Wie gaat ook beginnen met agility (wedstrijden)?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 11:13

Machie schreef:
Nou Blekz ligt er voorlopig weer helemaal uit...
Hij heeft een peesblessure. De pees van de 2e teen van binnen aan zijn linker voorpoot is niet goed. Waarschijnlijk zit dit er al een stuk langer Hoe lang geen idee. Maar peesblessures zijn gewoon ruk en langdurig. Hij is gisteren bij de orthopeed geweest waar deze diagnose is gesteld. Hij is direct ingespoten met een prednison middel.
Duimen jullie mee dat dit voldoende is voor herstel?

Dat is ook geen mooi nieuws... Sterkte en beterschap!

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 14:43

Machie wat rot, hopelijk heelt hij voorspoedig.

JJ wel leuk om te kijken hoever jullie al zijn. Weet je weer waar je nog aan moet werken

Shaya_

Re: Wie gaat ook beginnen met agility (wedstrijden)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 20:20

Ai, spoedig herstel voor Blekz gewenst!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 20:47

Ai machie, dat is niet best

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:38

Gisteren stond er een parcours waarop het heel duidelijk te zien is wat de verschillende commando's uitmaken op afstand.

De eerste hond is Maze, die heeft dus de eerder genoemde commando's en kent de band, muur en breed als commando. 1-2-3-4 is Band-In-Muur-Kort, of Band-In-Muur-Om, 's ochtends een kort getraind, 's avonds een om. Voor Maze zijn dit vier los benoemde commando's. Omdat na 2 de keuze reuze is, komt het benoemen van de muur in dit geval goed uit want het commando van de muur wilt zeggen 'geen weave', 'geen tunnel', want ik benoem de muur.

De tweede hond is Biem, die heeft de losse commando's niet en geen vleugelcommando's, je hoort me veel meer zijn naam roepen om aandacht te vragen en daarmee lichamelijk te moeten (bij)sturen. Je ziet dus ook veel meer twijfel, een blokje uit de muur en half-dec dan dat hij blijft lopen wat resulteert in het feit dat Maze uiteindelijk sneller is terwijl dit op een parcours waar ik 'gewoon' moet handelen nooit het geval zal zijn. Biem is een pony en maakt reuze stappen, die is normaal gesproken al bij je voordat je knippert.

Met Biem moet ik ook mee om de wip richting tunnel, die 'In' op afstand vind hij heel lastig. Hij deed die uiteindelijk wel, alleen bij hem zou ik daar nooit voor kiezen in eerste instantie en uiteraard loop ik me daarna compleet vast. Gelukkig is hij conditie aan het opbouwen dus heb ik met hem sowieso maar tot na de tunnel gedaan. :+

8-9 is uiteraard niet de mooiste oplossing, dat zou zijn de 'out' opzetten en layeren op de tweede sprong en dan links van de volgende sprong blijven lopen, binnenbocht voor de wip en voila. Maar ik ben er om te trainen dus dan doe ik de onlogische opties. :') 'S avonds heb ik die optie gedaan en dan ging soepel en ik kon daardoor zelf verder voor zijn.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:58

KimD ik zie inderdaad bij Biem dat je die meer moet bijsturen door te roepen anders weet hij niet precies waar hij heen moet en worden de bochten erg ruim.
Is Biem dan jonger dat die minder specifieke commando’s kent of juist een hond waarbij je nog geen gebruik maakte van meer specifieke commando’s?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:08

Natasja22 schreef:
KimD ik zie inderdaad bij Biem dat je die meer moet bijsturen door te roepen anders weet hij niet precies waar hij heen moet en worden de bochten erg ruim.
Is Biem dan jonger dat die minder specifieke commando’s kent of juist een hond waarbij je nog geen gebruik maakte van meer specifieke commando’s?

Biem & Maze zijn broer en zus hahaha! Biem heb ik tijdelijk gestolen, hij blijft voorlopig even bij ons. Hij is ook getraind en loopt agility, alleen ik heb hem niet aangeleerd, en hij heeft een poos eruit gelegen. Ik gok nu een maand of drie ongeveer dus zijn conditie heeft ook een klap gehad.

De bochten zijn ook te ruim omdat hij op inter loopt ipv large, hij heeft dus teveel ruimte. 'S avonds een stuk op 60 getraind en dan komt hij automatisch korter.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:18

Biem is van Sandy toch?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:26

Dat klopt, alleen zal dat weinig mensen iets zeggen.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:32

Ik heb even een vraagje.

Afgelopen weekend had ik samen met Jaxx 2 dagen wedstrijd. Probeer dat niet te doen maar soms komt dat zo uit.

Nooit eerder last gehad dat ie echt een rondje niet liep omdat ie zo moe was. Afgelopen weekend wel. 1 rondje wassie zo moe dat ik ben gestopt.

Wat geven jullie je honden allemaal op een wedstrijd dag?
De dag(en) er voor misschien, de dagen van de wedstrijd zelf en eventueel dagen er na.

Zit er aan te denken om hem tussendoor 'iets' te geven waar ie wat energie van krijgt. Moet nog uitzoeken wat maar dacht vraag eerst hier.

We hebben in dit jaar nog een keer 2 dagen wedstrijden dus wil me even goed voorbereiden. Misschien had het een andere reden waarom die niet wilde maar na het uitlopen in de auto gedaan. Heeft ie denk ik heerlijk geslapen want rondje erna wassie weer top fit.

Dus brand los met hoe je je hond qua eten en drinken voorbereid :)
Misschien heb je nog wel andere ideeën wat zou kunnen helpen. Ben benieuwd hoe jullie het doen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:53

Wij doen eigenlijk niks anders, ook niet bij meer dan twee dagen buiten dat we vaak bij vier of meer extra bijvoeren. Het enige wat onze honden extra krijgen is fastdog shake, en 's avonds op de Swit maar dat is luxe en hebben we zeker niet altijd gehad. Maar ik denk eerlijk gezegd dat het niet perse lichamelijk is maar meer mentaal moe. Als hij dit niet gewend is dan heeft dit een grote impact op de hond qua omgeving (zand), drukte, de spanning die er hangt en de te hoog gegrepen parcoursen maar waarschijnlijk ook het weer. Het was best drukkend weer. Alles bij elkaar is dit natuurlijk voor een eerste tweedaagse wedstrijd best veeleisend van de hond.

Het is ook een kwestie van ervaring opdoen en hij moet leren dat hij echt rust moet pakken.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:47

Jaxx heeft vaker meerdaagse wedstrijden gedaan. Ook wel meer dan 2.

Vind het natuurlijk niet erg om te moeten stoppen als het moet maar als ik hem kan helpen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:50

JesdaJinn schreef:
Jaxx heeft vaker meerdaagse wedstrijden gedaan. Ook wel meer dan 2.

Vind het natuurlijk niet erg om te moeten stoppen als het moet maar als ik hem kan helpen

Oh sorry, ik heb het eerste stuk van je post verkeerd gelezen, vond het al gek klinken. Dan nog is een selectie wel andere koek dan een 'normaal' weekend.