Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 19:34

Die hormonen zijn zo belangrijk voor een goede ontwikkeling.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 19:48

EmptyWords schreef:
Die hormonen zijn zo belangrijk voor een goede ontwikkeling.

Zeker, maar aan de andere kant is na de 2e loopsheid de kans op melkklierkanker ook flink hoger.

Weet niet wat mijn afweging zou zijn als Maisie jonger was, maar ze was met 9 maanden loops en wij hebben uiteindelijk -na consult met de DA- toch besloten na de 1e loopsheid te steriliseren castreren, vanwege die flink verhoogde kans. Feitelijk wordt dat met 13 maanden (je moet bij onze DA een x tijd wachten na de laatste dag van de loopsheid).
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 02-05-23 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 19:50

100 dagen is de vuistregel, wat jij benoemd is het verschil tussen steriliseren & castreren. Steriliseren zou ik sowieso nooit laten doen, alleen volledige castratie.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 19:53

KimD schreef:
100 dagen is de vuistregel, wat jij benoemd is het verschil tussen steriliseren & castreren. Steriliseren zou ik sowieso nooit laten doen, alleen volledige castratie.

Steriliseren mag blijkbaar niet in Nederland zei mijn Dierenarts? Had iets te maken met dat medische ingrepen bij een gezonde hond niet mogen, maar dat castratie een uitzondering is vanwege het reduceren van die kans op kanker (sterilisatie verlaagt die blijkbaar niet?)

Heb ik begrepen van mijn DA in ieder geval haha.

Edit: kan goed dat ik dit verkeerd heb begrepen :)). Hoe dan ook biedt sterilistatie je niet de mindere kans op kanker
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 02-05-23 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-23 19:54

T word volop gedaan. T zou ook absoluut mijn voorkeur hebben om te steriliseren ipv castreren. 1 eierstok laten zitten is al voldoende

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 19:58

Ik laat bij voorkeur helemaal niet snijden in een gezonde hond, tenzij de teef dusdanig last heeft vd loopsheid/schijnzwangerschap dat het geen doen is of het bloed bij wijze van tegen het plafond zit.
Maar áls dan gaat mijn voorkeur uit naar op zijn vroegst 2-3 jaar, wanneer het lichaam uitgegroeid is en de hond (zo goed als) volwassen.
Die hormoonhuishouding zit er immers niet voor niets.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:00

lor1_1984 schreef:
Ik laat bij voorkeur helemaal niet snijden in een gezonde hond, tenzij de teef dusdanig last heeft vd loopsheid/schijnzwangerschap dat het geen doen is of het bloed bij wijze van tegen het plafond zit.
Maar áls dan gaat mijn voorkeur uit naar op zijn vroegst 2-3 jaar, wanneer het lichaam uitgegroeid is en de hond (zo goed als) volwassen.

Probleem is dat je de kans op kanker dan blijkbaar niet meer kan verminderen, dus dan doe je het natuurlijk voor andere redenen :j

Wij zijn niet van plan om pups te fokken en Maisie had behoorlijk last van haar eerste loopsheid Incl schijnzwanger dus voor ons was de keuze niet lastig. Maar iedereen moet z’n eigen afweging maken :j

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-23 20:13

Maar een hoop andere kankersoorten zijn agressiever/slechter te behandelen bij castraten dan intacte teven. En nog tal van andere aandoeningen waar castraten, zeker onder de leeftijd van uitgroeien gecastreerd, veel meer last van kunnen krijgen.
Een hond komt van nature niet in de overgang. Wat ze wel komen bij castratie.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:16

kiwiwitje schreef:
T word volop gedaan. T zou ook absoluut mijn voorkeur hebben om te steriliseren ipv castreren. 1 eierstok laten zitten is al voldoende

Hier dus juist niet, als ik daar voor zou kiezen dan kan ik beter niet steriliseren.

lor1_1984 schreef:

Bij een teef hebben die hormonen niet veel toegevoegde als er geen puppen ingestopt worden.

Dana wordt ook gecastreerd na dit nest terwijl de kans op kanker veel kleiner wordt na een nest. Toen laat ik haar liever nu castreren dan wanneer de kanker of bmo al aanwezig is.

Maargoed, dit is net zoals de voerdiscussie een discussie zonder eind.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:20

@kiwiwitje Wellicht. Melkkliertumoren komen blijkbaar vaker voor tov andere kankers (ook al is er na castratie mogelijk een verhoogde kans). Aan de andere kant zit je met vacht, ontwikkeling en gedrag, en de mogelijke invloed daarop. Daarom is het altijd een (persoonlijke) afweging :j

Meeste dierenartsen die ik ken raden bij de afweging van ontwikkeling en risico’s vaak aan om (bij teven iig) te castreren. Dus voor ons was dit de doorslaggevende factor bij Maisie.

Maar idd; discussie zonder einde :D. Iedereen moet doen waar die zich goed bij voelt en wat in je eigen optiek het beste is voor jouw hond
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 02-05-23 20:23, in het totaal 2 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:23

Wij hebben drie gecastreerde teven en ik ken er ontelbaar veel waarvan ik er minimaal 10/15 echt veel zie. Zowel voor als na de castratie. Precies nul verandering dan ervoor, dan moet ik liegen.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:28

Hier wordt ook alleen gecastreerd, want van sterilisatie zie ik geen voordeel.
De kanker studies die ik ken zijn bijna allemaal van vroeg castreren ( voor de 1e loopsheid) tov niet castreren. En wat betreft melkkiertumoren, dan heb je het meeste voordeel voor de 3e loopsheid.
Roetsj heb ik ook na haar 1e loopsheid ( ze was op 11,5 maand voor het eerst loops dacht ik, 3,5 maand daarna geholpen) laten helpen, ze was ruim 3 maanden ellendig van die loopsheid, dus dat wou ik haar zeker niet nog eens aandoen.
Pixy wordt ( als alles ok us) mogelijk ingezet voor de fok, dus die blijft voorlopig intact.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-23 20:29

In mijn geval zou een castratie alleen uitgevoerd worden uit medische noodzaak. Waardoor ik altijd, in ieder geval kan proberen, om dat om te zetten naar alleen een baarmoeder(en evt 1 eierstok) te laten verwijderen.

In mijn ras komen mastceltumoren heel veel voor na castratie.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:34

Ik veroordeel een ander ook niet als diegene wel besluit te castreren. :)
Het staat mij gewoon tegen om in een gezond dier te laten snijden.
Maar ik heb uiteraard vrij makkelijk praten met een teefje die licht bloedverlies heeft en wat slomer wordt maar verder vooral zichzelf blijft tijdens de loopsheid en schijnzwangerschap. :+
Had ze daar wel veel last van gehad of had het bloed tegen de muren op gezeten dan was ze allang gecastreerd.
Bij haar vrees ik ook voor de vacht, die langharige nonbearded honden krijgen een ontzettende dramavacht na castratie en zij is van zichzelf heel onzeker en mentaal niet bepaald stabiel, dat zou ik niet graag uitvergroot zien zegmaar.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:03

KimD schreef:
Zeker niet doen, is inderdaad vroeg en gezien haar formaat zou ik nog een ronde wachten. Twee van onze puppen hadden hetzelfde en die heb ik hetzelfde advies gegeven. Voor één jaar castreren moet je eigenlijk niet willen.

Het was makkelijker geweest als ze "gewoon" nog een paar maanden had gewacht :+ . Gevoelsmatig vind ik haar nog steeds te jong op 10.5 maand, dus op dit moment denk ik dat het beter zou zijn te wachten tot na de tweede ronde.

Ik vroeg me wel af, in je laatste bericht zeg je dit:

Citaat:
Precies nul verandering dan ervoor, dan moet ik liegen.

Bedoel je hiermee dat je wel verandering ziet? Snapte de zin niet helemaal :D

IMANDRA schreef:
Probleem is dat je de kans op kanker dan blijkbaar niet meer kan verminderen, dus dan doe je het natuurlijk voor andere redenen :j

Wij zijn niet van plan om pups te fokken en Maisie had behoorlijk last van haar eerste loopsheid Incl schijnzwanger dus voor ons was de keuze niet lastig. Maar iedereen moet z’n eigen afweging maken :j

Heb idd ook gelezen dat na de 3de loopsheid het niet veel "zin" meer heeft als het doel is het risico op borstkanker te verkleinen. Voor de 1ste is het risico heel klein, daarna wordt het behoorlijk groter met elke loopsheid, en na de 3de maakt het weinig verschil nog. Dit is het argument dat ze hier heel veel gebruiken... Nu vind ik alle onderzoeken die ik erover vind niet altijd even goed / duidelijk.

We gaan ook eerst maar eens zien hoeveel last ze ervan heeft :). Op het moment is het zeer minimaal, alleen ietwat extra aflikken, maar we zitten ook pas op dag 3 (denk ik, aan Beer zijn gedrag te lezen).

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:49

Bij Nero kregen we alleen 10kg voer en een doek met nestgeur. Vond de hond gelukkig belangrijker dan een puppypakket :+

Jade, onze teef die nu 2 jaar geleden is ingeslapen hadden we gesteriliseerd omdat we 2 actieve reuen hadden en geen puppy's meer wilde ;)
Merkte aan haar wel dat haar vacht mega dik werd. Vanaf toen dus ook altijd naar de trimster gegaan want was zelf geen doorkomen aan :=

Cursebreaker zo te zien zijn jullie in Simpelveld geweest. Lekker lopen daar!

Gisteren les 7 van de EG1 gehad en leuke oefeningen in de les gedaan.
Instructeur is fan van Nero. Wat natuurlijk erg leuk is :D
Les 9 en 10 gaan we missen want dan zijn we op vakantie. Dan is Pinksteren en een reserve les welk ik niet weet of die ingezet wordt gezien er geen uitval is geweest.
Dus misschien komende week laatste les en dan over een maand examen. Maar komt helemaal goed :j
Baal nu al van de zomerstop :=

Afbeelding

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 22:15

Ik ben hier ook al lang niet geweest. M’n hondje is nu al voor een week uit logeren, maar ik mis hem zo. Z’n getrippel en gekef. Ik werd gek van z’n hoge kefjes maar nu mis ik hem. AhAfbeelding
Kijk z’n koppie dan. Ik kan niet geloven dat hij alweer meer dan een jaar bij ons is

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:33

KimD schreef:
Tuggies voor het nest van Maze is ook heel leuk, zoiets had ik ook in gedachte. :j Maar met de nestnaam erop is misschien wel leuk! Het nestthema en de namen tot nu toe vind ik zelf heel leuk maar het is ook wel een beetje risky, al zeg ik het zelf. _O-

Maar ik ga mijn vaste tuggie leverancier alvast eens mailen of ze zoiets kan maken. Misschien zelfs de tuggies in de kleur van de pup! :D

Oeh gaaf dat van die tuggies, dat zou wel tof zijn!!

Spannend welk thema je gaat doen! :Y)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:58

Nicky91 schreef:
KimD schreef:
Tuggies voor het nest van Maze is ook heel leuk, zoiets had ik ook in gedachte. :j Maar met de nestnaam erop is misschien wel leuk! Het nestthema en de namen tot nu toe vind ik zelf heel leuk maar het is ook wel een beetje risky, al zeg ik het zelf. _O-

Maar ik ga mijn vaste tuggie leverancier alvast eens mailen of ze zoiets kan maken. Misschien zelfs de tuggies in de kleur van de pup! :D

Het is geen geheim hoor, het zijn de Supernatural Demons! :D

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:04

KimD schreef:
Nicky91 schreef:

HAHAHA uhmmmm }> ik wens de toekomstige eigenaren sterkte :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:23

Nicky91 schreef:
KimD schreef:

HAHAHA uhmmmm }> ik wens de toekomstige eigenaren sterkte :')

Ze moeten toch een beetje uitdaging hebben! *\%/*

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 16:40

Vet thema wel KimD _O-
Benieuwd naar de namen straks haha

Evi is weer thuis van de dierenarts :(:)
Tandje is er uitgehaald & nu ligt ze uitgeteld bij te slapen.
Het was maar een kleine ingreep natuurlijk maar toch rot om je pupje daar achter te laten.
Ze vond de DA nog lief toen ik d'r mocht ophalen dus dat scheelt haha.

Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 16:45

Agos. Beterschap

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 17:19

Je dieren achterlaten bij de DA is inderdaad nooit leuk, hoe klein of simpel een ingreep dan mag zijn.
Gelukkig is het weer achter de rug, nu lekker bijkomen van het roesje. Ze ligt er heel zielig bij 't arme mupke.

En het thema is idd wel echt tof Kim! Die wist ik idd ook nog niet haha maar love it!

Shaya
Ja klopt! We lopen vanaf het sport complex daar het veld in, altijd een prima rondje om te doen daar inderdaad. Voor mij momenteel ook wat beter te doen als op de heide hier, omdat t iets vlakker loopt hier en minder zand haha. Wat leuk dat de lessen zo goed gaan en bevallen. Zomerstop is dan inderdaad geen leuk vooruitzicht nee.

--

Wat castreren e.d. betreft, het blijft een eindeloze discussie inderdaad. Zoveel meningen, ook onder professionals en ook wat wetenschappelijke onderzoeken betreft blijft het tegenstrijdig en vaak niet concreet en compleet genoeg, afhankelijk van de onderzoek factoren en wat onderzocht word precies en in welke situatie, leeftijd, etc etc... Ben wel van mening dat mensen inderdaad zeker mogen inlezen en nadenken en dat ook timing echt een ding is. Maar goed, hier is ze gecastreerd en ik heb daar ook echt geen spijt van. Hormonen zaten maandenlang in de weg (loopsheid zelf vond ik al behoorlijk heftig voor d'r met veel bloeden, heel slecht eten en heel sloom/lusteloos zijn) en ik herkende m'n hond niet meer terug tijdens de schijnzwangerschap, en extra onzekerheid wat erbij kwam kijken. Gelukkig qua timing was zij voor de eerste keer loops met 1 jaar, dus wij konden met 18 maanden castreren voor de 2e loopsheid, want die wilde ik wel voor zijn Als het even kon. Dat kwam gelukkig goed uit, want eerder als 18 maanden had ik dan liever niet willen castreren omdat ik het wel fijn vond dat ze inderdaad nog even kon door groeien tot dan. Hier merken we naar mijn idee niks nadeligs. Ze is momenteel wat kilootjes te zwaar, maar dat wijt ik niet aan de castratie van 2 jaar terug maar aan 't feit dat ze structureel minder loopt en ik te laat minder ben gaan voeren (aangezien ze vorige zomer nog prima op gewicht was ook haha), dus dat trekt wel weer bij nu we opletten haha. Verder zit ze net zo goed in haar vacht als voorheen, kan daar niks geks over zeggen, niet incontinent en ze is niet onzekerder geworden, want dat was ze al en werd juist door de hormonen erger bij haar omdat ze niet meer wist wat voor of achter was. Ook ik ken persoonlijk vrijwel geen teven met echt serieuze/impactvolle nadelen van castratie bij de teef, of waar later kanker is ontstaan. De vorige hond van m'n schoonzus was wat incontinent maar die was ook wel op leeftijd toen ze geholpen werd en dat was met spoed, dus misschien dat dat ook van invloed is geweest, dat was bij haar met lichte medicatie wel onder controle te houden erna en is ook niet erger geworden. Maar dat was ook de eerste teef waarbij ik het hoorde in m'n kringen. Wel ken ik veel teven die problemen hebben met intact blijven en dan kanker hebben ontwikkeld of vaak spoed operaties hebben moeten ondergaan vanwege ontstekende baarmoeder, toevallig onlangs nog bij de jonge teef van m'n schoonzus waar de baarmoeder aan't ontsteken was. Hoe we 't bij een eventueel volgende hond en teef zouden aanpakken weet ik niet, ik vind het wel goed om na te denken en ook vooral te kijken naar de timing want ik vind onder een jaar ook wel echt niet wenselijk. Voor sommige en grotere honden zie ik het ook liever pas vanaf minimaal 18 maanden, maar ja dan hangt het ook weer af van de loopsheden en wanneer die er komen. Voor ons was het in ieder geval wel vrij snel duidelijk dat castreren beter was en ik heb er ook geen spijt van.

Ook onze poes is gecastreerd, en dat zou ik bij elke volgende kat hetzelfde doen, zowel poes als kater in dit geval (waar ik met een reu toch wel weer minder snel zou ingrijpen). Wel hebben we daar ook tot minimaal een jaar gewacht - groter ras, Maine Coon, waar toch ook wel liever langer mee word gewacht omdat zij lang door groeien. Het liefst had ik ook nog langer gewacht tot 2 jaar, maar durfde het risico niet te nemen dat ze toch een keer buiten zou raken - we houden haar op eigen terrein maar zeg nooit nooit - en het feit dat ze ook echt niet lekker was van haar krolsheid, dus daar wogen ook verschillende factoren mee.

Oshaa
Wel echt heel erg jammer dat ze daar dan toch nog zo ouderwets zijn eigenlijk en zo jong willen castreren, ik snap dat dat wel heel erg dubbel is voor je. Ook dat ze dan de kosten zo omhoog gooien als ze ouder als een jaar zijn. Blijf het bijzonder vinden dat het in andere landen zo kan verschillen inderdaad met hoe het beleid is, wat wenselijk is en de adviezen dan zijn van de medici. Ik ken ook een herder teef, waar arya mee is opgegroeid, die met 7,5 maand zoiets loops is geworden en die is inderdaad na die 1e loopsheid geholpen, zij zijn ook afgegaan op DA advies. Lastig zoiets. Ik vind het idd ook erg jong nog en je ziet ze liever nog even wat doorgroeien mja soms is er geen keus en/of loopt het anders. Hopelijk voor nu, dat het mee gaat vallen voor Layla zelf de klachten van de loopsheid en eventuele schijnzwangerschap.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 20:22

Wat is het hier stil....
Evi weer helemaal de oude?

Even een fotootje van Pixy, ze kon natuurlijk niet van de bloesem afblijven
Afbeelding