Een andere manier van hamsters houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FennaK

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:58

Ziet er echt super mooi uit!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:18

Hm heel gaaf ... ik ga dat eens onthouden. Ik heb dan wel een gerbil terrarium maar toch :P

Melissaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:19

Gaaf! Heb je ook een foto van de zijkant waar de tunnel zichtbaar is? Ik hoop dat mijn syr ook tunnels gaat graven maar ben bang van niet, hij graaft tot nu toe alleen op de ondiepe stukken en als ik iets lekkers begraaf :')
En knaagt je hamster niet aan het mos? Of is dat niet gevaarlijk?

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:21

even een tip, als je mos uit een tuincentrum haalt zitten er vaak beestjes in :o

Melissaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:25

Oh dankje! Dus eigenlijk is het alleen te bestellen? Of is dat uit een tuincentrum wel te gebruiken na een nachtje in de diepvries?

Edit: ik kom ook niet op de site van drdknaagdierwinkel.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 18:31

Melissaaxo schreef:
Gaaf! Heb je ook een foto van de zijkant waar de tunnel zichtbaar is? Ik hoop dat mijn syr ook tunnels gaat graven maar ben bang van niet, hij graaft tot nu toe alleen op de ondiepe stukken en als ik iets lekkers begraaf :')
En knaagt je hamster niet aan het mos? Of is dat niet gevaarlijk?

Nee jammer genoeg niet, haar tunnel zit ergens in het midden :( Ze heeft een ingang die ze steeds dicht maakt en weer openmaakt als ze wakker wordt. Dan is de ingang wel zichtbaar. Hoeveel bodembedekking heb je je hamster gegeven? Wat voor soort bodembedekking geef je?

Het mos is nestmateriaal (zoals DRDknaagdier webshop zegt) maar ze doet er eigenlijk niet zo veel mee. Het is verder 100% veilig.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:34

ik durf het niet te zeggen. (over het mos ;) )
bij mij zat er van alles in (gebruikte het toen voor mijn reuze slakken) ook teken %) en duizendpoot , bloedluis , wormen etc. etc.

ik persoonlijk gebruik dus niets meer van het tuincentrum .
ook zat er een neus kever soort in waar ik 2X een enorme plaag van heb gehad en zoon 60 kg. aan voer etc. heb kunnen weggooien (zat in bakken voor de hond/katten/cavia etc. ) en mijn kamer helemaal leeg heb moeten halen en vol heb moeten spuiten met verdelgingsmiddelen .

heb er nu nog nachtmerries van %) als ik ook maar iets van een stipje op de muur denk te zien sta ik op scherp.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:36

Mos ligt ook in de natuur en dieren blijven vaak wel van dingen af als het 'giftig' voor ze is. Uiteraard moet dan nog de natuurlijke geur er aan zitten.
Mos met beestjes in een tasje doen en ruim 48uur in de vriezer en dan goed uitkloppen. Dan zou alles dood moeten zijn.

Melissaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:37

Ik heb en nu zo'n 25 cm in zitten gok ik, als bodembedekking heb ik hennepvezel met cotten claen en een beetje hooi. Ik wil er misschien nog wat hennepvezel bij doen omdat mij dat wat makkelijker lijkt om in te graven maar dan komt t wel dicht bij de deksel (de bak is 40 hoog) en aangezien die er niks mee doet..

En voor dat mos ga ik eens kijken! Staat wel erg mooi!

Edit: ik bestel het dan wel ;)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:39

Moniek Smit‎ aan Vrienden die DRD Knaagdierwinkel leuk vinden

3 minuten · Hoogeveen, Nederland ·

..
Wij hebben op dit moment hela technische problemen met de website. Excuses voor het ongemak! We doen er alles aan om het z.s.m. te verhelpen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 18:48

Melissaaxo schreef:
Ik heb en nu zo'n 25 cm in zitten gok ik, als bodembedekking heb ik hennepvezel met cotten claen en een beetje hooi. Ik wil er misschien nog wat hennepvezel bij doen omdat mij dat wat makkelijker lijkt om in te graven maar dan komt t wel dicht bij de deksel (de bak is 40 hoog) en aangezien die er niks mee doet..

En voor dat mos ga ik eens kijken! Staat wel erg mooi!

Edit: ik bestel het dan wel ;)

Ik weet niet hoe stevig hennepvezel is qua tunnels. Ik gebruik al jaren Allspan en is vrij stevig voor tunnels (als je het goed aandrukt, ik meng het ook wel eens met hooi). Als hennepvezel niet stevig genoeg is, dan denk ik dat je hamster niet gaat graven of in elk geval geen tunnels. Hamsters kunnen wel een beetje aanstellers zijn wat dat betreft :mrgreen: als er iets niet goed is, doen ze het meteen niet meer. Ik denk dat 25 cm op zich wel voldoende is. Ik heb er nu 30 cm in zitten.

Melissaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:04

ik heb in het begin zaagsel gehad maar dat bleef best er in z'n vacht zitten en volgens mij heeft dit de zelfde structuur?

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 19:29

Oh is het een langharige syr? Druk je het ook allemaal goed gaan? Je kunt ook met lagen werken, dus een laag russelbedding, laag hennep, laag hooi, laag hennep, beetje als een lasagna maar dan met verschillende bodembedekkers.

Overigens, Isa zit nu in haar aquarium sinds half januari en ik heb haar bak nog steeds niet verschoont. Toen ik haar vorige zandbak weghaalde was het wel duidelijk haar toiletje daaronder, maar het zaagsel was nog schoon en het stonk ook niet. Ik denk dat ik het pas over een half jaar echt ga leeg halen ofzo :+

Melissaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:47

Ja mijn syr is een soort van langharig haha. Ik kan inderdaad wel proberen om er laagjes van te maken. Ik heb mn detolf ook nog niet volledig verschoont (sinds januari) ik heb het tot nu toe alleen nog gedaan om dat ik niet tevreden was over de bodembedekking. Ja mijn syr plast ook alleen in zn zandbak geloof ik en ook haalt hij zijn eigen poepjes uit zn huisje.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 20:45

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:52

Wat een leuk interview!

Melissaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:06

Ik kan je interview niet openen via dat topic! :(

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:10

Hier het interview, speciaal voor Melissaaxo :P

Marieke_K schreef:
Huisdieren in de spotlight

[ [url=m/MsplhR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit keer interviewen we voor Huisdieren in the spotlight bokker Nimfee.
Haar topic [BB] Een andere manier van hamsters houden viel ons op door de bijzonder grote en mooie huisvesting van haar hamsters. Wij wilden natuurlijk graag meer over deze mooie hokken en de inwoners ervan weten!

* Welke hamster soort(en) heb je?
Op dit moment een Russische dwerghamster en een Syrische hamster. Ik heb eerder een kruising campbellie x russische dwerghamster gehad en roborovski dwerghamsters.

* Waarom heb je gekozen voor het houden van hamsters?
In oktober 2014 vroeg een vriendin of ik een Syrische hamster kon opvangen, hij zat in en heel klein kooitje. Ik kon geen nee zeggen. Zodoende had ik ineens een Syrische hamster!

* Hoe lang heb je deze hamsters al?
Ik heb, denk ik, meer dan 10 jaar hamsters. Voorheen heb ik alleen dwergjes gehad (de Russische en Roborovksi dwerghamsters). Na een aantal jaar ben ik gestopt met het houden van hamsters. Ik heb een tijdje geen hamsters gehad, tot ik dus een Syrische hamster kreeg (Elmo).

* Hoe heb je je kooien precies gemaakt en hoe kwam je op het idee voor deze huisvesting?
Op dit moment heb ik twee bakken:
De Detolf: dit is een vitrinekast van de Ikea. Ik hem heb tweedehands gekocht voor € 20,-. De afmetingen zijn ongeveer 160 x 40 x 37 cm. Hier zit mijn Russische dwerghamster in. Dit idee heb ik gevonden op het Hamsterforum waar iemand ook een Detolf had gekocht. Later zag ik dat het ook in Duitsland veel wordt gebruikt als bak voor dwerghamsters.

Aquarium: ik heb een aquarium op maat laten maken voor mijn Syrische hamster. Ik wilde eigenlijk op marktplaats rondkijken tot ik een goedkoop aquarium kon vinden (van minstens 120 cm lengte)... Helaas had mijn hamster een gat geknaagd in de onderbak van haar traliekooi. Ik heb, met een beetje spoed, een aquarium laten maken van 120 x 50 x 50 cm. Een hele mooie maat, maar voor een Syrische hamster vind ik het eigenlijk nog wel te klein. Het zijn grote hamsters en ze hebben echt heel erg veel ruimte nodig. Daarom ga ik zelf een hok bouwen met de afmetingen 160 x 50 x 60 cm. En in het aquarium komen mijn gerbils te wonen!

Hoe kwam het dan dat ik hierop kwam?
Mijn eerste Syrische hamster (Elmo) bleef zich vervelen, ondanks de tips die ik had gekregen en ondanks de 'ruime' kooi (traliekooi). Hij bleef veel knagen en liet zich regelmatig vallen... Ik vond dit gedrag best vreemd en ik begreep het ook niet goed. Toen daarna Isa (mijn huidige Syrische hamster) in de kooi kwam te wonen, liet zij ook dit gedrag zien. Ik ben op onderzoek uit gegaan en kwam uit op het Duitse hamsterforum. Daar heb ik enkele vragen gesteld. Het bleek al gauw dat hamsters veelal ondergronds leven en dus graag graven. Daarnaast was ik behoorlijk onder de indruk van de grootte van de kooien daar en hoe zij het inrichten. Dat wilde ik ook!

Het is niet alleen leuk om zo in te richten en naar te kijken, ik zie dat mijn hamsters er ook echt blij mee zijn en zich heel veel minder vervelen. Dat was daarvoor wel anders.

* Wat houdt de verzorging van je hamsters in?
Ik voer ze dagelijks en ze krijgen dagelijks vers water. Dat kost niet zo veel tijd. 1 á 2 keer in de week haal ik de vieze plekken weg uit de bakken. Echt verschonen heb ik nog niet gedaan. Er zit zoveel bodembedekking in, dat hoef ik pas over een aantal maanden schoon te maken. Waar meer tijd in gaat zitten is aandacht. Ik probeer mijn Syrische hamster regelmatig los te laten lopen (aangezien ze haar bak niet groot genoeg vindt) en op dit moment heb ik een Russische dwerghamster die nog tam moet worden. Daar besteed ik ook veel tijd aan.

* Wat voor karakter hebben je hamsters?
Ik heb twee hamsters:
Isa, mijn Syrische hamster. Ik noem haar altijd een dramaqueen, ondanks dat haar bak toch vrij groot is, vindt ze het nog steeds 'saai'. Aan haar ben ik het de meeste tijd kwijt, omdat ze altijd graag uit haar bak wilt. Ze loopt dan vaak los in de badkamer en hal. Ze is heel nieuwsgierig en ondernemend.

Pietertje, mijn Russische dwerghamster. Ik heb hem pas sindskort (twee weken). Ik weet in elk geval dat hij echt heel nieuwsgierig is! In het begin was hij wat bang voor me, maar sinds hij doorheeft dat ik hem zonnebloempitjes geef, is hij absoluut niet meer bang voor me. Verder is het een ondernemend ventje, hij rent zijn hele bak door en altijd actief.

* Zou je opnieuw de keuze voor hamsters maken?
Jazeker! Hamsters zijn leuke, actieve diertjes. Je kunt ze goed tam maken, maar het zijn net zo goed kijkdiertjes. Ik kan er in elk geval uren naar kijken, gewoon om te zien hoe ze steeds graven, eten zoeken, rond rennen.

Melissaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:26

Dankjee! Leuk interview.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:08

Nimfee dat ziet er super gaaf uit!
Ik zou wel bijna denken dat het te vol is. Je hamster kan nu niet echt meer normaal rechtuit lopen. Maar misschien is dat wel niet zo erg. Leuk interview!

1 van mijn rusjes heeft een kooi-upgrade gekregen :D
Hij is naar een aquarium verhuisd en heeft een flinke laag zaagsel gekregen. Ik heb er een houten tunnel en een wc rolletje in verstopt, en verder vooral houten spulletjes gebruikt. Ik ben benieuwd wat hij er van vindt!
Misschien komen er nog wel wat meer spulletjes bij met de tijd.

Afbeelding

Afbeelding

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:26

Leuk Temeraire! Die glijbaan en het treintje heb ik ook haha!

Melissaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 00:38

Mooi! Zal die vast blij mee zijn :)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 16:55

Temeraire schreef:
Nimfee dat ziet er super gaaf uit!
Ik zou wel bijna denken dat het te vol is. Je hamster kan nu niet echt meer normaal rechtuit lopen. Maar misschien is dat wel niet zo erg. Leuk interview!

Ik zorg altijd voor rechte looppaden, daar maken ze ook goed gebruik van ;)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:33

Ik zal binnenkort foto's laten zien van ons verblijf. Onze hamster Slash hebben wij helaas in moeten laten slapen.. Baalde zo van zo'n lege plek in huis dus sinds vrijdag hebben we een nieuw vriendje, Bowie! Hij heeft een zwart en een rood oog.

Momenteel hebben wij de Duna Fun Large:

Afbeelding

Maar zo large vinden we hem niet.. We vinden het echter zonde om dit mooie hok weg te doen dus hebben besloten dat we er een Combi aan vast gaan maken met buizen.

Afbeelding

Triest dat bovenstaande wordt verkocht als hamsterkooi maar als extra ruimte aan zijn bestaande kooi lijkt hij mij prima. Uiteraard worden er nog wat speeltjes en takken meebesteld. :D

Oh en onze nieuwe aanwinst! <3

Afbeelding

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 17:48

Oh de duna fun's zijn echt te klein voor een Syrische hamster... Ook de buizen die daar bij zitten zijn te klein voor een syrische hamster. Voor een rus kan het wel, aangezien ze veel en veel kleiner zijn dan syren.
Een combi is sowieso te klein en helemaal geen aanvulling, naar mijn idee. Drie stappen en je syrische hamster staat alweer aan de andere kant. Een aantal weken terug heb ik een russische hamster opgehaald wat al een jaar in zo'n combi woonde. De combi was net een slag groter dan mijn vervoersbakjes... Ze kon niet eens een opstapje op klimmen door gebrek aan ruimte en mogelijkheden om haar energie kwijt te raken :(

Ik begrijp overigens helemaal dat je de duna fun large niet wilt verkopen. Het zijn best mooie kooien en ik had er eentje tweedehands gekocht. Ik vond het ook enorm zonde maar ik kon het echt niet aanzien om daar mijn dwerghamster in te houden. Ik heb de kooi aan mijn zusjes gegeven, er woont nu een oud rusje in (in een duna fun large en een gewone duna fun, aan elkaar gekoppeld).