Hier alles rustig zijn gangetje. Achter 2 weken gaan we een wandeling doen en daar is de vrouw aanwezig die onze eerste Galgo een tijd heeft opgevangen, ze gaat hem dus voor het eerst sinds 1,5 jaar zien. Gaat vast en zeker emotioneel zijn
Femia
Geplaatst: 15-09-14 17:18
Gefeliciteerd met je prachtige barzoi. Ik heb zelf 6 whippets en 4 Chart Polski's. ( poolse windhonden) met beide rassen gefokt. Voor de windhond is een fijne organisatie met hart voor de windhonden.
8nnemiek
Geplaatst: 15-09-14 18:48
Wat een mooie hond, gribeltje!
Ik heb mijn afghaan een paar weken geleden nog eens laten keuren. Madam haar eerste keuring in de open klasse, en meteen CAC met een mooie beker De fokkers vinden haar nog steeds geweldig en willen komend jaar een nestje fokken met haar Foto van een van de fokkers met haar:
Sorry maar ben heel erg tegen de rennen met windhonden. Kan heel goed zijn dat deze hondjes wel goed verzorgd worden maar ik kom met mijn honden nooit van zijn leven nog in de buurt van een renbaan...
Beesten zouden een trauma oplopen door enkel nog maar de renbaan te zien. Zo mishandeld door die spanjaarden....
Moeten niks. Die rennen super graag. En thuis doen ze niks anders dan slapen en rennen (vrijwillig). We hebben ook een hond gehad die rennen niks aan vond. Reageerde niet. Starte niet. Die hebben we daarna ook niet meer mee genomen.
Maar kan me voorstellen dat hondjes uit het buitenland dit minden zullen vinden.
8nnemiek
Geplaatst: 15-09-14 19:46
Gaaf hoor, dat ze kampioen is geworden!
Rennen moet je gewoon voor de fun doen, niet om te winnen De honden vinden het heerlijk. Die van mij moet binnenkort haar haas-vast verklaring krijgen, dus ik ben benieuwd of ze het leuk vindt. Het type hier boven zijn de echte vlakte-afghanen. Ons berg-type zal het wat minder goed doen op de baan, maar coursen lijkt me erg leuk. Dat gaat niet alleen om snelheid, maar ook wendbaarheid en samenwerking en intelligentie, zoals ze in de bergen zouden jagen. Erg mooi om te zien.
Coursen doen deze ook. En ze doen t ook niet om te winnen (hoewel het natuurlijk wel gaaf is) maar omdat de hondjes het zo fijn vinden. Ze willen ook niet liever dan rennen als ze op de baan zijn.
Deze honden wonen in Amerika en Finland. Maar ik meen dat wij wel eens in sevenum zijn gaan coursen. Wel coursen met rennen en hindernisjes.
In Venlo op de hei is een renbaan. Daar trainden wij toen mijn kennis nog afghaanse windhonden had. Helaas heeft ze er geen meer en ik wil geen hond in huis hebben als we beide 40 uur werken. Dat vind ik sneu.
Luna2006
Geplaatst: 15-09-14 19:56
Mij zegt het weinig maar zal door de ervaring komen, om te zien hoe onze hondjes hebben afgezien voor gewoon goede prestaties.
Vind het anders prachtig om ze te zien rennen bij ons thuis als ze spelen. Je kan er ook zo uithalen welke er voor de jacht is gebruikt en welke voor de baan. Hebben namelijk 2 voor de jacht en eentje voor de baan bij ons thuis zitten. De rue heeft veel geluk gehad en is niet zwaar toegetakeld, maar het teefje daar in tegen, vol brandwonden, angst van alles wat te snel beweegt, en vaak ook schrik om te gaan wandelen. Andere teefje van ons is moeilijk in te schatten, die was al 3 jaar in België toen wij haar namen...
Femia
Geplaatst: 15-09-14 19:58
Rennen en coursing hebben we bijna 30 jaar gedaan met onze honden. Ze hebben er altijd van genoten! En als er één het niet leuk vond, nou, geen probleem. Ze zijn bij ons eerst huishond en om uit te kunnen leven mochten ze naar baan of coursingveld.
xoranlover
Geplaatst: 15-09-14 20:00
Ja maar dat is denk ik dan heel anders dan het rennen wat we hier doen? Die hondjes moesten. Hier moeten ze niet. Hier willen ze. Als ik zie bij die kennis van mij die had er 5. Die lagen lekker te slapen de hele dag. Oke behalve als een konijn of duif op het terrein zitten dan was er ineens een bende van poten en koppen om zo snel mogelijk naar buiten te komen. Maar zodra ze op de baan zijn zijn ze super alert. Je merkt dat zij de drive hebben om ook echt te rennen. Ze vinden dat helemaal super. Maar ja ze worden niet gedwongen dus ja denk dat daar een groot verschil in zit. Dit is sport en in Spanje denk ik dan niet. Die leven er van? Gokken erop? Of zo?
8nnemiek
Geplaatst: 15-09-14 20:04
Dat is echt sneu ja. Zou van mij ook echt verboden mogen worden, dat rennen voor geld. Dat gaat hier in nl gelukkig niet zo
Xoranlover, jammer dat je kennis er geen meer heeft. Je ziet ze toch steeds minder. Maar ach, het is wel leuk dat je daardoor altijd veel bekijks hebt in de stad Idd, als je zo veel van huis bent zou ik ook geen hond nemen. Die van ons is ook wel eens 6 uurtjes alleen thuis. Wat dat betreft wel ideaal, een windhond. Die gaan in hun mandje liggen pitten totdat je terug bent en gaan dan helemaal los maar langer dan die 6 uur wil ik ook niet, dan zorg ik altijd dat mijn moeder even langs gaat. Ik werk gelukkig parttime.
Ja daarom hebben wij er geen. Je ziet ook echt steeds minder. Maar vind ze even goed geweldig. Die kennissen uit Finland hebben momenteel een nestje liggen. Zo fijn. Die kennis van me heeft ook 2 keer ene nestje gehad. Heb haar toen geholpen en uit het eerste nestje is Xoran geboren. Die heb ik opgeleid op de baan en buiten de baan.
Die kennis kan helaas geen hond meer houden. Ze is ooit omver gerend door een afghaan en heeft toen haar knie gebroken. Daarna heeft ze trombose eraan over gehouden. Ze is toen verhuisd. Waarna 2 honden naar Amerika zijn gegaan. De 2 oudste zijn ingeslapen. De ene liep te snotteren en klonk af en toe zo vreemd... De andere had een fikse roggel op de adem. Ze heeft toen 1 teefje meegenomen naar haar nieuwe huis. En daar heb ik toen elke dag een grote ronde mee gelopen want die vrouw kon dat dus niet. Uiteindelijk is die hond overleden aan ene hersenbloeding.
Luna2006
Geplaatst: 15-09-14 20:17
Is inderdaad een heel verschil met Spanje, daar zitten ze letterlijk in kleine hokken opgesloten tot ze moeten rennen, beesten worden in de starthokken gesmeten of geduwd. En als ze niet winnen worden ze geslagen, verbrand of op een martelbare manier vermoord... Ons teefje uit de jacht is de laatste die nog leeft uit een nest van 13. Allemaal vermoord of gestorven van honger en dorst. Dat doet je die sport wel even haten op die manier.
Als het voor de fun is en de dieren hebben een goede thuis zou ik er nog mee kunnen leven.
8nnemiek
Geplaatst: 15-09-14 20:21
Goh, dat is ook zuur zeg, als je door je eigen honden omver gelopen wordt en ze daardoor moet afstaan..
De fokkers van mij hond fokken echt alleen om het ras in stand te houden en te verbeteren, en met elke hond maximaal één nest. Heel mooi geregeld Hun laatste nestje was die waar mijn hond ook uit komt, het F-nest, wat bestond uit drie teefjes. Die zijn alle drie naar een ander baasje gegaan; eentje naar de eigenaren van de moederhond, een naar mij en een naar mensen uit Berlijn. En nu de fokkers thuis nog maar drie honden over hebben en het f-nest oud genoeg is om zelf pups te krijgen willen ze met mijn hond dus een nestje fokken zodat ze zelf ook weer een paar honden erbij hebben. Hartstikke leuk ik ben benieuwd of ze een goede moeder is zo lief die pups!
Die mensen hebben ook gefokt om het ras (maar dan wel de renkant) in stand te houden en omdat de moeder van het eerste nestje zo'n gewilde hond was (heel makkelijk, super aanhankelijk en snel) waren ze daar de pups ook zo kwijt. 2 hebben ze zelf gehouden. En met het teefje daaruit hebben ze ook ene nestje gefokt. Die pups zijn allemaal naar liefhebbers gegaan. Die zien we nog regelmatig kei leuk .
Ja echt sneu. En het was niet eens meer haar eigen hond. Wel een eigen gefokt hondje maar die was al even van iemand anders. Kon die hond ook niet veel aan doen. Die week uit voor een andere hond en raakte haar toen vol.
Es_ther
Geplaatst: 15-09-14 20:29
Mag ik me ook melden? Ik heb een halve windhond, en verder gekruist met een Border Collie.
Zal binnenkort wat duidelijkere foto's maken.
Je ziet het een beetje aan zijn bouw, met gewoon wandelen niet, maar met fietsen of met spelen en hij zet er een echte pas in zie je het wel .
hahah wat een leuk hondje en wat een aparte combi. Wat was de moeder?
Es_ther
Geplaatst: 15-09-14 20:33
Mams windhond, welke precies weet ik niet eerlijk gezegd. Als puppy was ie heel rond, en beetje mollig met lompe pootjes . Nu hij gegroeid is en opgedroogd zie je wel trekjes van beide.