gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

S_imonee

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:00

Wow ik loop achter! :=

Wat is pip leuk zeg!

Morgen maar weer verder bij lezen haha

Danique_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:16

Dankjewel @S_imonee :D
Pip is ondertussen in standje relax 8-). Ze ligt lekker languit.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:44

Mag ik hier wat advies vragen?

Ik heb een rammetje van ongeveer 9 maanden. Binnenkort ga ik een afspraak maken voor castratie. Daarna wil ik er eigenlijk een vriendinnetje voor hem bij zoeken.
Momenteel zit mijn rammetje (dwerg, pooltje) binnen met een hok maar hij heeft een hele kamer om rond te lopen. In de zomer wil ik hem graag overzetten naar buiten. Ik wil hem in dit hok gaan houden:
Afbeelding
Aan het hok wil ik nog een permanente ren aanbouwen (zal op tegels zijn). In de zomer zal ik hem af en toe verplaatsen naar een stukje gras.

Nu mijn vragen: Is dit hok geschikt voor de winter? Kan hij hierin dus zonder problemen de hele winter in?

Als maatje wil ik het liefst een iets knuffeliger konijntje, mijn pooltje is heel lief maar van aaien moet hij niks. Ik heb het idee dat grotere konijnen aanhaliger zijn, klopt dat? Kan ik een groot konijn wel bij mijn kleine dwergje zetten? En zijn er nog rassen die knuffeliger zijn?

Helaas niet zo'n goede foto:
Afbeelding

Alvast bedankt voor de tips!

Lientjuhh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:10

Ik lees al een tijdje mee, wat een leuke konijntjes komen er voorbij!
Zelf heb ik twee teddy dwerg konijntjes, het zijn zusjes en ze zijn nu anderhalf jaar oud, en zijn onafscheidelijk van elkaar <3
Ik zal morgen eens foto's van ze maken :)

Silversomali, dat lijkt me een prima hok! Bovenin kunnen ze goed uit de wind zitten, als je daar voldoende stro in legt kunnen ze zich daar best in warm houden! Dan moeten ze natuurlijk wel op tijd buiten zitten zodat ze een wintervacht aan kunnen maken! Mijn twee dames hebben dit jaar ook voor het eerst buiten gezeten in de winter, en die hebben het ook goed gered :)

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:13

Mijn konijn zit in de winter nooit in zijn hok, altijd gewoon buiten, maar hok ziet er prima uit hoor! Wel inderdaad even opletten dat je hem optijd naar buiten doet zodat hij echt een goede wintervacht kan krijgen

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:22

Bedankt voor de tips! Het hok komt naast de schutting dus hier staat hij nog lekker extra beschut. Het idee is dat hij na zijn castratie naar buiten gaat. Wanneer moet hij dan eigenlijk uiterlijk naar buiten? Ik dacht dat het nu nog te koud was, omdat hij tot nu toe als binnenkonijn heeft geleefd.

Lientjuhh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:31

Als ik het me goed herinner heb ik die van mij vorig jaar rond deze tijd naar buiten gedaan, volgens mij had ik toen gekeken dat de nachttemperatuur niet onder de 10/15 graden was. Ik had ze toen wel al een paar keer overdag buiten gezet zodat ze daar aan konden wennen

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 00:32

Afbeelding
Wij hebben een stoer nijn!

Dit vest is van mijn vriend voor onze hobby airsoften. Nou had muppet laatst al met zijn kin het gemarkeerd dus nu wilde we hem erin zetten (op een emmer) en foto maken haha

Sann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 07:57

Eskegirl, namens Raak bedankt voor het compliment ;)

Lora22, heb je een keuken weegschaal? Dan kun je het zo afwegen hoeveel je voert.

Silversomali, mijn konijnen zitten in de winter ook gewoon buiten. Alleen met regen schuilen ze. Wanneer word hij gecastreerd? Als dat al snel is zou ik hem gewoon daarna naar buiten doen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:25

Mijne zitten ook buiten, een deel van de ren is overdekt, vaak ze vaak als het regent. Als het hard waait met of ook met regen gaan ze vaak binnen zitten.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:01

silversomali schreef:

Ik heb een rammetje van ongeveer 9 maanden. Binnenkort ga ik een afspraak maken voor castratie. Daarna wil ik er eigenlijk een vriendinnetje voor hem bij zoeken.
Momenteel zit mijn rammetje (dwerg, pooltje) binnen met een hok maar hij heeft een hele kamer om rond te lopen. In de zomer wil ik hem graag overzetten naar buiten. Ik wil hem in dit hok gaan houden:
[ Afbeelding ]
Aan het hok wil ik nog een permanente ren aanbouwen (zal op tegels zijn). In de zomer zal ik hem af en toe verplaatsen naar een stukje gras.

Nu mijn vragen: Is dit hok geschikt voor de winter? Kan hij hierin dus zonder problemen de hele winter in?

Als maatje wil ik het liefst een iets knuffeliger konijntje, mijn pooltje is heel lief maar van aaien moet hij niks. Ik heb het idee dat grotere konijnen aanhaliger zijn, klopt dat? Kan ik een groot konijn wel bij mijn kleine dwergje zetten? En zijn er nog rassen die knuffeliger zijn?

[ Afbeelding ]

Een konijn kan prima het hele jaar buiten zijn. Ik zou hem na castratie buiten zetten, en 2 weken daarna op zoek gaan naar een voedster. Dit kun je bij een opvang doen, zij kunnen je helpen met koppelen en dus de perfecte match. Pooltjes zijn in mijn ervaring niet de makkelijkste konijnen.

Konijnen zijn overigens geen knuffeldieren, vaak vinden ze een aaitje genoeg.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:23

silversomali schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

wat een mooi hok is dat, ik denk dat de mijne daar super jaloers op zou worden :+

Teddy Widder konijntjes worden speciaal op hun karakter gefokt, die zijn dus vaak wel heel goed tam, alleen hebben ze wel lange haren. Realiseer je dat dat veel werk is. (overigens worden ze van het borstelen ook wel echt goed tam, ons monster wel tenminste)
Hierboven staat ergens dat konijnen geen knuffeldieren zijn, maar die van ons vindt niks mooier dan knuffelen. Als je in de ren zit kruipt hij het liefst op schoot. Het kan dus wel :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:26

De teddy widders die ik ken zijn dat dus niet, bovendien moet je maar zin hebben in die vacht. Ik vind het heel zielig, die langharige konijnen en zou, als je daarvoor kiest, er een uit de opvang halen. Teddy widders worden op kleur en vacht gefokt en niet op karakter.

Dat komt omdat je konijn alleen zit, Lienie. Dan trekt ie naar mensen, logisch ook, want hij heeft niets anders

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:02

Eoweyn_x schreef:

ik denk dat dat echt aan de opvoeding ligt hoor. Ons konijn kwam ook helemaal vervilt uit het asiel. Je mocht hem op zijn rug wel borstelen, maar zijn buik, snor en kont niet. Nu inmiddels kun je hem echt op de raarste plekken borstelen, en hij vindt het echt allemaal prima. Wij hebben hier gewoon rustig de tijd voor genomen, en veel beloond met brokjes, en dat gaat echt allemaal super. (Als hij geen zin meer heeft gooit hij gewoon de kam op de grond, dus hij laat wel duidelijk weten of hij het wel of niet wil)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:18

Maar ook aan het fokken, want heel veel konijnen zijn gefokt op kleur/vacht en daar word totaal niet naar karakter gekeken.

Bovendien zou ik een teddy niet buiten houden, ik hield mijn kruising angora wel buiten maar dat was amper te doen qua vacht.

Bovendien lees in je die topics opvanghouders die beter weten waar ze het over hebben dan particuliere konijnenhouders

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:14

Ik zit hier even met een probleem en vraag me af of iemand dit eerder heeft meegemaakt?

Ginger is 2 dagen geleden gecastreerd is allemaal goed gegaan gelukkig.

Hij weigerd echter om in zijn hok te plassen en te poepen.
na de castratie moest hij hok rust hebben dit gedaan hij at en dronk goed maar savonds had hij nog steeds geen ontlasting of urine in zijn hok liggen. Hem maar even los gelaten en hij ging naar zijn vaste plek in huis plassen en poepen.

Savonds weer in zijn hok gedaan voor de nacht en de volgende ochtend lag er nog niets in zijn hok ik moest weg en was 15:00 thuis gelijk gegeken bij hem nog helemaal niets gedaan baarde mij zorgen dus los gelaten en hij rende meteen naar zijn vaste plek en ging daar alles meteen doen.

Zijn vaste plek in huis is een handoek met daaronder een vuilniszak makkelijk op te ruimen en verschoon de handoek iedere dag. Al geprobeerd om in zijn hok handoeken te doen maar dan nog doet hij niets.

Wie weet hier raad mee of heeft tips want het lijkt mij niet goed dat hij het zolang ophoud en praktisch is het ook niet als wij eena een dag weg moeten kan hem moeilijk de hele dag in de woonkamer laten.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:17

Hij kan wel keutelen en plassen dus?
Deed hij dit ook al voor castratie?

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:38

Nee voor de castratie deed hij het wel in zijn hok het liefst buiten het hok maar sochtens lagen er wel plasplekken en keutels. Nu helemaal niets zijn hok is proper.

Hij kan inderdaad gewoon plassen en poepen dat is dan ook het eerste wat hij doet als hij los mag lopen. Gister was het een gigantische plas wat.ik me kan voorstellen als hij het van 00:00 tot 15:00 heeft opzitten houden.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:40

Ik zou hem dan wel die kans geven en hem op die plek laten plassen etc, of hem een ruimere plek geven dmv een ren. Als ie het echt niet in zijn hok wil doen dan lijkt mij dat de enige optie. Heeft ie een toiletbakje?

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:47

Hij heeft een hok met een ren, geen toilet geprobeerd maar ging hij niet op.
We hoopten dat hij daar dan ook op ging in de woonkamer maar hebben dat nu opgelost met een vuilniszak en handoek eroverheen.

Moet ik nog langer wachten ?
Vond 00:00 snachts tot smiddags 15:00 al onwijs lang om niet te plassen en te keutelen.

Hij mag daar gewoon plassen en keutelen op die plek maar wij zijn ook wel eens een dagje weg en dat betekend dat hij het dus gewoon ophoud en daar maak ik me zorgen over. Heb ook een handoek in zijn hok geprobeerd maar ook dat werkt niet. Snap er niets van.

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:07

Ik zou hem gewoon ieder 2 uur even los laten en zijn behoefte laten doen op die plek.
Soms zijn konijntjes wel eens een beetje van slag na zo'n operatie.
Want met een volle blaas en een wond is niet zo lekker en een beetje beweging kan geen kwaad hoor daar blijft de wond soepel van.
Of wat je kunt proberen is die handdoek waar die op geplast heeft in zijn hok leggen dan weet hij dat het kan en mag.
Zo leer is die van mij op de bak gaan.
Ik die dan wat van de bodembedekking waar ze op plassen en keutelen in die bak en zet hem dan terug in de kooi.
Dat herkennen ze en weten dat het goed is.
Is tot nu toe bij al mijn konijnen gelukt op 1 na dat was een pooltje en die vertikte het gewoon om op de bak te gaan.
Waarom ben ik nooit achter gekomen.

Sorry zie net dat je het al geprobeerd hebt met de handdoek in het hok maar was het een schone of die waar die al op geplast had ??

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:44

Ik heb een buiten konijn die ook 2 dagen en nachten naar binnen moest, maar mij is niks verteld van hok rust. Ik had hem dus gewoon los lopen en alleen s nachts ging hij in de reismand. De tweede nacht hebben we hem los in de hal laten lopen omdat ik het zielig vond. Maar we hebben ook twee katten dus ze moesten wel gescheiden als we er niet waren.

Hokrust is prima als je konijn ee tegen kan, anders gewoon los laten lopen zover dat kan. Wond geneest alleen maar sneller zonder al die stress ed.

Heb trouwens wel een andere vraag.
Wij willen er dus een konijntje bij. Hoelang moet ik nu wachten na de castratie? Die da zegt 6 weken. Maar hier lees ik heel anders

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:30

Hokrust hoeft ook niet perse, als ie maar niet teveel springt en doet zodat de wond niet open gaat.

2 weken, dan kan ie echt geen voedster meer bevruchten. Na 6 weken zijn veelal alle hormonen uit het lichaam, maar je kunt na 2 weken al koppelen hoor

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:20

Hij moest net na de operatie rust hebben we hebben hier 4 katten waarmee hij altijd mee loopt te rennen. Met die rust was hij het niet eens en beet zelfs mijn vriend toen hij hem vast had om in de ren te zetten. draakie hij wilde los in de woonkamer en wel nu hij moest nodig plassen.(hij bijt normaal nooit)

Hij loopt hier los zoveel als het kan maar wij zijn ook wel eens een hele dag weg zoals aanstaande zondag dat gaat beteken dat hij sochtens los mag huppelen en dan pas savonds weer los zodra we thuis zijn.

Handoek onderdaad al gedaan waarop hij geplast had

In de woonkamer laten lopen als wij weg zijn kan gewoon niet helaas zit hij zoals ieder konijn wel eens ergens aan waar dat niet mag.

Hier op de brief die ik heb meegekregen staat 3 weken dat hij nog vruchtbaar is en je het effect van de castratie. Daarna pas.mag oordelen