Show je aquarium III!

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 19:55

J0anieke schreef:
Geen inteelt honinggoerami gelukkig, is wildvang. Dus ook niet de gold variant, maar wildkleur. :D Die zijn als het goed is juist sterk vanwege hun natuurlijke habitat (in het wild hebben ze te maken met constante wisseling van waterwaarden) :)


Oh dan heb ik niets gezegd! En wildkleur <3
Ik vind de brokaatbarbeel ook veel mooier in wildkleur, is hier helaas alleen in kweekvariant te krijgen -O-

https://www.seriouslyfish.com/species/b ... sciolatus/

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 20:27

Ik ben ook echt heel blij met de wildkleur, ze zijn zo gaaf om te zien! Wilde in eerste instantie eigenlijk de gold, maar stiekem wel blij dat die was uitverkocht.. :o

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 22:16

Ik heb 10 corydoras pygmaeus erbij gehaald, dus nu een leuke school van 18. Ze zijn zoooo leuk, echt mijn favoriete visjes :D

Nu alleen witte stip ontdekt bij mijn oude corydoras -O-
Dus de behandeling daarvoor maar weer opgestart (vorige keer zat het in de andere bak) en toen kreeg ik het goed weg, dus hopelijk nu ook.

@Nessa - komt vanzelf goed hoor, met de garnalen! Zolang ze voldoende verstopplekken hebben, overleven er genoeg babies. Zelfs met mijn geoefende jager Miss Guppy.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:39

Het raadsel van de mysterieuze baby-vis
Zit ik rustig op de bank te kijken naar m'n cube met Chrystal Red garnalen zie ik ineeens een baby vis zwemmen.
Eigenlijk onmogelijk want in deze bak hebben nog nooit vissen gezwommen.
Ik snap er echt niks van..om te bewijzen dat ik niet gek was moest ik er toch even een foto van maken


Afbeelding

Het enige wat zou kunnen is dat hij met mn plukje riccia fluitans uit de grote bak mee is gekomen maar dat was echt zo'n mini stukje en die heb ik met 2 vingers uit het water gepakt. (En ik heb in de grote bak verder helemaal geen babys gezien nog.) Of er is een eitje met de plantjes meegkomen maar dat kan toch eigenlijk niet...
Anyway, ik ga er zuinig op zijn en kijken tot welke vis hij uit groeit

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:48

ja dat kan wel hoor, ik heb zo een jonge corydoras op mijn werk gekregen.
waarschijnlijk in een stukje mos meegelift.
wat leuk!
ben wel benieuwd wat er van komt.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:50

Hij /zij vind wel voedsel want ik zie een vol buikje en wat poep..tja kunt maar ergens blij mee zijn..ik ben ook benieuwd wat het gaat worden!!

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 20:37

Afbeelding


en toen was hij wel dood -O-
misschien dat er wel iets kwa ziekte is geweest,heb namelijk ook een fantoomzalm met twee gezwellen rondzwemmen.
ik was hem alweer kwijt,hij zwom wat op de bodem met de mond open en was behoorlijk bleek.
verder kan ik er eigenlijk niks raars een ontdekken.

misschien dat ik me toch wel een testset ga bestellen, deze soort is gevoelig voor bepaalde ph waarde en wie weet is die wel niet in orde.
vakantiegeld komt er toch aan, dus kan mooi.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 20:41

Och wat sneu..hij was zo mooi!

Gelukkig zijn de testkoffers niet zo duur

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 20:44

ja weet je ik zit altijd van uh ik test niet.maar ik heb in deze bak wel vaker uitval van vissen en dat is gewoon zonde toch.
denk dat die van Sera wel voldoet?

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 21:03

Zonde zeg..! :(

Afbeelding
Hier liet de danio Myanmar zich een keer goed bekijken. Kleine knap visje..

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 21:48

is ook wel ontzettend mooi en leuk :j

nps
Berichten: 2029
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 23:40

Ah ellepel wat zonde :( soms weet je t ook gewoon niet... ik heb een jbl druppelkoffertje, was 40 euro bij aquaplantsonline uit mijn hoofd

J0anieke knap visje inderdaad, mooie foto!

simpie94

Berichten: 838
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 11:59

Zonde hoor Ellepel!

Blijven mooie visjes J0anieke :)

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:19

net even overlegt met de zaak waar ik altijd kom.
en toch gewoon teststripjes meegenomen.

heb van alle drie de bakken genomen.

Afbeelding
links is de bak waar de apisto in zat.

en de uitslag.

Afbeelding

ph te hoog.heb twee strips gedaan en beide keren dus de ph boven de 8
gh is iets te hoog.
en de kh te hoog.
ik heb dat eerder eens gehad en toen was verversen met regenwater al een heel stuk beter.
en ik kan natuurlijk gaan kijken naar vissen die zich in dit soort water wel goed voelen.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:28

Jammer dat je geen testkoffer gekocht hebt..die zijn over het algemeen veel betrouwbaarder...maar goed hierheen je ook beetje informatie..ik denk dat je makkelijk wat vissen kunt vinden die je hierin kunt houden

nps
Berichten: 2029
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 16:35

En mocht je gemakkelijk PH / KH wat willen verlagen - filteren over turf helpt. Maakt wel dat je water een beetje theewater kleurt.

*edit - ik heb deze: https://www.aquaplantsonline.nl/jbl-pro ... s-nh4.html, niet heel duur, werkt supermakkelijk en fijn om thuis de belangrijkste waarden te kunnen meten.

Marisje76 - oeh wat een mysterie trouwens! Ben benieuwd wat het gaat worden...

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 19:35

het werd me eigenlijk wat afgeraden om een testkoffer te halen?
in de winkel zeiden ze van wij testen zelf altijd gewoon met strips als mensen komen.
en dat was dan eigenlijk wel heel betrouwbaar.
heb je een koffer dan moet je alsnog je water ergens in of op druppelen en het aflezen op een kleurenkaart.
nou ja zoals die jongen dat zei dacht ik ook van ik doe eerst wel een strip.
kijken of ik het daarmee red..

nps. ik heb inderdaad al gevonden dat filteren over turf kan.
ik moet alleen nog bekijken hoe ik dat het beste kan doen.
vond al wat info over bolletjes in het filter, en was ook iets wat je juist in de bodem moest doen?

nps
Berichten: 2029
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 19:53

ellepel schreef:
nps. ik heb inderdaad al gevonden dat filteren over turf kan.
ik moet alleen nog bekijken hoe ik dat het beste kan doen.
vond al wat info over bolletjes in het filter, en was ook iets wat je juist in de bodem moest doen?


Je kan het inderdaad in een zakje (bij Eheim turf zit er een in de verpakking) doen en in je filter erbij stoppen. Pantysokken werken ook. Bij mn eerste mini aquariumpje legde ik dat zakje gewoon bij t filter, wel makkelijk want je moet t soms vervangen. Ik heb t nu ook in mn filter, Je water wordt er wel een beetje gelig van. Ik heb nog nooit gehoord dat je t in de bodem moet doen...

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:24

Mag ik na heeeel lang niet op bokt geweest te zijn hier wat vragen?

Is er hier iemand met lego in zijn bak? Lees op meerdere sites dat het moet kunnen, maar zou je het dan eerst uit moeten koken?

Ik heb namelijk voor de kinderen een 54l zweinstein aquarium staan en ik zou er graag wat legofiguren in plaatsen.

Afbeelding
Er zitten nu alleen wat garnalen in. Ik wil er graag wat kleine visjes in, ik zat zelf te denken aan Dario Dario of goudgoerami, maar van de goerami zijn de verhalen erover niet heel goed, als in zwak en schuw. Nu las ik een paar pagina's terug al over wildvang goerami's.
Jullie nog andere tips voor leuke visjes? Het liefst harem of koppel met leuke kleurtjes (kleurtjes voor de kinderen) die zich thuis voelen in een klein aquarium.

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:36

is eel heel leuk he met lego,snap ik.
maar echt geen idee of het kan.
voor visjes..de rasbora galaxy,of espei, zoiets?
ik heb ook de brigittae of de maculata,zijn ook leuk!

nps. zakt de ph dan erg snel?
ik ga eens kijken,bedankt!

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:36

Lisette03 schreef:
Mag ik na heeeel lang niet op bokt geweest te zijn hier wat vragen?

Is er hier iemand met lego in zijn bak? Lees op meerdere sites dat het moet kunnen, maar zou je het dan eerst uit moeten koken?

Ik heb namelijk voor de kinderen een 54l zweinstein aquarium staan en ik zou er graag wat legofiguren in plaatsen.

[ [url=m/Yd9bsG.jpg]Afbeelding[/url] ]
Er zitten nu alleen wat garnalen in. Ik wil er graag wat kleine visjes in, ik zat zelf te denken aan Dario Dario of goudgoerami, maar van de goerami zijn de verhalen erover niet heel goed, als in zwak en schuw. Nu las ik een paar pagina's terug al over wildvang goerami's.
Jullie nog andere tips voor leuke visjes? Het liefst harem of koppel met leuke kleurtjes (kleurtjes voor de kinderen) die zich thuis voelen in een klein aquarium.


Lego in de bak zou ik zelf niet doen, je weet maar nooit wat het af gaat geven. Ik denk dat de lego zelf opzich nog niet zo erg is, das is plastic, maar meer de printjes die erop zijn geverfd. Verf/inkt is over het algemeen giftig voor aquariumdieren.
En uitkoken snap ik niet, het is plastic, dan lijkt me niet heel goed tegen koken te kunnen :')
Maar dat is hoe ik er in sta, ik heb het liefst zo veel mogelijk natuurlijk, dus het is ook persoonlijke smaak ;)

Ik vind het kasteel wel echt heel tof! Leuk thema zo!

Dario dario kunnen ook best schuw zijn, en hebben graag veel beplanting en schuilplekken. Kunnen denk ik wel prima in je bak, maar ze zijn wel echt klein hoor. Ik heb er hier 6 rondzwemmen, maar ze zijn kleiner/even groot als de vuurgarnalen :j

Goudgoerami (Trichogaster trichopterus 'gold') en honinggoerami (Trichogaster chuna) zijn twee verschillende soorten. De goudgoerami wordt nog enigszins aan de maat, ik zou dan wel de honinggoerami aanraden voor deze maat bak.

Trigonostigma espei die ellepel voorstelde zijn ook leuke visjes, vallen goed op en zijn het liefst in een school. De Trigonostigma hengeli lijken er erg op maar zijn net een maatje kleiner.

Een koppel is natuurlijk ook leuk, die kan je goed herkennen en namen geven, maakt het voor de kinderen misschien ook wel leuker dan een school vissen waarvan je de individuen niet echt kan herkennen.

Ik ga er ook eens overna denken, maar de honinggoerami komt hier ook wel als eerste bij mij op.

nps
Berichten: 2029
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:50

@ellepel ligt eraan hoe veel je gebruikt ;) ik zou beginnen met een klein beetje en dan meten wat het doet met de waardes.

@Lisette lego zou ik ook niet weten! In principe is het gewoon plastic en voorzover ik weet kan dat geen kwaad, er is veel aquariummateriaal van plastic. Maar volgens mij drijft lego dus dat zou ik eerst testen. Leuk idee wel!

Over visjes, honing goerami’s zijn inderdaad erg leuk voor dat formaat (en zoiezo ;)). Een aantal danios kunnen (zebradanio bijvoorbeeld) en zijn makkelijk verkrijgbaar maar misschien zijn platy’s of guppies ook leuk. Die heb je in verschillende kleuren en ze zijn heel makkelijk en makkelijk te verkrijgen.

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:24

Ik bedoelde inderdaad de honinggoerami, in de war gebracht door de goudgoeramis een paar bladzijdes terug. Iemand ervaring hier met de honinggoerami, zijn die gezonder dan de gouden?
Ik lees ook dat het aquarium een dekplaat nodig heeft ivm temperatuurverschillen, is een kap dan ook voldoende?

@melyoramel
Een koppel of harem lijkt me inderdaad het leukst voor de kinderen omdat dat herkenbaarder is. Op zoek naar een bepaalde vis ipv 10 dezelfde visjes.
Ik vind zelf die lage aqua's en echte scapes die ik hier ook voorbij heb zien komen het allermooist, echt geweldige kunstwerken voorbij zien komen, maar dit is een verjaardagscadeau voor de kinderen, dus mijn keuzes waren harry potter of jurassic park :')

Hard plastic zoals lego, duplo, babyflessen kun je uitkoken in een pannetje water. Dat smelt niet en zou de bacteriën doden. Misschien sowieso maar gewoon doen voor de zekerheid.

Ik wil de lego vastplakken met koraallijm, dat werkt ook met plantjes, dus vast ook wel met lego.

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 15:22

Oh jeetje, ik was het hele topic vergeten! Zo even rustig bij lezen!

Ik heb net babygarnaaltjes gespot bij de waterwissel... ( Jack ook... :\ )
Jack zelf gaat niet zo lekker, ik verdenk hem van vinrot.. ;( Hij is een beetje timide, z'n staart is binnen een week gehalveerd.. dacht eerst dat hij het zelf deed, maar het begint nu toch wel op vinrot te lijken.

Esha 2000, is dat veilig voor garnalen? Ja toch? Dan kan hij gewoon lekker in z'n eigen bakje blijven.. de Esha is in bestelling en komt als het goed is dinsdag binnen.. hoop ik.. anders woensdag. hier in de winkel hadden ze het niet.. dat zal toch niet te laat zijn?


Afbeelding
Dit was een paar weken geleden.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit vandaag…


Afbeelding
Baby!!

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 15:55

Marisje76 schreef:
Het raadsel van de mysterieuze baby-vis
Zit ik rustig op de bank te kijken naar m'n cube met Chrystal Red garnalen zie ik ineeens een baby vis zwemmen.
Eigenlijk onmogelijk want in deze bak hebben nog nooit vissen gezwommen.
Ik snap er echt niks van..om te bewijzen dat ik niet gek was moest ik er toch even een foto van maken


[ [url=m/CIGqne.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het enige wat zou kunnen is dat hij met mn plukje riccia fluitans uit de grote bak mee is gekomen maar dat was echt zo'n mini stukje en die heb ik met 2 vingers uit het water gepakt. (En ik heb in de grote bak verder helemaal geen babys gezien nog.) Of er is een eitje met de plantjes meegkomen maar dat kan toch eigenlijk niet...
Anyway, ik ga er zuinig op zijn en kijken tot welke vis hij uit groeit


surprise baby!
Wat lief!
Ben heel benieuwd hoe "het" uitgroeit...
Zo heb ik een keer een baby Betta gehad. Waar hij vandaan kwam?? Ik heb werkelijk geen idee, hij was er opeens in het aquarium met Klauwkikkertjes.. hij is prachtig uitgegroeid.. een roze, kortvinnige man, met een paarsachtige staart.. super leuk visje.
Tot hij tijdens de waterwissel uit de bak sprong en toen alleen nog maar rondjes kon zwemmen en een dag later dood was.. Dat was het tragische einde van Jason.