijk rennen.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:29

Ja precies! Ik merk wel dat als ze een groot leeg overvlak hebben dat ze daar niet zoveel mee doen. Ik heb bewust die huisjes wat verder van de linkerrand af, want dan kunnen ze daar ook nog achterlangs. Als ze iets hebben om omheen/in/langs te rennen gaan die van mij racen! :D In de ren ook: dan heb ik die 2 huisjes ver tegenover elkaar staan en dan een fleece kleed eroverheen zodat ze een tunnel hebben. Ook weer racen joh, heb ik hele leuke filmpjes van :P

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:29

So, die kat :') Eigen schuld :=

Die van jou gaan toch ook regelmatig in een ren Simone?

Hier mogen ze in de zomer nog groter, afgelopen zomer zaten ze als ik thuis was meestal op een afgezet stuk van +/- 10 bij 5 ofzo, dan waren ze ook helemaal gek bezig, zo leuk :D

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:31

Bij mij vinden ze een lege gang ook niet interessant en gaan ze vanzelf hun hok weer in of ze staan bij het hek te zeuren dat ze terug willen.

Ik heb zo'n grote drie-weg buis gekocht en die vinden ze machtig interessant. :D

@Melody, ja dat vond ik ook. Eigen schuld. Het is hun hok, mijn huis en die kat had er niets te zoeken.

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:33

buizen vinden ze inderdaad geweldig, dan hoor je ze tegen elkaar zeuren dat er eentje de weg versperd _O-

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:34

Ohh dan moet ik hier ook maar eens wat buizen neerleggen! Dat is wel een leuk idee :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:39

Ik laat de cavia's echt niet samenlopen met de kippen := durf ik de cavia's niet aan te doen. Dus er komt een rennetje voor de cavia's in de zomer en de kippen lopen gewoon los.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:40

Hier hadden we vroeger kippen en daar had ik het ook echt niet mee gedurfd, pittige dingen :=

Ik heb ook 2 konijnen waar ik ze graag bij zou zetten in de zomer maar ik geloof ook niet dat dat goed gaat, zit een erg pittige Hollander bij die graag aanvalt..

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:44

Deze wou ik jullie toch ook eens tonen. Het favoriete moment van mijn Balou, wanneer baasje het hooi bijvult gaat hij hem er altijd in verstoppen! Want zeg nu zelf hoe handig is dat, eten en verstoppen tegelijkertijd :D
Afbeelding

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:45

_Clocloken_ schreef:
buizen vinden ze inderdaad geweldig, dan hoor je ze tegen elkaar zeuren dat er eentje de weg versperd _O-

De buis die ik heb is van stof en geeft mee. Als Banzai erin zit en Muis wil er perse langs dan gaat hij er gerust overheen. Dan zie je die buis helemaal strak staan, er komt dan ook een hoop gemopper uit van Banzai en Muis die stuitert vrolijk aan de andere kant de buis uit.

Wat de ook heel leuk vinden is op je klimmen. Als ik in de gang op de grond bij ze ga zitten dan klimmen ze op schoot. <3 Of in mijn broekspijpen... :')

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:45

Bij ons zitten er buiten ook altijd konijnen bij, gaat prima :j de cavia's hebben wel hun eigen plekjes waarin ze zich kunnen afzonderen. Buizen, huisjes,...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 19:55

Hier doen ze het buiten ok graag...een nestje in het hooi maken. Alleen eten ze het daarna niet meer op omdat ze er in hebben zitten piesen. Net als die tunnels van fleece; die worden ook altijd zeiknat....

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:59

Ik zal vanavond wel even proberen zo'n foto te uploaden!
Is het cavia voer van selective goed?
Het is voor een borstelhaar cavia van 4,5 week oud.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:03

Ik voer alleen maar Science Selective hier en dat is gewoon goed voer.

@DubbelDun, deze buis wordt ook snel vies maar je kunt hem op de hand wassen en hij droogt vrij snel gelukkig.
Nestjes bouwen van hooi doen ze hier ook. Ze eten niet alles op maar verdelen het keurig over de hele bak.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 20:04

Geen idee hoeveel vitamine C hieraan is toegevoegd ??

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:05

Hahahaha, een Caaf die een kat aanvalt := _O- Eigen schuld!

LicentioFide: Welkom! :D Goed dat je er 2 neemt!
Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 02-02-15 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:05

DubbelDun schreef:
Geen idee hoeveel vitamine C hieraan is toegevoegd ??

Ik heb geen idee maar hier krijgen ze vitamine C los gevoerd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 20:24

Niet alles bij mij wil die pilletjes eten, dus ik liefst een voer wat zo hoog mogelijk Vit-C heeft.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:48

Hier ben ik ook weer :wave:

Ik geef ook Selective, ik weet dat er vitamine C in zit, maar weet niet hoeveel... Zal morgen de verpakking is goed bekijken :)