Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 11:37

Kinke schreef:
hoor je haar ook zwaar ademen/rochelen?

Nee, verder oogt ze fit, eet goed etc

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 11:59

Ik heb het met mijn vorige kippen gehad.
Kocht 1 nieuwe kip, zette die erbij en 2 dagen later had mijn prachtige haan snot en z'n oogjes zaten dicht.
Gelukkig zat ik vlak langs een dierenarts die ook pluimvee doen. Daar heen gegaan dag nadien met 2 kippen en de haan. Want de 2 kippen kregen ook snot al.

Luchtweginfectie was het toen. Ze kregen antibiotica(?) en oogdruppels voor de haan. Ook direct ontworming gekregen.

Na 3 dagen waren ze alweer fitter en de snot verdween. Ze hebben daarna nergens meer last van gehad en nog geleefd tot de vos hen gepakt heeft :(

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 15:10

Art_Ificious schreef:
Ik heb het met mijn vorige kippen gehad.
Kocht 1 nieuwe kip, zette die erbij en 2 dagen later had mijn prachtige haan snot en z'n oogjes zaten dicht.
Gelukkig zat ik vlak langs een dierenarts die ook pluimvee doen. Daar heen gegaan dag nadien met 2 kippen en de haan. Want de 2 kippen kregen ook snot al.

Luchtweginfectie was het toen. Ze kregen antibiotica(?) en oogdruppels voor de haan. Ook direct ontworming gekregen.

Na 3 dagen waren ze alweer fitter en de snot verdween. Ze hebben daarna nergens meer last van gehad en nog geleefd tot de vos hen gepakt heeft :(

Gelukkig wel opgeknapt dus; ik bel morgen.
Wel sneu van de vos!

Kinke

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 18:29

hier staat ook veel info, o.a. over snot.
Moet je veearts wel mee willen werken om een middeltje met oxytetra te geven (en moet je zelf durven injecteren)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 17:22

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:17

Ik heb inmiddels meds voor de dames, voorste luchtweginfectie. Komt vast goed!

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:39

Hopelijk knappen ze snel op! Moeten ze nog in quarantaine?

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:15

Nee das niet nodig, daarnaast zitten ze in de ren en wonen we vrij af

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 20:33

annerosa22 schreef:
Hoi allemaal! Ik ben op zoek naar tips om zowel eksters als kraaien bij het kippenhok weg te houden. Ik word he-le-maal neurotisch van die beesten. Het begon met mee eten van het kippenvoer, wat wij toen meerdere malen hebben verplaatst naar o.a beschutte plekken in het hok. Dit hielp even, maar al gauw niet meer. Vervolgens begonnen ze met eieren uit het hok halen. Dit hielp een tijdje met een parasol, maar hierna deden ze het weer. Nu ligt er zilverfolie, wat ze so far weg heeft gehouden uit het hok. Echter zitten ze nog steeds de hele dag op en rondom het hok. Ik kan het geluid dat ze maken echt niet meer aanhoren en de keukendeur dichthouden (hok zit hiernaast) is met deze temperaturen ook niet bepaald lekker. We hebben ook katten en honden die namelijk heel de dag naar binnen en buiten lopen. Kaneel neerleggen is door de honden en katten daarom ook geen optie, want dit is naar het schijnt voor katten niet goed. We hebben ook een bonuskat die buiten woont en elke ochtend eten krijgt bij ons (lang verhaal). Inmiddels eten de rotbeesten ook haar voer op... Zilverfolie, parasols, waarschuwingsggeluiden van een ekster afspelen, we hebben veel geprobeerd maar elke keer komen ze terug. Iemand nog tips wat we nog meer zouden kunnen proberen om ze weg bij het hok weg te houden? We zijn inmiddels aan het kijken naar netten, alleen is het hok vrij groot en is dit helaas niet binnen een dag te regelen..

Zet er een goede vechtershen tussen...die grijpt zelf de eksters wel

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 16:54

Vandaag is hier 1 hen overleden ;(
Ze was al de hele week niet helemaal lekker en geen eieren meer, maar leek gisteren weer op te leven,na finecto aan het water te hebben toegevoegd halverwege de week.
Vandaag weer niet helemaal lekker, ze ging apart in het geitenhok liggen en daar vond ik haar deze middag.
Ik ga haar straks begraven.

Zo sneu... de andere 2 kippen en haan gaan wel goed.
Zijn fit en scharrelen en eten goed.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:08

Ach wat sneu..

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:51

Ach, wat sneu zeg ;( Hopelijk blijft de rest wel goed gaan.

Wij zijn heel blij met onze Sebright dames, maar ze slopen wel echt een boel.. We zijn aan het overwegen om ze toch maar een vaste ren te geven voor het grootste deel van de dag in plaats van heel de tuin.. Hoeveel m2 ren zouden jullie aanbevelen voor 3 mini-krieltjes?

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:54

Ik zou minstens 2 of 3 m2 per kip aanraden. Kan eventueel wel kleiner, maar hoe groter hoe beter natuurlijk.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:38

Anne. Vervelend dat ze zo slopen. Ik zou niet kleiner gaan dan 10m2 per kipje. Zo is het het meest hygienisch en kunnen ze ook nog een beeetje scharrelen. 2 a 3 m2 per kip zou ik echt niet doen, dat is echt veeel te klein.

Sinds afgelopen maandag lopen ook de oudste kuikens hier bij de volwassen kippen overdag. Wat heb ik toch heerlijke hennen en een fijne haan want ze doen ze echt niks, de kuikens mogen met ze mee eten ook enz <3
Sinds gisteren na middag zitten ook de jongste kuikens (1 week oud) buiten in hun ren :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:02

Mijn ervaring is dat 1m2 per kg kip, met een minimum van 1m2 per kip op zich prima werkt om het welzijn te behouden (met een minimum van 6m2), maar dat je dan wel 2x per jaar het zand moet verversen en ook verrijking door middel van strooien en houtblokken, stenen, zitstok buiten etc. aan moet bieden.

Ik heb nu een groep van 8 op 38m2 zitten en die gedragen zich niet werkelijk anders dan toen ze daar nog met 20 op zaten. Een ren smaller dan 1m is niet prettig, 1.5m breed als minimum heeft mijn voorkeur, maar liever 4x1.5 dan 3x2 bij 6m2. Een strook van 30cm breed (bij die mini's, bij grotere kippen naar rato groter) naar een volgende ren is prima.

Het is een beetje zoals in de paarden. Een paard dat 5 galopsprongen moet kunnen doen, heeft een paddock nodig van minimaal 20m lengte (3.5*5 + een beetje extra). Een kip heeft een stapgrootte van wat zal het zijn? 40cm. Dan zit je dus op 2m lengte. Een grote kip heeft meer lengte nodig voor diezelfde 5 stappen als een minikriel.

Om het terug te vergelijken met de paarden: een ruimte van 40x15m kunnen 3 paarden zich prima vrij in bewegen en kan, met verrijking (bij kippen door voer te strooien, bij paarden door te verweiden. Strookbegrazing heeft vaak dit soort oppervlakten). Een ruimte van 40x150 met 30 paarden is wel fijner en een ruimte van 40x150 met 3 paarden is natuurlijk super, maar het is niet noodzakelijk om het welzijn te waarborgen.

Bedenk dus goed wat jij noodzakelijk vind voor je kippen om te kunnen bewegen? Moeten ze van jou 15 renstappen kunnen zetten zonder te moeten keren? Dan moet de ren dus minimaal 6m lang zijn (uitgaande van die 40cm renstaplengte). Groot, groter, grootst is iets dat op het moment erg in is in de hobbydierenwereld, maar niet iets wat ik noodzakelijk vind. Ja, groter is fijner, maar een 7 (op 10) leven is ook een prima leven.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:15

Ze mogen (als er eventueel een ren komt) ook best nog los in de tuin hoor, maar wij hebben ze nu 24/7 los. ‘s nachts sluiten we het nachthok/miniren wel ivm eventuele roofdieren.
Het delen van een tuin waarin we én zelf willen relaxen, maar ook een gazonnetje met plantjes willen in combinatie met een stel kipjes, hebben we onderschat. Dus we willen nu op zoek naar de gulden middenweg. Vandaar dat ik opzoek ben naar wat advies. :j
Ik denk dat we gewoon moeten gaan proberen wat voor ons en onze dames werkt. Bedankt voor jullie advies iig!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:31

Als ik thuis ben mogen ze van mij buiten lopen maar als ik ga werken of een dag weg ben blijven ze gewoon in de ren. Ik merk dat als ik ze een hele dag buiten laat lopen dat ze op den duur toch de moestuin in duiken of op het grasveld gaan snaaien.

Als ze maar beperkte toegang hebben blijven ze een beetje in het wilde deel van de tuin.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:08

Voor de mensen die de kippen (deels) los laten in de tuin, hoe doen jullie dat met de poep? :D
Ik loop er liever niet doorheen met mijn blote voeten, of nouja überhaupt niet :’) . Ook niet fijn als de honden er doorheen banjeren en daarna weer naar binnen. Maar wil ze graag wat extra plezier gunnen :D .

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:13

Mizora, ik denk dat ik te "verwend" ben want zowel een paard op een paddock van 3,5 x 5 als een kip op 1m2 vind ik voor mijn dieren een absolute no go, tenzij het vanwege een blessure of ziekte is. Mijn kippen zitten op een 500m2 en ik zou het echt niet kleiner willen. Ze lopen daar nu met 8 volwassenen en 14 kuikens, vind ik een mooi formaat.
een kip op 1m2 vind ik eigenlijk net zo sneu als een legbatterij kip of net zo sneu als een paard wat zelden een paddock of wei ziet.

xChantal94, hier lopen ze los tot de voordeur als ze willen. Ik veeg het terras gemiddeld 1x per dag en de oprit naast het terras is grint, naast de oprit aan de andere kant is gras. Ik loop dus zowieso niet buiten op blote voeten O:)
Oprit en gras ruim ik nooit niet de poep op, het gras hier staat er altijd veel groener bij in het deel van de tuin waar ze lopen (aan de andere kant van het huis hebben we in de tuin de moestuin dus dat deel tuin is verboden voor de kippen en het 3e tuindeel zit het pad voor de paarden naar de stal dus ook verboden, want ik wil geen platte kippen O:) ) we hebben overigens helemaal geen stank van de kippen zo los zonder poep te ruimen op het grint of gras.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:25

Niet een paddock van 3.5x5, een galopsprong van 3.5m x 5 + een beetje, dus 20m lengte.

Het is dus ook niet 1m2 als volledige verblijf, maar 1m2 per kip bij kleine krielen onder de 1kg, met een minimum van 6m2 als verblijf. Omgerekend naar paarden zou dat neerkomen op een ruimte van 500-600m2 per paard met een minimum van 3000m2, ongeacht of het 2 paarden zijn of 5 (met meer dan 5 dieren kan het anders zijn).

Een legbatterijkip had minimaal 550cm2 per kip, dat betekent dat er 18 dieren op 1m2 zaten en die dieren wogen gemiddeld zo'n 2kg (dus 3x zoveel als een sebright. Dus vergelijkbaar met zo'n 50 sebright kippen op 1m2).

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:43

@Schuur, dat hebben wij nu dus ook. Ze graven de grasmat kapot en pikken alle jonge bloemen weg uit de plantjes := Ik merk dat als ik ze uit het nachthok haal, ze meteen de border in duiken. Dat vind ik prima, daar kan inmiddels niet zoveel kapot meer. Dus daarom idd het idee om ze even af te scheiden van de kwetsbare delen in de tuin en ze los te laten wanneer wij erbij zijn.

@Chantal, bij ons lopen ze in onze achtertuin. We ruimen alle poep ‘s avonds weg met een mini-mestboy + klein steekharkje (behalve in de border, daar laten we alles gewoon liggen)

18 kippen op 1m2, dat kun je je toch niet voorstellen..
Voor alle dieren geldt denk ik; hoe meer ruimte hoe beter. Maar ik denk niet dat minder ruimte meteen zorgt voor een slechter welzijn. Mijn 3 sebrightjes halen het bij lange na niet bij de kip-per-m2 van Liesjuh.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 20:53

Ren en binnenhok maak ik elke dag even poep vrij, om stank te voorkomen en gewoon om het een beetje netjes te houden. Sinds een paar dagen mogen ze ook los in de tuin, valt me reuze mee wat betreft kaal eten of sloopwerkzaamheden:)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 21:46

Hier overigens minder leuk nieuws. Ondanks dat ik grotendeels een net over de ren had, en ik struiken en schuilplekken in mijn ren heb, heeft een roofvogel toch een kip (barnevelder kriel) weten te pakken.

Het net zat op iedere 2 meter vast aan de palen, maar week tussen de palen tot zo'n 40cm af en blijkbaar was dat voldoende. Naderhand gezien heeft de haan waarschijnlijk nog geprobeerd zijn hennen te beschermen, want 2 dagen later zag hij er 's avonds verzwakt uit en de volgende ochtend lag hij dood in het hok, zonder enige andere tekenen. Infecties blijken bij kippen vrij gemakkelijk naar de hersenen door te slaan, is ons door de dierenarts vertelt na een eerdere aanval (±100m verderop en door een marter een paar jaar terug), ook die haan heeft het niet gered.

Het voelt wel zuur, want ze zaten dus best behoorlijk afgeschermd. Maar nu dus nog beter.

Om mensen met grote kippen een gevoel te geven over hoe klein sebrights trouwens zijn. Dit zijn een sebright tussen wat leghennen. Aan het begin van het filmpje zie je ze ook in zo te zien een 60x60 bench.
https://www.youtube.com/watch?v=bryP42igEKI
Afbeelding

En voor mijn Barnevelder kriel moest ik even zoeken samen met 2 witte leghorn dames. Daar heb ik maar een enkele foto van samen. De balk waar de hen op staat is 3cm breed en ligt op de grond. Het verschil is dus echt zo groot (de leghennen heb ik moeten verkopen omdat ze de barnevelders bleven terroriseren). Het verschil is al flink kleiner, maar is nog steeds een serieus verschil. Ze wegen dan ook maar de helft van de leghennen (en dit haantje heeft dus helaas het niet gered. Arme Roderick)
Afbeelding

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 08:42

Hier lopen ze ook los in de tuin (1600m2, maar daar durven ze nog niet overal heen :') ) als ik er zelf ben en ik vind het nog meevallen met de poep. Het verdroogd ook best wel snel en als we dan weer grasmaaien zie je er niks meer van. Mijn kipjes zijn nu 9 weken oud en scharrelen er druk op los elke dag :) ik vind het ook zo bijzonder dat ondanks dat ze niet bij de moeder hebben geleefd ze toch weten hoe ze roofvogels moeten spotten. Mooi om te zien dat dat instinct er gewoon in zit

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 08:44

Mijn kippen lopen ook dagelijks los en ik loop ook met blote voeten door mijn tuin.
Beetje opletten eigenlijk. In het gras en de oprit (is bij mij een lange zandweg) ruim ik het niet op. Als er net een dikke drol op het straatje naar de voordeur ligt bezem ik dat even weg.
Maar wat hier boven ook gezegd wordt, het droogt snel in en wordt in de nacht vaak opgeruimd door slakken...