Vogels in de tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 13:35

Pauwen heb ik inderdaad ook al aan zitten te denken, prachtig vind ik die! Maken wel herrie, maar parelhoenders kunnen er ook wat van. :+ Op zich staan er meer dan genoeg hoge bomen op ons erf en ik vind het geen probleem als ze daar in gaan zitten, maar zouden ze daar erg kwetsbaar zijn voor roofdieren? Een vos komt daar natuurlijk niet bij, maar er zitten hier ook marters en bunzingen. Onze parelhoenders gaan om die reden altijd met de kippen op stok.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:19

Boomkruipers heb ik niet meer gezien, ze zitten er wel ergens, maar komen niet op het voer af. Ze nestelen namelijk ieder jaar hier onder de dakpannen. :D
Van staartmezen las ik ook al dat ze sociaal waren, maar het zijn hier toch erg schuwe vogels. Ze komen hier ook echt met een invasie, met een boel tegelijk, bestormen het voer en zijn razendsnel weer weg. Heb het idee dat ze hier een vaste route hebben, als we ze zien is het meestal rond 12 uur namelijk.

JewEmm

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:40

Dat wordt er ook bedoelt met sociaal, dat ze sociaal naar elkaar toe zijn, niet zo zeer naar mensen. Ze leven echt in groepen.

Fazanten en andere grote vogels kan je volgens mij ook houden door de handpennen te verwijderen. Dan kunnen ze namelijk niet meer vliegen... Of zoiets, weet het fijne er niet van. Zou het zelf ook nooit een vogel aan willen doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:42

Gaaf al die verschillende soorten. Ons voer wordt enkel en alleen geplunderd door koolmeesjes. Dat is alles. Helaas geen invasie van staartmezen (zitten er genoeg hier in de buurt), rode of groene spechten (ook zat aanwezig) , mussen etc etc.
Tja wij kunnen blij zijn met al die rovers die we hier echt heel erg veel zien in en rond de tuin. Zo mooi.
Pauwen maken inderdaad zo'n hard trompet geluid. Ooit gebeurde dat terwijl ik Hercule op aan het zadelen was, die mensen hadden om de hoek pauwen hetgeen wij niet wisten. Toen de trompetter roep afging, sprongen Hercule en ik samen een gat in de lucht van schrik. Mijn paard en ik schrokken ons samen lam. :=

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:53

Ah, bedoelen ze dat met sociaal! :)*
Maar net hoe je het bekijkt dus, ze komen hier op zo'n manier altijd aangestormd dat ik ze vergelijk met een straatbende, alles moet wijken voor hun, en zoals ze aangestormd komen zo zijn ze ook weer ineens weg. :)) Eigenlijk zie ik ze als asociaal dus. _O-

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:54

Ecologische begrippen zijn soms een beetje raar voor buitenstaanders ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 14:55

Bij ons komen de boomkruipers ook niet op het voer af. Deze zomer zagen we ze steeds in de bomen waar ik nu mijn waslijn met lekkers tussen heb hangen, maar daar zien we ze nu juist nooit meer. Blijkbaar zitten ze wel nog steeds in de buurt.

JewEmm schreef:
Fazanten en andere grote vogels kan je volgens mij ook houden door de handpennen te verwijderen. Dan kunnen ze namelijk niet meer vliegen... Of zoiets, weet het fijne er niet van. Zou het zelf ook nooit een vogel aan willen doen.

Nee, dat vind ik ook niks. Dat wordt dan ook erg duur vossenvoer vrees ik. :o

Net opnieuw het staartmeesje gezien, maar weer in z'n uppie. :(:) Ik hoop dat hij gauw wat vriendjes vindt en meebrengt.

M'n vriend heeft net weer een vogeltje aan ons lijstje toegevoegd, een winterkoninkje. :D

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 15:07

Onze pony's vonden het geluid van de parelhoenders trouwens eerst ook maar niets. Nu kijken ze niet meer op of om. Dat is maar goed ook, want het nachthok van de kippen en parelhoenders zit direct naast de inloopstal van de pony's en het op stok gaan gaat ook altijd met de nodige herrie gepaard. :Y)

Toen ik net in de keuken stond zag ik een koppeltje nijlganzen naast de oprit neerstrijken. Laatst zaten ze in de wei. De parelhoenders waren WOEST, maar de ganzen waren totaal niet onder de indruk. :')

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 16:12

Net de verrekijker gepakt om de 'groenling' die weer eens langskwam goed te bekijken, zag ik dat hij allemaal streepjes op zijn borst heeft... Eens goed vergeleken met allerlei plaatjes van gele vogeltjes en volgens mij is het helemaal geen groenling, maar een geelgors! Ik heb nog een hoop te leren. :o

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:16

Van ver lijkt het soms ook wel op elkaar.
Ik heb vroeger op school nog een spreekbeurt gehouden over de verschillende soorten gorzen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:18

Hier in de buurt (+- 500m het land in) hebben wij rietgorzen, schitterende vogeltjes :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:37

Ik heb net voor het eerst een groenling in mijn tuintje gespot. Helemaal enthousiast hierover. :D

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 16:41

Ja hoor, jij wel. En ik moet het maar doen met een geelgors. :+ :))

Wel erg leuk om te zien dat er meer mensen zo enthousiast kunnen worden van het zien van een vogeltje. :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:11

Een geelgors is al een level verder hoor. :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:44

_O- hier over
Gini schreef:
Een geelgors is al een level verder hoor. :+
en
goeroe schreef:
Ja hoor, jij wel. En ik moet het maar doen met een geelgors. :+ :))

Leuk Gini een groenling. Die zie je hier niet.

D geelgors hebben wij hier niet wel de cirl gors in de zomer in de heg. Ook leuk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:50

Ik lees wel veel mee,maar zet hier verder nooit wat neer.
Maar waar ik blij van kan worden...

Vandaag parende hout duiven op het dak, een zingende merel in de conifeer, musjes die met takjes naar hun nesten onder de dakpannen vliegen.
En het roodborstje wat door de tuin scharrelt.

Volgens mij hebben zij al het voorjaar in hun bol *\o/*

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 19:05

Zetten jullie (als het vriest) een drinkbak neer voor de vogeltjes?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 19:40

Ik wel.
Heb een grote platte schaal in de tuin staan,waar meneer merel elke dag in komt badderen.
Als het vriest zet ik die overdag neer,maar afgezien van gebadder zie ik er geen vogels uit drinken

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 19:56

Ze weten zich verrassend lang te redden zonder door mensen neergezet water valt mij altijd op. Zeker als er sneeuw ligt. Bij echte vrieskou zonder meerslag zie ik ze pas echt water komen drinken.

Ik hoorde gisteren al een meesje zijn voorjaarsmelodietje zingen :):)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:10

Ik zou het dus inderdaad doen bij echte langdurige vrieskou.
Nu vinden ze *ahum* genoeg water.

Meesje is er iets te vroeg bij. :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:14

Ach... ik zie ook al sneeuwklokjes en andere groene sprieten boven de grond... :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:15

Ik heb nooit water neergezet, maar ze weten doorgaans nog altijd goed water te vinden, in onze vijver bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:27

Ik vind al die vogels hier zalig, de soorten zitten gewoon door mekaar, maar maken wel regelmatig ruzie in de hazelaar. Sommige zijn te lui om zelf zaden te halen en proberen gewoon van anderen te stelen. Dan krijg je dus een bende mezen en vinken die 1 sukkel met zonnebloempit door de hazelaar achtervolgen. Er is hier nochtans voer genoeg.
Vogels tellen daar doe ik niet aan mee, ik ben niet thuis en omdat ik uit mijn vorige woning ben weggejaagd doordat de groenbewegingen daar persé terug bos wilden hebben (de gewestplannen zijn gewoon gewijzigd), weiger ik om op welke manier ook de natuurorganisaties in dit land te steunen. Ik heb destijds trouwens met mijn eigen ogen gezien hoe zij de natuur om zeep hielpen. (Kijk maar eens op de pg van De Merode voor iedereen)

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:14

Afbeelding
Afbeelding

Eindelijk een vogel in mijn pindakaashuisje op de foto kunnen zetten. Een koolmeesje.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:25

Hier ook veel koolmezen en musjes die komen buurten.
Zit ook een koppeltje duiven in de buurt die nog weleens komen kijken.

Eergisteren heb ik in de schuur voor het eerst een van de uilen gezien die daar veel zitten (dat bleek wel uit de grote berg uilenballen op de hooizolder, om over de poep maar niet te beginnen :P ).

En m'n papegaaien wonen ook in de tuin.