Puppy Erbij 2021

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meisie94

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 20:42

Ik ben voor een lijstje inderdaad! Haha

Woody is nu 10 weekjes!

Iemand tip voor mij, ik word hier lichtelijk geïrriteerd van namelijk.
Woody plast na een correctie iedere keer binnen, behoorlijk vervelend.. Negeren doe ik al maar toch blijft hij het doet.

Voorbeeld ik ben net 10min met hem wezen wandelen 3x geplast en gepoept dus voldoende gedaan lijkt me... Vervolgens komen we thuis, Remon is hem aan het aaien en hij hapt naar zijn gezicht.. Waarop een NEE volgt en Remon geen aandacht meer geeft.. Vervolgens loopt hij 2 meter bij ons vandaan en gaat daar zitten plassen.

Waar mogelijk negeren we hem, als het wel echt direct opgeruimd moet worden ( bijv in de mat) dan zetten we hem buiten om het te kunnen opruimen zonder een gevecht om het papier _-:(

Hij is +/- 1 uur uit de bench geweest na zijn slaapje, en verder wat gespeeld, gewandeld dus overprikkeling lijkt het ook niet.

Naar mijn idee is het geen angst op de correctie, want dan zou hij direct laten lopen en niet eerst weglopen. Maar frustrerend is het wel.

voerkwestie:
Verder is het vele poepen en plassen na overgang van voer een heel stuk minder, hij poept nu nog +/- 3 a 4x per dag, en plassen doet ie wel meer natuurlijk.

@Joy, oh dat vind ik altijd zo sneu als ze zo snel terug gaan, dan kan je er niet goed over nagedacht hebben lijkt me :o

@KimD Heerlijk dat uitzicht <3

@xdeena_ Nog nooit van het ras gehoord maar wat een dropjes <3 De liefde straalt ervanaf! <3

@Limoen, wat ontzettend leuk dat dat zo goed samen gaat met de bakfiets.. Lijkt me heerlijk om met de hond te fietsen, hier nog maar even paar maandjes wachten om dat te doen haha.. :P

Ik heb ook zitten denken om een jasje te halen voor Woody, merk dat als het nu flink regent en wat waait, dat hij staat te bibberen dus zal het toch een stukje kou zijn, maarja het is nog een baby natuurlijk. :')

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:05

meisie94 schreef:
Ik ben voor een lijstje inderdaad! Haha

Woody is nu 10 weekjes!

Iemand tip voor mij, ik word hier lichtelijk geïrriteerd van namelijk.
Woody plast na een correctie iedere keer binnen, behoorlijk vervelend.. Negeren doe ik al maar toch blijft hij het doet.

Voorbeeld ik ben net 10min met hem wezen wandelen 3x geplast en gepoept dus voldoende gedaan lijkt me... Vervolgens komen we thuis, Remon is hem aan het aaien en hij hapt naar zijn gezicht.. Waarop een NEE volgt en Remon geen aandacht meer geeft.. Vervolgens loopt hij 2 meter bij ons vandaan en gaat daar zitten plassen.

Waar mogelijk negeren we hem, als het wel echt direct opgeruimd moet worden ( bijv in de mat) dan zetten we hem buiten om het te kunnen opruimen zonder een gevecht om het papier _-:(

Hij is +/- 1 uur uit de bench geweest na zijn slaapje, en verder wat gespeeld, gewandeld dus overprikkeling lijkt het ook niet.

Naar mijn idee is het geen angst op de correctie, want dan zou hij direct laten lopen en niet eerst weglopen. Maar frustrerend is het wel.

voerkwestie:
Verder is het vele poepen en plassen na overgang van voer een heel stuk minder, hij poept nu nog +/- 3 a 4x per dag, en plassen doet ie wel meer natuurlijk.

@Joy, oh dat vind ik altijd zo sneu als ze zo snel terug gaan, dan kan je er niet goed over nagedacht hebben lijkt me :o

Ja inderdaad.

Over het plassen:
Hebben jullie een puppy matje in huis liggen? Hier zetten we Ollie elke keer als er een ongelukje is op het matje. Over het algemeen plast hij vanzelf op het matje, maar als het toch mis gaat dan zetten we hem daarna op het matje.

Nu plast hij ook niet zo vaak als jij beschrijft bij je eigen pup. Wanneer we hem uit hebben gelaten en hij daar 1x heeft geplast, dan plast hij eigenlijk niet meer binnen of 1x op het matje. We hebben eigenlijk geluk met hem haha, want hij is nu pas 8 weken en heeft bijna geen ongelukjes. Ook als hij moet poepen geeft hij dat aan door naar de deur te lopen

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:07

@xdeena_ Gefeliciteerd! Wat een knapperd ook <3 Wij hebben ook over een vizsla nagedacht, ik vind ze namelijk prachtig, vooral de kleur en de atletische bouw en hun lieve karakter, maar we hebben toch besloten voor een hond te gaan die ietsje minder energie heeft :Y) Ik kijk nu al uit naar de updates met meer foto's :D

Ik wil ook wel op het lijstje als dat mag :) Onze Golden pup mogen we vanaf 15-02 ophalen, we weten nog niet welke het wordt overigens, dit wordt hopelijk bij het volgende bezoek op 02-02 duidelijk *\o/*

meisie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:13

@Joy, als het gewoon goed gaat dan gaat ie of op het matje of hij meld zich en dan gaan we snel naar buiten met hem.

Maar als het na een correctie is dan plast hij overal waar het uitkomt zeg maar.. van de vloer, tot de mat tot tv meubel, kussen enz..

Vandaar dat ik me afvraag wat daar de achterliggende reden van kan zijn en we kunnen voorkomen, juist omdat het anders dus wel goed gaat.. :') Ik heb ook wel een beetje het idee dat hij een ''hetisnietnaarmijnzinplasser'' is. Want als hij in de bench moet dan plast ie ook gerust erin 5min nadat hij buiten is geweest. Dus het voelt een beetje alsof hij zijn zin wil doordrijven. :Y)

Vele plassen is bij ons wel bekend, in overleg met de DA krijgt hij savonds na 19.30 ook geen drinken meer.. Hij drinkt in zijn eentje ruim 700ml-1000ml weg als hij nonstop water aangeboden krijgt. Dus echt drinken omdat dat leuk is en kan. :')

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:23

Is hij niet een beetje angstig toevallig? Want hij was 1 week te vroeg opgehaald toch?

meisie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:29

Hij is inderdaad al eerder opgehaald omdat hij zich heel erg onder liet sneeuwen, onderdanig is.

Maar angstig merk ik eigenlijk niet aan hem heb juist het idee dat hij enorm is opgebloeid. En we corrigeren alleen met een duidelijke nee, het is niet dat we schreeuwen, vloeken of gekke bewegingen maken zeg maar. Het is ook niet dat ik dat aan zijn houding merk dus geen staart tussen de benen of hele lage houding, oren gewoon overeind. Hij loopt gewoon als een ''trots'' mannetje zeg maar.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:44

@meisie dat zegt helaas niet altijd wat. Toby is bijvoorbeeld één en al branie. Maar wel immens onzeker en dat uit zich bijv door sabbelen op dekens als een puppy-zuigreflex. Nog steeds. Hij woont al jaren bij mij, is hij safe, het is hier rustig. Alle signalen wijzen erop dat hij te vroeg bij zijn moeder weggehaald is. Ondanks dat hij dus écht een boefje is, speelt, rent, jaagt en uren kan slapen en dan volledig relaxed is. Er kan dus wel degelijk iets van onzekerheid spelen zonder dat je dat aan het directe gedrag gelijk merkt. Net als kindjes die onzeker zijn en dan pestgedrag vertonen zelf?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:09

Precies wat Skippy zegt. Zeker als je aangeeft dat hij overgelopen werd door de rest uit het nest. Heb je al geprobeerd om het gehele 'nee' commando weg te laten?

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:56

Bij sommige pups werkt vooral veel positieve bevestiging i.p.v. strenge vocale correctie veel beter. Mijn moeder haar pup was ook echt te onzeker om streng gecorrigeerd te worden. Negatief gedrag omzetten in positief gedrag en dat belonen.

meisie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 07:52

Ja we hebben geprobeerd om ipv een Nee hem een speeltje aan te bieden maar dan zijn we al te laat dan is hij al aan het happen, hij draait ineens om en hap. Dus we kunnen het niet voorkomen zeg maar.

En op die manier had ik het idee dat we hem juist beloonde voor het bijten, want dan deed hij het na 2min opnieuw. En nu gaat ie of bij je zitten voor een aaitje of hij gaat spelen.

Hmmm daar heb ik nooit hij stil gestaan eigenlijk. Ik haat negatief doen ook daarom eerst bovenstaande geprobeerd want belonen werkt veel beter.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 08:27

Ik zou dan gewoon afkappen en negeren, zonder de correctie. Jij hapt, dan is het spelletje klaar.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:17

als ik lees van je wandeling, dan thuis en happen en dan plassen zou ik wel denken aan overprikkeld. Hier gaat dat net zo. Als we bijv ergens heen gaan is ze eerst heel erg aan t kijken en spelen. Zet je haar dan bijv naast je gaat ze ook proberen in je oren of neus te bijten. Zeg dan dat het klaar is (dat kent ze wel) en dan zie je ook dat ze na halve minuut slaapt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 09:25

Ik zou ook denken aan overprikkeling. En indd afkappen. Vooral eigenlijk zorgen dat t niet gebeurd. Wandeling is prikkels genoeg. Dan lekker naar de bench of mand met iets te kluiven.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:35

meisie94 schreef:
@Joy, als het gewoon goed gaat dan gaat ie of op het matje of hij meld zich en dan gaan we snel naar buiten met hem.

Maar als het na een correctie is dan plast hij overal waar het uitkomt zeg maar.. van de vloer, tot de mat tot tv meubel, kussen enz..

Vandaar dat ik me afvraag wat daar de achterliggende reden van kan zijn en we kunnen voorkomen, juist omdat het anders dus wel goed gaat.. :') Ik heb ook wel een beetje het idee dat hij een ''hetisnietnaarmijnzinplasser'' is. Want als hij in de bench moet dan plast ie ook gerust erin 5min nadat hij buiten is geweest. Dus het voelt een beetje alsof hij zijn zin wil doordrijven. :Y)

Vele plassen is bij ons wel bekend, in overleg met de DA krijgt hij savonds na 19.30 ook geen drinken meer.. Hij drinkt in zijn eentje ruim 700ml-1000ml weg als hij nonstop water aangeboden krijgt. Dus echt drinken omdat dat leuk is en kan. :')

Je hebt een BC, voor een BC is dit echt wel normaal gedrag.

Die zijn zo sensibel, zeker in het begin dat een correctie heel hard en lang bij hun aankomt.

Dit kan wel degelijk een uiting van stress zijn, zeker reuen hebben daar veel meer last van.

Bij een BC moet je omdenken en vooral niet (teveel) straffen. Onze honden worden eigenlijk nooit gestraft, het woord 'Nee' is al een behoorlijk heftige correctie voor hun maar zij weten dan ook dat het menens is.

In jouw geval, het happen naar het gezicht bijvoorbeeld zou ik gewoon opstaan en weglopen, rondje om de tafel lopen en weer gaan zitten. Maar eerlijk is eerlijk, dat happen komt ergens vandaan en had je voor moeten zijn, schakelen waar het vandaan komt, overprikkeling, triggerreactie etc. Ben het gedrag voor en vraag iets wat je wél wilt, bijvoorbeeld 'zit' of 'af' en beloon dat.

Bij een BC werkt dat 10x beter dan straffen of corrigeren, dat werkt op den duur volledig averechts.

Wij doen heel veel vragend. Als we gedrag zien wat we liever niet zien dan vragen wij wat ze doen. 'Harvey, wat ben je aan het doen?', als het niet stopt binnen drie seconde dan vraag ik 'mag dat?'. En die tweede is best heftig want dan zijn ze eigenlijk al een stap te ver want op de eerste kan nog ander gedrag getoond worden wat beloond kan worden, op de tweede niet meer.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:47

ik herken dat wel heel erg idd. Bij het minste geringste schrikt ze zich een ongeluk en gaat ze op afstand zitten kijken. Dus ik houd het vaak ook wel bij "lyn, niet doen he" en dan is dat best wel al pittig :+

Als ik echt een "nee" gebruik vliegt ze gelijk naar achter de bank :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:48

'Nee!' is hier ook echt iets wat MOET. Bijvoorbeeld happen naar een wesp of iets dergelijks, dat is echt een 'Nee!'.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:39

Hier volgt vaak direct na 'nee' een beloning in vorm van een koekje of een knuffel (Zhiva doet veel voor een knuffel :') ). Daarmee zorgen we dat 'nee' geen straf is maar daarop een beloning volgt. Maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met een BC als ik dit zo lees. :P

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:52

Hier is nee ook vaak al voldoende voor Jinn

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:38

Ik wil me hier ook melden! Hoewel het nog wel lang zal duren en tegen de tijd dat we een pup hebben dit bericht allang ondergesneeuwd is, met het tempo waarop dit topic gaat :P
Ik ben Noa, en samen met mijn gezin willen wij hopelijk ergens komende maanden een australian labradoodle pupje verwelkomen. Nu zijn we nog heerlijk bezig met orienteren op fokkers en welke ons aanspreken, en dan is het wachten! Dus in de tussentijd lees ik graag al jullie pup avonturen mee :)
We hebben hiervoor een duitse herder reu gehad, dus we zijn geen nieuwe hondeneigenaren maar ook niet écht ervaren. We willen gewoon heel graag weer zo’n fijne sociale, stabiele hond als onze duitser was, maar dan in een anti allergeen en wat kleinere verpakking :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:58

@Noox welkom! leuk, héél anders wel dan een herder hoor! Mijn ouders hebben een medium australian labradoodle :) Als allergenen een issue zijn, ga dan wel écht voor een curly vacht, dus de dichte poedelkrullen. En niet voor de - waarschijnlijk voor het oog veel schattigere - fleece / wavy fleece / curly fleece vachten. Want die missen vaak die 'hypoallergene' eigenschappen (hypoallergeen tussen haakjes, want het ligt er gewoon ALTIJD aan waarvoor je allergisch bent, sommigen zijn dat voor haren, anderen voor huidschilfers en nog een groep voor speeksel...).

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:14

@skippy Naja, mijn moeder is licht allergisch wat zich uit in benauwd zijn snachts, ze is ook allergisch voor onze katten, dus het is geen heftige allergie. Vooral gewoon hoe minder hoe beter, maar de hond hoeft niet weg mocht het tegenvallen.
Waarin denk je dat het vooral zal verschillen? Ik vind vooral het baasgerichte en de will to please van een herder echt geweldig, maar dit zit ook goed in een labradoodle. Natuurlijk zijn het andere types hoor, maar de kenmerken die voor mij belangrijk zijn komen in beide terug denk ik :)
Wat we zoeken in een pup is een stabiel karakter, dapper, will to please en niet te reactief naar honden (en andere dingen). Op dat laatste hebben we met onze duitser niet echt getraind toen hij jong was en het blaffen en trekken is er oom niet meer uit gegaan. Nu is dat ook wel een eigenschap die vaker terug gezien wordt in herders, dus ik hoop dat met genoeg begeleidingvan jongs af aan de nieuwe pup ook leert honden te negeren en lekker met mij bezig blijft. Idealiter willen we een hond die mee het terras op kan in de zomer, mee kan op visite (eigenlijk overal mee naar toe waar het enigszins leuk is voor hem) maar ook die het lekker vind om los te lopen in het bos en op het strand. En dat denken we terug te gaan vinden in een lieve labradoodle! :)

Welke fokker hebben jouw ouders de hond vandaan? Zijn ze hier over te spreken? Ik heb een aantal op mijn lijstje staan, maar eerstehands ervaring is altijd top. Als je dit in een PB zou willen sturen en ook natuurlijk of je die fokker aan of afraad, super graag. Zo niet ook goed natuurlijk :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:24

Welkom noox! Heel anders dan een herder maar ivm allergie snap ik het heel goed. Ben benieuwd wanneer je aan de beurt bent. :D

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:35

noox schreef:
Waarin denk je dat het vooral zal verschillen? Ik vind vooral het baasgerichte en de will to please van een herder echt geweldig, maar dit zit ook goed in een labradoodle. Natuurlijk zijn het andere types hoor, maar de kenmerken die voor mij belangrijk zijn komen in beide terug denk ik :)
Wat we zoeken in een pup is een stabiel karakter, dapper, will to please en niet te reactief naar honden (en andere dingen). Op dat laatste hebben we met onze duitser niet echt getraind toen hij jong was en het blaffen en trekken is er oom niet meer uit gegaan. Nu is dat ook wel een eigenschap die vaker terug gezien wordt in herders, dus ik hoop dat met genoeg begeleidingvan jongs af aan de nieuwe pup ook leert honden te negeren en lekker met mij bezig blijft. Idealiter willen we een hond die mee het terras op kan in de zomer, mee kan op visite (eigenlijk overal mee naar toe waar het enigszins leuk is voor hem) maar ook die het lekker vind om los te lopen in het bos en op het strand. En dat denken we terug te gaan vinden in een lieve labradoodle! :)

Bij een doodle heb je zeker een vrolijke, gezellige, mensgerichte hond. Maar het vergt wel training: labrador en spaniel (wat er bij de onze doorheen zit) zijn best druk, stuiterbal, aanwezig. In huis is die van ons super relaxed, maar buiten is hij echt 'aan'. Mijn vader en ik vinden die van ons soms 'net teveel poedel', maar dat vindt mijn moeder juist leuk. Vader en ik zijn meer mensen voor spaniels, uiteindelijk ;) Hij is wel ontzettend lief, kindvriendelijk, jaagt niet, kan prima loslopen en speelt met veel honden heel leuk. Maar wel echt trainen dus :j (Met herders heb ik zelf geen ervaring qua opvoeding en training, maar ik heb altijd het idee dat die extreem gericht zijn op hun mens. Doodles vinden echt ALLE mensen leuk meestal, wat trainen soms wat uitdagender maakt voor wat betreft de focus op jou houden ;) )

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:30

@Noox, welkom! Ik ben zelf ook allergisch. Wij hebben om die reden vroeger altijd goldens gehad wat goed ging, vandaar dat ik er nu ook 1 heb :')
Verder heb ik er niet veel verstand van..

Vandaag samen met mijn vriendin naar het bos geweest. Hondjes hebben heerlijk samen gerend, gespeeld en gestoeid :) Gelijk een foto laten maken van Cody en mij samen :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cody van de week nog even gewogen en meneer weegt nu met 9 maanden 32,5 kilo :+

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 16:58

Ik vind cody zn kleur geweldig! Zo mooi donker <3
We hebben voor de staffies een golden in huis gehad ongeveer 5 jr geleden. Maar ze worden steeds lichter gefokt :(