Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 11:23

Kruisen op zich ben ik niet tegen, als het doordacht en een beetje logisch is. Op puppycursus startte iemand vol trots met een "borgi". Ik dacht hoor ik het nou goed.. maar inderdaad de kruising waar je aan denkt bij die afkorting..

Het is nu echt een hype om te kruisen en er een "combiras-naam" aan te geven alsof het een ras is. En waar mode begint gaat de hond er niet per definitie op vooruit.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 11:40

Tegenwoordig zie je de raarste kruisingen. Waar Jip vandaan komt wordt ook zomaar alles op elkaar gezet zonder te kijken of het matcht. Bij Jip heeft dit geresulteerd in diverse problemen die ik niemand zou gunnen. Ik geloof daarom mensen niet meer zomaar op hun woord en check het driedubbel na.

De doodles vind ik om eerlijk te zijn ook geen fijne honden. Degene die ik hier tegen kom dan hè. Deze zijn allemaal erg nerveus en extreem angstig. Daarnaast wordt er gezegd dat ze hypo-allergeen en/of anti-allergeen zijn. Maar als je een hond neemt en je kan eigenlijk niet tegen de haren daarvan, dan lijkt het mij beter om een ander huisdier te nemen. Want als je een hond treft die toch niet zo hypo/anti allergeen is, dan moet de hond weer weg.

Ik vind alle "designer kruisingen" echt verschrikkelijk. En negen van de tien keer zijn er geen testen gedaan, geen rekening gehouden met de gezondheidsissues van beide rassen. En "zuivere" rassen zijn zeker ook niet alles. Maar daar heb je toch iets meer zekerheid op een gezondere hond. :o

Een kruising kan zeker goed doordacht zijn, kijk maar naar onder andere bij de Tamaskans. Volgens mij zit er ook een bokker die daar mee door dacht fokt. Ik weet even niet meer hoe zij heet.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 11:41

Ik heb ook absoluut geen probleem met een goede outcross, dat is in veel rassen zelfs noodzakelijk. Echter is er imo een groot verschil tussen een outcross en een ordinaire kruising. In 'ons' ras begint het ook echt uit de hand te lopen. Borderpap, Borderwhip etc, allemaal prut, je kunt me niet wijsmaken dat je zulke honden fokt omdat het doordacht is of omdat de rassen zo goed op elkaar aansluiten. Die fok je voor het geld.

Ik heb altijd gezegd, ik ga rashonden fokken voor het behoud en de vooruitgang van het ras en bovenal voor mezelf en ga daarnaast borderdoodles of borderpaps fokken puur om het rashonden fokker te financieren. Qua kiloprijs brengen die kruisingen het zesvoudige op en ik hoef er niks voor te doen behalve de honden bij elkaar te gooien en hun ding te laten doen. Kruisingen zijn op het moment gewoon goede handel. Waar je vroeger een 'vuilnisbakkie' kocht voor drie tientjes (bij wijze van spreken) kosten ze nu meer dan het duurdere segment rashonden.

Edit: Cupcakes, jij bedoeld Van, voor de mensen die geen idee hebben waar dat over gaat, die nodig ik uit in het fokkerstopic. Daar post Van geregeld. :j

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 12:45

Citaat:
Krijg ook kots neigingen van alle andere combi’s.

Ik doelde meer hier op.
Maar je bedoelt waarschijnlijk alle doodle vormen dan?
In eerste instantie dacht ik alle soorten kruisingen namelijk.

Een labradoodle heeft ook niet mijn voorkeur. Niet eens zozeer de kruising zelf. Ik denk zomaar dat je er wel eens een leuke jachthond aan zou kunnen hebben. Het probleem is meer (en hierin zijn we het volgens mij gewoon eens :Y) ) dat ze verkocht worden als hypo allergeen en gekocht worden door mensen die eigenlijk niet zeker weten of ze wel een hond willen en zo hopen een soort van niet-verharende schone rustige brave hond voor de kinderen te hebben.

Wat is een borderpap? Nooit van gehoord :')

Onze Jimi is echt een ongelukje. Kruising Jack Russel met Border collie. Niet bewust gekruist. Maar aangezien ik graag fanatiek agility wil gaan doen en ervaring met heb met "werkhonden" (onze heidewachtel deden we jachttraining mee en daarvoor had ik een jack russel) denk ik dat hij bij ons prima op zijn plek is.

Zou ik de buurvrouw met jonge kinderen die 5 dagen werkt en gewoon een leuke hond voor de kinderen zoekt een border collie kruising aanraden? Zeker niet :o

KimD

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 12:59

Oprechte vraag, waarom kies je bewust (ga ik vanuit gezien je post) voor een kruising die misschien wel helemaal niet geschikt is voor agility ipv een rashond die bewezen geschikt zijn voor de sport?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 13:40

Citaat:
Oprechte vraag, waarom kies je bewust (ga ik vanuit gezien je post) voor een kruising die misschien wel helemaal niet geschikt is voor agility ipv een rashond die bewezen geschikt zijn voor de sport?

Waarschijnlijk heb ik het niet helemaal goed verwoord. Ik ga proberen het uit te leggen ;)
Ik vind het leuk om met mijn hond aan het werk te gaan. En als ik iets doe ben ik fanatiek. Maar onze hond is in eerste instantie ons maatje en gezinslid.

Onze heidewachtel was goed bezig met de jachttraining. Tot het moment dat het schot aan bod kwam. Hij kon er niet aan wennen en bleef angstig. Zelf vond ik de jachttraining helemaal geweldig maar niet zo belangrijk dat we alles op alles gezet hebben om verder te trainen of er een hond bij genomen hebben.

Zo sta ik er nu ook in. Afgelopen zomer heb ik de agility kampioenschappen gezien en ik was helemaal enthousiast. Met de volgende hond zou ik dit graag willen doen!!!

Wij konden er qua ras alleen niet uit komen. Niets sprak ons aan. De kleine honden vonden we te klein. De grotere spraken ons wel aan, maar ik zou het fijn vinden als hij klein genoeg zou blijven om in de fietsmand te kunnen. We gaan vaak met de camper op pad en pakken dan de fiets voor uitstapjes.

Toen kwam Jimi voorbij. Internet vertelde me dat de kruising vaker voorkomt. Dat het actieve en slimme honden zijn die ook gebruikt worden in de agility.

Natuurlijk is het een verrassing of hij klein genoeg blijft om in de fietsmand te passen. En natuurlijk is het een verrassing of hij het goed gaat doen in de agility.

Maar je weet het nooit. Ik heb een eenvoudige kwpner gehad, niet moeders mooiste, maar met een geweldige instelling. Wij hebben het samen best ver geschopt.
Ik heb een prachtige goed gefokte ruin gehad die de sterren van de hemel kon lopen (en broers en zussen had die dat ook deden) maar niet goed genoeg was in zijn koppie.

Zo ook met honden. Je weet het nooit zeker.

En omdat het voor mij dus niet het aller aller belangrijkste is, hebben we de gok gewaagd met ons verrassingsei.

Wie weet ben ik straks wel degene zonder talent :')

Ik hoop dat het duidelijk is. Sorry voor het lange verhaal :Y)

En jammer voor mijn man als Jimi alsnog uit de fietsmand groeit en de kar weer achter zijn fiets moet _O-

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:05

CupCakes_ schreef:
Tegenwoordig zie je de raarste kruisingen. Waar Jip vandaan komt wordt ook zomaar alles op elkaar gezet zonder te kijken of het matcht. Bij Jip heeft dit geresulteerd in diverse problemen die ik niemand zou gunnen. Ik geloof daarom mensen niet meer zomaar op hun woord en check het driedubbel na.

De doodles vind ik om eerlijk te zijn ook geen fijne honden. Degene die ik hier tegen kom dan hè. Deze zijn allemaal erg nerveus en extreem angstig. Daarnaast wordt er gezegd dat ze hypo-allergeen en/of anti-allergeen zijn. Maar als je een hond neemt en je kan eigenlijk niet tegen de haren daarvan, dan lijkt het mij beter om een ander huisdier te nemen. Want als je een hond treft die toch niet zo hypo/anti allergeen is, dan moet de hond weer weg.

Ik vind alle "designer kruisingen" echt verschrikkelijk. En negen van de tien keer zijn er geen testen gedaan, geen rekening gehouden met de gezondheidsissues van beide rassen. En "zuivere" rassen zijn zeker ook niet alles. Maar daar heb je toch iets meer zekerheid op een gezondere hond. :o

Een kruising kan zeker goed doordacht zijn, kijk maar naar onder andere bij de Tamaskans. Volgens mij zit er ook een bokker die daar mee door dacht fokt. Ik weet even niet meer hoe zij heet.

Ik vind dit een beetje kort door de bocht, dan zouden wij ook geen hond mogen hebben omdat mijn vriend een allergie heeft. Wij hebben onze Lagotto met zorg uitgezocht en onze fokker heeft ook een lijst met adressen waar mensen met een allergie kunnen 'testen' of ze tegen dit ras wel kunnen (zelf heeft ze ook een greyhound dus bij haar thuis kans op reactie op de andere hond). Maar wel eens dat je beter geen doodle/kruising kan nemen als je een allergie hebt, teveel vachtsoorten en risico wat je dan neemt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 16:37

Oeh dan denk ik wel te weten waar je lagotto vandaan komt <3 rozebottel?

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:19

kiwiwitje schreef:
Oeh dan denk ik wel te weten waar je lagotto vandaan komt <3 rozebottel?

Klopt ja! Een collega van mij heeft haar lagotto daar ook vandaan dus zo zijn we erbij gekomen <3

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 18:17

Ik heb vroeger in t pension daar meerdere stages gelopen. Inmiddels is dat pension al een hele tijd gestopt.
Door hun toch wel een beetje een voorliefde voor de lagotto’s.

Wie weet krijg ik vriendlief ooit zover. Maar dan wel een donkere :o ik vind wit bij eigenlijk geen enkel dier echt geweldig :')

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 21:20

kiwiwitje schreef:
Ik heb vroeger in t pension daar meerdere stages gelopen. Inmiddels is dat pension al een hele tijd gestopt.
Door hun toch wel een beetje een voorliefde voor de lagotto’s.

Wie weet krijg ik vriendlief ooit zover. Maar dan wel een donkere :o ik vind wit bij eigenlijk geen enkel dier echt geweldig :')

Haha dat snap ik wel, wij hadden ook liever een donkere gehad. Ik zelfs het liefst een gevlekte. Maar Katrien laat je niet kiezen op kleur en qua karakter paste Obi sowieso gewoon het beste bij ons dus wel de juiste keuze :j Hoop wel dat de volgende een andere kleur gaat hebben, we willen graag een tweede zodra Obi wat rustiger is maar ik zou een setje met verschillende kleuren wel leuk vinden *D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 22:54

Ja daar is ze heel duidelijk in en dat weet ik. Nu mag ik van vriendlief, na de 4 Staffies in huis en 4 uitgeplaatste er nu echt niks bij :P
Dus dat scheelt.. _O-

Ik snap wel dat je dus de voorkeur hebt voor een andere kleurslag :P

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 23:33

ClauH schreef:
Citaat:
Krijg ook kots neigingen van alle andere combi’s.

Ik doelde meer hier op.
Maar je bedoelt waarschijnlijk alle doodle vormen dan?
In eerste instantie dacht ik alle soorten kruisingen namelijk.

Een labradoodle heeft ook niet mijn voorkeur. Niet eens zozeer de kruising zelf. Ik denk zomaar dat je er wel eens een leuke jachthond aan zou kunnen hebben. Het probleem is meer (en hierin zijn we het volgens mij gewoon eens :Y) ) dat ze verkocht worden als hypo allergeen en gekocht worden door mensen die eigenlijk niet zeker weten of ze wel een hond willen en zo hopen een soort van niet-verharende schone rustige brave hond voor de kinderen te hebben.

Wat is een borderpap? Nooit van gehoord :')

Onze Jimi is echt een ongelukje. Kruising Jack Russel met Border collie. Niet bewust gekruist. Maar aangezien ik graag fanatiek agility wil gaan doen en ervaring met heb met "werkhonden" (onze heidewachtel deden we jachttraining mee en daarvoor had ik een jack russel) denk ik dat hij bij ons prima op zijn plek is.

Zou ik de buurvrouw met jonge kinderen die 5 dagen werkt en gewoon een leuke hond voor de kinderen zoekt een border collie kruising aanraden? Zeker niet :o

Als je ervaring hebt met werk/jacht honden vind ik het nog een grotere teleurstelling als je denkt dat je met een doodle wel een goede jachthond te pakken hebt. Alsof de doodle fokkers kijken naar lijnen waar goede jachthonden uit komen

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 09:29

Leuk, niet goed.
Er zijn ook mensen die het leuk vinden gewoon wat te doen met de hond en sociale contacten op te doen.
Althans, in zo'n clubje zijn wij beland toen onze Fred bang bleek van het schot.
Heel gezellig, gewoon om bezig te zijn met je hond.

Er wordt door de rasfokkers te vaak gedaan alsof alle kruisingen bagger zijn. Net alsof er bij de rashonden geen bagger tussen zit.

Natuurlijk ben ik tegen broodfokkers. Maar er is ook nog zoiets als een middenweg.

Dan hou ik er nu over op. Ik dacht dat dit een gezellig puppy topic was....

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 09:46

Fijne feestdagen allemaal! <|- {:)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 09:46

Er zit genoeg drama in de rashonden fok hoor. En dat er in stamboomfok geen broodfok zit is ook een fabeltje. In ons ras zijn er 2 fokkers in NL die daar echt met kop en schouders bovenuit steken. Zeker in de blauwfok.

Maarja veel kruisingen worden wel echt als verdienmodel gezien. “Veel vraag naar”.
En vaak zijn de ouders nergens of op weinig getest. Terwijl ook fokkers van kruisingen dat in NL wettelijk verplicht zijn. Zelfs van een oepsnest.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 09:50

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 09:51

Vind het wel altijd beetje jammer dat er nooit een serieus onderwerp kan zijn hier. Zijn het eens dingen die echt ergens over gaan dan moet het weer over koetjes en kalfjes gaan 8)7

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 10:01

Nynkster schreef:
Als je ervaring hebt met werk/jacht honden vind ik het nog een grotere teleurstelling als je denkt dat je met een doodle wel een goede jachthond te pakken hebt. Alsof de doodle fokkers kijken naar lijnen waar goede jachthonden uit komen

Zijn de voorouders van de doodles niet ooit lang lang geleden juist gefokt als jacht hond voor watervogels?

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 10:17

Iedereen fijne feestdagen en de beste wensen voor 2023! **\O/**

Afbeelding

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 10:19

Jullie ook {:)

Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 11:14

kiwiwitje schreef:
Er zit genoeg drama in de rashonden fok hoor. En dat er in stamboomfok geen broodfok zit is ook een fabeltje. In ons ras zijn er 2 fokkers in NL die daar echt met kop en schouders bovenuit steken. Zeker in de blauwfok.

Maarja veel kruisingen worden wel echt als verdienmodel gezien. “Veel vraag naar”.
En vaak zijn de ouders nergens of op weinig getest. Terwijl ook fokkers van kruisingen dat in NL wettelijk verplicht zijn. Zelfs van een oepsnest.

Dat is het ook idd. De kruisingen die niet als kruising worden verkocht maar als fancy naampje...

Doet overigens niets af aan de hond zelf hè!! Ik keur alleen het niet-bewust (portemonnee-bewust) fokken af.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 11:15

Afbeelding

Iedereen fijne feestdagen!! {:)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 14:08

KootMiraDrum schreef:
Nynkster schreef:

Zijn de voorouders van de doodles niet ooit lang lang geleden juist gefokt als jacht hond voor watervogels?

Dat zeg je goed, ooit lang geleden.
Maar om die werkdrift en instincten te behouden moet je dat wel blijven doen en meenemen in de fokkerij. De border collies zijn een perfect voorbeeld. Ik ken geen enkele show border die goed kan schapen drijven. Sommige kunnen wel wat, maar niet wat een werklijn border collie kan.
En dat ga je ook niet meer terugkrijgen in de show borders tenzij je weer terug gaat naar die werklijnen generaties lang :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 14:35

Sportlijnen hetzelfde hoor, mijn half werk/sportlijn weet al niet meer wat hij bij de schapen moet doen. Het ziet er voor een vreemde leuk uit maar heeft precies nul functie wat hij doet. Om maar te zwijgen over mijn sportlijntje. Die drijft instinctief maar wat ze daarmee denkt te bereiken, geen idee. :')

Als ik dat zou willen terugfokken in mijn honden dan ben ik 25 jaar minimaal verder en moet ik echt heel streng gaan selecteren.

Gelukkig moet ik ze voor de sport en niet voor de schapen. _O-