Puppy erbij 2019

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 13:25

Simoonzel schreef:
Ongeacht de hoeveelheid bloed moet je exact hetzelfde doen, dat is dus niet relevant. Nonresponders zijn extreem zeldzaam en ben ik nog nooit tegengekomen. Om dat het waard te vinden voor een pup moet je denk ik de overtuiging hebben dat vaccineren schadelijk is dus ik zal daar nooit naar omslaan. Checken of het is aangeslagen vind ik een stuk logischer en dan is een hond in ieder geval al 4 maanden oud. Een stuk minder vervelend dan hele jonge pupjes moeten prikken in de houdgreep.

Het gaat niet zozeer om Nonresponders, ook al zijn er genoeg pups/ honden die op verschillende merken niet reageren. Ook gewoon te zien in de Groep. Geloof dat er laatst een beagle was die ondanks jarenlang enten niet beschermd leek.
Maar als je het over Nonresponders hebt, dan heb je duidelijk niet door waarom er getitert word.
Maternale antistoffen kunnen tot 20 weken blijven zitten, waardoor het zo kan zijn dat je tot 20 weken voor niks ent, en het grootste probleem, dan is de pup vanaf die tijd tot de jaar enting niet beschermd. Terwijl er door te enten een schijnveiligheid opgebouwd word. Hij is gevaccineerd dus hij kan het niet krijgen word er dan gezegd. En helaas lopen er veel meer honden dan gedacht onbeschermd rond.

Wij gaan de pups titeren, dit betekend gewoon dat er op 6 weken een beetje bloed afgenomen word, net zo makkelijk als enten. Hier word gekeken of enten zin heeft. Zo ja krijgen ze de enting, zo nee, gaan we , afhankelijk van de waardes, met 2/3 weken terug. Weer prikken en weer kijken naar de waardes. En vooral: NA een enting, test je 3 weken later weer of de enting wel aangeslagen is. En helaas zie je er ook veel die niet direct aanslaan, waardoor je kan kiezen voor een ander merk.
In veel gevallen betekend dit, dat we op 6 weken niet zullen hoeven enten. En dan hoeft het lijfje van de pup geen stoffen te verwerken, want ondanks dat entingen nuttig zijn zijn ze ook gewoon een aanslag op zo'n lijfje, en zijn er gewoon nog steeds honden die allergisch reageren. Dus puur en alleen veilig zijn ze niet.

Vrienden van mij hebben ''gewoon'' geeent. Maar die zaten een paar uur later wel met een pup van 6!! weken bij de DA met een zware allergische reactie en aan de flinke medicatie. Nog meer rommel te verwerken voor zo'n klein pupje. Met als conclusie van de DA: Dan krijgt ie de komende weken bij de 9 en 12 weken enting gewoon een extra injectie om de reactie tegen te gaan. 3x ellende in zo'n lijfje omdat iemand vast wil houden aan een achterhaalde methode. En omdat de DA niet achter Titeren staat. En geloof me, dit is niet uniek..
En als je dan bedenkt dat er toch wel vaak te vroeg geent word met 6 weken vind ik dat het beter kan. Dus dat zal ik ook doen..

En daarnaast, liever een paar keer ''in de houdgreep'' om bloed te prikken en zeker te zijn van bescherming, dan een pup die doodgaat aan parvo oid. Die ''houdgreep'' overleven ze wel. Die ziektes vaak niet.

Wat een rare hondenschool Punjab Ben maar blij dat je daar weggestuurd bent. Want zo'n hondenschool is het voorbeeld van ''iedere mongool mag een hondenschool beginnen''.
En wat fijn dat het veel beter gaat!
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 03-03-19 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:26

Anna79 schreef:
Netjes hoor, mooi wit ook :D
Ik wil mijn poedel ook zelf gaan doen, ik vind het leuk en het scheelt een hoop geld!

Iets met een soort van zelfreinigende vacht haha. Ik doe eigenlijk alleen maar gekke plukken bijknippen en er voor zorgend dat ie geen hele sluiers aan z'n voorpoten heeft.
Zijn broek heb ik jaren terug een keer bijgepunt en dat blijft nu gewoon oké. Hij vind het spannend en niet zo tof dus ik ga hem nooit en te nimmer wegbrengen.

En dit scheelt inderdaad een hoop geld. Ik heb de Acitivet borstel (groen/goud) en een efileerschaar (niet zo'n goedkoop prulletje) op mijn werk aangeschaft met een leuke korting, dus dat scheelt nog meer.

Nynkster

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:28

Mooi denies!!! Vind dat er verzorgd uitzien van die geknipte pootjes :)

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:28

Hooi mag ik me komen melden hier lijkt me leuk om hier mee te praten en misschien het een en ander te leren
Ik heb sinds vorige week maandag een schotse collie pup genaamd candy !

Hebben verder nog een teckel van 5 hier rond lopen en het gaat erg goed tussen die 2

Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 13:34

Welkom! Wat lijkt die teckel groot naast die pup! _O-

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:35

Welkom Biggirl! Leuk een collie! :)

Dus wat is in mijn geval nu handig? Bodhi is vorige jaar 'gewoon geënt' uit vanuit mijn kant even simpelheid. Is het verstandig om hem nu eerst te titeren? Of verstandiger om eerst te enten en dan een x dagen er na te titeren?

Jammere is dat de kliniek hier dus niet onder vaccicheck staat. Wel de spoed en verwijs kliniek maar daar kan ik dus niet zomaar een afspraak maken. En anders moet ik met de auto naar Ridderkerk .... (ik heb liever zo min mogelijk gedoe er om heen, en auto rijden is toch weer een stressfactoor, al dan niet voor mij momenteel)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 13:36

xDenies schreef:
Welkom Biggirl! Leuk een collie! :)

Dus wat is in mijn geval nu handig? Bodhi is vorige jaar 'gewoon geënt' uit vanuit mijn kant even simpelheid. Is het verstandig om hem nu eerst te titeren? Of verstandiger om eerst te enten en dan een x dagen er na te titeren?

Jammere is dat de kliniek hier dus niet onder vaccicheck staat. Wel de spoed en verwijs kliniek maar daar kan ik dus niet zomaar een afspraak maken. En anders moet ik met de auto naar Ridderkerk .... (ik heb liever zo min mogelijk gedoe er om heen, en auto rijden is toch weer een stressfactoor, al dan niet voor mij momenteel)

Meten is weten, vanaf 3 weken na de enting kun je titeren. Waarschijnlijk kun je bij die kliniek voor titeren wel gewoon een afspraak maken, anders is titeren voor hun niet echt een meerwaarde.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:37

Eerst titeren, misschien kan je die hele enting overslaan.

Wat balen zeg van die hondenschool, je zou zeggen dat ze juist ook voor dit soort problemen zijn!

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:46

Ja iedereen vond het raar dat we niet meer mochten komen, buiten ging het goed kon de ruimte zoeken. Maar binnen veel te veel op elkaar en bijna geen ruimte. Maar ben blij waar ik nu zit ze helpen en denken echt mee.

Denise ziet er weer netjes uit. :D

Welkom Biggirl leuke collie. :j

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:51

Ik zou eerst titeren en dan wel bij een gecertificeerde vaccicheck, anders kun je gewoon niet van het advies op aan.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:09

@Denise je kan wel checken of het is aangeslagen en of hij nu dan beschermd is en als hij 4 wordt en dus de DHP weer zou moeten hebben weer kijken hoe het ervoor staat. Voor leptospirose moet je sowieso enten.

@kiwiwitje Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, ik vind kijken of iets is aangeslagen een goed initiatief. Dus ook de 12 weken enting. Maar ik vind een bloedafname niet gelijk staan aan een enting. Ik begrijp dat een facebookgroep vol collectieve spookverhalen doet vermoeden dat er vreselijk veel honden zijn die allergisch reageren of helemaal geen immuniteit ontwikkelen maar dit is extreem zeldzaam. Dan heb je het over een enkele op duizenden. Ik heb er eerlijk gezegd in de afgelopen twee jaar geen een meegemaakt.
Er is hoe dan ook geen manier om op exact het juiste moment te enten omdat je zowel met titeren als met boostervaccinaties werkt met een interval van 2-3 weken. Je moet dus kiezen wat je voorkeur heeft, daarom is mijn hond "gewoon" gevaccineerd als pup en zoals normaal is verliep dat zonder problemen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 14:15

Collectieve spookverhalen? Nee bewezen titeruitslagen. Ze gaan niet dood aan een beetje bloedprikken. sterker nog, de meeste geven er geen fluit om. En dan nog vind ik een paar minuutjes een beetje ''stress'' als je het al zo kan noemen, minder dramatisch dan een enting voor niks in een hond proppen.
De allergische reactie was bij vrienden van mij. Niks uit een fb groep gehaald daarin.

Met titeren werk je dus niet met boostervaccinaties met een interval. Met titeren ent je eenmalig, als de enting aangeslagen is. Je hebt je echt duidelijk niet goed ingelezen of de verkeerde bronnen gebruikt! En dat is niet erg, maar wat je zegt klopt absoluuut niet!!

Je ent pas bij een titerwaarde van 0-1. Eerder zal een enting niet aanslaan. En 2/3 weken na het enten titer je nogmaals om te kijken of de waardes omhoog gegaan zijn. Niks meer niks minder. Bij een pup word er maximaal afgetekend tot het moment van de 1 jr enting. Alleen ipv maar gewoon enten titer je dan. Vanaf die tijd mag er, afhankelijk van de waarde, afgetekend worden voor 3 jaar.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:25

Bo ziet er netjes geknipt uit denies!

Welkom biggirl, leuke pup zeg <3 hoe oud is ze nu? Fijn dat het al goed gaat met de twee hondjes samen.

De 'discussie' over titeren hou ik me even buiten, heb er geen verstand van en er ook nooit bij stilgestaan. Pup hier dus wel gewoon geënt. Vind het wel zeer interessant.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:29

Waarom pas titeren vanaf 4?

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:30

biggirl schreef:
Hooi mag ik me komen melden hier lijkt me leuk om hier mee te praten en misschien het een en ander te leren
Ik heb sinds vorige week maandag een schotse collie pup genaamd candy !

Hebben verder nog een teckel van 5 hier rond lopen en het gaat erg goed tussen die 2

[ [url=m/qSYUH9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welkommm *\o/*

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:35

wat een lieve collie <3

Ik houd mij ook buiten de titteren discussie :=

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:46

Je leest weer verkeerd... Ik zeg dat beide met intervallen werkt. Ofwel opnieuw bloedprikken of opnieuw enten. Het feit dat je een zeldzaam geval hebt meegemaakt maakt het niet meer of minder voorkomend. Er zullen gevallen zijn waarin de boel niet goed aanslaat en ik vind het dus goed om een nacontrole in te voeren d.m.v. een titerbepaling. Maar niet standaard alles titeren vanaf 6 weken. Bovendien wordt er gewerkt met hoog-titervaccins waardoor maternale antistoffen slechts een deel van het vaccin kunnen wegvangen maar niet alles. Dat er bij sommige honden met 20 weken nog zulke stoffen aanwezig zijn zegt helaas dus niet zo veel. Ik weet ook niet hoe de S-niveaus van de vaccicheck zich verhouden tot de vaccins; vanaf wanneer het officieel zou moeten aanslaan. Volgens mij is dit ook niet onderzocht.

@ Jade Als ze alle vaccinaties t/m 1 jaar leeftijd hebben gehad en deze zijn aangeslagen zijn ze voor de ziektes die je kunt titeren in principe beschermd voor 3 jaar, dus tot 4 jaar leeftijd. Dan kun je die prik herhalen of kijken in welke mate ze nog tegen die ziektes beschermd zijn. Als ze allemaal nog goed zijn kun je dan weer 3 jaar vooruit zonder te vaccineren (behalve leptospirose, die werkt maar 1 jaar en hier kun je niet voor titeren).

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 14:54

Simoonzel schreef:
Je leest weer verkeerd... Ik zeg dat beide met intervallen werkt. Ofwel opnieuw bloedprikken of opnieuw enten. Het feit dat je een zeldzaam geval hebt meegemaakt maakt het niet meer of minder voorkomend. Er zullen gevallen zijn waarin de boel niet goed aanslaat en ik vind het dus goed om een nacontrole in te voeren d.m.v. een titerbepaling. Maar niet standaard alles titeren vanaf 6 weken. Bovendien wordt er gewerkt met hoog-titervaccins waardoor maternale antistoffen slechts een deel van het vaccin kunnen wegvangen maar niet alles. Dat er bij sommige honden met 20 weken nog zulke stoffen aanwezig zijn zegt helaas dus niet zo veel. Ik weet ook niet hoe de S-niveaus van de vaccicheck zich verhouden tot de vaccins; vanaf wanneer het officieel zou moeten aanslaan. Volgens mij is dit ook niet onderzocht.

@ Jade Als ze alle vaccinaties t/m 1 jaar leeftijd hebben gehad en deze zijn aangeslagen zijn ze voor de ziektes die je kunt titeren in principe beschermd voor 3 jaar, dus tot 4 jaar leeftijd. Dan kun je die prik herhalen of kijken in welke mate ze nog tegen die ziektes beschermd zijn. Als ze allemaal nog goed zijn kun je dan weer 3 jaar vooruit zonder te vaccineren (behalve leptospirose, die werkt maar 1 jaar en hier kun je niet voor titeren).

Ik ga niet verder in discussie. Helaas zijn je bronnen blijkbaar niet actueel, of te weinig praktijk ervaring gezien. Wat allemaal prima kan. Maar we gaan het gewoon niet eens worden. En dan ga ik het topic niet verder verpesten met een nutteloze discussie. Er is gewoon al veel te vaak bewijs geleverd, voor mij inzichtelijk door de mensen die die posten in de besloten groep, dat er teveel hondjes op 12 weken/ 1 jr ondanks netjes vaccineren volgens schema niet beschermd bleken. En zo is er ook al tevaak gebleken dat pups die op 6 weken geent worden maar op 9 weken getiterd worden niet beschermd waren. En genoeg bewijs in diezelfde groep, dus door mensen die dit gedaan hebben met hun honden, dat het op maat vaccineren van vaccicheck heel goed werkt. Honden die zelfs met 1 pup enting kunnen voldoen en nu 4 jaar zijn.
Het heeft ook niks te maken met wegvagen van de vaccins. Het is niet te zien in de test of de antistoffen maternaal zijn of van een enting, tenzij je blijft titeren bij een pup tot die stoffen wegzijn. Waardoor je ook kan zien dat een enting niets gedaan heeft als de antistoffen niet verhogen maar gewoon door dalen. :)

Maargoed. zoals ik zei, stopt hier voor mij de discussie. Wij gaan het niet eens worden, en dat is zonde van het topic.
Overigens zijn er meer ziektes niet te titeren dan alleen lepto ;)

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:40

Je hebt idd bij beide een risico moment. Tussen twee vaccins of tussen twee keer bloedafname.

Voordeel bij titeren is dat je eerst wacht tot de maternale antistoffen weg zijn (door elke 3 weken te testen), dan vaccineerd en na 3 tot 4 weken ent. Zo zijn eer meerdere honden die aan 1 vaccinatie voldoende hebben.

Ik heb in de praktijk ook maar een keer of 4 en allergische reactie op enten gezien maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je dan maar moet over vaccineren.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:12

Ik wilde alle 6 pups op de foto zetten, dat ging wel euhm niet :') er zijn hier nogal wat mensen met verstand van kleurtjes en zo zouden lux der ogen toch nog blauw kunnen worden?

Afbeelding
Afbeelding

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:15

Oh ze zijn echt <3

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 16:26

Karma ze staan er wel alle 6 op :P Niet netjes op een rijtje.. maar je ziet ze alle 6 haha!
En wat is Luxje toch knap <3

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:32

Als ik een gok zou mogen doen denk ik niet dat ze blauw blijven..

Als ik met elin vergelijk was toen goed te zien welke blauw zou blijven, die was veel ijziger van kleur dan de andere..

7weken
Afbeelding

En nu:
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:36

Wauw diandra. Wat prachtig <3

Ik denk het ook niet Kirsten. Helaas. Fizzy is heel duidelijk blauw
Afbeelding
Afbeelding

Welkom biggirl! Idd die teckel lijkt een reus haha. Super leuke pup.

Mooi zeg denies! En zo wit :wow:

Prachtige pups kiwi!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:36

Die oortjes <3 <3

Ik denk ook niet dat ze blauw blijven, hooguit blauw in de hoeken, half-half dus zeg maar. Of het komt door het lichtinval van de foto.