Simoonzel schreef:Ongeacht de hoeveelheid bloed moet je exact hetzelfde doen, dat is dus niet relevant. Nonresponders zijn extreem zeldzaam en ben ik nog nooit tegengekomen. Om dat het waard te vinden voor een pup moet je denk ik de overtuiging hebben dat vaccineren schadelijk is dus ik zal daar nooit naar omslaan. Checken of het is aangeslagen vind ik een stuk logischer en dan is een hond in ieder geval al 4 maanden oud. Een stuk minder vervelend dan hele jonge pupjes moeten prikken in de houdgreep.
Het gaat niet zozeer om Nonresponders, ook al zijn er genoeg pups/ honden die op verschillende merken niet reageren. Ook gewoon te zien in de Groep. Geloof dat er laatst een beagle was die ondanks jarenlang enten niet beschermd leek.
Maar als je het over Nonresponders hebt, dan heb je duidelijk niet door waarom er getitert word.
Maternale antistoffen kunnen tot 20 weken blijven zitten, waardoor het zo kan zijn dat je tot 20 weken voor niks ent, en het grootste probleem, dan is de pup vanaf die tijd tot de jaar enting niet beschermd. Terwijl er door te enten een schijnveiligheid opgebouwd word. Hij is gevaccineerd dus hij kan het niet krijgen word er dan gezegd. En helaas lopen er veel meer honden dan gedacht onbeschermd rond.
Wij gaan de pups titeren, dit betekend gewoon dat er op 6 weken een beetje bloed afgenomen word, net zo makkelijk als enten. Hier word gekeken of enten zin heeft. Zo ja krijgen ze de enting, zo nee, gaan we , afhankelijk van de waardes, met 2/3 weken terug. Weer prikken en weer kijken naar de waardes. En vooral: NA een enting, test je 3 weken later weer of de enting wel aangeslagen is. En helaas zie je er ook veel die niet direct aanslaan, waardoor je kan kiezen voor een ander merk.
In veel gevallen betekend dit, dat we op 6 weken niet zullen hoeven enten. En dan hoeft het lijfje van de pup geen stoffen te verwerken, want ondanks dat entingen nuttig zijn zijn ze ook gewoon een aanslag op zo'n lijfje, en zijn er gewoon nog steeds honden die allergisch reageren. Dus puur en alleen veilig zijn ze niet.
Vrienden van mij hebben ''gewoon'' geeent. Maar die zaten een paar uur later wel met een pup van 6!! weken bij de DA met een zware allergische reactie en aan de flinke medicatie. Nog meer rommel te verwerken voor zo'n klein pupje. Met als conclusie van de DA: Dan krijgt ie de komende weken bij de 9 en 12 weken enting gewoon een extra injectie om de reactie tegen te gaan. 3x ellende in zo'n lijfje omdat iemand vast wil houden aan een achterhaalde methode. En omdat de DA niet achter Titeren staat. En geloof me, dit is niet uniek..
En als je dan bedenkt dat er toch wel vaak te vroeg geent word met 6 weken vind ik dat het beter kan. Dus dat zal ik ook doen..
En daarnaast, liever een paar keer ''in de houdgreep'' om bloed te prikken en zeker te zijn van bescherming, dan een pup die doodgaat aan parvo oid. Die ''houdgreep'' overleven ze wel. Die ziektes vaak niet.
Wat een rare hondenschool Punjab Ben maar blij dat je daar weggestuurd bent. Want zo'n hondenschool is het voorbeeld van ''iedere mongool mag een hondenschool beginnen''.
En wat fijn dat het veel beter gaat!