Puppy Erbij 2022

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 08:20

Ja, al besproken tijdens de puppycursus. :j Moeten we het negeren en alleen belonen als hij op de grond zit of staat. Doen we ook, overal staan bakjes met snoepjes/koekjes (weet niet wie die tip gaf? :))) maar springen en krabben met de nagels blijft toch op de een of andere manier leuker? Je ziet ook dat hij weet dat het niet mag, maar het dan toch doet. Wellicht moeten we dat moment proberen voor te zijn, door hem al sneller weer in de bench te doen..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 08:28

Captain schreef:
Wij hebben sinds.. 2 weken een geitenpoot vanaf de knie naar de hoefjes. Hij is er helemaal dol op!

Hier merk ik wel iets vaker dunnere en stinkende ontlasting, ik denk door het wisselen? Dobbel is nu ook 14 weken.

Het begint echt ergens op te lijken en het hele 'puppy' is er al wel vanaf. :)) Ik denk dat hij erg groot wordt. Zal hem vrijdag weer eens meenemen om te wegen bij de dierenarts. Hier thuis op de weegschaal was hij 12,5 kg!

Begin wel intens moe te worden van het feit dat hij gewoon nog steeds probeert op/tegen de bank te springen. Wat we al 5 weken lang proberen af te leren. En dingen als 'zit, af, blijf en op je plaats' snapt hij binnen 5 minuten.

Ik vind het echt intens zwaar, elke keer hetzelfde riedeltje als hij wakker is.
Wanneer gaan ze luisteren? :Y)

Dat soort botten zijn niet geschikt. Zeker niet voor puppytandjes.
En als er al, door volwassen honden, van gekauwd word dan alleen de huid/vacht en pezen etc. T hoefje mag ook. Maar niet aan t bot.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 08:31

Wat is dan wel geschikt om langere tijd op te kluiven? We hebben lamsoren gehad vanuit de fokker, maar hij heeft alles zo weggewerkt, en ik vind zo'n klein lapje wat overblijft doodeng. (We hebben thuis een hond gehad die zo'n lapje ingeslikt had en is er uiteindelijk aan overleden door schade aan de slokdarm)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 08:42

Captain schreef:
Ja, al besproken tijdens de puppycursus. :j Moeten we het negeren en alleen belonen als hij op de grond zit of staat. Doen we ook, overal staan bakjes met snoepjes/koekjes (weet niet wie die tip gaf? :))) maar springen en krabben met de nagels blijft toch op de een of andere manier leuker? Je ziet ook dat hij weet dat het niet mag, maar het dan toch doet. Wellicht moeten we dat moment proberen voor te zijn, door hem al sneller weer in de bench te doen..

Dan hebben jullie de óf de timing van het belonen fout óf er mist enthousiasme, óf deze manier is voor hem niet de manier. Werken jullie met een clicker?

Hij weet niet dat het niet mag maar hij weet dat er een associatie is met het gedrag dat hij vertoont, voor hem is het niet 'ik mag het niet maar ik doe het lekker toch!'. Een hond denkt niet in wat wel en niet mag maar in wat hem wel en niet is geleerd.

Wat betreft in de bench doen, dat zou ik zsm achterwege laten. Die bench is geen strafhok/ wegzethok oid, dat moet echt zíjn veilige plaats zijn waar hij zelf graag in wilt en zelf graag gebruik van wilt maken. Hij moet er ook ingaan als hij zich bijvoorbeeld niet op zijn gemak voelt (bezoek) of als hij moe is en rust wilt (overprikkeling, grenzen) etc. Als je de bench ook gebruikt om weg te zetten of om dit soort gedrag voor te zijn ga je dat voorbij. Echt goed mee opletten hoor want een negatieve trigger is sneller gelegd dan een positieve. En iets aanleren is makkelijker dan iets afleren.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 08:48

Captain schreef:
Wat is dan wel geschikt om langere tijd op te kluiven? We hebben lamsoren gehad vanuit de fokker, maar hij heeft alles zo weggewerkt, en ik vind zo'n klein lapje wat overblijft doodeng. (We hebben thuis een hond gehad die zo'n lapje ingeslikt had en is er uiteindelijk aan overleden door schade aan de slokdarm)

Laatste stukjes gewoon ruilen voor iets anders lekkers.

Als je echt dingen wil die je onbeheerd achter kan laten; nylabones/tasty bones. Goed kijken naar de maten. En de puppy variant voor het wisselen.

Maar anders kophuidplaten (met en zonder vacht), bullepezen, runderoren met vacht/vleespit. Lamsoren zijn veel zachter. Zeker de kleintjes. Kauwhoefjes die kun je in de zomer ook nog vullen en invriezen.
Kophuidstaven of stukjes met en zonder vacht kunnen ook zeker. Niet te dik en te hard pakken. Hoe hardere snacks je nu geeft hoe harder ze straks volwassen moeten zijn en te harde snacks zijn schadelijk voor t gebit. Nu bij puppy tandjes is dat nog sneller want die zijn niet zo sterk en die kunnen echt afbreken.
Olijfhout, koffiehout.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:04

kiwiwitje schreef:
Captain schreef:

Laatste stukjes gewoon ruilen voor iets anders lekkers.

Als je echt dingen wil die je onbeheerd achter kan laten; nylabones/tasty bones. Goed kijken naar de maten. En de puppy variant voor het wisselen.

Maar anders kophuidplaten (met en zonder vacht), bullepezen, runderoren met vacht/vleespit. Lamsoren zijn veel zachter. Zeker de kleintjes. Kauwhoefjes die kun je in de zomer ook nog vullen en invriezen.
Kophuidstaven of stukjes met en zonder vacht kunnen ook zeker. Niet te dik en te hard pakken. Hoe hardere snacks je nu geeft hoe harder ze straks volwassen moeten zijn en te harde snacks zijn schadelijk voor t gebit. Nu bij puppy tandjes is dat nog sneller want die zijn niet zo sterk en die kunnen echt afbreken.
Olijfhout, koffiehout.

Qua kluiven geven wij eigenlijk ook alles aan onze honden. Sowieso liggen er altijd kophuidplaten/ staven rond, die durf ik ook te laten liggen als we weg zijn aangezien ze die niet zomaar wegkauwen. En we hebben altijd kauwbotten rondliggen van https://www.awarepetproducts.nl/, zij hebben kauwmateriaal van veelal natuurlijke producten en niet bewerkt of geen suikers/ zout toegevoegd. Of ik neem ze mee van de snackshops in de buurt, als ik maar de ingrediënten kan bekijken. Die liggen ook altijd rond. Soms hebben ze fases dat ze veel knagen en soms hebben ze periodes dat ze helemaal niet knagen.

Tussendoor geven wij vooral konijnenoren, kathaai en andere soorten kleinere snacks. Die bestel ik altijd bij Kim (kiwi) in haar shop, alleen vergeet ik dat vaak te voeren. Ik heb dus nog steeds een snackton ruim halfvol met spul van de laatste bestelling.

In de winter geven wij wel veel meer snacks omdat we dan over het algemeen langer binnenzitten, dan is het natuurlijk eerder donker en spelen ze in de avond ook niet meer buiten. Met kauwen en snacken hebben ze dan toch wat te doen ipv mij lastig vallen. :+

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:23

@ kiwiwitje en hennos: wat een schatjes! Die eerste weken ontwikkelen ze zich altijd zo snel
@ captain: die is goed gegroeid :wow:

Hier geef ik meestal runderoren, konijnenoren en pensstaafjes. Runderkopplaat kunnen ze mooi lang mee doen, dus dat is voor de stevige knagers een prima tijdsverdrijf.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:24

Fitz is ook helemaal dol op kophuid. Daar hebben we verschillende soorten van liggen. Ook runderoren met vleespit doet hij wel een dag of 2 mee. Bullepezen zijn een grote hit en doet hij 2 dagen met een gezaagd stuk. Kauwhoefjes vindt hij ook heerlijk, die gooien we op een gegeven moment wel weg. Ook als oren of kophuid te klein worden gooien we het laatste stukje weg.

Voor tussendoor snacken geven we lam of konijnenoren, gedroogde vis (scharretje bijvoorbeeld), pensplaat etc. Maar dat is zo weg.

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 14:44

Kiekeboe!Hier weer even een update van onze puber :+

Afbeelding

Afgelopen week merkten wij dat hij ineens enorm vooruit ging in zijn zelfstandigheid. Hij pakte veel meer zelf zijn rust en zit lekker in zijn vel. Na onze vakantie vond hij het erg moeilijk om zelfs 5 minuten alleen te blijven. Dat is natuurlijk ook niet gek als je een maand lang op vakantie overal mee naartoe mocht. Nu hoeft hij nooit lang alleen thuis te zijn, maar af en toe op de koffie of boodschappen doen is wel prettig zonder hond. We zijn dus weer vanaf 0 begonnen met opbouwen en dat gaat steeds beter.
Overdag ging hij ook steeds vaker in een andere kamer liggen, of op de bank, in plaats van zijn mand in ons kantoor. Afgelopen weekend hebben we dus voor het eerst de bench opengelaten snachts en dat ging mega goed! Overdag zat hij eigenlijk al nooit meer in de bench, maar in de nacht vond hij het met deurtje open of slapen op de bank nog spannend en dan ging hij ons zoeken. Inmiddels dus al wat nachtjes lekker in zijn mandje in de keuken geslapen en dat gaat goed! *\o/* Hij wordt vrolijk wakker en slaapt ook wat beter uit.

Afbeelding

Daarnaast hebben we vorige week een camper gekocht. Vidar sprong er in, plofte neer, en het was alsof hij nooit anders had gedaan. Zo leuk! We gaan de camper helemaal renoveren en wat vaker weekendjes weg. Het grote plan is om Juni 2023 een reis te maken naar de Noordkaap. De aluminium autobench krijgt ook een plekje in de camper en dan is hij mooi hond-proof.

Afbeelding

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 14:57

Wat een gave plannen!!

Hier nog 1 nachtje slapen en dan is het gedaan met de rust :')

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:52

Ik kom me voorzichtig weer melden. Het is nog afwachten allemaal, maar ik ben al rustig wat voorbereidingen aan het treffen voor het geval dat het loopt zoals ik hoop :D

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 21:45

<3 CORGIES <3

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 08:33

Ze zijn zo verslavend <3

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 10:56

Chick lag er duidelijk relax bij. Eigenlijk met het vriendelijke verzoek haar buikje te kriebelen
Afbeelding
Afbeelding

Woeste puppy(oke foei, ze is in juli 1 jr geworden)
Afbeelding

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 14:58

Hier gaan de oogjes open. Echt super schattig <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 15:06

Wat een leuke foto's allemaal!

Freek wordt donderdag chemisch gecastreerd. Hij is nu zes maanden en laten we het erop houden dat hij op iedereen verliefd is en dit graag uit := . Dan kan hij straks hopelijk weer leuk spelen met alle andere hondjes ipv er alleen maar achteraan hollen.

Sinds kort heb ik ook een fiets met mand waar hij in kan. Hij zit dan vast met twee kettinkjes, maar vind het nog niet helemaal top. Zit heel erg te draaien en gaat dan in de knoop. Als die het zat is wil hij ook nog wel eens keffen naar een inhaler. Moeilijk om hem te corrigeren als je echt twee handen aan het stuur moet houden als hij zo wiebelt. Dus mocht iemand nog tips hebben, graag!

Afbeelding

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 15:34

Mavantos, chemische castreren met 6 maanden al? Dat is behoorlijk vroeg. Wij hebben in onwetendheid Jip met 10 maanden chemisch gecastreerd, maar ik raad je echt aan om minimaal te wachten tot ze een jaar á 1,5 jaar oud zijn. Dat is zoveel beter voor de hond en voor de groei.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 15:47

Jullie gaan zo hard, kan het amper bijhouden!
Super leuk Pippa13 dat Vidar zich gelijk thuis voelt in de camper. Daar gaan jullie vast leuke tijden mee beleven!

Voor de (Corgi) liefhebbers een foto van onze Floor, de opzichter tijdens het klussen in huis. Ze is nu rond de 14 weken.

Afbeelding

Afbeelding

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 15:52

Zo da's wel heel vroeg ja, 6 maanden!

Ohhh wat is Floor leuk zeg!

Otje is vanmiddag laparoscopisch gesteriliseerd (of naja, eigenlijk ook gewoon gecastreerd natuurlijk), die is nu 2,5. Ze ligt nu lekker uit te slapen naast me op bed. :knuffel:
Ze is 3x loops geweest, na de 1e loopsheid vond ik d'r nog te puppy, na de 2e loopsheid twijfelde ik heel erg en toen ik de beslissing gemaakt had was het al te dicht op dr derde loopsheid :') Ze heeft erg last van jeuk na d'r loopsheid dus hopelijk daar nu ook vanaf. Met dat ze ook erg slecht eet, veel afvalt, zichzelf niet is én hulphond is heeft me doen besluiten te steriliseren. Arme kind is nu net een dronken droppie maar het is allemaal perfect gegaan gelukkig. Ze hebben er supergoed rekening mee gehouden dat een operatie bij een windhond een wat groter risico is.
Appa snapt even niet waarom die niet met z'n grote zus mag spelen, die is nu maar even een extra rondje wandelen en spelen met m'n vriend :+:

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 16:03

CupCakes_ schreef:
Mavantos, chemische castreren met 6 maanden al? Dat is behoorlijk vroeg. Wij hebben in onwetendheid Jip met 10 maanden chemisch gecastreerd, maar ik raad je echt aan om minimaal te wachten tot ze een jaar á 1,5 jaar oud zijn. Dat is zoveel beter voor de hond en voor de groei.

Dierenarts geeft aan dat het met zes maanden kan. Wij wilde hem liever helemaal niet castreren, of in het ergste geval inderdaad pas veel later. Daarom ook de keus het chemisch te doen ipv direct onomkeerbaar. Alleen zo is het geen doen. Hij kan amper spelen met andere hondjes en ik ben alleen maar politieagent aan het spelen, terwijl hij compleet blind is. Zelfs voor z'n favoriete snack krijg ik geen aandacht. Dit terwijl hij thuis en als er geen andere hondjes zijn heel goed luistert.

Scheelt denk ik wel dat het een klein hondje is tov grote honden. Hij is redelijk uitgegroeid (ook al alles gewisseld) en al groter dan z'n vader.

Omg, de oren van de Corgi. Zoooooo schattig <3

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 16:12

Politie agent spelen hoort helaas erbij soms met jonge honden. Is alles uit de kast getrokken om hier trainings wijs aan te werken? Ik vind het echt bijzonder advies van je da als ik eerlijk ben. Maar jammer genoeg word het idd nog regelmatig gegeven op zulke jongen leeftijden (net als daadwerkelijk castreren onder de 1 jaar) zo blijkt maar weer. Zo’n Da zou ik het advies toch niet van opvolgen en vertrouwen in kunde een beetje in kwijtraken als dit vandaag de dag nog als normaal gezien word. 6 maanden is echt veel te jong, klein hondje of niet (ook die zijn gewoon nou puppy dan. Puppy). Ook chemische castratie is een Enorme impact op het lichaam, maar word tegenwoordig uitgedeeld door da’s alsof het snoepjes zijn waar je elk half jaar voor terug kunt komen. Jammer.

Ik snap wel dat mensen in eerste instantie naar het Da advies luisteren, maar ik zou eerlijk gezegd toch echt nog eens naar de situatie gaan kijken en of er nog andere optie is. Ook al eens aan natuurlijke supplementen gedacht? Als je trainingswijs alles al geprobeerd zou hebben of ter ondersteuning van trainen hiermee of evt nog met een gedragstherapeut ernaar kijken? Dat er wat begeleiding is waar je vastloopt.

En evt tijdelijk maar even wat minder contact met andere honden en dan zelf blijven werken aan de focus met ‘m. Is zeer moeilijk in bepaalde levens fases want hallo hormonen idd, maar blijven herhalen en doorzetten werpt meestal toch wel z’n vruchten af - nu weet ik niet wat jij verder allemaal gedaan hebt hoor dus daar ben ik wel benieuwd naar :) die slechte focus, bananen trossen in de oren ed is voor velen wel herkenbaar maar poeh, ‘t blijft wel heel jong nu al dit beslissen.

Moet je verder ook helemaal zelf weten natuurlijk, maar ik hoop dat je je er van bewust bent hoe heftig dit is voor zo’n jonkie.

Edit:
T is wel echt een leukerd om te zien!

-

Warboel,
Ahh ja ik snap die beslissing wel hoor! Fijn dat het achter de rug is en alles goed is gegaan. Op naar een goed herstel. Ik ben zelf ook wel echt blij met Arya’s castratie geweest. Kan gelukkig ook niet zeggen dat we er enig nadeel aan hebben ondervonden maar alleen voordelen :)

Mathilde,
Wat een droppie!!!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 16:25

Op 6 maanden al zo over zn toeren zijn door hormonen vind ik ook wel heel bijzonder. Ik denk eerder dat dit vrij logisch honden gedrag is. Ik zou hierin een grote stap terug doen qua training en dus ook met het spelen met andere honden. Veel gedrag word makkelijk op hormonen gegooid en dat kan ik snappen. Maar op 6 maanden is dat wel heel vlug. Dan komen de hormonen net kijken.
Chemisch castreren is wat dat betreft net zo schadelijk voor groei en ontwikkeling als definitief castreren.
T zou mij weinig verbazen als dit “puberen” en “kleine hondjes gedrag” is om even t “vloeken”.
Spelen is niet altijd leuk voor alle honden hoewel wij mensen dit wel als leuk zien.
Ik denk dat het hem allemaal teveel word. En hormonen of niet, zodra je t punt bereikt dat hij onbereikbaar word, ben je een stap te ver gegaan in wat hij aan kan. Zeker aangezien je aangeeft dat ie t zonder andere honden wel kan.
Als t zijn hormonen zijn heb je er ook dan veel last van. Want een reu die zo “gek” word van zn hormonen die heeft dat ook in een rondje in de wijk, zelfs in zn eigen huis/tuin nog.
Volgens jouw berichtjes beperkt t zich tot het samen komen met andere honden. En daar zit de clue ben ik bang. Niet zozeer op zn hormonen. Wel dat zn hormonen nu de hoek om
Komen en dat is juist een trainingsding om te zorgen dat ie kan afvloeien.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 16:26

Warboel schreef:
Zo da's wel heel vroeg ja, 6 maanden!

Ohhh wat is Floor leuk zeg!

Otje is vanmiddag laparoscopisch gesteriliseerd (of naja, eigenlijk ook gewoon gecastreerd natuurlijk), die is nu 2,5. Ze ligt nu lekker uit te slapen naast me op bed. :knuffel:
Ze is 3x loops geweest, na de 1e loopsheid vond ik d'r nog te puppy, na de 2e loopsheid twijfelde ik heel erg en toen ik de beslissing gemaakt had was het al te dicht op dr derde loopsheid :') Ze heeft erg last van jeuk na d'r loopsheid dus hopelijk daar nu ook vanaf. Met dat ze ook erg slecht eet, veel afvalt, zichzelf niet is én hulphond is heeft me doen besluiten te steriliseren. Arme kind is nu net een dronken droppie maar het is allemaal perfect gegaan gelukkig. Ze hebben er supergoed rekening mee gehouden dat een operatie bij een windhond een wat groter risico is.
Appa snapt even niet waarom die niet met z'n grote zus mag spelen, die is nu maar even een extra rondje wandelen en spelen met m'n vriend :+:

Beterschap voor Otje :knuffel:

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 16:32

kiwiwitje schreef:
Op 6 maanden al zo over zn toeren zijn door hormonen vind ik ook wel heel bijzonder. Ik denk eerder dat dit vrij logisch honden gedrag is. Ik zou hierin een grote stap terug doen qua training en dus ook met het spelen met andere honden. Veel gedrag word makkelijk op hormonen gegooid en dat kan ik snappen. Maar op 6 maanden is dat wel heel vlug. Dan komen de hormonen net kijken.
Chemisch castreren is wat dat betreft net zo schadelijk voor groei en ontwikkeling als definitief castreren.
T zou mij weinig verbazen als dit “puberen” en “kleine hondjes gedrag” is om even t “vloeken”.
Spelen is niet altijd leuk voor alle honden hoewel wij mensen dit wel als leuk zien.
Ik denk dat het hem allemaal teveel word. En hormonen of niet, zodra je t punt bereikt dat hij onbereikbaar word, ben je een stap te ver gegaan in wat hij aan kan. Zeker aangezien je aangeeft dat ie t zonder andere honden wel kan.
Als t zijn hormonen zijn heb je er ook dan veel last van. Want een reu die zo “gek” word van zn hormonen die heeft dat ook in een rondje in de wijk, zelfs in zn eigen huis/tuin nog.
Volgens jouw berichtjes beperkt t zich tot het samen komen met andere honden. En daar zit de clue ben ik bang. Niet zozeer op zn hormonen. Wel dat zn hormonen nu de hoek om
Komen en dat is juist een trainingsding om te zorgen dat ie kan afvloeien.

Dit is idd wel mooi uitgelegd en omschreven.
Ik heb nog eens terug gelezen en ik sluit me helemaal aan bij wat Kim zegt en zou ook echt gedrags-trainings technisch verder kijken eerst. Ook al is ie klaar met tanden wisselen en al even groot of groter als pa, t is gewoon nog een pup en geen uitgegroeide hond. Maar met wat je zo schrijft zou ik idd ook stappen terug gaan doen en evt met begeleiding gaan werken aan t sociaal laten zijn met andere honden om te leren hoe je ‘m in die situaties beter kunt begeleiden. Denk dat daar idd winst te behalen valt :)

Bepaald gedrag wat zich uit zoals rijden ed wat je idd ook wel eens ziet bij enthousiaste reutjes is in Heel veel gevallen een uiting van stress ook bv dus t kan goed zijn dat wat je denkt dat hormonen zijn die opspelen dat niet perse zijn ook. Al kan het best deels hormonen zijn maar ik denk niet dat daar de oplossing nu al ligt.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 16:47

Captain schreef:
Wij hebben sinds.. 2 weken een geitenpoot vanaf de knie naar de hoefjes. Hij is er helemaal dol op!

Hier merk ik wel iets vaker dunnere en stinkende ontlasting, ik denk door het wisselen? Dobbel is nu ook 14 weken.

Het begint echt ergens op te lijken en het hele 'puppy' is er al wel vanaf. :)) Ik denk dat hij erg groot wordt. Zal hem vrijdag weer eens meenemen om te wegen bij de dierenarts. Hier thuis op de weegschaal was hij 12,5 kg!

Begin wel intens moe te worden van het feit dat hij gewoon nog steeds probeert op/tegen de bank te springen. Wat we al 5 weken lang proberen af te leren. En dingen als 'zit, af, blijf en op je plaats' snapt hij binnen 5 minuten.

Ik vind het echt intens zwaar, elke keer hetzelfde riedeltje als hij wakker is.
Wanneer gaan ze luisteren? :Y)

Misschien even testen op giardia?