Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:46

Daarom dat ik vooraf vraag naar wat het gaat kosten als ik toevallig bij een andere da ben. Dan heb je nog de keus om elders te gaan. Bij echte spoed is dat natuurlijk niet mogelijk.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 17:00

Hier net druppels gehaald voor onze BoerBoel.

Ze is incontinent en krijgt deze druppels al 3 jaar 1x per dag.

Bij Anicura is 100 ml Propalin fles €62,-
Bij Randzijn (waar ik toevallig was)heb ik hun prijs gevraagd.
Daar is een flesje Propalin 100ml €46,-

Ik heb me bij hun in laten schrijven, en als de patiënten kaart ook bij hun is, is er geen extra consult nodig en kan ik daar de druppels halen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 20:29

marleen_usar schreef:
Wat ik echt erg vinden dat niet ieder dier goede zorg krijgt vanwege de kosten. Ik ken een vrouw die had een kat en die kwam kruipend na een paar dagen weg geweest te zijn weer thuis. Ze vroeg aan mij kan ik metacam geven dat heb ik hier nog staan. Ik gaf als adviesraad naar de dierenarts, ja hallo weet je wat dat kost zo veel geld heb ik niet. Uiteindelijk zijn ze na een week toch gegaan maar hij was er heel erg aan toe, hij werd meteen ingeslapen.

Heftig...ik hoop dat die mevrouw niet weer een kat neemt 'omdat ze anders zo alleen is'....

Voor zoiets ernstigs moet je gewoon naar de dierenarts, desnoods om direct in te laten slapen. Maar je dieren zo laten lijden is gewoon heel slecht, en is weinig geld hebben geen excuus.

Ik sta bij een aantal klinieken ingeschreven en bij 2 mag ik zo ventipulmin halen als we t nodig hebben. Wel grappig om dan eens prijzen te vergelijken. Maar onder de streep blijft het hetzelfde, want bij de ene is ventipulmin goedkoper maar voorrijkosten weer hoger.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 21:08

BeFunny schreef:
Daarom dat ik vooraf vraag naar wat het gaat kosten als ik toevallig bij een andere da ben. Dan heb je nog de keus om elders te gaan. Bij echte spoed is dat natuurlijk niet mogelijk.

Mijn dierenarts zit in België. Ik ben verhuisd inmiddels en eerst was het 15 minuten rijden nu 40 minuten. Echter bij spoed kan ik dus nergens anders terecht. Ze weigeren gewoon. Bent u klant? Nee? Sorry we hebben geen tijd. En daar sta je dan. Ja serieus meegemaakt. Echter ik ga niet over als klant. Spoed gelukkig zeldzaam en zelf ervaren in eerste hulp. Dan maar langer rijden

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 21:33

Ik vind het heel normaal dat ze mensen die geen klant zijn weigeren. Je wilt wel de lusten maar niet de lasten.

Hoe meer spoed ze draaien hoe meer de kosten omhoog gaan. Daar betalen de echte klanten op de lange termijn dus voor

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 21:49

Amber_anne schreef:
Ik vind het heel normaal dat ze mensen die geen klant zijn weigeren. Je wilt wel de lusten maar niet de lasten.

Hoe meer spoed ze draaien hoe meer de kosten omhoog gaan. Daar betalen de echte klanten op de lange termijn dus voor

Bij spoed zouden ze geen klanten mogen weigeren. Een dier in nood moet je gewoon helpen als dierenarts. Wij gaan bij spoed naar dierenartsen die dan open zijn als onze eigen dierenarts gesloten is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 21:53

Cayenne schreef:
Sterkte Purny! :(:)

Ik heb even een grafiek uit het artikel gekopieerd voor de mensen die het niet konden lezen.
Zweden staat op 14% duurder, Noorwegen 46% en Zwitserland 63% :=
[ [url=m/yFYUGB.png]Afbeelding[/url] ]

In Zwitzerland kost alles al jaar en dag het dubbele van hier maar daar zijn de lonen ook naar daar!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:34

BeFunny schreef:
Amber_anne schreef:

Bij spoed zouden ze geen klanten mogen weigeren. Een dier in nood moet je gewoon helpen als dierenarts. Wij gaan bij spoed naar dierenartsen die dan open zijn als onze eigen dierenarts gesloten is.

Eigenaren kiezen er zelf voor om bij een goedkope dierenarts te gaan die verder weg zit. Dat is het risico dat je neemt.

Ik zit zelf bij een dierenarts die spoed diensten heeft met een groep. We hebben speciaal voor deze praktijk gekozen oa om deze reden.
Het is een extra service die de praktijk biedt.
Als iedereen maar hierheen gaat dan geven ze hun diensten straks ook aan de klinieken als AniCura en kan iedereen minstens een half uur rijden.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:40

BeFunny schreef:

Jij legt de verantwoordelijkheid bij de arts. Maar jij bent als eigenaar verantwoordelijk. Lekker makkelijk als iedereen altijd bij de goedkoopste terecht wil, maar als die dan geen spoeddienst draait kloppen ze wel ineens aan…

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 00:05

Doubtless schreef:
BeFunny schreef:

Jij legt de verantwoordelijkheid bij de arts. Maar jij bent als eigenaar verantwoordelijk. Lekker makkelijk als iedereen altijd bij de goedkoopste terecht wil, maar als die dan geen spoeddienst draait kloppen ze wel ineens aan…

Als je met spoed naar een da moet ben je helemaal niet bezig met goedkoop. Dan kijk je welke da beschikbaar is en die bel je op of je wordt doorverbonden via je eigen da (De spoed is er voor dat je daar buiten de tijden van je eigen da terecht kunt :j ). De arts die spoed heeft, spoed wordt hier onderling ook geregeld tussen meerdere praktijken zodat ze niet allemaal tegelijk savonds open hoeven te zijn of het weekend.

Als je als da enkel spoed wil draaien voor de klanten in je eigen bestand dat kan natuurlijk maar dan moet je dat even ergens vermelden. Enkel beschikbaar voor onze klanten.

Er is een dierenarts waar wij al meer dan 15 jaar komen die zijn 24/7 open alleen sinds wij verhuisd zijn vinden we deze juist bij spoed te ver weg. Hun zijn by far de beste da in omstreken maar we hebben sinds een paar jaar een andere vaste da die veel dichterbij is alleen die sluit na 17:30. En heeft soms een keer avond dienst.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 02-12-23 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 00:12

Je leest niet wat ik schrijf en gaat op totaal iets anders in.

Je kan met oog op mogelijke spoed ook klant worden bij een DA in de buurt (doorgaans, ervan uitgaande dat je niet in de middle of nowhere woont). Net als met een huisarts, waar je op Max X minuten rijden afstand mag wonen (of x aantal kilometers).

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 00:16

Doubtless schreef:
Je leest niet wat ik schrijf en gaat op totaal iets anders in.

Je kan met oog op mogelijke spoed ook klant worden bij een DA in de buurt (doorgaans, ervan uitgaande dat je niet in de middle of nowhere woont). Net als met een huisarts, waar je op Max X minuten rijden afstand mag wonen (of x aantal kilometers).

Ik lees wel goed.

Hier hebben de dierenartsen af en toe spoed. De ene keer die, de andere keer weer die en dan weer die. Weer een andere keer moeten we naar Rijswijk of Amsterdam omdat ze hier allemaal geen spoed hebben. Geen middel of Nowhere maar wel kleinere da praktijken die dus niet altijd open zijn.

Het maakt niet uit waar we hier klant zijn als je met spoed moet is de kans groot dat je ergens anders heen moet. En dan verwacht je met een dier dat met spoed zorg nodig heeft dat je terecht kunt net als dat je als mens met spoed naar een ZH moet. Wat hier gelukkig altijd zo is geweest.

En dan is er die dierenarts die niet op de spoedlijst staat hier bij de andere dierenartsen maar wel 24/7 open is. Waar wij nog altijd klant zijn. Daar hebben ze ook operaties bij onze dieren gedaan maar voor kleine dingen en voor spoed zitten ze te ver.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 02-12-23 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 00:35

Als de dierenartsen verbonden zijn aan elkaar dan is er geen probleem. Dan hebben ze ook de afspraak dat ze elkaars klanten overnemen.

Dierenfan heeft het echter over iets totaal anders. Die is zelf naar een goedkope praktijk gegaan maar verwacht wel spoed te kunnen doen bij de dichtsbijzijnde praktijk. Dat die je niet aannemen is dus echt het risico van het wisselen van praktijk

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 00:40

Onze DA werkt voor de spoeddienst gezelschapsdieren samen met 2 andere zelfstandige praktijken en daar kan je alleen terecht als klant van een van deze praktijken. Andere, evidensia, praktijken hebben geen spoeddienst en verwijzen naar een van hun grotere klinieken verder weg. Het zou toch van de zotte zijn dat de zelfstandige praktijken deze patiënten er maar even bij moeten nemen omdat ze toevallig dichter bij zitten!

Als dieren eigenaar kies je voor een bepaalde praktijk me alle voor- en nadelen die daaraan verbonden zijn, dus ook verder rijden bij spoed.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 00:43

Amber_anne schreef:
Als de dierenartsen verbonden zijn aan elkaar dan is er geen probleem. Dan hebben ze ook de afspraak dat ze elkaars klanten overnemen.

Dierenfan heeft het echter over iets totaal anders. Die is zelf naar een goedkope praktijk gegaan maar verwacht wel spoed te kunnen doen bij de dichtsbijzijnde praktijk. Dat die je niet aannemen is dus echt het risico van het wisselen van praktijk

Nee het zijn losstaande praktijken.
Ik heb voor de da waar we nu zitten op een wachtlijst gestaan om erbij te komen. De dierenarts die hier op nog geen 7 min rijden vandaan zit vinden wij minder en gaan dus dus sowieso wat verder weg omdat een goede eerlijke dierenarts gewoon heel fijn is. bleven we bij die verder weg nog tot we bij die ander terecht konden. Maar voor spoed heb je geen keuze. Als klant niet en als da hoor je dan ook niet te kunnen weigeren want je doet die avond spoed en een andere keer doet één van de andere praktijken het weer en komen jou klanten daar terecht als hun dieren iets hebben.

Wat ik zeg als een arts op dat tijdstip als enigste in de omgeving spoed heeft zou die naar mijn idee geen dieren mogen wijgeren. Omdat dat om leven of dood kan gaan en of iemand wel of geen klant is verder dat moet niet uitmaken. Want de spoed is er op dat moment voor spoedgevallen. Als je als da daar geen trek in hebt moet je dat ook niet doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 00:46

De praktijk hier is iedere dag van de week 24/7 open voor spoed. Dat is ook één van de redenen dat we bij hen zitten.
Lijkt me vreselijk om met een doodziek dier nog te moeten gaan zoeken naar een praktijk waar je terecht kunt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 00:50

Cayenne schreef:
De praktijk hier is iedere dag van de week 24/7 open voor spoed. Dat is ook één van de redenen dat we bij hen zitten.
Lijkt me vreselijk om met een doodziek dier nog te moeten gaan zoeken naar een praktijk waar je terecht kunt.

Ja de dierenarts die verder weg zit heeft dat dus ook. Dat was voorheen onze vaste da en toen was het al 30min met de auto. Maar nu is het verder en is het voor spoed gewoon te ver. Echt jammer want naast dat ze 24/7 bereikbaar zijn zijn ze ook nog eens goed,eerlijk, kundig en kennen ze ons en onze dieren al zo lang.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 01:06

Amber_anne schreef:

Dank u, dat bedoelde ik idd ook.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 01:24

Veel praktijken rekenen ook een toeslag als je niet uit hun eigen dienstgroep komt. Om te voorkomen dat mensen voor de reguliere zorg bij A zitten en voor de spoed bij B.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 01:47

Het feit dat je niet lijkt te snappen waarom het niet oke is, is de reden dat steeds minder praktijken spoed dienst draaien.

Dit is in het andere topic uitgebreid aan bod gekomen dus ik raad je aan om daar de verhalen van dierenartsen te lezen

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 01:51

Ik heb toentertijd gewoon aangegeven bij de tweede praktijk waar ik me inschreef dat dat vnl voor spoed zou zijn.
Maar we hadden toen maar een paar dierenartsen in een straal van >10km die spoed aanboden, de rest deed het niet of hadden een samenwerkingsverband waarbij je óf bij die ene praktijk terecht zou komen waar ik mijn dieren niet heen wilde hebben óf ik moest naar Den Ham, Hengelo of verder terwijl er op dat moment een stuk of 5-6 dierenartspraktijken in Almelo waren en een stuk of 9-10 als je de aangrenzende dorpen meerekent. :roll:
Geen vervoer want het ov rijdt niet meer en je hebt geen auto?
Jammer dan, daar bel je maar een taxi voor (die geen gewonde/zieke of überhaupt dieren accepteren) of de dierenambulance die geregeld gewoon niet reed en inmiddels opgeheven is.
Maar wel raar opkijken dat er dan maandagochtend gebeld werd dat Poekie/Fikkie hetzij zodanig ziek is dat (spoed)euthanasie de enige optie is, hetzij al bezweken terwijl het met een voor iedereen goed bereikbare dierenarts voorkomen had kunnen worden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 06:52

Ik ben verhuisd ik zat gewoon altijd in de buurt van mijn dierenarts. Ik heb daar vertrouwen in en ben om die reden daar gebleven. Ik heb een herder met behoorlijk agressie probleem. Zij weet hem keurig te behandelen, uiteraard is hij altijd gekorft in de praktijk. Ze is ook de enigste dierenarts die zijn vertrouwen inmiddels heeft. Onze paarden dierenarts zit overigens op dezelfde afstand nu als mijn honden dierenarts en weet 100% zeker dat bij spoed hij zo mijn honden zal helpen. Ook al zijn die officieel geen klant bij hun.
Tuurlijk ben ik destijds over de grens gegaan ivm de prijzen. Zoals half Zeeland en Brabant doet. Ik heb voorheen altijd dierenarts in NL gehad. Gewoon omdat ik hun vertrouwde. Echter toen ze mijn pup met spoed op zondag niet wilden helpen ben ik op zondag naar andere arts overgestapt. Zowel privé als beroepsmatig kwam ik al jarenlang bij betreffende dierenarts. Ze wisten daar als ik zei spoed dat het spoed was en geen dwarsliggende scheet. Hij had gewoon geen zin en dat accepteer ik niet bij spoed. En echt spoed he. Enorm abces, 2 liter pus uit gekomen toen de nieuwe dierenarts dit opende. Zat tegen luchtpijp te drukken (daardoor al weinig lucht) en 40 graden koorts ondanks al 2 dagen antibiotica, koortsremmer en pijnstilling. Dit ene incident was einde van jarenlange (soms zelfs meerdere keren per dag ivm werk destijds) gang naar betreffende praktijk.
Heb hier 1x bloedspoed gehad danzij oesters. Was overdag en werd zo geholpen. Deze dierenarts is echter nooit s nachts bereikbaar. Maar 1 dierenarts binnen straal van 30 km heeft nacht hulp maar dus enkel aan vaste klanten.
Gelukkig zelden nodig en indien nodig trek ik gewoon mijn portemonnee en klaar. Ze mogen best extra rekenen maar mijn dier ik nood weigeren?? Dan wordt ik sowieso nooit klant. Dat voelt gewoon niet goed!
Maar de laatste jaren worden ze gelukkig erg arm van mij ipv rijk. Afkloppen maar huidig 2tal ziet de dierenarts amper jaarlijks.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 09:19

Doubtless schreef:
Amber_anne schreef:

Dank u, dat bedoelde ik idd ook.

De rede waarom iemand niet klant is bij een da die spoed heeft moet niks uitmaken.

In geval van spoed. Moet je terecht kunnen bij de spoed arts. Net als dat je als mens zijnde terecht moet kunnen bij de spoed huisarts ook al zit je normaal bij een huisarts verderweg. Dat een spoed arts meer geld rekent voor klanten buiten hun eigen bestand of na een bepaalde tijd is aan hun want ze staan er om die tijd terwijl anderen lekker in hun bed liggen of met hun familie zijn.

Maar blijf vooral duidelijk maken dat dat niet moet kunnen hoor.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:14

dierenfan schreef:
Deze dierenarts is echter nooit s nachts bereikbaar. Maar 1 dierenarts binnen straal van 30 km heeft nacht hulp maar dus enkel aan vaste klanten.
Gelukkig zelden nodig en indien nodig trek ik gewoon mijn portemonnee en klaar. Ze mogen best extra rekenen maar mijn dier ik nood weigeren?? Dan wordt ik sowieso nooit klant. Dat voelt gewoon niet goed!

Dus wat jou betreft moet die dierenarts die wel spoed doet voor zijn eigen klanten, ook maar de spoed gaan doen voor de klanten van dierenartsen die er zelf geen zin in hebben? Ik begrijp heel goed dat die dierenarts dat niet doet, dan kan hij nooit meer slapen of weekend houden, als hij dat ook allemaal "even" moet doen -O-
Als de dierenartsen nu onderling de last zouden delen, dan is het een ander verhaal, maar zo te lezen zegt een aantal gewoon "ik doe geen spoed, mijn praktijk zit dicht". Dáár zit het probleem, maar niet bij die ene dierenarts die wel spoeddiensten doet voor zijn eigen klanten! Het moet niet gekker worden zeg...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:07

Ik ben altijd weer blij om in Duitsland te wonen, hier zijn dierenartsen echt nog goed betaalbaar.

Spoeddiensten doen ze in een groep dierenartsen en deze worden elke week bekend gemaakt, of je krijgt dat nummer door als je in spoedtijd naar je eigen praktijk belt, maar er zijn praktijken bij die echt wel een eind rijden zijn, in dat geval zit er bij echte nood een dierenarts in de stad vlak bij ons, die echt altijd mensen helpt, of je belt wat rond voor een dierenarts die meer in de buurt zit, maar ik heb nog nooit een "je bent hier geen klant, dus we helpen je niet" gekregen als ik belde met een 'vreemde' dierenarts.

Gisteren waren we met onze hond bij een kliniek , daar is ze gewoon onderzocht, toen een echo gemaakt van haar buik, waarbij een punctie gedaan is van een lymfeknoop, die voor onderzoek opgestuurd wordt, 3 röntgenfoto's gemaakt, en een groot bloedonderzoek, dat was 550 euro bij elkaar.

En ja dat was toch best een berg geld, maar denk dat we in Nederland een stuk duurder waren uitgeweest :=