Knaagkanaries 2021: Het nieuwe broedseizoen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Knaagkanaries 2021: Het nieuwe broedseizoen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 11:12

Ze zijn niet eens van jou :') en dan Sterre haar blik “Ja en?” _O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 12:13

Ja, ze keek me echt aan alsof ze wilde zeggen: "Nu wel }> "

Omdat ik nu 2 dames tekort heb om iedereen gelukkig te kunnen maken met een partner, komt deze dame over een maand oid bij ons wonen <3
Afbeelding

Ze is een volle zus van Twice uit dezelfde ouders, maar het tweede nest van hen van dit seizoen.
Ze lijkt wel heel erg op Twice, maar Twice is een Dubbele Factor gezoomd (DF) en deze dame is een Enkele Factor gezoomd (EF).
EF is vaak wat groter en sterker als DF omdat die mutatie wat gezonder gekweekt is, dus dit zusje is bijna 2 keer zo groot en 1.5 keer zwaar als Twice :+
Wat ook interessant is misschien: Qua mutatie is ze hetzelfde als Sterre. Ook Sterre is een EF gezoomde witmasker, maar je hebt donkere types en lichte types.. Sterre is een donker type en deze dame heel duidelijk een licht type :D
Ze heeft nog geen naam. Ik heb wel al ideeën, maar dat ligt eraan of er bij mijn eigen kleintjes ook nog een dame tussen zit die hier kan blijven wonen :)

Ik wilde sowieso meer gezoomd in mijn bloedlijnen, dus het is gelukkig weer iets leuks om naar uit te kijken <3
Ik had deze al gereserveerd ovb van geslacht voordat Joy stierf, maar zowel de kweekster als ikzelf hadden het gevoel dat het helaas een man was, maar het blijkt toch een dame! *\o/*

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 12:20

Wat fijn Cayenne! Leuk dat je hiernaar kunt uitkijken. Is deze ook zo laat volwassen als Twice?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 12:36

Nee, dat denk ik niet! Al is ze wel als laatste uitgevlogen _O-
Maar er is niets mis met haar pootjes en ze loopt verder prima op schema!

Vannacht wel bijna overleden valk nr 3 -O-
Die *&%$$# kat was weer terug en Twice kent dat gevaar nog niet, dus die klapt van schrik eerst tegen de achterwand (gelukkig niet hard), vliegt even naar het binnenverblijf en komt dan weer naar buiten om vrij laag in het gaas uit te komen waar uiteraard precies die stomme kat hem stond op te wachten :oo
Gelukkig had ik de onderste voorzetramen erop en zat er dus plexiglas tussen Twice en die vlijmscherpe tanden en klauwen _-:(

Ik was wakker en hoorde de paniek, dus ik ben naar buiten gerend en heb hem verjaagd en Twice weer netjes op stok geholpen..
Al zit Yeti momenteel in de andere voliere, hij blijft alfa man en sloeg gelukkig groot alarm waardoor ik de paniek hoorde <3 Knappe vent! _/-\o_

Hierbij het filmpje..

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 13:22

Arme Twice,

Kun je geen stroomdraadjes spannen, zodat die &^%katten niet bij de voliere kunnen komen? Dit is niet goed voor je (toch al niet te beste) nachtrust.

Oh en proficiat met het nieuwe knappe kind! Benieuwd welke naam ze gaat krijgen

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 13:26

Daar zit ik idd ook aan te denken! Maar even kijken hoe we dat gaan doen zonder dat ik m'n nek niet continu breek :=

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 13:29

Wat een mooiere Cayenne!
Jeetje wat een schrik voor Twice :oo
Mijn zus heeft gaas bovenaan haar schutting vastgemaakt maar dan zo dat er een stuk bovenuit steekt, ze heeft geen last meer van katten in haar tuin en het kost je de kop niet.
Hier gaan we het ook doen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 13:33

Wat een klote kat. Ik heb zelf de katten binnen.

Een oom had er ook al problemen mee met zijn volière dat ze op dak lopen deze loopt er ook nog lekker kl*te omheen

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 13:39

_-:( _-:( kat
Aan de ene kant maar goed dat je zo licht slaapt _/-\o_
Nu zie je maar weer het nut van een klein beetje licht in de voliere.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 14:12

Heb zo’n hekel aan mensen die katten gewoon buiten laten _-:( die beesten volgen instincten, die eigenaren moeten een klets om de oren krijgen.

Gelukkig ging alles goed en liep het met een sisser af voor je kipjes!

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 14:25

Oh wat een schrik zeg! Die kat kan je op zich niets kwalijk nemen, maar die eigenaar… _-:( Wat een..:: -:(-

Fijn dat Yeti toch nog goed voor de rest zorgt ondanks z’n drukke gezinsleven op het moment :)F

En wat een mooie dame heb je daar zeg, ik hoop dat ze heel gezond en gelukkig oud mag worden bij jou <3

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 14:34

Danique_G schreef:
Heb zo’n hekel aan mensen die katten gewoon buiten laten _-:( die beesten volgen instincten, die eigenaren moeten een klets om de oren krijgen.

Gelukkig ging alles goed en liep het met een sisser af voor je kipjes!

Sommige katten kun je gewoon niet binnenhouden hoor, heb er hier zo twee lopen van een zwerfkatten project :)
Als die ergens vogels gaan vangen, kan ik daar ook niet zo veel aan doen eig. Al is het natuurlijk wel schrikken.

Veel sterkte met de verloren vogels TS. Hopelijk komt er uiteindelijk niets raars uit het onderzoek. En wat een prachtige dame <3

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 14:37

Kun je je tuin niet kat proof maken zodat ze er niet in kunnen komen?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 14:52

Dat is een beetje lastig want de buren hebben er allemaal klimop en andere klimplanten overheen groeien aan de achterkant waardoor de katten er heel makkelijk overheen klimmen, maar we gaan het wel proberen :j

Ik heb verder niets tegen katten hoor! Mijn ouders hebben ook katten, maar die blijven in eigen tuin.
Ze moeten alleen mijn vogels met rust laten.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 15:10

Cayenne schreef:
Dat is een beetje lastig want de buren hebben er allemaal klimop en andere klimplanten overheen groeien aan de achterkant waardoor de katten er heel makkelijk overheen klimmen, maar we gaan het wel proberen :j

Ik heb verder niets tegen katten hoor! Mijn ouders hebben ook katten, maar die blijven in eigen tuin.
Ze moeten alleen mijn vogels met rust laten.

Wat over de schutting hangt aan jou kant mag je weghalen

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 16:17

Ik heb ook geen hekel aan katten maar wel als ze in mijn tuin komen!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 18:40

Oh my goodness, het zusje van Twice heeft een witte kuif! :)) <3

Echt briljant! _/-\o_

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

<3

En ik werd vandaag door het dierenuitvaartcentrum gebeld dat Joy daar is aangekomen en volgende week zal worden gecremeerd.
Wat een lieve mensen zeg! Fijn gesprek mee gehad en ze sturen een smsje op het moment dat ze gecremeerd wordt.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 18:58

Wat een leuke knaagkanarie zeg!!

En fijn dat ze zo netjes zijn! De meeste crematoria wel hoor. Heb best lang intensief contact gehad met 1,ook wel eens rondleiding gehad. Ik zou dat werk niet kunnen, maar zo mooi hoe ze liefdevol omgaan met de overleden dieren.

Hebben ze nog iets kunnen vinden over de oorzaak? Of zijn nog niet alle uitslagen binnen?

( of heb ik daar overheen gelezen na de nieuwe aanwinst en de stomme kat..)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 19:01

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 19:01

Oh wat een prachtig vogeltje. Met een heerlijk kuifje.
Heb je anders ook wel dat je twee vogeltjes uit hetzelfde nest houdt? Levert dat nooit problemen op? Of kiezen die elkaar nooit als partner?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 19:08

Ze zijn niet uit hetzelfde nest, wel uit dezelfde ouders :P Sommige kwekers laten een koppel 2 nestjes per seizoen krijgen.
Maar ik snap wat je bedoeld! Ik heb wel bijvoorbeeld 2 broers in de voliere zitten en ook een zoon en dochter, maar dan is het idd goed uitkijken dat ze elkaar niet kiezen.
Gelukkig komt dat vaak wel goed. Alle vrijgezellen mogen na het kweekseizoen samen in de kraamvoliere zelf hun partners uitzoeken. Meestal kan ik wel goed inschatten en aan zien komen wie voor wie kiest, en als dat om familie gaat, dan gaat 1 van de twee tijdelijk in de andere voliere tot de ander een andere partner heeft gekozen.
Maar dat is tot nu toe nog niet nodig geweest.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 19:16

Ahja! Slim.
Ik vind die witte vogeltjes met grijs echt de mooisten. Zijn er naast wit en geel nog andere basis kleuren? Een Mango-kleurtje ofzo?

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 19:25

Zo Cayenne, wat een gedoe met die kat zeg... Dat soort activiteiten kunnen niet goed zijn voor je bloeddruk... Gelukkig geen slachtoffers gevallen...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 19:31

Sanet schreef:
Ahja! Slim.
Ik vind die witte vogeltjes met grijs echt de mooisten. Zijn er naast wit en geel nog andere basis kleuren? Een Mango-kleurtje ofzo?

Nee, geen Mango kleurtje :D Je hebt wel nog gewoon wildkleur en cinnamon :j
En bronze fallow/pale fallow :j In sommige landen kweken ze ook olijfkleurig, maar dat is hier in Nederland nog erg onbekend.
En dan kan alles nog in combinatie met opaline, bont, witmasker, lutino, geelwang, bleekmasker, gezoomd ef/df etc etc :P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 19:39

Cayenne schreef:
Ze zijn niet uit hetzelfde nest, wel uit dezelfde ouders :P Sommige kwekers laten een koppel 2 nestjes per seizoen krijgen.
Maar ik snap wat je bedoeld! Ik heb wel bijvoorbeeld 2 broers in de voliere zitten en ook een zoon en dochter, maar dan is het idd goed uitkijken dat ze elkaar niet kiezen.
Gelukkig komt dat vaak wel goed. Alle vrijgezellen mogen na het kweekseizoen samen in de kraamvoliere zelf hun partners uitzoeken. Meestal kan ik wel goed inschatten en aan zien komen wie voor wie kiest, en als dat om familie gaat, dan gaat 1 van de twee tijdelijk in de andere voliere tot de ander een andere partner heeft gekozen.
Maar dat is tot nu toe nog niet nodig geweest.

Vandaar dan dat ik jouw jonge vogels zo mooi in de veren vindt zitten in vergelijking met zowel Twice als deze dame? Ze is schattig, maar net als Twice zou ik ze niet zo van de foto's kiezen omdat ik een "die is niet 100%/heeft geen optimale start gehad" indruk krijg met zo'n hmm verenkleed. De jouwe zien er zelfs vol in plofrui beter uit.