Hier kennen ze duidelijk het woordje ''nee''. Die gebruik ik dus als ze stout zijn. Daar luisteren ze eigenlijk altijd naar. Zo niet, dan loop ik op ze af en laat ik merken dat ik boos ben(houding en stem) en geef ze een heel duidelijk commando. (meestal lig oid.) En dan blijf ik ze even aankijken. Maar dat heb ik echt zeldzaam maar nodig.
Als ze echt heel druk zijn en we niet meer tot ze door kunnen dringen (bij wijze van) Gaan ze even hun bench in.Als je merkt dat ze dan rustig zijn gaan liggen mogen ze er weer uit. Dat hebben we vooral in het begin bij het teefje gedaan, aangezien ze zo GEK werd met trainen.
maxie
Geplaatst: 18-10-17 09:33
Als pikey zo vreselijk overprikkeld is dat er niet meer tot hem door te dringen is haal ik hem op dat moment bij de drukte weg. Vanuit daar weer opnieuw proberen zijn aandacht bij mij te houden.
Heb ooit eens een lesje ringtraining gehad, het arme beest kroop weg bij een toeschouwer onder de stoel door de hoeveelheid prikkels. Knal rode ogen en helemaal over zijn toeren. Heb hem toen mee naar buiten genomen en lekker een eindje gewandeld in het park.
Bij alleen stoute dingen idd het woordje nee en een tijdje op zijn plek leggen totdat hij weer rustig is of geen stoute dingen meer van plan is.
Wat Kiwi zegt Zenna kreeg voorheen echt een rust momentje inderdaad. Die werd zo hyper dat ze zichzelf voorbij rende bij wijze van
Soms kunnen ze van iets kleins al overprikkeld raken en dan is alles te veel en heb je kans dat ze hyper worden. Ik zou dan persoonlijk even kijken of je terugtrekken met pup helpt. 10 minuutjes even naar de auto bijv. En dan weer opnieuw.
Vergeet niet dat een pup ontzettend veel indrukken te verwerken krijgt
Wat ik ooit kreeg als tip is het commando ‘kijken’. Hiermee vraag je de aandacht en dat beloon je zonder direct af te leiden met voer terwijl ze iets stouts doen.
Kijken doet mij denken aan een oud mede leerling die destijds bij mijn moeder in dezelfde groep zat. Was gehoorzaamheid 1 ofzo. Was een Rhodesian Ridgeback, super gaaf dier alleen niet de makkelijkste. Zij dwong haar hond haar recht in haar ogen aan te kijken... Zij was af en toe daardoor echt een bedreiging voor haar hond. Iedereen langs de kant zag het. En het gek vinden dat hij af en toe naar haar uitviel.... (Ook die instructeur greep daar nooit op in trouwens. )
Heeft niets met jou commando kijken te maken trouwens Maar deed me daaraan denken.
Dat lijkt me niet helemaal niet de bedoeling meeste honden houden daar niet zo van
Mijn commando is meer bedoeld dat ik de focus op mezelf leg ipv de omgeving. (Gebruiken ze in de rigtraining ook erg veel) heb het commando een tijdje gebruikt en het werkt zeker.
Ja precies, daarom gaf ik ook aan dat t los stond van jou commando, maar daardoor dacht ik er weer aan Als ik haar aandacht wil hebben is het hier ook Kijk es?
Nagini
Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-17 21:42
Oh "kijken" kent hij inderdaad maar dan is hij daar zo voorbij dat ie niet luistert.
Volgende keer willen we idd even weg van de situatie. Escaleerde nu echt.
En proberen om zijn signalen te leren kennen daar in. Dat hoeven maar héle kleine dingen te zijn, maar daaraan kun je dan wel zien van oke! Hij zit bijna aan zijn max, we stappen er nú uit om het leuk te houden.
Ja het is even goed aanvoelen. We gaan de laatste paar dagen een beetje op en neer.. ik weet niet of het aan het weer ligt hier (storm vandaag en gister + eergister voor het eerst 30+ graden voor 'm).
Ook het plassen word ik soms een beetje onnozel van. Hij geeft soms geen enkele waarschuwing (tenminste niet dat ik kan opvangen) en soms zijn we een hele tijd buiten geweest (incl plas & poep) en komen we binnen, 2 minuten later weer een plas.. daar snap ik dan niets van. Soms zijn ze ook maar heeeel klein.
Heb je echt een vast ritueel? Dat hadden wij en van overal poepen en plassen was hij in 2 dagen zindelijk. In de zin van verder niks binnen doen. Ik zette ook serieus een timer/wekker op mn telefoon. Alleen de bench duurde langer in de nacht. Maar tot we de overstap maakte om hem in de nacht bij ons te laten sliep ie de hele nacht zonder ongelukjes
Wij hebben het heel ouderwets met kranten gedaan. Op de krant was braaf en zodra hij naast de krant ging plassen op de krant zetten. Elke keer als hij naar de krant liep heb ik hem buiten gezet en na een week was ie zindelijk.
Ja hij is snachts zindelijk. Heeft vanaf dag 1 geen poep of plans in de bench gedaan.
Maar verder kan ik ook niet echt een pijltrekken op wanneer hij nu wel of niet wil poepen. Soms in de ochtend doet ie er wel 3.. en een andere keer geen.
Plans hetzelfde, soms is ie 2 uur aan 1 stuk binnen zonder problemen en dan houd ik m.goed in de gaten... en andere keer is het elke 15-30 min dat ie zowat een plas doet.
Dus het is overdag het probleem. Soms loopt ie naar de deur of jankt hij en dan gaat ie naar buiten met ons.. maar andere keer is ie midden in een spel en gaat zonder waarschuwing plasje doen.
Pope gebeurd overigens zeiden, dat is echt een kwestie van niet opletten van ons.
Ik zou persoonlijk dan echt een schema maken. Echt een vast ritme maken. Hier deden we echt ieder uur. En dan gewoon optillen en buiten zetten op de plek waar hij iets moest doen. Evt een klein stukje aan het riempje echt mee wandelen. Maar wij deden dat dus ook als ie sliep. Optillen. Buiten zetten. Plasje doen(of poepje) en weer binnen. En dat zal de eerste dagen ook vast niet precies volgens schema gebeuren. Maar het helpt wel. Voor t eten. Na t eten. Na t drinken. Als ie wakker word. Net voor dat ie moet slapen. Voor het spelen. Evt tijdens het spelen. Na het spelen. Belonen en als je goed oplet kun je het “timen” en er gelijk een commando aan koppelen. Dus als je ziet dat ie gaat plassen; plasje zeggen en koekje er in als ie klaar is. (Bijvoorbeeld dan). Leren ze echt heel snel. Als dat schema goed gaat, steeds iets langer. Dat werkte hier echt top.
xRoosss
Geplaatst: 19-10-17 22:54
Ik had exact hetzelfde met Indy! Snachts altijd droog geweest maar overdag wou het maar niet lukken. Was echt geen pijl op te trekken. Wat ik toen heb gedaan is net als Kiwiwitjes echt elk uur naar buiten. Elke keer dat de klok op een heel uur kwam haar opgetild en buiten steeds bij dezelfde boom gezet. En pas weer naar binnen na een plasje/poepje. En vol stoppen met koekjes wanneer buiten iets gelukt is toen ik daar mee gestart was had ik Indy zo goed als zindelijk na slechts 2 dagen! Even goed tijd investeren maar dan heb je ook wat
Met mijn pups ging ik altijd elk uur, heb ik ook in de nacht gedaan was ff bikkelen maar ze waren snel zindelijk. Maar wat ik nu heb is een pup die bij mij zindelijk is maar bij haar eigenaren niet
Werkt dat ook dan als we aan het werk zijn? Hij is dan buiten/in de garage en kan gaan wanneer hij wilt.
Maar als we thuis zijn (3 uur smiddags) komt ie dus naar binnen. Dan elk uur doen? Ik denk dat we zelfs 2x per uur doen op het moment. En soms doet ie gewoon niets buiten.
Snachts als hij wakker word en we nemen m naar buiten is het binnen 2 minuten gepiept en klaar. Vannacht sliep ie de hele nacht door zelfs.