Hoi Cayenne, ik las bij de virtuele bloemetjes dat plotseling twee van je vogels zijn overleden. Zou er sprake kunnen zijn geweest van een teflon-vergiftiging? (Als je in Google op teflon en vogels zoekt, kan je meer info vinden mocht je er nooit van gehoord hebben.)
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-21 13:14
Hai! Nee, die kans is eigenlijk nihil. Ze wonen buiten en als er iemand met teflon aan de gang is geweest, dan zouden er meer vogels overleden moeten zijn. En ze zijn een week na elkaar overleden en niet tegelijkertijd. Maar heel erg lief dat je mee denkt!
Gelukkig maar. Er zijn nog veel mensen die niet weten hoe gevaarlijk het voor vogels is en het lijkt me zo akelig om er te laat achter te komen.
Sterkte gewenst en hopelijk is het puur toeval dat ze allebei zijn gestorven.
Cayenne
Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-21 13:27
Ja, de gevaren van teflon voor vogels ken ik. Daarom hebben wij een airfryer die we hebben gekregen ook niet gebruikt. En ook met dingen als gourmetten zijn we mega voorzichtig.
chanicha
Geplaatst: 25-08-21 13:48
Jeetje Cayenne, was je topic kwijt maar wat erg voor je zeg Heel veel sterkte en hoop inderdaad dat het toeval is!
Cayenne
Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-21 17:40
Volgens de eerste bevindingen van de sectie had ze een vergrote milt en lever en volgens mij ook alvleesklier (dat ging even langs me heen..) Dat kan duiden op vervetting. Joy woog ongeveer 107 gram en was wel vrij fors, maar niet extreem dik. Toch was ze wel liever lui als moe. Misschien dat dat mee speelt? Maar iemand anders van de kliniek die ik sprak zei dat het waarschijnlijk niet de doodsoorzaak geweest kan zijn omdat het ook weer niet extreem was. Ze sturen nu een stukje van de hersenen op naar het lab om papegaaienziekte uit te sluiten. Daar krijg ik waarschijnlijk pas volgende week de uitslag van. Al mijn vogels zijn daar al eens op getest, maar voor Joy was dat alweer 8 jaar geleden, dus ik wil het toch zeker weten. Daarna wordt ze individueel gecremeerd en komt weer naar huis..
Och lieve Monique.. ik ben hier echt enorm stil van. Joy heel veel sterkte
ikkedus
Geplaatst: 25-08-21 17:52
Tja, dan weet je nog niks eigenlijk….. . Pfffff wat een … situatie voor jou! Is deze situatie dan niet mogelijk ook gevaarlijk voor Mango? Moet je nu dan de volière voor de zekerheid in een soort quarantaine doen (als dat überhaupt al kan)?
Laatst bijgewerkt door ikkedus op 25-08-21 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Ze denken waarschijnlijk niet aan een ziekte idd, maar mogelijk stom toeval.. Maar ja, ik weet het nog niet zeker idd Het kan dus in principe wel, maar ik moet nog een aantal werkdagen wachten tot ze het zeker weten. Maar ja, bij papegaaienziekte zou je toch zieke vogels moeten hebben? En die heb ik dus niet?
Ik ontsmet eigenlijk altijd mijn handen al wanneer ik uit de voliere kom (en omgekeerd), heel veel meer kan ik momenteel niet doen En ik heb natuurlijk ook Twice binnen gehad, dus Mango is ook bij hem in de buurt geweest.
Aan de ene kant een fijne uitslag, maar aan de andere kant ook stom zeg… nu weet je inderdaad nog niets…
Maar goed, het is in elk geval al “fijn” dat het geen besmettelijke ziekte lijkt te zijn… maar de doodsoorzaak kunnen ze dus niet vaststellen verder?
Cayenne
Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-21 18:12
Nog niet, maar ze gaan de vergrote organen en de hersenen opsturen naar het laboratorium en daar krijg ik nog uitslag van. Ze sluiten het dus nog niet uit dat het om een besmettelijke ziekte gaat, maar de kans lijkt vrij klein..
Maar bij papegaaienziekte zou ik toch ook zieke vogels moeten zien? En kleintjes lijken me juist enorm kwetsbaar en die doen het super *klopt het snel af*. Ik heb al 3 jaar op rij geen uitvallers onder de kleintjes gehad.. En die zouden dan toch juist extra kwetsbaar moeten zijn voor ziekten neem ik aan?
Dit is momenteel het trio van Sense & Sterre: (van jong naar oud)
Twice kan de oorzaak eigenlijk niet zijn. Die is ook overal op getest, inclusief papegaaienziekte Ik heb hem zelfs 2 keer laten testen voor de zekerheid. Tenzij het iets anders is natuurlijk, maar dan nog zouden ze niet zomaar dood neervallen maar eerst ziek moeten tonen.
En soms is er ook gewoon geen verklaring. Als mensen zoeken we graag naar een verband, maar dat hoeft er helemaal niet te zijn. Dat heet dan stomme pech .
Ik las net bij de virtuele bloemetjes dat 2 van je vogels plotseling zijn overleden. Heel veel sterkte en laten we hopen dat het idd toeval was. Ook al weet je dan eigenlijk nog niets, maar dan is het iig geen ziekte. Ik hoop dat je je zelf ook gauw weer wat beter voelt.
Cayenne
Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-21 09:51
Dank jullie wel!
Vanochtend stond er in alle vroegte een mooie regenboog boven de voliere (Wanneer je goed kijkt zie je Titan op de boom zitten....)
En ik heb gisteren bij het trio de onbevruchte eitjes uit het nest gehaald. Daar vond Sterre wel iets van... Ze is namelijk net zo'n geboren moeder als Djinti: Zodra er ergens eitjes liggen, moeten die warm gehouden worden Ze bleef ze maar terug rollen en onder zich schuiven