Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:26

Heel veel succes amber, ik kan je helaas niet helpen..

Lucy heeft echt heel vaak gebroken veren/pennen. De vogelarts zegt dat ik bij het breken vooral moet opletten op de hoeveelheid bloed, moet zorgen dat dat stelpt, dat het breken verder niet heel ernstig is. Ze breekt alleen wel echt heel vaak veren/pennen, ik vind het eigenlijk best wel sneu. Ze is een beetje het pechvogeltje. Verder is ze gezond en actief, ik weet niet zo goed wat ik ermee of er aan moet doen..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:40

Zijn er geen FB groepen voor Catharina's?
Het is altijd moeilijk om ze te verkopen. Ik sta geregeld te snikken en vraag me dan af waarom ik dit mezelf aan doe :') Het liefst hou ik ze gewoon allemaal.

Kim, Kan Lucy wel goed vliegen en ziet ze goed? Misschien dat ze onvoldoende zicht heeft en daarom brokken maakt? Of kan ze met haar staart wel goed sturen?
Ik zou in ieder geval extra calcium bijvoeren om de aanmaak en sterkte van veren te stimuleren. Door voldoende calcium breken ze minder snel af (al zal het 't probleem misschien niet oplossen).

Hier is Mango vandaag door de APK molen geweest :+ Hij vond het zelf niet zo leuk maar heeft zich wel keurig gedragen! De assistentes mochten ook nog even met hem oefenen :')
Hij is kerngezond! *\o/* Zijn ontlasting was ook schoon en dat vond ik toch wel spannend want met een vogel die verse groenten en fruit krijgt is een bacterie natuurlijk snel opgelopen.
Ik had ook de ontlasting van de valken mee en die waren ook schoon! *\o/*

En 3 piepeitjes, dus er komt nieuw leven aan! *\o/*

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:55

Cayenne schreef:
Zijn er geen FB groepen voor Catharina's?
Het is altijd moeilijk om ze te verkopen. Ik sta geregeld te snikken en vraag me dan af waarom ik dit mezelf aan doe :') Het liefst hou ik ze gewoon allemaal.

Kim, Kan Lucy wel goed vliegen en ziet ze goed? Misschien dat ze onvoldoende zicht heeft en daarom brokken maakt? Of kan ze met haar staart wel goed sturen?
Ik zou in ieder geval extra calcium bijvoeren om de aanmaak en sterkte van veren te stimuleren. Door voldoende calcium breken ze minder snel af (al zal het 't probleem misschien niet oplossen).

Hier is Mango vandaag door de APK molen geweest :+ Hij vond het zelf niet zo leuk maar heeft zich wel keurig gedragen! De assistentes mochten ook nog even met hem oefenen :')
Hij is kerngezond! *\o/* Zijn ontlasting was ook schoon en dat vond ik toch wel spannend want met een vogel die verse groenten en fruit krijgt is een bacterie natuurlijk snel opgelopen.
Ik had ook de ontlasting van de valken mee en die waren ook schoon! *\o/*

En 3 piepeitjes, dus er komt nieuw leven aan! *\o/*

Wat goed Cayenne! Een hoop positiviteit en te vieren bij jou! :D *\o/*

Ik heb beide vogels gewiekt, maar als ik Lucy vergelijk met Jopie dan is ze echt een pechvogel. Jopie is laatst nog gewiekt. Lucy is alleen gewiekt bij aanschaf begin November. Nu ze zo slecht is met de veren laat ik haar ook niet meer wieken voorlopig.

Jopie kan nog best stukken vliegen en rustig landen. Lucy daarentegen stort echt hard naar de grond. Ze is ook heel onzeker. Het kleine stukje van de kooi naar het speelhuisje durft ze bijna niet af te leggen, je ziet haar dan echt 10 minuten twijfelen, en als ze een poging doet dan stort ze echt op de tafel.

Hoe kan je het zicht checken? Als ze op de grond is gestort en ik haar wil helpen stapt ze wel soepel op mijn vinger.

Ik heb grit hangen in de kooi, ze eten er alleen niet van. Ook heb ik zo'n mineralenblok hangen, die is ook nog niet gebruikt. Wat is dan nog een mogelijkheid om calcium te voeren? Het aanmaken en sterken van haar veren is wel echt nodig denk ik.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:37

Amber dat is inderdaad wel lastig.. ik denk ook dat je op FB-groepen de beste kans maakt.

Cayenne, ik ben een stille volger van jouw topic. Na mijn grasjes wil ik ook overgaan op valken, ik vind ze zo leuk! En die kleintjes die jij elk jaar hebt, ik wil dat ook zooo graag een keer! <3
Fijn dat Mango weer helemaal is goedgekeurd!

Kim, je hebt van die zitstokken met calcium, daar pulken die van mij nog wel eens aan. Misschien zoiets? En halen ze uit sepia ook geen kalk?

Welk eivoer krijgen jullie vogels trouwens? Die van mij krijgen van Beaphar, maar zijn er niet heel enthousiast over..

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:50

We zijn net tv (rtl5 iets met dierenartsen in waalwijk) aan het kijken. Is er een valkparkiet met een buikwandbreuk. Is dat phoenix chayenne? (Leek er kwa kleur op)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 23:31

Ja dat klopt _O-
Had niet verwacht dat ze het zouden uitzenden :')

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:47

Kiimm_ schreef:
Ik heb beide vogels gewiekt, maar als ik Lucy vergelijk met Jopie dan is ze echt een pechvogel. Jopie is laatst nog gewiekt. Lucy is alleen gewiekt bij aanschaf begin November. Nu ze zo slecht is met de veren laat ik haar ook niet meer wieken voorlopig.

Jopie kan nog best stukken vliegen en rustig landen. Lucy daarentegen stort echt hard naar de grond. Ze is ook heel onzeker. Het kleine stukje van de kooi naar het speelhuisje durft ze bijna niet af te leggen, je ziet haar dan echt 10 minuten twijfelen, en als ze een poging doet dan stort ze echt op de tafel.

Hoe heb je haar gewiekt? Een paar pennen er uit en de buitenste laten staan of bv eenzijdig?
Soms kan het daar ook aan liggen. Wij zijn niet zo'n fan van de buitenste laten staan. Ze zijn kunnen vaak nog best goed vliegen, maar zijn hun stuur en remnuance kwijt. Wij wieken altijd in de vorm van de vleugel en gewoon testen hoever ze komen. Komen ze nog echt omhoog, weer een paar mm er af. Aangezien je aan de vorm van de vleugel weinig verandert, houden ze wel hun 'parachute', alleen niet de draagkracht om omhoog te komen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:09

Kim, je hebt calciumpoeder voor vogels dat je moet oplossen in hun water. Dan krijgen ze het binnen :j
Zicht checken is wel moeilijk. Soms zie je een waas voor het oog of kun je kijken of ze op je vingers reageert.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:10

Misschien komt het doordat ze inderdaad gewiekt is, dat het niet goed gaat.

Cayenne, fijn dat Mango in orde is. :D Ga die aflevering ook maar even terugkijken haha.

Amanda, ik heb eivoer van Witte Molen. Dat vinden ze hier goed te eten. :D

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:52

Hoppit schreef:
Kiimm_ schreef:

Hoe heb je haar gewiekt? Een paar pennen er uit en de buitenste laten staan of bv eenzijdig?
Soms kan het daar ook aan liggen. Wij zijn niet zo'n fan van de buitenste laten staan. Ze zijn kunnen vaak nog best goed vliegen, maar zijn hun stuur en remnuance kwijt. Wij wieken altijd in de vorm van de vleugel en gewoon testen hoever ze komen. Komen ze nog echt omhoog, weer een paar mm er af. Aangezien je aan de vorm van de vleugel weinig verandert, houden ze wel hun 'parachute', alleen niet de draagkracht om omhoog te komen.

Dat durf ik niet te zeggen, ik laat ze wieken bij de dierenwinkel omdat ik het zelf niet durf. Omhoog kunnen ze niet. Ik neem aan dat ze wel goed gewiekt is aangezien het bij Jopie wel goed gaat. Ze zijn beiden door dezelfde persoon gewiekt. Lucy is begin November gewiekt.

Cayenne schreef:
Kim, je hebt calciumpoeder voor vogels dat je moet oplossen in hun water. Dan krijgen ze het binnen :j
Zicht checken is wel moeilijk. Soms zie je een waas voor het oog of kun je kijken of ze op je vingers reageert.

Ik ga er eens naar op zoek! Bedankt!

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:30

Mag ik vragen waarom je ze wiekt of was dit eenmalig?

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:40

Meliaforever schreef:

Om het tam maken makkelijker te maken en dat ze wat afhankelijker zijn. Toen ze nog konden vliegen maakte ze er echt een potje van als ze los mochten

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:21

Kiimm_ schreef:
Meliaforever schreef:

Om het tam maken makkelijker te maken en dat ze wat afhankelijker zijn. Toen ze nog konden vliegen maakte ze er echt een potje van als ze los mochten

Maar nu proberen ze dan nog te vliegen?
Ik ben zelf niet voor wieken. Tam maken is een kwestie van vertrouwen winnen.. Maaaar iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt. :)
Ik denk zelf dat het slim is om Lucy voorlopig niet te wieken, als ze weer haar veren heeft krijgt ze misschien meer vertrouwen tijdens het vliegen. Komen die gebroken pennen door het vallen?
Kan ook zijn dat ze iets tekort komt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:47

Ik ben ook niet voor wieken. Niet alleen is het niet waar dat ze daar tammer van worden, maar het is ook slecht voor hun mentale en fysieke gezondheid.
Maar ieder zijn eigen keus idd.

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:59

Lucy heb ik na die eerste keer ook niet meer laten wieken vanwege het vele breken van haar veren/pennen.

Jopie laatst wel weer laten wieken omdat die bovenin de gordijnen ging zitten en weigerde om naar zijn kooi te gaan. Erop jagen was helemaal niet gunstig, en nu gaat het goed.

Ik durf niet te zeggen waardoor ze haar pennen breekt. Na een val zie ik het regelmatig, maar ook als ze gewoon rustig in haar kooi zit zie ik het ineens. Ik denk dat ze inderdaad wat tekort komt en haar veren zwak zijn

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 16:05

Dan zou ik haar laten nakijken bij een vogelarts :j

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 21:11

Tegenwoordig wiekt geen enkele zich zelf respecterende dierenarts nog zonder echt medische reden.
Er gaan veel te veel vogels plukken door wieken en dan ben je veel verder van huis.

Maar denk dat een keer en check-up geen kwaad kan idd. Mogelijk is een vitamineprikje ook al voldoende.

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 22:24

Ze zijn nog niet zo lang geleden gecheckt bij de vogelarts. ik heb nu calciumpoeder en een sepia. Ik kijk even aan of dit werkt, en anders ga ik inderdaad met Lucy langs de vogelarts.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 14:13

Hier hadden ze wat lekkers gekregen <3 Muur!

Afbeelding

Het koppeltje zebra vinkjes is al druk aan het nestelen! Zo leuk! Heb alleen het idee dat het mannetje wat we voor de pop hadden uitgezocht niet zo gaat werken.. wanneer merk je dat ? Hoe kan je zien of ze elkaar echt leuk vinden?
De rijstvogels zijn als het goed is 2x man en 2x vrouw :') Maar ik zie het echt niet _O-

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 17:52

Lekker verwend dus!
Hier kan het soms wel een paar maanden duren voor je echt tekenen ziet dat ze elkaar leuk vinden.
Weet niet hoe lang het bij zebravinken duurt, maar ik zou het wel de tijd geven. Weet je zeker dat het een man is? :P

Hier 3 kleine babies! *\o/*

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:41

Van de zebravinken? Ja heel duidelijk haha! De "gevonden" is een pop en de andere is een man. De andere 2 heb ik als koppel al gekocht, en die zijn zo lief samen! <3
Van de rijstvogels? Nee werkelijk geen idee :')

Ik geef ze nog even tijd, anders hou ik een mannetje aan als het andere koppel jongen krijg en probeer het daarmee :) Als ze jongen krijgen natuurlijk :D
Ze zitten ook allemaal bij elkaar natuurlijk, maar de pop jaagt de man telkens weg :')

Leuk babys!

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:08

Willen slapen, maar toch ook alert zijn! :o

Afbeelding

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:00

Aaah <3

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 18:12