Het grote gerbiltopic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:01

stalmilagro schreef:
maar ellabellaah jij hebt twee jonge gerbils met jou volwassen gerbil gekoppeld. ik heb met jong en oud ook nooit moeite gehad, maar had laatst voor de gein mijn twee volwassen gerbils uit verschillende bakken even in het split, nou die konden elkaar niet uitstaan haha dus dat heeft toch meer tijd nodig en is toch anders

Nee daar heb je idd helemaal gelijk in. Zoefje is ook al eerder aan een volwassen gerbil gekoppeld en dat gaf ook totaal geen problemen. Volgens mij is Zoefje gewoon een makkelijke gerbil :)

Roosje01

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:09

7maanden en 1 jaar is niet veel verschil lijkt mij een goede oplossing als het klikt.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:32

Ik heb inmiddels een fokker in Nijkerkerveen met jonge gerbils (onder de 10 weken) gevonden. We gaan daar zaterdag een ophalen.
We gaan dan zelf proberen te koppelen.
Ik hoop dat het lukt, als het niet lukt dan wou de fokker het ook nog voor ons proberen. Maar ik heb hem het hele verhaal vertelt en hij dacht dat het wel moet lukken.
We gaan ze natuurlijk eerst wel in een split kooi houden.
En stel dat dit niks wordt, dan houd ik het aanbod dat ik van ester hier op bokt nog altijd in mijn achterhoofd!

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:53

Pff ik zit denk ik een beetje met een probleem met mijn gerbils.
Het zijn broers en ongeveer 1 jaar oud nu.
Sinds een dag zijn ze hevig aan het vechten.. De witte (baas) rent de bruine achterna en probeert hem dan te berijden.
Bruine bijt van zich af en er komt ook piepen aan te pas..
Ze rennen/jagen het hele hok door en dan stopt het.. Daarna begroeten ze elkaar weer en likken ze elkaar en dan wil de witte de bruine weer berijden en begint het opnieuw.. Moet ik me zorgen maken?

Het zijn altijd wel ruwe gerbils geweest, stoeipartijtjes genoeg geweest maar dit lijkt anders :(

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:19

Misschien even de/een fokker mailen? Ik zou niet weten wat nu verstandig is..

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:30

Ik heb 1 keer gerbils zien vechten en die rolden echt als een bolletje door de bak!

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 16:37

Ooooohhwwwww Ik heb echt een hoop gemist zeg! :oo :oo
Wat dat betreft ben ik echt een meelezertje, maar dan eentje die altijd vergeet welke topics :o

Anyway...

Naar dat er zoveel problemen zijn zeg...
@Albion: Lastig... Ik zou ook even een fokker contacten.

@yellowtje8: Sterkte met het verlies. Weet je nu wat het uiteindelijk was?
En ben je al terug van de fokker?? Ik ben benieuwd naar je nieuwe gerbil en hoe of Billie haar vind :Y)

@Azmay: Hebben je gerbils al een naam? :D Leuke bak is het geworden! Ik heb de mijne ook zelf gemaakt :)
Ik zal binnenkort maar weer eens foto's maken van mijn gerries :P Ze groeien als kool en JAAA!! Ze kunnen EINDELIJK graven :')

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:18

Vanmiddag heb ik een gerbil vrouwtje opgehaald. Ze is volgens mij duifgrijs bont met rode oogjes. Het is een echt lieverdje, elke keer als ik mijn hand in de kooi doet springt ze er gelijk op.
We hebben haar maar Puppy genoemd. 8-)
Aan haar ligt het dan ook zeker niet dat het totaal misging vanmiddag...

Toen we thuiskwamen hebben we eerst snel de kooi verschoond en toen hebben de eerst de dominante gerbil (die we al hadden) in een bakje met een laagje water gezet. Die werd daar helemaal gek.
Toch maar Puppy er bij gezet.
Eerst spatte ze elkaar helemaal nat, en toen hadden ze het koud. :(
Uiteindelijk heb ik ze maar 2 minuten in het bakje met water gehad omdat ze helemaal rilde van de kou. (terwijl de methode is dat ze er wel 10 minuten in moeten zitten...)

Toen heb ik ze samen in de grote kooi gezet, omdat ze in het waterbakje zelfs een poging deden om elkaar droog te maken.
Dat ging eerst goed, Billie liet Puppy toe in zijn kooi.
Alleen op een gegeven moment ging Billie op een plateau zitten en wou de nieuwe gerbil erbij. Maar dat tolereerde Billie niet. Dus joeg hij hem weg.
Toen dacht ik nog oke, dat is wel logisch.
Puppy zat toen een tijdje in de hoek van de kooi en probeerde het nog een keer. (het is echt een nieuwsgierige, lieve gerbil, aan haar ligt het totaal niet!) maar toen joeg Billie haar weer weg. Maar deze keer sprong Billie achter Puppy aan en begon haar te bijten.
Toen ging de pup op haar rug liggen en toen zag ik bloed. Toen heb ik haar er heel snel uitgehaald.
Gelukkig was het alleen maar een klein wondje in haar zij.
Toen heb ik de kooi maar in 2en gesplitst. Want ik durfde het echt niet meer om ze samen te zetten, en wou dat de pup ook niet aan doen! En nu wil ik de methode met de splitkooi maar gaan proberen. Vanaf morgen 5 keer per dag van kant wisselen.
Nu laat ik vooral het kleintje nog even bijkomen. Ook al is ze nu al weer helemaal vrolijk en speelt ze leuk! Het is echt zo'n schatje! <3
Maar toen ik haar er even uit haalde en haar voor het glas Billie liet zien (die er ook meteen aan kwam) was ze even in shock. :( Ze is dus echt wel bang voor hem nu.

Ik wil ze nu in ieder geval een week in de splitkooi laten. Maar wat moet ik daarna, hebben jullie tips?
Een vriend van ons zei dat je ze na een week met allebei een beetje azijn in hun nek samen moest zetten zodat ze hetzelfde ruiken. (Of een nog betere optie was plas van de ander in het nekje, als dat wil) Hebben jullie daar ervaring mee, is dat een goed idee?

Ik vind het nu zo vreselijk sneu! Billie zit nu nog steeds alleen, en ik heb een gerbil bij zijn broertjes en zusjes weggehaald om vervolgens bijna dood gebeten te worden. ;(
Ik hoop echt dat het koppelen gaat lukken!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:40

Heb je je überhaupt wel ingelezen? Dit was niet de juiste volgorde, geen wonder dat het fout is gegaan.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 22:00

_Karlijn schreef:
Heb je je überhaupt wel ingelezen? Dit was niet de juiste volgorde, geen wonder dat het fout is gegaan.

Ik heb me zeker ingelezen.
En ik heb het vandaag nog een keer nagevraagd bij de fokker waar we de nieuwe pup hebben opgehaald.
Wat niet klopte was dat ze niet lang genoeg in het bakje met een laagje water hebben gezeten.

Maar aangezien jij zegt dat het niet de juiste volgorde is, wil ik heel graag weten wat volgens jou goed is, want daar kan ik alleen maar van leren! :j

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 22:25

Ik heb geleerd dat je ze eerst in een bak met split zet en elke dag wisselt van kant en ze dán pas samen in het reismandje met een wat druppeltjes water zet, geen laagje.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 22:47

_Karlijn schreef:
Ik heb geleerd dat je ze eerst in een bak met split zet en elke dag wisselt van kant en ze dán pas samen in het reismandje met een wat druppeltjes water zet, geen laagje.

Ik had dus van meerdere mensen gehoord dat als je ze in een bak met een heel klein laagje (het is eigenlijk nauwelijks een laagje) water. En als het dan goed gaat ze steeds in een wat grotere omgeving met elkaar laat kennis maken. Maar omdat ze in het kleine bakje gek werden en door het water gingen rollen heb ik ze daar uit gehaald, en in een grotere bak ging dus mis.

Ik ben nu van plan om het op de manier die jij net zei te gaan doen. Had ik zelf inderdaad ook gevonden.
Ik ga poging 2 in ieder geval een stuk rustiger aanpakken.
Maar in ieder geval bedankt!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:17

Op de site van queenies staat ook een uitleg over koppelen. Succes!

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:33

Ik had in het pbtje ook een link gestuurd met een duidelijke uitleg van een goede koppelmethode. Die van gerbil.nl Ik zou de pup nu eerst even rust geven en daarna eerst een paar dagen in een split en pas volgende week beginnen met koppelen. Je had sowieso beter nog even kunnen wachten. Zo'n reis is ook niet niks voor zo'n kleintje..
Direct al in de grote bak zetten na het natte bakje is niet handig geweest. En het hadden inderdaad een paar drupjes moeten zijn. De grootte van het hok moet je rustig uitbouwen. Elke dag een paar cm van het goed schoongemaakte hok erbij. Ik zou sowieso eerst goed de koppelmethode van gerbil.nl of queenis doorlezen (is dezelfde methode volgens mij) en die strikt en heel precies volgen. Niet beginnen met azijn enzo. Desnoods kan je ze door een fokker laten koppelen.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 10:40

Je moet ze idd echt een week in de split zetten en dan elke dag van kant verwisselen en dan is je gerbil toch niet echt alleen

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:08

Bedankt voor alle tips.
Ik zie nu in dat ik inderdaad te vroeg ben begonnen met het koppelen.
Ze mogen nu lekker een week in de split en dan wissel ik ze 3 keer per dag, En zorg ik dat ze sowieso om en om s'nachts in een nander nest (wat de ander heeft ggemaakt dus) slapen.
En dan ga ik ze volgend weekend bij elkaar zetten in een klein bakje. En die dan steeds vergroten als het goed gaat.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:09

Oeiii het klinkt toch alsof je veel te snel bent gegaan.
Ze moeten inderdaad eerst een week in de split zitten. Dan in een klein bakje en daar moeten ze zeker een hele dag in blijven zitten. Zodra je ziet dat ze elkaar gaan wassen en droogmaken kan je een klein beetje bodembedekking er in gaan doen, daarna wat voer etc. Zelf zou ik ze nu even een dag met rust laten en dan pas na 24 uur van kant gaan wisselen zodat de nieuwe ook kan wennen aan de nieuwe omgeving en geluiden enz.

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:43

Begrijp ik het goed dat Billie een mannetje is en Puppy een vrouwtje?

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:35

Albion schreef:
Begrijp ik het goed dat Billie een mannetje is en Puppy een vrouwtje?

Nee hoor, het zijn beide vrouwtjes. ;)
Maar ik noem ze nog al eens 'hij' .

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:52

Afbeelding

<3

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:58

Wat lief <3

Nibbit wordt een beetje dapperder, ze kwam wat gedroogde meelwormen van m'n hand eten (propte er gelijk 4 in haar mond :') ). Normaal durft ze dat niet <3

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:10

Leuk Eskegirl!

En Mendy, supercute!

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:50

Ah xmendy wat n lieve foto

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:58

Foutje :p

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:31

Ik heb vandaag een dekking gespot! Mijn bedoeling was dat de zwarte gedekt zou worden, maar ze is niet geïnteresseerd en heb het idee omdat ze zo klein is dat ze pas later vruchtbaar word. Integendeel tot het lilac vrouwtje, want zij is vandaag als het goed is gedekt.
Ik verwacht dus over 24 dagen pups dus wie er nog interesse heeft pb me even.
Misschien dat het mannetje dan gekoppeld word aan een pup en ook mag verhuizen maar dat weet ik nog niet want hij is echt mooi en best groot