'400 euro boete voor loslopende kat'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:13

Nachocheese schreef:
Heleennn schreef:
Dan snap jij het punt niet magda, als de wereld van iedereen is mag een wildvreemde ook gewoon jouw huis binnen lopen. Zo gaat het nou eenmaal niet he, het gaat erom dat een dier met een instinct gewoon doet wat het doet. En er is een verschil tussen een hond in iemands tuin los laten en een kat die op eigen houtje wat rond scharrelt en daarbij ook langsgaat bij de buren. Met een hond ga je wandelen, aan de leiband. Een kat neem je niet mee aan de leiband om even een blokje in het natuurdomein te doen. Een kat zorgt voor zichzelf. Een hond kan je africhten, trainen. Een kat niet. Dat verschil moet je toch duidelijk zijn als je zelf ook een hond hebt? Dus er is geen gulden middenweg bij katten. Ofwel sluit je ze op in je huis en tuintje, ofwel laat je ze vrij lopen. En het aan jou als eigenaar om dat te kiezen. En ik ben tegen opsluiten in huis en tuintje.

Een kat leer je toch ook op kattenbak te gaan? Een kat kan je ook nee leren?
Net of een hond geen instinct heeft :')
Mensen doen altijd zo speciaal over katten, het zijn gewoon huisdieren hoor, geen wilde tijgers.

Je kan bijna elk dier zindelijk maken, dat maakt een kat helemaal niet speciaal. Niemand zegt dat een hond geen instinct heeft, dat maak jij er van. Maar een hond maakt van nature deel uit van een roedel. Een kat niet, die trekt er in z'n eentje op uit. Dus de kans dat de hond net zo ongelukkig wordt van een constant gecontroleerd verblijf in huis/tuin/op wandelingen aan de leiband is nogal klein in vergelijking met een kat. Als je niet begrijpt dat een kat een heel andere manier van leven heeft dan een hond kan je ook mijn standpunt (en dat van sommige anderen) niet begrijpen. Ik zag hier de vergelijking met een uiltje in een kooi. Dat vind ik een hele goeie.

edit typo
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 29-08-17 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:14

zimbabwe schreef:
Wat een agressieve reacties zie ik hier voorbijkomen. Ik begrijp niet zo goed wat het punt is. Als je in een woonwijk woont, kun je van een aantal dingen op aan: er rijden auto's, in iedere straat woont een buurjongen die aan auto's of aan brommers sleutelt, er woont een duivenmelker, er is altijd iemand die zijn caravan een half jaar ergens in de weg heeft staan, honden poepen op plekken waar het niet hoort en het wordt niet altijd opgeruimd, kinderen maken herrie, de krantenjongen die om 6.00u komt rijdt op een brommer die veel herrie maakt, er staat een lantaarnpaal vlak voor je slaapkamerraam, er is altijd iemand ie te hard door de straat scheurt met zijn auto, er is een stel die te laat te hard de radio aan heeft in de tuin, er is altijd wel een buurman de de sneeuw al opgeruimd heeft voordat het er ligt, er is iemand die zijn tuin niet netjes onderhoud en er lopen katten in de buurt en er zijn blaffende honden.
In een buurt leven betekend dat je verdraagzaam moet zijn naar dingen die je niet per definitie aanstaan: dat heet verdraagzaamheid. Bij erge overlast zoek je het dialoog en ga je kijken of er een oplossing te bedenken valt. Rigoureus katten gaan vergiftigen of afschieten heeft niets met verdraagzaamheid te maken.
Wil je niet samenleven, zul je niet in een wijk moeten gaan wonen. Ik kan je echter garanderen dat een plek buitenaf ook niet zonder ergernissen gaat: blaffende koeien onder je slaapkamerraam, vliegen, mestlucht, ratten en een koekoek met geldingsdrang zijn ook geen pretje.
Mens erger je niet zou ik zeggen!

Alleen al op Bokt is het in al die jaren gebleken dat er weinig mensen open staan voor een dialoog... En dan houdt de verdraagzaamheid toch echt eens op.

Dat heeft alles met wederzijds respect te maken maar nu is dat vooral eenrichtingsverkeer.

Huertecilla

magda_90 schreef:
En het verschil tussen wilde dieren en huisdieren was ook al weer?

Exact _/-\o_

Heleennn

zimbabwe schreef:
Wat een agressieve reacties zie ik hier voorbijkomen. Ik begrijp niet zo goed wat het punt is. Als je in een woonwijk woont, kun je van een aantal dingen op aan: er rijden auto's, in iedere straat woont een buurjongen die aan auto's of aan brommers sleutelt, er woont een duivenmelker, er is altijd iemand die zijn caravan een half jaar ergens in de weg heeft staan, honden poepen op plekken waar het niet hoort en het wordt niet altijd opgeruimd, kinderen maken herrie, de krantenjongen die om 6.00u komt rijdt op een brommer die veel herrie maakt, er staat een lantaarnpaal vlak voor je slaapkamerraam, er is altijd iemand ie te hard door de straat scheurt met zijn auto, er is een stel die te laat te hard de radio aan heeft in de tuin, er is altijd wel een buurman de de sneeuw al opgeruimd heeft voordat het er ligt, er is iemand die zijn tuin niet netjes onderhoud en er lopen katten in de buurt en er zijn blaffende honden.
In een buurt leven betekend dat je verdraagzaam moet zijn naar dingen die je niet per definitie aanstaan: dat heet verdraagzaamheid. Bij erge overlast zoek je het dialoog en ga je kijken of er een oplossing te bedenken valt. Rigoureus katten gaan vergiftigen of afschieten heeft niets met verdraagzaamheid te maken.
Wil je niet samenleven, zul je niet in een wijk moeten gaan wonen. Ik kan je echter garanderen dat een plek buitenaf ook niet zonder ergernissen gaat: blaffende koeien onder je slaapkamerraam, vliegen, mestlucht, ratten en een koekoek met geldingsdrang zijn ook geen pretje.

Helemaal mee eens! Exact wat ik voorheen ook bedoelde met het in dialoog gaan met elkaar.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:15

magda_90 schreef:
Edit, Liedje snapt de essentie ook niet. Het gaat niet om het goedpraten van dit soort acties maar dat de overlast anno 2017 te groot is en dat het tijd wordt om vanuit de regering in te grijpen - want de katteneigenaar wil dat niet zelf doen.

Er zijn twee manieren om dat aan te pakken natuurlijk "overlast" en buitenproportionele reacties daarop. Overlast voorkomen, kans soms, maar imo bij katten lang niet zo drastisch (allemaal direct binnen) zoals veel klagers zouden willen. Maar imo is het een beetje een neerwaartse spiraal om steeds maar toe te geven aan mensen die steeds intoleranter worden naar elkaar en daarom allerlei dingen stukje bij beetje te gaan verbieden. Imo moet je werken aan het verminderen van die intolerantie naar elkaar, niet alles beperken zodat je die tolerantie ook niet meer nodig hebt.

Bovendien lijkt het me gewoon dat als je een serieus plan zou willen presenteren over het verminderen of het zelfs verbannen van katten in stedelijk gebied los op straat dat veel beter en realistischer moet dan. "Mensen vinden katten stom en we gooien er een miljoen miljard manuren tegen aan". Want ook als je tegen katten los op straat bent moet je toch inzien dat dit een dom plan is??

Bij mijn ouders in de wijk liep vroeger trouwens ook altijd een hond los. Als je je daar gewoon niets van aantrok dan had je daar ook helemaal geen last van, maar sommige mensen maakten zich er heel druk om en die hadden er wel last van. Nu zullen er vast veel minder sociale honden met meer jachtinstinct zijn waar je last van hebt als ze gewoon rond banjeren dus legaliseren van het lossmijten van je hond lijkt me een iets minder plan maar opzich is was die hond zelf eigenlijk niet het probleem enkel dat mensen zich er erg druk om maakte. Net als met veel katten die doen niets wat wilde dieren niet doen maar enkel maken mensen zich er ineens heel druk om omdat ze menen dat ze er een ander de schuld van kunnen geven ofzo??

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:17

zimbabwe schreef:

Amen!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:19

[quote="magda_90]

En het verschil tussen wilde dieren en huisdieren was ook al weer?[/quote]

En dat is wat ik zei over gedomesticeerd zijn,vele katten hebben schijt ;) aan dat. Het wilde zit daar nog dieper in dan bij honden bijvoorbeeld. Een heel ander slag volk,of nouja,diersoort dan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:19

Maar veel mensen vinden het dus een goed idee dat een gemeente daar zo een € 1.000.000 per jaar aan uit gaat geven?

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:20

Heleen, een kat kan je wel meer zaken leren dan alleen zindelijkheid. Maar dat duurt wat langer, dus blijkbaar hebben mensen daar geen zin in. En wordt het gelijk een 'kan niet'.

Jij gaf zelf aan dat een dier met instinct nou eenmaal doet wat hij doet, daar doel ik op. Als ik Mn hond los doe, pakt hij katten, schijt hij in andermans tuinen en blaft de boel bij elkaar. Dus doet hij ook wat hij wil doen. Maar daar let ik op, omdat ik andere mensen niet tot last wil zijn met mijn hond.

En wat al meerdere malen gezegd is, dan maakt de katteneigenaar de tuin maar op orde. Zodat de kat daar lekker kan scharrelen.
Laatst bijgewerkt door Nachocheese op 29-08-17 23:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:20

Waarom kan mijn vader zijn twee uit het wild gehaalde katten dan wel gewoon opvoeden? :? Zijn dat speciale tijgers?

De katten zijn het probleem niet, de laksheid, op het luie af zijn en het geen verantwoording willen nemen voor hun dieren van de meerderheid van de eigenaren die katten behandelen alsof ze nog leeuwen zijn maar niet in hun kop geramd krijgen dat katten even ver van de leeuw af staan als honden van de wolven. Dat is het probleem.

Zie hier ook regelmatig groepjes van twee a drie op trekken met elkaar dus ze zijn niet per definitie solitair (genoeg bokkers hebben meerdere katten samen wat ook al een tegen bewijs is. De kempvis is solitair en die vrat consequent al zijn soortgenoten op. Genoeg katten kunnen samen leven dat ik dat solitair in twijfel durf trekken)

Sinds wanneer blaffen koeien trouwens? Hier loeien ze. Nog steeds minder irritant dan schijtende katten in de tuin die onze honden komen uit dagen als ze in hun hok zitten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:21

Je haalt wild met verwildering door elkaar. Als ik mijn hond een paar uur per dag naar buiten trap zal hij zich hetzelfde gaan gedragen. Vooral als je zo generaties lang zou fokken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:22

Nachocheese schreef:
Magda, een kat kan je wel meer zaken leren dan alleen zindelijkheid. Maar dat duurt wat langer, dus blijkbaar hebben mensen daar geen zin in. En wordt het gelijk een 'kan niet'.

Jij gaf zelf aan dat een dier met instinct nou eenmaal doet wat hij doet, daar doel ik op. Als ik Mn hond los doe, pakt hij katten, schijt hij in andermans tuinen en blaft de boel bij elkaar. Dus doet hij ook wat hij wil doen. Maar daar let ik op, omdat ik andere mensen niet tot last wil zijn met mijn hond.

En wat al meerdere malen gezegd is, dan maak de katteneigenaar de tuin maar op orde. Zodat de kat daar lekker kan scharrelen.

Je bedoelt de verkeerde dat is namelijk wat ik al zei. :+

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:22

magda_90 schreef:
Nachocheese schreef:
Magda, een kat kan je wel meer zaken leren dan alleen zindelijkheid. Maar dat duurt wat langer, dus blijkbaar hebben mensen daar geen zin in. En wordt het gelijk een 'kan niet'.

En wat al meerdere malen gezegd is, dan maak de katteneigenaar de tuin maar op orde. Zodat de kat daar lekker kan scharrelen.

Je bedoelt de verkeerde dat is namelijk wat ik al zei. :+

Ja sorry, heb het al veranderd. Was zelf ook even in de war :+

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:24

En toch zijn niet alle katten vrolijk binnen te houden. Zijn er genoeg die dat geen probleem vinden,en ook die een enkeltje asiel zullen krijgen wanneer ze verplicht worden binnen of in afgezette tuin worden gehouden...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:25

Saskia9 schreef:
En toch zijn niet alle katten vrolijk binnen te houden. Zijn er genoeg die dat geen probleem vinden,en ook die een enkeltje asiel zullen krijgen wanneer ze verplicht worden binnen of in afgezette tuin worden gehouden...

Dus is het oke anderen met het probleem op te zadelen?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:27

fransje23 schreef:
Maar veel mensen vinden het dus een goed idee dat een gemeente daar zo een € 1.000.000 per jaar aan uit gaat geven?

Blijkbaar ja...

Maar goed, mijn kat is niemand tot last en loopt binnen en buiten en wanneer hij maar wil en kan recht het bos in als hij zin heeft om avontuurlijk te doen of even in het rond te schijten. Hoe andere katteneigenaars dat geregeld willen krijgen in een woonwijk waar de huizen dicht bij elkaar staan blijft mij een raadsel. Dan moeten de katjes waarschijnlijk binnen blijven. Dat vind ik sneu, net omdat een kat aan de leiband gewoon niet handig en makkelijk is. Dan moet je ze zo'n tuigje aan waar ze zich 9/10 uit weten te wurmen en dan gaan ze er alsnog vandoor... Ik heb het allemaal meegemaakt toen mijn kat nog een kitten was en 2 maanden binnen moest blijven om zich het huis in te prenten als 'thuis'. Die twee maanden zijn uiteindelijk 3 weken geworden, en idem toen we vorig jaar verhuisden. Er was geen houden aan met die hyperkineet. Die moest gewoon naar buiten. Ik zie het echt niet voor me: alle katten aan de leiband.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:28

Saskia9 schreef:
[

Dus moet je keuzes maken, of je houd je kat op je eigen terrein en zorgt dat het dier daar content is of je kunt gewoon geen kat houden.

Een pony ga je toch ook niet in je achtertuin neer zetten?

Ik ben ook voor sancties om overlast veroorzakende honden en katten aan te pakken. Niet alleen katten maar ook de honden, want honden stront vind ik net zo vervelend als kattenstront, alleen ligt die wel constant in mijn tuin. Mogelijkheid om een eigenaar aan te spreken is er niet want ik heb geen idee welke kat het is.

Zelf twee honden en een kat, achtertuin is katproof, beest heeft een perfect leven. Onze kat gaat mee op vakantie net zoals de honden en zit dan aan een tuig, in een draagzak of in de doggyride. Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wil. Kwestie van aanleren, het is zo'n onzin dat je katten niets zou kunnen leren.
Alsof een hond geboren wordt met een halsbandje om z'n nek en zo aan de riem wegloopt.

En als ze het geld die gemeentes opstrijken van die belastingen dan ook eens gaan besteden aan faciliteiten dan wordt het misschien ooit nog eens wat.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:29

[/quote]
Dus is het oke anderen met het probleem op te zadelen?[/quote]

Het is de vraag of het uberhaupt een probleem is en wat dan precies het probleem is....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:29

Huertecilla schreef:
magda_90 schreef:
En het verschil tussen wilde dieren en huisdieren was ook al weer?

Exact _/-\o_

Dat is voornamelijk een verschil in hoe je perceptie is wanneer je er last van ervaart denk ik. Als je je niet druk maakt om de smerige uitwerpselen van een wild beest en wel om de smerige uitwerpselen van een tam beest dan is dat opzich dus niet omdat je smerige uitwerpselen zo'n probleem vind maar dat jij je druk maakt omdat je vind dat een ander niet voldoende rekening met je houdt. Je kan problemen ook gewoon in hun praktische context beschouwen, ipv ze ingewikkelder maken in je hoofd. Een hondendrol in je voortuin is in principe geen groter of vervelender probleem dan die van een marter (nou ja wellicht wel groter afhankelijk van het formaat van de hond) het is enkel je eigen perceptie van het probleem waarmee je het jezelf moeilijk maakt. Ik vind een dergelijk probleem wat enkel op je perceptie gebaseerd is eerlijk gezegd niet zoveel gemeenschapsgeld waard.

Er is trouwens wel degelijk een verschil in hoe gedomesticeerd honden zijn tov katten. Huishonden kunnen bijv van nature veel beter omgaan met menselijke lichaamstaal dan wolven, maar een tamme kat is niet perse heel erg aangepast op mensen. Veel gedomesticeerde dieren zijn voornamelijk gefokt om minder angstig/schuw zijn niet perse op echte samenleving en samenwerking zoals een hond.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:31

Saskia9 schreef:

Nou ja, wat betekent dat, dat een kat iets liever niet wil?
Mijn hond is een jachthond, hij zou ook liever eenden en waterkippen vangen en vermoorden.
Hij moet er ook mee leren leven dat dit niet kan.
Hij mag balletjes en dummy's uit het water halen, zo is hij toch tevreden :D

Als je kat niet tevreden is dat hij niet los naar buiten mag.
Dan moet je de kat meer bezigheden in huis geven.
En anders herplaatsen naar iemand die hem wel in de tuin kan houden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:33

Ayasha schreef:
Zie hier ook regelmatig groepjes van twee a drie op trekken met elkaar dus ze zijn niet per definitie solitair

Hier liggen momenteel kittens met hun overgrootvader om hen heengekruld op een stoel op de patio. De andere twee generaties kater lopen hier ook. Alle drie wit met rood colourpoint. Heten Piet, Pietje en MiniPiet.
Blinde achterbedovergrootmoeder krijgt bij het eten voorrang van iedereen.
Schoolvoorbeeld sociale groep en wie de moeite doet om eens wat wetenschappelijke publicaties over het gedrag van de gedomesticeerde kat te lezen zal leren dat dit de regel is en niet de uitzondering.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:36

Weet je hoe vervelend ik het vind om met mijn hond aan de riem te lopen, man man echt geen doen.
En hoe weet je nou of jouw kat niemand tot last is?

Saskia dat is dus het ding als jij je tuin niet zo kan maken dat je een kat daar een fijn leven kunt bieden is het jammer maar helaas dus geen mogelijkheid voor jou om een kat te houden.

Het probleem? Dat ik elke keer als ik in mijn moestuin wil werken ik moet opletten of ik niet met mijn handen in de stront graai, of dat mijn planten worden uit gegraven of afgeknauwd. Dat ze in zandbakken van kinderen poepen. Dat ze in mijn tuin willen komen waar mijn eigen kat en honden zich rustig vermaken en ik niet wil dat er een van die drie mogelijk aangevallen word. En wat mij zo stoort is de laksheid, jij hebt een dier dat is jouw verantwoordelijkheid. Hoezo moet ík er iets aan doen omdat jóúw dier in mijn tuin poept?? Dat is toch gewoon idioot.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:38

Het dingetje is dat katten vaak genomen worden als huisdier waar je toch niet naar moet omkijken net omdat ze solitair zijn. Ideaal dus voor werkende mensen met schoolgaande kinderen. Kat kan overdag buiten zitten en doet z'n ding tot iedereen 's avonds weer thuis komt. Dus dan denken mensen vaak dat ze met een bakje water en brokken wel goed zitten en laten het dier voor de rest gewoon zijn gang gaan. Je moet wel een beetje in de gaten houden waar je kat uithangt natuurlijk, net zoals je dat bij een hond moet doen. Maar ook al zijn katten 'low-maintenance', ze kunnen zeker voor overlast zorgen. Gewoon op een andere manier dan honden.

Ik weet niet of iemand hier ooit al een labrador over het tuinhek heeft zien springen? Of over het dak van het tuinhuis heeft zien lopen? Katten zijn gewoon anders dan honden, dat is toch duidelijk. In hun manier van leven en in de dingen die ze doen. Ik snap dus niet zo goed waar die vergelijking vandaan komt. Is dat omdat ik in één zin heb liggen zeuren om het totaal irrelevante lawaai van de buren hun hond? :')

edit: solitair als in dat ze niemand anders nodig hebben om zich bezig te houden, natuurlijk kunnen katten samen leven met anderen. Maar het zal hen worst wezen als ze geen soortgenootje hebben thuis. Dus kittens die samen leven met katten die ze al heel hun korte leventje kennen vind ik ook logisch.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 29-08-17 23:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:40

_Micha_ schreef:
Weet je hoe vervelend ik het vind om met mijn hond aan de riem te lopen, man man echt geen doen.
En hoe weet je nou of jouw kat niemand tot last is?

Omdat ik praat met de weinige buren die ik heb. Sommige mensen doen dat wel eens, gezellig op de koffie bij elkaar, wat een wonder.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:42

zimbabwe schreef:
Het is de vraag of het uberhaupt een probleem is en wat dan precies het probleem is....

Een tijd terug kloegen onze buren met kat die constant onze hond uit daagt (een van de drie blaft als de kat voor haar kot gaat zitten) over het blaffen. We wisten waarom en vertelde dat haar kat onze waakhond uit daagt en dat het probleem opgelost zou zijn als ze haar kat uit onze tuin hield. Zolang ze niet binnen onze draad loopt doet de hond nl niks. Maar dat geloofde ze niet, ze kon die kat ook niet verbieden naar ons te komen, wij moesten die rothond gewoon doen zwijgen. De beloofde de oorzaak te zoeken en dan opnieuw samen te komen.. Ter bewijs filmde we een paar dagen dat elke keer als de bewuste hond blafte, hun kat in onze tuin voor haar tralies zat, de bewuste hond is een waakhond en beschouwd onze tuin en zeker het stuk vlak voor haar kooi/avond-hok dus terecht als haar territorium. Daar is ze voor bedoelt, om indringers weg te houden en kat = indringer.

We hebben het filmpje laten zien en gezegd dat we de oorzaak wel wilde laten verdwijnen maar dat we toch eerst even toestemming wilde, kat is niet meer in onze tuin geweest en hond heeft niet meer geblaft, het kon dus blijkbaar al die tijd gewoon... Waarom kon dat niet meteen? Dát soort onzin zorgt voor deze heftige reacties.

De labrador x Mechelse herder en menig border collie en zelfs Jack Russels heb ik al zonder veel moeite over twee meter hoge hekken zien gaan. De staffords hier draaien daar ook hun poot niet voor om. Mijn huidige Jack is luier dan lui maar menig hond springt met gemak over hekken en toen de oudste Stafford hier jonger was (en er zijn genoeg filmpjes te vinden van andere rassen) sprong die ook op het tuinhuis dak om via daar over het hek te kunnen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 29-08-17 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt