Eoweyn_x schreef:Welkom!
Als eerste zou ik de ram laten helpen. Doe je dat niet, zal hij blijven rijden wat voor hem sneu is, maar nog meer voor de voedster.
De ram kun je al laten helpen wanneer de ballen ingedaald zijn. Misschien nu al, even met de dierenarts bellen.
Je voedster kun je uiteraard ook laten helpen. Dit is duurder dan een ram, risicovoller doordat het een buikoperatie is maar mijn ervaring is dat het erg meevalt. Ik heb nu 5 voedsters laten castreren en het is me ontzettend mee gevallen. De eerste 2 aten direct weer, hadden geen verdere pijnstilling nodig meer, konden na 4 dagen naar buiten. Ik was €175 kwijt voor beide.
De tweede zat 1 dag binnen en was direct zichzelf. De laatste 2, 2 weken terug, ging ook goed. Een van hen had een dipje de tweede dag erna ivm slecht reageren op de pijnstilling, maar dit is zeldzaam. Voor de laatste 3 was ik €99 per konijn kwijt. Tip: zoek een goede konijnkundige dierenarts, vraag om ervaringen, etc.
Oh, en een ram castreren is een eitje. Zo gebeurd, je merkt vrijwel niets erna.
Voedsters zou ik zelf laten helpen als ze min. een jaar zijn.
Of je voedsters drachtig is, hopen van niet, want een castratie is niet mogelijk nu voor haar omdat ze zo jong is.
Ik heb het erg druk en lees daardoor alleen even mee maar wil hier graag toch even een vraag over stellen. Waarom bij een voedster wachten tot een jaar? Blossom word de 21ste al geholpen.