Hèt frettentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 11:41

Onder het mom van puppenpret: een klein filmpje die ik net in elkaar gezet heb :D

Evel_Knievel

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 15:15

Tips gevraagd: Hoe kan ik het het beste aanpakken met de eerste keer loslopen? Gewoon hun gang laten gaan? Wil ze nog niet oppakken etc om hun eerst goed te laten wennen....maar hoe krijg ik ze dan ooit weer terug in hun kooi :P

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:20

Ach gewoon oppakken :D

Voor Mormel z'n eerste keer heb ik deurtje opengezet en laten verkennen. Hij klom meteen op mijn schoot dus dan wordt niet oppakken moeilijk.

Afbeelding

Sowieso sleep ik heel veel rond met mijn beestje en hij is na z'n puberperiode een heerlijk gemakkelijk fretje. Bijt NOOIT, geeft 'kusjes' en is een lieve speelvogel. Voor ons liever geen blijf-van-mijn-lijf huisdieren :)

Als je het echt niet wilt: deurtje open, en als je ze er terug in wilt iets lekkers (stuk vlees) in de kooi om ze erin te lokken? Maar sowieso, Mormel klom meteen overal op waar hij niet op mocht :') dus echt, oppakken doe je toch.

edit: zijn lekkere speelvogels zo te zien op je filmpje :D

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 15:51

wat een heerlijk smoeltje! <3

Ik laat ze in ieder geval eerst rustig een paar dagen aan de kooi wennen....die is zo groot, zijn ze vast wel even zoet mee :Y)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:31

Gewoon direct er uit mikken :D Toen ik Hubble kreeg was die stikvals. K heb hem direct gewoon rond laten sjezen door het huis, handschoenen klaar gelegd voor als ik hem op wilde sluiten. Maar hier is het de regel dat de fretten los blijven tot ze in slaap vallen. Dus dan is het even zoeken, maar dan kun je ze zo oppakken en maar hun hok brengen. Zelfs Hubble, die toen vies beet en ik net 1 dag had, heb ik zo op kunnen pakken en op kunnen bergen :)

Edit: heerlijk filmpje trouwens :D vooral hoe dat donkertje (Odin?) in t begin overal vanaf stort, haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 17:00

Ik ben ook wel van het zsm met de flow mee laten draaieb :)

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 18:51

Pluttersput schreef:
Edit: heerlijk filmpje trouwens :D vooral hoe dat donkertje (Odin?) in t begin overal vanaf stort, haha!

Ja dat is Odin hahahaha. Thor heeft ook al last van de zwaartekracht gehad hoor :') . Het zijn echte klimmers, ze zijn vandaag al wel wat voorzichtiger geworden :P

Odin reageert trouwens heel erg op geluid en is erg alert daar op dus. Thor ramt gewoon door. Was even bang dat Thor misschien doof zou zijn omdat hij ook niet direct reageert als Odin aangeeft dat Thor moet stoppen met spelen. Maar volgens mij is hij niet doof. Net hupsten ze ook vrolijk mokkend met elkaar door de kooi. En van Thor heb ik vanochtend een kwispelstaartje gezien <3 Wat is dat schattig.

In de kooi heb ik nu ook een poepbak gezet met een iets hogere rand aangezien ze hun keutels netjes op de rand drapeerden :P Dit lijkt al een stuk beter te werken. Ben al lang blij dat ze al heel erg zindelijk zijn!! Ben zo trots :')

Ik laat ze vandaag nog lekker in de kooi, morgen is de grote dag dat ze los mogen hupsen *\o/*

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:22

Freddy kwispelt ook geregeld, hij ligt dan plat op de grond en kwispelt dus met zijn staartje. Ik vind het er wel grappig uitzien maar vraag me af wat het betekent.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 20:26

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:40

Hubble kwispelt ook heel erg veel. Vooral als hij in een plastic zakje zit en ik ga dan met het zakje spelen :') volgens mij ook een teken van enorme opwinding :j

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 22:07

Ik verbaas me echt over hoeveel twee van die fretjes eten en drinken!! (Voor de duidelijkheid: hiervoor heb ik alleen hamsters gehad :+ )
Hou mezelf maar voor dat ze het nodig hebben om twee grote stoere kerels te worden 8-)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:21

Hihi. Ze kunnen er wat van. Nadeel. Alles komt er ook weer uit haha

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:23

Ik volg dit topic stiekem al een tijdje :o

Maar wat zijn het toch grappige diertjes, vind ze ergens wel wat op hondjes lijken :=

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:33

Hier is de jeugdige bende net weer naar bed.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 06:36

Marjo89 schreef:
Hihi. Ze kunnen er wat van. Nadeel. Alles komt er ook weer uit haha

Dat heb ik ook gemerkt ja haha, kleine poeperds zijn het!

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:26

Volgens iedereen hier in de buurt stinken frestjes, is dat nou wel of jiet zo?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:27

Voor Mormel gecastreerd was, staken we altijd geurkaarsen aan :')

Ik rook het niet, maar volgens mijn vriend stonk hij enorm. Nu heeft hij meer een typisch frettengeurtje.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:28

Mijn zusje vond dat ze naar honing ruiken haha

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 10:36

Laat ik zo zeggen...ze ruiken niet naar roosjes nee :'), maar goed ventileren, de poepbak regelmatig uitscheppen en de dekens met enige regelmaat wassen schijnt te helpen. :)

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:38

Haha nou okee helder! Weet er niet perongeluk toevallig iemand een frettenfokker (of hoe zeg je dat?) in de buurt van Ermelo?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:52

Als je gewoon heel regelmatig het hok even uitdoet, de poepbak verschoond en zorgt dat je omkomt in de de hangmatjes en kleedjes etc zodat je die gewoon heel regelmatig kunt verversen dan valt het kwa geur reuzemee... ja je zult altijd wel iets ruiken naar stinken hoeft echt niet :)
Bij mij rook je ze amper... oud collega had er ook twee , maar daar stonk het hele huis echt gruwelijk... dat lag biet aan de fretjes maar aan de regelnaat van verschonen en wassen etc.

(Ongecastreerde mannen geuren wel een stuk steviger btw)

Mijn fretjes kwamen uit de opvang trouwens

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:55

elizexbeau schreef:
Haha nou okee helder! Weet er niet perongeluk toevallig iemand een frettenfokker (of hoe zeg je dat?) in de buurt van Ermelo?

Opvang zit vol met leuke fretjes.

En je ruikt ze iets. Goed schoonhouden is toverwoord. En wat ook goed helpt is goed voer. Poepen ze minder van omdat ze geen onnodige zooi hoeven uit te poepen. En hun huidvet blijft ook beperkter vind ik.
Maar wel tip. Als je nog nooit fretten hebt gezien ofz. Ga dagje naar opvang. Daar staan ze open voor alle vragen.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:47

Wij hebben Freddy ook uit de opvang, hij was toen 7 maand. Met 9 maand hebben we hem laten castreren, sindsdien meurt hij niet meer. Poepbak maak ik meerdere malen per dag schoon en idd veel dekentjes/hangmatten. Zijn spullen was ik met lenor wasverzachter, Freddy ruikt dus over het algemeen naar Lenor :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:11

Marjo89 schreef:
elizexbeau schreef:

Opvang zit vol met leuke fretjes.

En je ruikt ze iets. Goed schoonhouden is toverwoord. En wat ook goed helpt is goed voer. Poepen ze minder van omdat ze geen onnodige zooi hoeven uit te poepen. En hun huidvet blijft ook beperkter vind ik.
Maar wel tip. Als je nog nooit fretten hebt gezien ofz. Ga dagje naar opvang. Daar staan ze open voor alle vragen.

:j

Wij gingen ook naar de opvang om eens kennis te maken met fretjes. Toen pakte Mormel mijn pols vast met zijn kleine mini handjes...... twee weken later hadden we een fretje erbij :')

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:22

JoycexEnya schreef:
Onze Freddie is vandaag 1 jaar geworden :p

Gefeliciteerd!