Nachocheese schreef:Heleennn schreef:Dan snap jij het punt niet magda, als de wereld van iedereen is mag een wildvreemde ook gewoon jouw huis binnen lopen. Zo gaat het nou eenmaal niet he, het gaat erom dat een dier met een instinct gewoon doet wat het doet. En er is een verschil tussen een hond in iemands tuin los laten en een kat die op eigen houtje wat rond scharrelt en daarbij ook langsgaat bij de buren. Met een hond ga je wandelen, aan de leiband. Een kat neem je niet mee aan de leiband om even een blokje in het natuurdomein te doen. Een kat zorgt voor zichzelf. Een hond kan je africhten, trainen. Een kat niet. Dat verschil moet je toch duidelijk zijn als je zelf ook een hond hebt? Dus er is geen gulden middenweg bij katten. Ofwel sluit je ze op in je huis en tuintje, ofwel laat je ze vrij lopen. En het aan jou als eigenaar om dat te kiezen. En ik ben tegen opsluiten in huis en tuintje.
Een kat leer je toch ook op kattenbak te gaan? Een kat kan je ook nee leren?
Net of een hond geen instinct heeft![]()
Mensen doen altijd zo speciaal over katten, het zijn gewoon huisdieren hoor, geen wilde tijgers.
Je kan bijna elk dier zindelijk maken, dat maakt een kat helemaal niet speciaal. Niemand zegt dat een hond geen instinct heeft, dat maak jij er van. Maar een hond maakt van nature deel uit van een roedel. Een kat niet, die trekt er in z'n eentje op uit. Dus de kans dat de hond net zo ongelukkig wordt van een constant gecontroleerd verblijf in huis/tuin/op wandelingen aan de leiband is nogal klein in vergelijking met een kat. Als je niet begrijpt dat een kat een heel andere manier van leven heeft dan een hond kan je ook mijn standpunt (en dat van sommige anderen) niet begrijpen. Ik zag hier de vergelijking met een uiltje in een kooi. Dat vind ik een hele goeie.
edit typo