Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Krijg ook kots neigingen van alle andere combi’s.
Citaat:Oprechte vraag, waarom kies je bewust (ga ik vanuit gezien je post) voor een kruising die misschien wel helemaal niet geschikt is voor agility ipv een rashond die bewezen geschikt zijn voor de sport?
CupCakes_ schreef:Tegenwoordig zie je de raarste kruisingen. Waar Jip vandaan komt wordt ook zomaar alles op elkaar gezet zonder te kijken of het matcht. Bij Jip heeft dit geresulteerd in diverse problemen die ik niemand zou gunnen. Ik geloof daarom mensen niet meer zomaar op hun woord en check het driedubbel na.
De doodles vind ik om eerlijk te zijn ook geen fijne honden. Degene die ik hier tegen kom dan hè. Deze zijn allemaal erg nerveus en extreem angstig. Daarnaast wordt er gezegd dat ze hypo-allergeen en/of anti-allergeen zijn. Maar als je een hond neemt en je kan eigenlijk niet tegen de haren daarvan, dan lijkt het mij beter om een ander huisdier te nemen. Want als je een hond treft die toch niet zo hypo/anti allergeen is, dan moet de hond weer weg.
Ik vind alle "designer kruisingen" echt verschrikkelijk. En negen van de tien keer zijn er geen testen gedaan, geen rekening gehouden met de gezondheidsissues van beide rassen. En "zuivere" rassen zijn zeker ook niet alles. Maar daar heb je toch iets meer zekerheid op een gezondere hond.![]()
Een kruising kan zeker goed doordacht zijn, kijk maar naar onder andere bij de Tamaskans. Volgens mij zit er ook een bokker die daar mee door dacht fokt. Ik weet even niet meer hoe zij heet.
kiwiwitje schreef:Ik heb vroeger in t pension daar meerdere stages gelopen. Inmiddels is dat pension al een hele tijd gestopt.
Door hun toch wel een beetje een voorliefde voor de lagotto’s.
Wie weet krijg ik vriendlief ooit zover. Maar dan wel een donkereik vind wit bij eigenlijk geen enkel dier echt geweldig
ClauH schreef:Citaat:Krijg ook kots neigingen van alle andere combi’s.
Ik doelde meer hier op.
Maar je bedoelt waarschijnlijk alle doodle vormen dan?
In eerste instantie dacht ik alle soorten kruisingen namelijk.
Een labradoodle heeft ook niet mijn voorkeur. Niet eens zozeer de kruising zelf. Ik denk zomaar dat je er wel eens een leuke jachthond aan zou kunnen hebben. Het probleem is meer (en hierin zijn we het volgens mij gewoon eens) dat ze verkocht worden als hypo allergeen en gekocht worden door mensen die eigenlijk niet zeker weten of ze wel een hond willen en zo hopen een soort van niet-verharende schone rustige brave hond voor de kinderen te hebben.
Wat is een borderpap? Nooit van gehoord
Onze Jimi is echt een ongelukje. Kruising Jack Russel met Border collie. Niet bewust gekruist. Maar aangezien ik graag fanatiek agility wil gaan doen en ervaring met heb met "werkhonden" (onze heidewachtel deden we jachttraining mee en daarvoor had ik een jack russel) denk ik dat hij bij ons prima op zijn plek is.
Zou ik de buurvrouw met jonge kinderen die 5 dagen werkt en gewoon een leuke hond voor de kinderen zoekt een border collie kruising aanraden? Zeker niet
Nynkster schreef:Als je ervaring hebt met werk/jacht honden vind ik het nog een grotere teleurstelling als je denkt dat je met een doodle wel een goede jachthond te pakken hebt. Alsof de doodle fokkers kijken naar lijnen waar goede jachthonden uit komen
kiwiwitje schreef:Er zit genoeg drama in de rashonden fok hoor. En dat er in stamboomfok geen broodfok zit is ook een fabeltje. In ons ras zijn er 2 fokkers in NL die daar echt met kop en schouders bovenuit steken. Zeker in de blauwfok.
Maarja veel kruisingen worden wel echt als verdienmodel gezien. “Veel vraag naar”.
En vaak zijn de ouders nergens of op weinig getest. Terwijl ook fokkers van kruisingen dat in NL wettelijk verplicht zijn. Zelfs van een oepsnest.
KootMiraDrum schreef:Nynkster schreef:Als je ervaring hebt met werk/jacht honden vind ik het nog een grotere teleurstelling als je denkt dat je met een doodle wel een goede jachthond te pakken hebt. Alsof de doodle fokkers kijken naar lijnen waar goede jachthonden uit komen
Zijn de voorouders van de doodles niet ooit lang lang geleden juist gefokt als jacht hond voor watervogels?