Het grote gerbiltopic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Albion

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:44

Ah wat leuk! :D
Ik zou willen dat ik plek had voor nog een bak maar helaas..

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:55

Haha ja, als ik geld en ruimte had had ik nog wel een koppeltje erbij gewild :D

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:51

ja ik ben benieuwd, ga haar morgen even wegen en dan volgende week weer!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:52

Spannend joh! De mama is in ieder erg knap!
Hier hebben Luna en Nala een nieuw ding bedacht, de drinkfles slopen... Ze trekken de houder van het glas af zodat ze aan de fles kunnen knagen, die loopt vervolgens leeg waardoor de hele bodembedekking smerig en nat wordt op het plateau. Zoefje zit dan een stukje verder op de kijken en je ziet dr echt denken 'kleuters' :')

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:58

Hele houder van het glas hoe krijgen ze dat voor elkaar? Laast zaten mijn magneten met schoonmaken perongeluk op elkaar die dinge met veel moeite los kunne krijge zo sterk zijn ze.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:01

Tsja, dat vraag ik me ook wel eens af maar ze trekken hem zo naar beneden. Soms hebben ze zo lomp gedaan dat de magneet van het glas af gevallen is en ergens op de grond ligt. Volgens mij gaan ze er gewoon zitten en als ik hem zo hoog mogelijk hang duwen ze er van de onderkant heel hard tegen aan. Ik snap het ook niet maar ze krijgen het elke keer weer voor elkaar. Als ik hem weer ophang en even niet oplet ligt hij zo weer op het plateau terwijl de magneet idd erg sterk is. Vind het wel vervelend want ze zitten door dat grapje wel eens een hele dag of nacht zonder water.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:05

Heb mijne een nieuw doosje gegeven word al een half uur druk geknaagd hier.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:08

Het gaat goed met mijn gerbils!
Ze zitten sinds zaterdag dus in een splitkooi en ik wissel ze 3 keer per dag, s'ochtends om 7 uur, s'middags om 3 uur en s'avonds om 10 uur.

In de plank die de kooi splitst zitten gaatjes zodat ze elkaar kunnen zien en ruiken. Ik had daar gister wat zonnebloempitjes in gedaan en die gingen ze er met z'n 2en uit halen!
Later lagen ze allebei naast elkaar (met de plank er tussen) bij de gaatjes te slapen. :+:

Omdat dat gisteren dus zo goed ging, heb ik ze vandaag tijdens het wisselen van kant allebei even tegelijkertijd vastgehouden. (allebei op 1 hand) Ze bleven allebei netjes op mijn arm zitten en ik liet ze steeds dichter bij elkaar komen. Op een gegeven moment konden ze aan elkaar snuffelen en sprong het kleintje op de arm waar Billie zat. En Billie deed niks. Ze roken alleen aan elkaar en zaten toen gewoon naast elkaar. <3

Ik heb dus goede hoop dat het goed komt!!
Ik ga ze zaterdag samen zetten in een klein bakje. :)

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 00:22

haha EllaBellaah fijn he dat ze zo van slopen houden soms :P yellowtje8 dat klinkt goed

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 21:36

Albion schreef:
Pff ik zit denk ik een beetje met een probleem met mijn gerbils.
Het zijn broers en ongeveer 1 jaar oud nu.
Sinds een dag zijn ze hevig aan het vechten.. De witte (baas) rent de bruine achterna en probeert hem dan te berijden.
Bruine bijt van zich af en er komt ook piepen aan te pas..
Ze rennen/jagen het hele hok door en dan stopt het.. Daarna begroeten ze elkaar weer en likken ze elkaar en dan wil de witte de bruine weer berijden en begint het opnieuw.. Moet ik me zorgen maken?

Het zijn altijd wel ruwe gerbils geweest, stoeipartijtjes genoeg geweest maar dit lijkt anders :(

Een klein weekje geleden plaatste ik dit bericht.
Ik kan gelukkig melden dat het weer wat beter gaat :) ze jagen nog steeds achter elkaar aan maar zitten daarna wel gezellig samen te eten en te wassen.

Wat wel opvalt is dat het lijkt alsof de bruine nu de baas is ipv de witte. Heeft iemand dat eerder meegemaakt? Dat de rollen van leider omgedraaid zijn? Of lijken te zijn? Ik vind het wel opvallend en vraag me af waarom de rollen omgedraaid zijn..

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:44

mmz misschien hebben ze gevochten en heeft toen de andere gewonnen ofzo? heb verder geen idee

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 19:43

Gister van iemand gehoord dat je tijdens het koppelen wat vanille aroma in hun nekjes moet doen.
Dat heb ik gedaan en toen heb ik ze bij elkaar gezet in een bakje van 10 bij 15 cm. Daar hebben ze een kwartier ingezeten, dat ging goed. Nu zitten ze al weer een half uur in een bakje van 20 bij 20 en slapen ze naast elkaar.
Als het zo blijft mogen ze vanacht bij elkaar blijven.
Moet ik ze vanacht dan wel wat nestmateriaal geven of niet?

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:06

Hmm, ik had het niet gedaan zoals jij nu hebt gedaan. Ik zou een koppelmethode van de aangeraden websites hebben gebruikt...

Zitten ze nu in een bakje met een beetje bodembedekking? Je had beter vanmorgen kunnen beginnen met koppelen. Dan had je ze de hele dag samen in de gaten kunnen houden en wat voer kunnen geven en dan vlak voor de nacht inderdaad wat nestmateriaal kunnen geven. Nu lijkt dat nog wat te snel, want het kan reden tot ruzie zijn.

Ik zou nu over een half uurtje een beetje voer voorzichtig in het bakje doen. En dan zo laat mogelijk (vlak voor je gaat slapen) er wat hooi bij in doen om een nestje van te maken. Je zal na het geven van nestmateriaal nog wel erbij moeten blijven om te kijken of het goed gaat. Bij de koppelingen die ik heb gedaan had ik ze de eerste nacht naast mijn bed, om ze goed in de gaten te kunnen houden als er toch plotseling gevochten wordt. Bovendien moeten ze natuurlijk water hebben zo nu en dan.

Ik zou je echt aanraden om de komende week echt de stappen van onderstaande link te volgen. Je kan nu verdergaan bij stap 3.
http://gerbil.nl/index.php?id=26

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:13

essy87 schreef:
Hmm, ik had het niet gedaan zoals jij nu hebt gedaan. Ik zou een koppelmethode van de aangeraden websites hebben gebruikt...

Zitten ze nu in een bakje met een beetje bodembedekking? Je had beter vanmorgen kunnen beginnen met koppelen. Dan had je ze de hele dag samen in de gaten kunnen houden en wat voer kunnen geven en dan vlak voor de nacht inderdaad wat nestmateriaal kunnen geven. Nu lijkt dat nog wat te snel, want het kan reden tot ruzie zijn.

Ik zou nu over een half uurtje een beetje voer voorzichtig in het bakje doen. En dan zo laat mogelijk (vlak voor je gaat slapen) er wat hooi bij in doen om een nestje van te maken. Je zal na het geven van nestmateriaal nog wel erbij moeten blijven om te kijken of het goed gaat. Bij de koppelingen die ik heb gedaan had ik ze de eerste nacht naast mijn bed, om ze goed in de gaten te kunnen houden als er toch plotseling gevochten wordt. Bovendien moeten ze natuurlijk water hebben zo nu en dan.

Ik zou je echt aanraden om de komende week echt de stappen van onderstaande link te volgen. Je kan nu verdergaan bij stap 3.
http://gerbil.nl/index.php?id=26

Bedankt voor je tips!
Het kon helaas niet anders dan ze wat later op de dag bij elkaar te zetten..
Ze zitten nu samen in een lege bak, er zit dus helemaal niks in.
Moet ik er nu al wat bodembedekking in doen?
En dan voer over een uurtje. En dan soms even wat water geven ofzo?

Ik was inderdaad van plan om ze vanacht naast me te laten... :)
Ik hoop dat ik het hoor, stel dat het niet goed gaat.

Ik zal de site even bekijken!

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:20

Ja, dan zou ik nu een klein laagje zaagsel doen en dan over een uurtje wat voer :)
Wel proberen om het zaagsel niet op hun koppies te strooien.
En bij het voer over een uurtje proberen om het voer tussen ze in te strooien, zodat ze er beiden bij kunnen en tegelijk een beetje kunnen pakken.

En inderdaad soms even het drinkflesje voor hun snoetjes houden. Maar daar zou ik nu nog even mee wachten tot ze aan de bodembedekking gewend zijn.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:23

essy87 schreef:
Ja, dan zou ik nu een klein laagje zaagsel doen en dan over een uurtje wat voer :)
Wel proberen om het zaagsel niet op hun koppies te strooien.
En bij het voer over een uurtje proberen om het voer tussen ze in te strooien, zodat ze er beiden bij kunnen en tegelijk een beetje kunnen pakken.

En inderdaad soms even het drinkflesje voor hun snoetjes houden. Maar daar zou ik nu nog even mee wachten tot ze aan de bodembedekking gewend zijn.

Ik heb er net wat hennepvezel ingedaan.
Ze waren er eerst een beetje mee aan het spelen maar ze liggen nu al weer op elkaar te slapen.
Het kleintje ligt trouwens de hele tijd op het hoofd van de grote.. :') De grote vindt dat niet erg, maar is dat normaal?

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:29

Oh mooi, klinkt prima. Dat op het hoofd liggen herken ik wel. Heb het idee dat pups dat doen als ze een beetje onzeker zijn. Zo voelen ze zich misschien zekerder of wat groter. Het is opzich geen abnormaal gedrag :)

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:55

essy87 schreef:
Oh mooi, klinkt prima. Dat op het hoofd liggen herken ik wel. Heb het idee dat pups dat doen als ze een beetje onzeker zijn. Zo voelen ze zich misschien zekerder of wat groter. Het is opzich geen abnormaal gedrag :)

Ah oke, gelukkig!
Ik heb er net een bakje met water ingedaan. Daar gingen ze beide tegelijk bij en toen piepte ze wat maar dat is nu al weer helemaal goed.
Bedankt voor alle tips!

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 10:16

Vanacht ging helemaal goed!

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 12:35

Dat is fijn hopelijk blijft het zo :)

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 12:43

Ik heb ze nu in een grotere bak (30 bij 30 cm) gezet.
Eerst zaten ze even beide aan een andere kant maar nu liggen ze al weer een tijdje samen te slapen. <3

Ik heb eigenlijk het idee dat het kleintje een beetje dominant is, elke keer als ik even een bakje met water in de kooi zet dan gaat de grote gerbil er bij maar dan drukt het kleintje hem aan de kant en mag de grote pas drinken als het kleintje klaar is.
Gelukkig lijkt de grote daar geen problemen mee te hebben.
Dat is gelukkig het enige waarbij dat gebeurd voor de rest delen ze voer, nest en bak. :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:20

Fijn dat het goed gaat.

Snowy heeft een nieuwe eet plek :+ :')

Afbeelding

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:25

Aah wat schattig. Roosje01

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 08:59

Haha hier eten ze ook erg graag in het zandbadje!

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:47

Roosje01 schreef:
Fijn dat het goed gaat.

Snowy heeft een nieuwe eet plek :+ :')

[ [url=m/OnRaob.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat ken ik, wel heel schattig, maar resulteert in dat ik 3 x per week het zandbad moet zeven :')