LhinnOlijf schreef:Hebben jullie dan keurmeesters die zich redelijk in de Akita wereld ingeburgerd zijn? Vaak helpt het als een keurmeester van buitenaf dan keurt. Die hebben toch een ander inzicht in wat ze voor ogen hebben.
De keurmeester die vaak Akita's keuren kunnen voor dezelfde BOB kiezen, omdat die hond in de het wereldje berucht en beroemd is. Vraag anders eens aan een keurmeester waarom ze voor hem als BOB gekozen hebben. Soms geeft dat een verhelderend beeld... Hoef je het niet mee eens te zijn, maar dan weet je wellicht een reden.
Er zijn vaak ingeburgerde keurmeesters inderdaad, de een erger dan de andere. Als er een keurmeester uit bijv Scandinavië komt is de uitslag eindelijk eens spannend

Maar of de keurmeester nou ingeburgerd is of niet, het goed blijven beoordelen van de hond blijft toch het belangrijkst? De persoon die er mee loopt niet toch? Ookal heb je die als keurmeester al zo vaak op nummer 1 zien staan met een hond?
Ik heb zelf nog nooit aan een keurmeester zijn/haar beweegredenen gevraagd, een aantal anderen wel en dan is het altijd zoiets van, ja uw hond is ook zeker mooi maar ik vond zijn kop toch net iets beter, of gangwerk blabla... Er is elke keer wel wat. Ben overigens nog wel van plan een keer hoe en wat te vragen als ik het niet eens ben met de uitslag :p wat ik overigens ook slecht vind is het super hard lopen met de hond waardoor eventuele minpunten aan het gangwerk niet meer te zien zijn. Waarom vraagt de keurmeester niet om wat minder tempo zodat het beter te beoordelen is?
Dan heb ik het nog niet eens over het verven van de honden... :| zucht, het is dan inderdaad mooi als je akita een mooi gecontrasteerde vachtkleur heeft doordat de randen van de bruine kleur in zwart overlopen voordat de vacht in wit verder gaat. Heeft je hond dat niet, of minder? Och dan verven we dat toch wat bij met een of ander zwart spul en een kwastje? Zie je ook gewoon overal voor je neus gebeuren.
Pff sorry, even wat frustraties er uit

@Neej lol idd, dat sowieso denk ik. Jammer dat dat zo gaat... Maar zelfs zonder raskennis zijn bepaalde minpunten prima te zien.