Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 06:31

Thenexttry schreef:
Precies dat dus lieveli.

Als ik van mijzelf uit ga zie ik dat ook zo bij de vorige eigenaren zo denk ik.

Het is even afwachten heb nog steeds niets gehoord.
Als ik terug kom van vakantie zal ik vragen of ze haar nog een keer willen komen bezoeken met een kop koffie. Ik vind eigenlijk dat als ik dan nog niets gehoord heb dat het dan wel goed zit.

Weet niet meer wie het zei, maar het is inderdaad best slopend als je niets hoort. Ik weet nu hun intenties niet en wil geen conflict.

Ik vind dat de bal nu wel bij hun mag liggen. Reageren ze niet. Nou dan niet. Zelf zou ik gelijk bij je op de stoep hebben gestaan. Misschien nog niet eens om hem mee te nemen maar om het met eigen ogen eerst te zien.

Nagini

Re: Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 07:11

Houd die kat.

Sorry hoor, maar een kat die je 'n half jaar hebt gehad en 2 jaar weg is, maakt echt geen deel meer uit van je gezin.
Ze waren ook niet actief op zoek naar de kat, toevallig stond ie op internet nog.

Je hebt wettelijk recht op 't beest. Klaar. Snap het hele wikken en wegen niet.
Zie het van deze kant: Als je het beestje had geadopteerd in het asiel en er voor had betaald had je 'm ook niet teruggeven of wel? Je hebt d'r immers gekocht dan.

Dat het dochtertje misschien overstuur is, is niet jouw probleem maar dat van de moeder en de manier hoe ze het brengt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 08:01

Ik zou heel blij zijn dat je gebeld hebt om te weten dat de kat in orde is! En dan zou ik het zelf als oude eigenaar denk ik zo laten. Het zou mijn hart breken daar niet van. Maar boor de kat betekent opnieuw verhuizen ook stress. Katten vergeten ook hoor. Ik heb een kat herplaatst en dat was mijn allerbeste maatje maar toen ik hem een paar weken niet bezocht herkende hij me niet meer. Dus mocht ik dan weten dat ze goed zit, denk ik dat ik daar mee zou kunnen leven. Het is al twee jaar. Zij hebben het al kunnen verwerken.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 08:20

lieveli schreef:
Rechtmatig of niet, er zitten een hoop emoties in. Mijn katten zijn mijn kindjes, dat is voor TS niet anders en voor die 'vorige' eigenares misschien ook. Het is een grote emotionele oliebol waar ze met z'n tweeën uit moeten zien te komen.

Same here. Ik zou er kapot van gaan als 1 van mn beestjes weg was...maar eerlijk gezegd had ik ook dan ook het hele land afgezocht, ipv in een straal van 10km...

Ontopic: Ik zou het nu van hun af laten hangen ts. Het is al heel netjes dat je na zo'n lange tijd nog gebeld hebt.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 08:21

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 08:35

Wie zegt dat de kat met de nieuwe kat van de oude eigenaren kan vinden? En ze gaat sowieso naar nieuw huis.

Ik zou de kat houden. Gewoon voor de kat zelf. Maar ik zou het als eigenaar ook heel fijn vinden om te weten dat het goed met het diertje gaat. Na 2 jaar laat je zon beestje dan gewoon waar t is, een kat hecht vaak meer aan routine/eigen omgeving dan aan mensen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 08:51

Beetje late reactie, maar lees nu pas je verhaal.
Is het niet net zo als bij paarden dat, als je een jaar lang voor het dier hebt gezorgd en de kosten hebt betaald, dat hij of zij dan automatisch je eigendom zijn??

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 08:52

Dat is bij paarden ook de grootste hardnekkigste fabel die er is.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 08:54

Siesjuh schreef:
lieveli schreef:
Rechtmatig of niet, er zitten een hoop emoties in. Mijn katten zijn mijn kindjes, dat is voor TS niet anders en voor die 'vorige' eigenares misschien ook. Het is een grote emotionele oliebol waar ze met z'n tweeën uit moeten zien te komen.

Same here. Ik zou er kapot van gaan als 1 van mn beestjes weg was...maar eerlijk gezegd had ik ook dan ook het hele land afgezocht, ipv in een straal van 10km...

Ontopic: Ik zou het nu van hun af laten hangen ts. Het is al heel netjes dat je na zo'n lange tijd nog gebeld hebt.

Ik zou er ook kapot van zijn, maar ik denk dat ik ook blij zou zijn als ik na 2j te horen krijg dat mijn Kat in orde is en een goed leven heeft :) ik denk dat ik dan gewoon zou vragen voor wat foto's, en het daarbij zou laten denk ik. Ik heb het gelukkig nog niet meegemaakt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 08:56

aerdenhout1 schreef:
Is het niet net zo als bij paarden dat, als je een jaar lang voor het dier hebt gezorgd en de kosten hebt betaald, dat hij of zij dan automatisch je eigendom zijn??

Dit is bij paarden ook een fabel dus bij katten vast ook zo.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 08:58

Thenexttry schreef:
Het is even afwachten heb nog steeds niets gehoord.
Als ik terug kom van vakantie zal ik vragen of ze haar nog een keer willen komen bezoeken met een kop koffie. Ik vind eigenlijk dat als ik dan nog niets gehoord heb dat het dan wel goed zit.

Allereerst supertof dat je je gemeld hebt bij de oude eigenaren, zelf zou ik ook zo blij zijn in ieder geval te weten dat katlief er nog is en bij fijne mensen woont.
Ten tweede; ik zou wel een deadline stellen, als je die kop koffie aanbiedt. Het mag toch niet zo zijn dat je over drie maanden alsnog te horen krijgt dat ze de kat terug willen of zo. Ik zou dus duidelijk stellen dat je bijvoorbeeld binnen drie dagen of zo op zijn minst een reactie verwacht.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 09:04

secricible schreef:

Dit is geen fabel, het is ook niet 1 jaar, maar volgens de wet is het zo geregeld dat wanneer je 6 maanden opdraait voor de basis behoeften van een paard, dan kan jij aanspraak maken op het paard als zijnde "nieuwe" eigenaar. Dit komt alleen haast nooit voor. :)

En voor katten zoals al eerder vermeld, is een voorwerp. Dus gaan al die andere regels die iedereen noemt niet op. 1 jaar nadat je spullen "verloren/gestolen" zijn en niet terug gevonden, kan je er geen aanspraak meer op doen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 09:07

Voor zover ik weet is het inderdaad onzin. En daar komt nog eens bij dat TS niet te goeder trouw is, in ieder geval niet aan het begin. Ze kan zich later wel rechtmatig als rechthebbende zijn gaan beschouwen, maar ook dat valt nog te betwijfelen.
Ik zou zeggen dat TS geen recht heeft op die kat, maar dat het wel aardig zou zijn hem bij haar te laten.

Waar zie je die termijn van 1 jaar staan, Nicky? Bij mijn weten was het 3
http://www.juridischkennisportaal.nl/wi ... jaring.htm.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 09:36

Nicky91 schreef:
secricible schreef:

Dit is geen fabel, het is ook niet 1 jaar, maar volgens de wet is het zo geregeld dat wanneer je 6 maanden opdraait voor de basis behoeften van een paard, dan kan jij aanspraak maken op het paard als zijnde "nieuwe" eigenaar. Dit komt alleen haast nooit voor. :)

Er heeft hiet net nog ergens iemand die in het Hippisch recht zit gereageert dat dit een van de meest hardnekkige fabels is die op bokt rondzwerven :) .

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 09:44

Sheran schreef:
Voor zover ik weet is het inderdaad onzin. En daar komt nog eens bij dat TS niet te goeder trouw is, in ieder geval niet aan het begin. Ze kan zich later wel rechtmatig als rechthebbende zijn gaan beschouwen, maar ook dat valt nog te betwijfelen.
Ik zou zeggen dat TS geen recht heeft op die kat, maar dat het wel aardig zou zijn hem bij haar te laten.

Van de paarden? Had ik het niet over 1 jaar.

Goederen, gestolen/verloren voorwerpen, is 1 jaar, dit weet ik omdat mijn broertje dit namelijk heeft gehad met een fiets die hij had gevonden, aangegeven bij de politie. Als niemand hem kwam "claimen" dan was die na 1 jaar van mijn broertje.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 09:45

aerdenhout1 schreef:

Was het maar zo. Dan had ik 100 jaar geleden mijn paard niet hoeven te kopen maar 'gekregen'

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 09:46

Sheran schreef:

Want als je een dier in je huis opneemt, aangeeft bij instanties dat je haar hebt gevonden en voor haar zorgt ben je niet te goeder trouw?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:17

Ik begrijp dat de vorige eigenaren helemaal niet zo ver weg wonen? Apart daf ze dan niet meteen verder reageren of langs willen komen...

Ik zou gewoon nog een berichtje sturen mef de mededeling dat je ervan uit gaat dat ze er verder oke mee zijn dat de kat bij jou woont en mochten ze nog graag eens een foto ontvangen dat je dat dan nog wel hoort. Dat je met name hen even gemeld hebt dat de kat nu bij jou woont om ze niet langer in onzekerheid te laten maar dat het niet jouw intentie is om de kat terug te geven en weer te laten verhuizen, met het risico dat ze dan weer aan de wandel gaat. Ik zou zelf nu gewoon duidelijkheid scheppen, dat is voor beide partijen beter.
Succes!
Laatst bijgewerkt door simodi op 02-09-16 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:17

Nicky91 schreef:
secricible schreef:

En voor katten zoals al eerder vermeld, is een voorwerp. Dus gaan al die andere regels die iedereen noemt niet op. 1 jaar nadat je spullen "verloren/gestolen" zijn en niet terug gevonden, kan je er geen aanspraak meer op doen.

Het is dus wel degelijk een fabel. Niet na 6mnd, niet na een jaar en ook niet na 5 jaar ben je automatisch de nieuwe eigenaar. Gelukkig zit dat een heel stuk genuanceerder in elkaar.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 11:15

Sheran schreef:

Sorry zou je uit kunnen leggen waarom ik niet ter goeder trouw heb gehandeld?

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:03

Ik zou me als ik jou was ook niet zo afhankelijk van hen opstellen. Dit is voor jou ook moeilijk. Ik zou bellen en vertellen dat het slopend is voor jou en je zo ook niet van je vakantie kan genieten. Ik zou voorstellen dat de kat bij jou blijft zodat het voor iedereen helder is en die stress weg is. Je kunt dan nog al jouw andere voorstellen op tafel leggen vwb kitten, kop koffie etc. Je hoeft niet heel zakelijk te doen, het gaat om je emoties. Nu zit je maar afte wachten, dat is toch ook niks. Wie geen positie neemt, krijgt er één toebedeeld, en dat nou juist niet wat je wil, denk ik.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:29

Thenexttry schreef:
Sheran schreef:

Sorry zou je uit kunnen leggen waarom ik niet ter goeder trouw heb gehandeld?

Te goeder trouw wil zoveel zeggen als dat je je redelijkerwijs als eigenaar mocht beschouwen. Dit was in het begin niet zo, omdat je wist dat de kat een ander baasje had :)

Bij de politie is het idd 1 jaar, maar dan moet je het voorwerp wel aangegeven hebben. Bij de kat gaat dit niet op, die heeft niet bij de politie gelegen ;)

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 12:49

Ja okee maar ik heb mij de kat niet toegeëigend.

Heb mijn best gedaan de eigenaar te vinden maar na een half jaar geef je dat ook op

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:51

Dat is onzin Sheran. Ze heeft het katje als zwervertje opgevangen en er alles wat in haar macht ligt aan gedaan om te kijken of het katje een eigenaar had.
Dat is te goeder trouw handelen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:59

En gevonden voorwerpen gaan allang niet meer naar de politie, gezien dit al jaren een taak van gemeenten is. ;)