gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:02

Het vaccin, ieder vaccin, bij ieder dier en ook bij mensen, bevat verzwakte of dode ziekteverwekkers. Het lichaam gaat antistoffen aanmaken, er tegen vechten, en naast het feit dat dit veel energie kost wordt het dier ook in lichte mate ziek. De weerstand gaat omlaag, het dier wordt zwakker en daardoor zijn ze dus vatbaarder.

Overigens vind ik het sowieso verstandiger om in te laten enten wanneer de "infectiedruk" het hoogste is. Zo rond maart/april dus. De inenting werkt een jaar maar de werking, het aantal antistoffen verzwakt wel naarmate het jaar vordert. Myxo en VHS hebben de grootste "piek" normaliter in het voorjaar en de zomer, dan wil je ze dus het beste beschermd hebben.

Overigens, ik laat ze dus weleens daar buiten inenten als dat toevallig zo loopt, maar ik pak ze altijd mee als ik in april met de rest ga :)

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:54

bedankt voor de uitleg! :j dan wachten wij ook gewoon tot het voorjaar, zoals mijn vader al zei

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:16

Hier worden ze ook van het voorjaar geënt.
Ik maak mij niet zo druk om het virus, ik kom niet echt op plaatsen waar wilde konijnen zitten, ook in onze tuin kunnen ze niet komen gelukkig. En als je getroffen word dan heb je geloof ik gewoon dikke vette pech!

Ik ga morgen toch even de DA bellen voor advies over Flip, ik kan het maar niet loslaten en hij is echt flink vermagerd, ik snap het gewoon niet waarom hij nauwelijks wil eten? De critical care vindt ie wel lekker gelukkig :P

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:55

Hellooo, mag ik mij hier ook melden :)?
En om gelijk maar met de deur in huis te vallen.. Ik heb sinds 2 maanden nu 2 konijntjes bij mijn vriend thuis (ik woon nog bij mijn ouders en onze eigen hond zou ze vermoorden, geen optie om ze zelf thuis te houden) Konijntjes gekregen van vrienden want die hebben een ongelukje gehad. We hadden gedacht 2 zusjes te hebben gekregen (bij 2 verschillende dierenwinkels laten checken) alleen zoals jullie wel kunnen raden blijkt 1 zusje toch een broertje te zijn. Mijn vriend heeft nu gelijk een grote verdieping in het hok gemaakt zodat ze gescheiden zitten. Ze zijn nu ongeveer 4 maand oud. Het dilemma is nu dus welke van de 2 ik ga laten castreren, dit wil ik gaan doen als ze 6 maand oud zijn.. Op internet staat dat dat meestal wordt aangehouden, ik zelf heb hier geen verstand van. Nu twijfel ik alleen enorm... De voedster is echt best wel dominant, rijdt veel op de ram maar ook hebben we onlangs gezien dat het andersom ook wel gebeurd :') Ik hoop nu dus ook maar dat we geen nestje krijgen :') Op internet las ik dat voedsters duurder zijn om te opereren, maar ook dat hier meer risico's aan vast zitten? Ik ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen over castraties enzovoort.

Daarnaast zijn mijn konijntjes niet ingeënt. Hoe staan jullie hier tegenover? Ze zitten op dit moment in de garage waar de buitendeur vaak open staat, ze krijgen hier overigens genoeg licht want ze staan naast een groot raam. 's zomers wil ik ze graag lekker buiten hebben, het hok is een kippenhok dus dan hebben ze een mooie ren die we dan buiten kunnen zetten.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:56

welkom, ik denk dat je ze allebei moet laten doen

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:57

Mag ik vragen waarom :)?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:58

als de voedster dominant is dan blijft hij alsnog puberig als je hem niet laat helpen, en als je alleen de voedster doet, dan zie je waarschijnlijk heel vaak dat de ram op de voedster zit :Y)

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:00

aaah zo, logisch natuurlijk! In eerste instantie wil ik graag alleen het mannetje laten castreren omdat hier blijkbaar minder risico's aan vast zitten en als je naar de kosten kijkt zit hier ook nogal een groot verschil in.. Maar iig thnx voor je uitleg!

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:01

graag gedaan :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:03

Welkom!

Als eerste zou ik de ram laten helpen. Doe je dat niet, zal hij blijven rijden wat voor hem sneu is, maar nog meer voor de voedster.
De ram kun je al laten helpen wanneer de ballen ingedaald zijn. Misschien nu al, even met de dierenarts bellen.

Je voedster kun je uiteraard ook laten helpen. Dit is duurder dan een ram, risicovoller doordat het een buikoperatie is maar mijn ervaring is dat het erg meevalt. Ik heb nu 5 voedsters laten castreren en het is me ontzettend mee gevallen. De eerste 2 aten direct weer, hadden geen verdere pijnstilling nodig meer, konden na 4 dagen naar buiten. Ik was €175 kwijt voor beide.
De tweede zat 1 dag binnen en was direct zichzelf. De laatste 2, 2 weken terug, ging ook goed. Een van hen had een dipje de tweede dag erna ivm slecht reageren op de pijnstilling, maar dit is zeldzaam. Voor de laatste 3 was ik €99 per konijn kwijt. Tip: zoek een goede konijnkundige dierenarts, vraag om ervaringen, etc.

Oh, en een ram castreren is een eitje. Zo gebeurd, je merkt vrijwel niets erna.
Voedsters zou ik zelf laten helpen als ze min. een jaar zijn.

Of je voedsters drachtig is, hopen van niet, want een castratie is niet mogelijk nu voor haar omdat ze zo jong is.

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:22

Bedankt voor het melden van je eigen ervaringen! De ballen van de ram zijn inderdaad ingedaald. Ik zal dus de dierenarts binnenkort maar bellen voor een afspraak voor de ram! Wanneer dat gedaan is en herstel goed gegaan is kan ik ze weer bij elkaar zetten en dan bekijken of ik de voedster alsnog ook wil laten castreren. :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:23

Top :) na 2 weken kunnen ze opnieuw gekoppeld worden

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:25

Eoweyn_x schreef:
Het vaccin, ieder vaccin, bij ieder dier en ook bij mensen, bevat verzwakte of dode ziekteverwekkers. Het lichaam gaat antistoffen aanmaken, er tegen vechten, en naast het feit dat dit veel energie kost wordt het dier ook in lichte mate ziek. De weerstand gaat omlaag, het dier wordt zwakker en daardoor zijn ze dus vatbaarder.

Overigens vind ik het sowieso verstandiger om in te laten enten wanneer de "infectiedruk" het hoogste is. Zo rond maart/april dus. De inenting werkt een jaar maar de werking, het aantal antistoffen verzwakt wel naarmate het jaar vordert. Myxo en VHS hebben de grootste "piek" normaliter in het voorjaar en de zomer, dan wil je ze dus het beste beschermd hebben.

Overigens, ik laat ze dus weleens daar buiten inenten als dat toevallig zo loopt, maar ik pak ze altijd mee als ik in april met de rest ga :)

Gedeeltelijk heb je gelijk wat betreft de werking van vaccins. Het is echter niet waar dat ze altijd in lichte mate ziek worden. De entingen zijn juist zo gemaakt, dat ze zo min mogelijk impact hebben met wel een goede werking. De weerstand daalt sowieso wel omdat het lichaam bezig is, maar ziek worden is niet nodig. Gezonde dieren kunnen entingen hebben zonder hier iets van te merken.
Maare, om het even te houden bij deze ziekte... Die weerstanddaling maakt hierbij geen donder meer uit, want ze vallen sowieso wel dood neer. Nou helpt de huidige enting dus sowieso niet tegen deze stam dus enten is vrij zinloos. Maar als het ging om gewone VHS, dan zou ik zeker wel nog enten als dat niet gedaan is. Die enting is hun enige manier om weerstand te krijgen hiertegen.

De paniek vind ik ook wat overdreven. Je kan er gewoon niks tegen doen, behalve wat preventieve maatregelen en veel hopen en duimen. En dat geven de bronnen zoals de universiteit ook aan, daar komt de paniek niet vandaan...

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:32

Ik "merk" het hier wel degelijk als ze ingeent zijn. Vandaar. Ik bedoelde overigens dat het lichaam er tegen vecht en dat dat een soort "ziekte-effect" binnen het lichaam geeft. Dit hoef je niet te zien maar de weerstand daalt wel degelijk. Dat is normaal, als je lichaam antistoffen aanmaakt en die "vreemde" ziekteverwekkers "aanvalt".
Een konijn met een verminderde weerstand = vatbaarder voor ziektes. Kijk maar naar EC bijv :)

Verder zijn deze twee van mij halfwild. Inenting + stress = verminderde weerstand = vatbaarder voor ziektes, misschien nog wel erger door de stress. Dus nee, ik ga dat risico niet nemen

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:26

Eoweyn_x schreef:
Welkom!

Als eerste zou ik de ram laten helpen. Doe je dat niet, zal hij blijven rijden wat voor hem sneu is, maar nog meer voor de voedster.
De ram kun je al laten helpen wanneer de ballen ingedaald zijn. Misschien nu al, even met de dierenarts bellen.

Je voedster kun je uiteraard ook laten helpen. Dit is duurder dan een ram, risicovoller doordat het een buikoperatie is maar mijn ervaring is dat het erg meevalt. Ik heb nu 5 voedsters laten castreren en het is me ontzettend mee gevallen. De eerste 2 aten direct weer, hadden geen verdere pijnstilling nodig meer, konden na 4 dagen naar buiten. Ik was €175 kwijt voor beide.
De tweede zat 1 dag binnen en was direct zichzelf. De laatste 2, 2 weken terug, ging ook goed. Een van hen had een dipje de tweede dag erna ivm slecht reageren op de pijnstilling, maar dit is zeldzaam. Voor de laatste 3 was ik €99 per konijn kwijt. Tip: zoek een goede konijnkundige dierenarts, vraag om ervaringen, etc.

Oh, en een ram castreren is een eitje. Zo gebeurd, je merkt vrijwel niets erna.
Voedsters zou ik zelf laten helpen als ze min. een jaar zijn.

Of je voedsters drachtig is, hopen van niet, want een castratie is niet mogelijk nu voor haar omdat ze zo jong is.

Ik heb het erg druk en lees daardoor alleen even mee maar wil hier graag toch even een vraag over stellen. Waarom bij een voedster wachten tot een jaar? Blossom word de 21ste al geholpen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:35

Zodat ze uitgegroeid zijn en ivm osteoporose.
Ik heb mijn laatste 2 voedsters eerder laten helpen, ivm heftige hormonen, zij zijn nu 7 mnd oud. Liever had ik gewacht, mijn DA eigenlijk ook, maar gezien de situatie was het even zo.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:44

Eoweyn_x schreef:
Zodat ze uitgegroeid zijn en ivm osteoporose.
Ik heb mijn laatste 2 voedsters eerder laten helpen, ivm heftige hormonen, zij zijn nu 7 mnd oud. Liever had ik gewacht, mijn DA eigenlijk ook, maar gezien de situatie was het even zo.

Blossom is 5 maanden.
Begin nu te twijfelen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:52

Dat vind ik wel erg jong.. Mijn DA zegt dat ze minimaal 6 maanden moeten zijn. Daarvóór doet hij het sowieso niet. Heb dat ook vaker gehoord en gelezen

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:57

Eoweyn_x schreef:
Dat vind ik wel erg jong.. Mijn DA zegt dat ze minimaal 6 maanden moeten zijn. Daarvóór doet hij het sowieso niet. Heb dat ook vaker gehoord en gelezen

Mijn dierenarts doet het dus het liefst tussen 5 en 9 maanden(adviseert tussen 5 en 6 maanden) omdat voedsters anders vaak al veel vet in de buik hebben wat de operatie lastiger maakt waardoor het ook weer langer duurt.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 00:01

Hm, oke. Dat is pas na 2 jaar geloof ik..
Tenminste, veel gedumpte voedsters bijv kunnen nog prima geholpen worden. Mijn eerste 2 waren 2 jaar en Jillz is onbekend qua leeftijd. Alle 3 geen last van vet oid

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 04:06

:wave: Mag ik me hier melden?

Afbeelding
Dit is Dex, nu 6 maanden. Doet heel de dag niets liever als binnen op de bank liggen. :+
Zit momenteel alleen, vorige koppelpogingen zijn op niets uitgelopen. Hij was in het nest ook al niet de makkelijkste. Binnenkort wordt hij gecastreerd en gaan we rustig aan opnieuw op zoek naar een vriendinnetje.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 04:06

Kak, een beetje een grote foto. :\

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 07:54

Wat lief! En welkom :)

Dat de vorige koppelingen op niets zijn uitgelopen is heel simpel te verklaren: hij is nog niet gecastreerd. ;)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:04

Nou, Flippie is bij de DA geweest en gelukkig was het wat ik al dacht, z'n kiesjes, z'n onder en bovenkaak stonden niet mooi tegenover elkaar dus hij had haakjes.. De schat wordt maandag behandeld!

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:22

Wat vinden jullie minimale afmetingen voor 2 Nederlandse hangoor konijnen?
Ik wil sowieso een nachthok met een ren en dan op een dusdanige manier dat de konijnen zelf kunnen beslissen of ze in de ren of in het hok willen.
Ik kan er alleen nog niet echt uit komen hoe ik dit ga aanpakken.. de kant en klare hokken voelen allemaal vrij meeps aan :o

Iemand ideeën?