SeaWorld...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: SeaWorld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:02

Met de kanttekening dat er een hele grote groep dolfijnen in zit, die allemaal plassen en poepen, en er geen (of nauwelijks) natuurlijke doorstroom is...

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:12

LadyMadonna schreef:
Met de kanttekening dat er een hele grote groep dolfijnen in zit, die allemaal plassen en poepen, en er geen (of nauwelijks) natuurlijke doorstroom is...

Het water wordt 24/7 gefilterd en is dus wel continue in beweging..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:15

En hoe je het wend of keert. Dolfijnen en orca's horen gewoon niet in zulke kleine bakjes.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 22:33

Jinte schreef:
LadyMadonna schreef:

Hoe komt het dat het water steeds maar weer vies is? Toen ik nog naar het Dolfi ging had ik dat allang opgemerkt! (En dan maar wier scheppen, hè?) (http://www.dolfinarium-evenementen.nl/s ... -09-14.JPG, wauw wat een zicht! :( )

Water is gewoon GOOR!

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:56

HorseyDude schreef:
Hoe komt het dat het water steeds maar weer vies is? Toen ik nog naar het Dolfi ging had ik dat allang opgemerkt! (En dan maar wier scheppen, hè?) (http://www.dolfinarium-evenementen.nl/s ... -09-14.JPG, wauw wat een zicht! :( )

Water is gewoon GOOR!

Ja, je kan ze ook in een badje met "gewoon" water proppen. Weet niet hoeveel zicht jij hebt in de Noordzee als je daar zwemt maar sowieso niet meer dan dit.
Jij vindt dit misschien vies, maar dat is het niet. Denk je dat ze in het wild wateren uitzoeken wat zo schoon en helder is als water wat uit de kraan komt?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 23:51

:j
love_western schreef:
En hoe je het wend of keert. Dolfijnen en orca's horen gewoon niet in zulke kleine bakjes.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:48

HorseyDude schreef:
:j
love_western schreef:

Ja omdat je onder het ene niet meer uitkomt, ga je het op wat anders gooien. Dáár ging het nu niet over..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:10

Jinte schreef:
LadyMadonna schreef:

Klopt, maar als je teveel vis in een aquarium gooit, krijg je het met de beste filters niet schoon :n

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 11:02

Pearlx schreef:
AnnaXBoy schreef:
Die jonge orka is Makani. En die is geboren op 14 februari 2013. 2 jaar oud dus.

Je hebt gelijk, ik telde even alleen per jaartal. Maar dat is nog een leeftijd waarbij de moeder het jong gaat weigeren. Anders blijft het jong namelijk proberen melk te drinken. (Melk wordt als heel waardevol gezien onder dolfijnachtigen. Zelfs volwassen kinderen proberen weer te drinken als de moeder weer een dracht krijgt).

Ik vind het dan ook heel frappant dat twee "orka-experts" zowel eentje die met wilde orka's werkt als iemand die met ze in gevangenschap heeft gewerkt dat gedrag ineens niet meer kent en het kalf niet op leeftijd kunnen schatten. Ik werk met zeezoogdieren en iedereen op mijn werk kent het gedrag. Ik snap dat ze een punt willen maken, maar dan wel met feiten a.u.b. die zijn er genoeg.

Wat ik uit het filmpje haal, en het commentaar van dr. Ingrid Visser, is dat Makani (inderdaad 2 jaar) nog probeert te drinken en daarom ruwe plekken veroorzaakt bij de buik van Kasatka. In het wild zouden jonge orca's van deze leeftijd langzaamaan leren om zelf voedsel te vangen, dit wordt ze geleerd door de moeder en de rest van de pod. Omdat dit niet mogelijk is in deze omgeving vertoont het kalf stereotypegedrag zoals dit, proberen te blijven drinken. Volgens mij is dat het punt dat zij wil maken, dat is toch wel een stuk genuanceerder.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 01:48

Horsey
[quote="Jinte schreef:
LadyMadonna schreef:

Water is gewoon GOOR![/quote]

Dat wier is juist goed, het is juist goed dat het water niet helemaal schoon is

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:17

Het Dolfinarium in Harderwijk laat in de lagune expres wieren en algen groeien. Er zwemmen ook vissen en andere lagere dieren in. Het wordt overigens wel gefilterd, als je van boven naar beneden kijkt of door het glas zie je de dieren gewoon zwemmen. Vies water = troebel. Water met planten, algen en wieren is wat anders dan vies water. De Noordzee (lagune is een Noordzeebiotoop) is ook niet bahamablauw.

Het is een keuze dat ze het op die natuurlijke manier laten groeien (kijk maar naar het walrusgedeelte, dat is in hetzelfde gebied maar helemaal 'schoon' en kaal en wél 'bahamablauw'). Het echte zeewater en al het leven en de micro-organismen daarin zouden de dieren goed doen. De overlevingskans voor de zeer kwetsbare pasgeboren dolfijntjes ligt dan ook in de lagune op 80% terwijl dat in andere dolfinaria veel lager ligt. Waarom ze dan op hetzelfde park ook nog zo'n betonnen bak met een stadium eromheen hebben staan snap ik dan weer niet helemaal. De lagune is een perfect voorbeeld van hoe het beter kan en was baanbrekend toen in de jaren 90.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 10:53

Pearlx schreef:
zwemmen ook vissen en andere lagere dieren in. Het wordt overigens wel gefilterd, als je van boven naar beneden kijkt of door het glas zie je de dieren gewoon zwemmen.

Welke vissen? Die allemaal zijn opgegeten door de dolfijnen? Paar jaar geleden had ik nog gezien hoe één van de dieren een grote vis (forel dacht ik) in zijn geheel naar binnen werkte door het eerst naar een hek te jagen en daarna op te eten.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 11:43

HorseyDude schreef:
Pearlx schreef:
zwemmen ook vissen en andere lagere dieren in. Het wordt overigens wel gefilterd, als je van boven naar beneden kijkt of door het glas zie je de dieren gewoon zwemmen.

Welke vissen? Die allemaal zijn opgegeten door de dolfijnen? Paar jaar geleden had ik nog gezien hoe één van de dieren een grote vis (forel dacht ik) in zijn geheel naar binnen werkte door het eerst naar een hek te jagen en daarna op te eten.

Er zitten er nog meer dan genoeg hoor :)

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 11:51

HorseyDude schreef:
Pearlx schreef:

Er zitten er een hoop in, die komen echter niet vaak bij het glas zoals de dolfijnen. Je moet je even inbeelden hoe groot dat gebied is, wat je bij het glas ziet is niet de hele lagune. Soms zie je ook gewoon geen enkele dolfijn bij het glas zwemmen voor meerdere minuten aan een stuk, terwijl er toch zo'n 20+ dieren inzitten.

Een forel zal dat niet geweest zijn, dat zijn zoetwatervissen ;) Wel mooi dat je ze hebt zien jagen op een vis. Lijkt me een goede verrijking.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:51

HorseyDude, nogmaals, LEES JE EERST EENS IN. Je blijft opmerkingen maken die kant noch wal slaan en die getuigen van zeer, zeer, pijnlijk weinig kennis. Er zijn duizenden redenen waarom dieren in een dolfinarium niet goed zijn maar 'geen helderblauw water' is daar niet een van.

Als je het niet begrijpt, ga dan ook niet lukraak dingen roepen want dat slaat nergens op en is zeer irritant.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 15:53

BaileyMix schreef:
HorseyDude, nogmaals, LEES JE EERST EENS IN. Je blijft opmerkingen maken die kant noch wal slaan en die getuigen van zeer, zeer, pijnlijk weinig kennis. Er zijn duizenden redenen waarom dieren in een dolfinarium niet goed zijn maar 'geen helderblauw water' is daar niet een van.

Als je het niet begrijpt, ga dan ook niet lukraak dingen roepen want dat slaat nergens op en is zeer irritant.

Zeg al niks meer..

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:08

Pearlx schreef:
AnnaXBoy schreef:
Die jonge orka is Makani. En die is geboren op 14 februari 2013. 2 jaar oud dus.

Je hebt gelijk, ik telde even alleen per jaartal. Maar dat is nog een leeftijd waarbij de moeder het jong gaat weigeren. Anders blijft het jong namelijk proberen melk te drinken. (Melk wordt als heel waardevol gezien onder dolfijnachtigen. Zelfs volwassen kinderen proberen weer te drinken als de moeder weer een dracht krijgt).

Ik vind het dan ook heel frappant dat twee "orka-experts" zowel eentje die met wilde orka's werkt als iemand die met ze in gevangenschap heeft gewerkt dat gedrag ineens niet meer kent en het kalf niet op leeftijd kunnen schatten. Ik werk met zeezoogdieren en iedereen op mijn werk kent het gedrag. Ik snap dat ze een punt willen maken, maar dan wel met feiten a.u.b. die zijn er genoeg.

Nergens zeggen ze dat het geen 2 jarige orka is. Dit is nog steeds gecategoriseerd als een kalf. Orka's kunnen tot de leeftijd van 5 jaar! bij hun moeder blijven drinken. Seaworld doet graag alsof Ingrid gek is en niet weet waar ze het over heeft.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:48

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:53

Oke, mag ik vragen wat je hier tegen hebt? In principe vallen ze de orca's niet lastig ze laten ze hun gang gaan en dit gebeurd in Noorwegen al JAREN.. Mensen reizen er speciaal naar toe zodat zij met WILDE orca's kunnen zwemmen.. In principe zwem je niet met ze.. maar naast ze.. er gebeurd verder niks? (Ik zou t niet durven, te weinig lef) Maar ik wil wel een keer naar Noorwegen om ze in het wild te kunnen zien en fotograferen.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:57

Nicky91 schreef:
Oke, mag ik vragen wat je hier tegen hebt? In principe vallen ze de orca's niet lastig ze laten ze hun gang gaan en dit gebeurd in Noorwegen al JAREN.. Mensen reizen er speciaal naar toe zodat zij met WILDE orca's kunnen zwemmen.. In principe zwem je niet met ze.. maar naast ze.. er gebeurd verder niks? (Ik zou t niet durven, te weinig lef) Maar ik wil wel een keer naar Noorwegen om ze in het wild te kunnen zien en fotograferen.

In het artikel hebben ze het niet alleen over zwemmen naast ze, maar ook "interactie", dus spelen, aanraken etc. Oftewel, de dieren raken gewend aan mensen en gaan ze opzoeken.

Mevrouw Visser is tegen Sea World, maar zoekt de dieren wel op deze manier op? Dat ze ze vanaf een boot oid gaat observeren/bestuderen a la, maar dit snap ik dan echt niet.

Mij lijkt het onwijs gaaf om te gaan zwemmen en deze dieren onder water te zien, maar wel op afstand. Had gehoord dat dit in Noorwegen kon, maar als ik dit zo lees wil ik dat daar in ieder geval niet meer doen.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:01

Ik heb het toen opgezocht om dat in Noorwegen te gaan doen, maar daar staat alleen zwemmen.. Dus ik weet niet in hoeverre dat artikel waar is..

En ook als ik recensies lees en foto's zag kon ik daar niet aan zeggen dat ze daar ook daadwerkelijk interactie mee hadden..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:55

Zag ik daar nou een prijs van $3,100 voorbij komen (of heb ik het te snel gelezen?)???

Dat is dan inclusief de kosten van het begraven van wat er nog van je over is als de orca niet wil spelen? :+

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:56

hahaha ja klopt het is heel duur. Maar volgens mij kreeg je dan wel les ook in snorkelen.. maar zoals ik net ook zei... vraag me af of het artikel waar is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:24

Cowboy55 schreef:
Zag ik daar nou een prijs van $3,100 voorbij komen (of heb ik het te snel gelezen?)???
Dat is dan inclusief de kosten van het begraven van wat er nog van je over is als de orca niet wil spelen? :+

:') :') :') :') :') :') _O- _O- _O- _O-

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:45

Cowboy55 schreef:

Mwoh, ik denk dat je heel wat records zou breken en daar aardig wat aan over zult houden.