Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:13

Ik woon in Duitsland

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:38

Yeah, een van mijn krieltjes heeft haar eerste ei gegd. Op het ei zat een heel klein beetje bloed. De juiste kip kreeg ik niet te pakken maar zag verder niks bij het scharrelen. Kan dit kwaad of is dit normaal. Of moet ik juist actie ondernemen. Dan het ei, deze wegdoen door het beetje bloed of kan dit geen kwaad.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:40

ik denk dat het geen kwaad kan met de kip, ei weet ik niet.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:50

Kan geen kwaad PBA. Zowel voor de kip als het ei.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:08

soms zie je kippen met een bruine kleur en zwarte staart.

is dit een ras of een kleurslag ?

ongeveer zelfde kleur dan een new hampshire, maar dan lichter.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 00:42

Riddershow schreef:
Ik hoor net dat er een ophokplicht sinds november... :S

Sinds november zelfs? Ik hoorde idd dat de ophokplicht vandaag weer opgeheven werd, en dat hoorde ik gisteravond zeg maar....
Waarvoor was het, want daar ben ik nog niet achter?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 00:43

PBA_ schreef:
Yeah, een van mijn krieltjes heeft haar eerste ei gegd. Op het ei zat een heel klein beetje bloed. De juiste kip kreeg ik niet te pakken maar zag verder niks bij het scharrelen. Kan dit kwaad of is dit normaal. Of moet ik juist actie ondernemen. Dan het ei, deze wegdoen door het beetje bloed of kan dit geen kwaad.

Dat is normaal, kip heeft hard moeten werken voor dat ei, er kan weleens een adertje knappen.
Lekker opeten.

hielkebro schreef:
soms zie je kippen met een bruine kleur en zwarte staart.

is dit een ras of een kleurslag ?

ongeveer zelfde kleur dan een new hampshire, maar dan lichter.

Dat is een ras, ik zal even nadenken, mijn zwager heeft ze ook.

Edit; Vorwerkhoen :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 02:13

Fijn om te horen dames. Wel een rare tijd om nu te gaan beginnen, dacht echt dat ze op het voorjaar zou wachten. Of ze heeft voorspellende krachten dat ze weet dat er mooi weer aan komt haha. Nog 1 kip te gaan die moet gaan leggen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:40

Ik ben een weekend weg geweest en vond gister bij terugkomst een windei op een heel verkeerde plek. Waarschijnlijk van Binkie, die heeft al lang niet meer gelegd. Dit ei heeft ze laten vallen terwijl ze op stok zat denk ik. Het lag midden in de poepjes.... Hopelijk een voorbode van weer echte eitjes.

Verder ook nog een perfect Bibi-eitje in het legnest.

Heb drie eitjes weggegooid... voordat ik het weekend weg ging nog even eitjes geraapt en schuur schoon gemaakt. Eitjes vlak naast de deur neergelegd en daar vergeten... die hebben daar dus in de vrieskou gelegen dus ik durf ze niet meer te eten.

Maar hoe slecht is het eigenlijk als een eitje bevroren is (geweest). Weet iemand dat?

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:45

In de afgelopen weken hebben wij ook geregeld bevroren eieren geraapt. Ondertussen zijn de betreffende eieren al op en hebben we er geen last van gehad. Voor zover mijn ervaring

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:13

Onze zieke kip zit nu aan de medicatie, eerste keer spoot ik het te snel leeg in haar slokdarm. Arm ding ; tranen had ze in de ogen en bek helemaal open. Dus met veel masseren en geboer van haar kant was het goedgekomen. Vanavond ging het gelukkig wel in 1 keer goed. Blijft wel een gedoe zeg...
Ze eet nu echt amper iets, is flink lichter geworden. Wel af en toe wat sla uit mijn hand, beter iets dan niets nu. Hopelijk slaan de medicijnen snel aan :)

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:12

Nou Vuurneon, t is wel hardnekkig met je kipje! Hopelijk knapt ze snel op. Hier nog steeds geen eitjes van mijn jonge kipjes van vorig jaar.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:00

He jakkes Vuurneon! Niet leuk voor de kip, maar ook niet voor jou! Zo blijf je aan de gang. Hier zijn de kippen minder gaan leggen. Van 1 of 2 op 1 dag naar 1 per 2/3 dagen. Niet erg, als ze in het voorjaar maar weer beginnen.
Zijn jouw kipjes zo laat Mona81? Misschien sparen ze alles op voor dit voorjaar? :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:22

vuurneon schreef:
Onze zieke kip zit nu aan de medicatie, eerste keer spoot ik het te snel leeg in haar slokdarm. Arm ding ; tranen had ze in de ogen en bek helemaal open. Dus met veel masseren en geboer van haar kant was het goedgekomen. Vanavond ging het gelukkig wel in 1 keer goed. Blijft wel een gedoe zeg...
Ze eet nu echt amper iets, is flink lichter geworden. Wel af en toe wat sla uit mijn hand, beter iets dan niets nu. Hopelijk slaan de medicijnen snel aan :)

Ach wat sneu.... wat krijgt ze voor medicatie nu?

Zit ze apart of nog bij de rest? Heb je een warmtelamp, indien nodig? Weet niet waar je woont maar ik heb nog een goede donkerstraler warmtelamp liggen mocht je die willen lenen.

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:53

Aah arm kippie, vuurneon. Stuur maar wat bok-kippenliefde die kant op van mij

Hier ook drama geweest. Hele hok onder bloed en ik kan niets ontdekken behalve een beetje bloed op een van mn nieuwe kipjes hun borst/kip. Denk toch dat ze ruzie hebben gehad.dit is het deel in mn schuur. Buiten ook nog overal bloed en in broedhok ook. -O-
http://www.mijnalbum.nl/Foto1k0-WNTM8HMW.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:55

nou jeetje maria1991!

dat is ook wat. eet/drinkt/scharrelt alles wel nog gewoon?

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:57

Ja niks geks te zien. Toen ik kwam uit slaapdienst bloedde er ook niks meer. Wilde Beesten kunnen er ook nie in hok, daar dacht ik eerst aan. Maar denk dat ze de rangorde even hebben moeten uitvechten. Wilde hennen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:33

Amaris schreef:
vuurneon schreef:

Ach wat sneu.... wat krijgt ze voor medicatie nu?

Zit ze apart of nog bij de rest? Heb je een warmtelamp, indien nodig? Weet niet waar je woont maar ik heb nog een goede donkerstraler warmtelamp liggen mocht je die willen lenen.

Bij de rest :j (is nog maar 1 andere kip naast haar en die is gewoon lief dus geen gepik verder). Ze mag in huis, maar was het er gister niet mee eens dus heb ik haar terug gezet en is ze ook beneden gebleven en liep ook wel rond ipv in het nachthok zitten. Ze begon nog flink kabaal te maken toen ze in huis zat dus daar was ze nog net te goed voor. Maar goed, als het vandaag weer minder gaat, gaat ze gewoon weer mee naar binnen :j

Ik heb sulfatrim voor haar.

Maria, dat is veel bloed zeg! Zal inderdaad wel een vechtpartij geweest zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:23

Nou, ik heb er 2 ml vocht met gemalen meelworm (ja lekker in mijn keuken :') ) er in weten te krijgen (even wat eiwitten, t is niet veel nog maar ja... Alle beetjes helpen. Vanmiddag bij de tweede ronde medicatie krijgt ze nog weer 2 Ml erbij) en ze heeft mij hard in de vinger gebeten als protest. Medicijnen vindt ze echt onwijs vies, plakt ook wat dus ze verzet ze er flink tegen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:14

Volgens mij heeft mijn haan kalkpoten, kan ik dat gewoon behandelen met middeltje van de welkoop of?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:32

Mijn oppasfamilie deed dit:

Citaat:
1.Maak de poten volledig schoon.
2.Ontsmet en week de poten circa 5 minuten in een bad van Dettol.
3.Smeer een dikke laag vaseline of uierzalf over de poten, zodat ze goed vet zijn.
4.Maak reepjes stof van +/- 35cm en 3cm breed (bijv: een oude lap). Knip het uiteinde 7cm in.
5.Wikkel de reepjes stof om de poten, van boven tot onder en tussen de tenen door.
6.Smeer opnieuw de vaseline of uierzalf over de poten zodat het luchtdicht wordt afgesloten.
7.Laat de kip hier 3-4 dagen mee rondlopen.
8.Verwijder het doek. De beestjes zijn dood (door zuurstofgebrek) en de resten/korsten laten los.

Alleen pakten zij elke avond de kip van de zitstok en smeerde er dan een dikke laag vaseline op. Dus niet het omzwachtelen.
Dat werkte alles bij elkaar prima.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:56

Hoe laat ik hem 5 minuten in een badje met dettol zitten? Zo tam is hij ook weer niet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:57

Die kip van hun bleven ze gewoon vasthouden, en op den duur bleef het dier redelijk vanzelf rustig zitten. Maar wel blijven vasthouden.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:07

Inderdaad even vasthouden in een bakje met dettol met de poten en dan dik in de vaseline.
Inzwachtelen deed ik zelf nooit , dit was al voldoende.
Wel een aantal keren herhalen tot alles weg is.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:39

anneliesdj schreef:
Volgens mij heeft mijn haan kalkpoten, kan ik dat gewoon behandelen met middeltje van de welkoop of?

ik doe dat met frontline spray