Sonja89 schreef:Ik zeg ook nergens dat de overheid dat zou moeten. Niet mijn idee.
Ook ik zeg nergens moeten.
Maar er zijn toch meer wegen naar rome?
Eigen groot grond beschkbaar stellen tot, op basis van subsidie?
Just a brainfart.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
StonedRomy schreef:maar als je echt zo bang bent zorg je er toch ook zelf voor dat je eigen hond onder controle is?
Marloez schreef:_Cathalijne schreef:mmm, leuk als dat zo'n >20kg regel zou worden, dan zou mijn ballengekke hondje dus nooit meer achter een bal aan mogen rennen, niet meer apporteren, niet meer zwemmen (want ja, als je het speeltje niet naar de kant kan brengen is het zwemmen ook niet leuk meer).Marloez schreef:Ik begrijp goed dat je ook gewoon lekker met je brave risicohond alles wilt kunnen doen. Maar besef gewoon dat er een heel groot deel van andere honden bezitters nu ook niet lekker kunnen wandelen vanwege deze honden die flink kunnen bijten. Ik kom heel vaak stafford achtigen tegen waardoor ik mijn hond aangelijnd moet houden, dat is nog veel vervelender. Een hond moet lekker kunnen rennen, zeker in een losloop gebied.
Ik heb mezelf maar even gequote omdat ik steeds hetzelfde blijf zeggen anders..
En waarom ik mijn hond moet aanlijnen is dus omdat hij al 3 keer is aangevallen door zo'n hond en ik niet kan zien aan de buitenkant of het een valse of een brave vechthond is. Eigenaren van valse honden waarschuwen me zelden tot nooit.
_Cathalijne schreef:Dat eerste deel ging puur over de gewichtsklasse. Ik heb zelf geen "vechthond" wil er ook geen. Ben al verkocht aan de Duitse Herder (al zou die over een aantal jaar ook maar zo in de hoog-risico honden klasse kunnen vallen). Wat betreft de rest, ik zit in een apart pakket. Weinig vechthondachtigen honden bij ons in de buurt, en waar wij met de honden lopen is geen officieel wandelgebied, dus de meeste mensen komen niet speciaal daarheen om met de hond te lopen. Daarom is het ook zo ideaal, omdat er weinig mensen met honden komen. en daarom zou ik het dus zo jammer als mijn dier dat daar altijd los loopt, waar nooit wat komt, gemuilkorfd moet worden omdat incidenten ergens anders plaats vinden.
Marloez schreef:Als de liefhebbers van sterke vechthondenrassen met klapkaken nou samen een club oprichten waar ze hun hond lekker vrij kunnen laten lopen dan hoeven de mensen van andere rassen zich niet in allerlei bochten te wringen en lossen de mensen van de vechthonden het probleem dat zij merendeels veroorzaken zelf op. Iedereen blij.StonedRomy schreef:maar als je echt zo bang bent zorg je er toch ook zelf voor dat je eigen hond onder controle is?
StonedRomy, mijn hond is drie keer aangelijnd aangevallen, waarvan één keer naast de fiets terwijl er een loslopende stafford achter hem aan ging en hem greep, een keer (ook aangelijnd) door een loslopende vechthond van een dronken zwerver en laatst dus ook aangelijnd door iemand die passeerde met haar (aangelijnde!) vechthond. Ik loop niet meer zonder angst in een losloop veld. Je kunt niet overal altijd direct om de hoek kijken als er bosjes zijn en je moet constant op je hoede zijn. Dat bezorgd mij angst ondanks dat mijn hond goed luistert als ik hem roep.
Rebecca schreef:Wat een bullshit
Pak die kleine donderstraal over het paard getilde keffers maar aan , en vooral baasjes aanpakken. Pitbulls etc met juiste opvoeding doen geen vlieg kwaad. .
Slaat nergens op
Huertecilla schreef:rommulus schreef:Ik houd werkelijk mijn hart vast als deze regelgeving er door komt....
Waarom?
Is in het recente verleden al eerder geweest.Citaat:Ik weiger pertinent mijn hond een muilkorf om te doen als ik dat niet nodig acht.
Dan wordt die in beslag genomen. Lekker slim.
Gewoon aanpassen.
Koop een meer gesloten model 'Halty' en geen haan die er naar kraait.
Tegen de tijd dat jouw hond naar de eeuwige honduitlaat-zone gaat, weet je welke <20 hond je leuk vindt. Of een mini-zwijntje! Net zo slim als een hond en hoeft geen muilkorf
StonedRomy schreef:wat mij betreft gaat het daar al bij de eerste twee fout, het feit dat ze dus niet aanlijnen als er een andere hond nadert. is hetzelfde als dat je als ruiter in draf langs mensen/andere paarden rijdt. derde keer is dan een heel rottig ongeluk en als eigenaar van zo'n type hond zou je imo beter moeten weten en gewoon je hond of laten zitten of even over moeten steken als het pad zo smal is dat je niet fatsoenlijk je hond tegen kan houden.
rommulus schreef:Wel eens een dog achtige een muilkorf om proberen te doen zonder dat de ademweg word afgesloten en of dat het in zijn ogen zit ???
_Cathalijne schreef:Ben al verkocht aan de Duitse Herder (al zou die over een aantal jaar ook maar zo in de hoog-risico honden klasse kunnen vallen).
StonedRomy schreef:Ik maak mij ook niet zoveel druk om het aanlijnen of muilkorven... Maar meer over de verplichte cursus die besproken wordt of stel dat ik in een woonwijk met mijn hond aangelijnd loop en een hond loopt los en valt die van mij aan. Die van mij zal zich dan heus gaan verdedigen en een kleiner ras kan dan mogelijk dood blijven... De hond had er niet los mogen lopen en die van mij voldoet aan alle regels. Moet die van mij dan nog steeds ingeslapen worden omdat het een gevaarlijk ras is?
StonedRomy schreef:Ik maak mij ook niet zoveel druk om het aanlijnen of muilkorven... Maar meer over de verplichte cursus die besproken wordt of stel dat ik in een woonwijk met mijn hond aangelijnd loop en een hond loopt los en valt die van mij aan. Die van mij zal zich dan heus gaan verdedigen en een kleiner ras kan dan mogelijk dood blijven... De hond had er niet los mogen lopen en die van mij voldoet aan alle regels. Moet die van mij dan nog steeds ingeslapen worden omdat het een gevaarlijk ras is?
Puppetje schreef:Hij hoeft hem niet bewust dood te bijten, maar kan hem net even verkeerd corrigeren zonder de bedoeling om te doden ja.
Ook een mogelijkheid. Moet zo'n hond dan maar gelijk een spuitje of zit er ook nog een beetje schuld bij de eigenaar van de andere hond.
Het is niet alleen maar zwart of wit.
Sclimpre schreef:Het is een beetje dezelfde discussie als lang geleden over autogordels, daar kwamen ook de vreemdste argumenten tegen en nu vind iedereen het heel gewoon.
Huertecilla schreef:nikilover schreef:Maar goed, blijkbaar mag je dat als rottweiler eigenaar niet zeggen, maar als labrador of weetikhetwatvoorsoort, mag je dat wel.
De >20 kilo regel lost dat op. Ben je ok van alle 'ras'geneuzel af.
Nee, het is niet onredelijk dat, <20 kilo geen muilkorf om hoeft ook al bijten kleine k-hondjes ook en kan dat heel vervelend zijn: Het risico is simpelweg lager.
Het past ook bij het onbenul van de massa welke een kleine hond niet en een grotere wel als bedreigend ervaart.
Ja, 20 kilo is abitrair. Wel heel redelijk.
Huertecilla schreef:_Cathalijne schreef:Ben al verkocht aan de Duitse Herder (al zou die over een aantal jaar ook maar zo in de hoog-risico honden klasse kunnen vallen).
Klopt. Staat hier op de lijst.
Niet zo vreemd ook. Zijn prima politiehonden vanwege hun 'bijtdrift'.
Persoonlijk ben ik geen fan van de hoogrisico lijst. Dat is vooral geldklopperij.
Prima die >20 kilo regel.
Verplicht verder een wa-verzekering voor alle honden en laat de verzekeraars via de premiehoogte de boel maar ontmoedigen. Hoe/wat vult de dierenarts in bij het verplichte chippen.
Treedt verder gewoon VEEL beter op tegen toch al gewoon illegale praktijken met honden. Dan zijn die uitzonderingen ook meer uit de samenleving.