nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:21

In mei (eind april) kan de situatie alweer heel anders zijn dus je moet het echt dan pas bepalen, denk ik. Er kan tot die tijd nog veel gebeuren :o

Ik heb in mijn volken inderdaad ook al darrenbroed gezien, alles loopt een beetje voor. En alle kasten hebben veel broed.

@Anomien, hieronder wat foto's van onze situatie.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Die laatste zijn van de bouw van het bijenhuisje (onze Bee 'n Bee), inmiddels staat die bok vol met 5 volken en de rest staat in de boomgaard (1e foto). Het aantal volken wisselt door het jaar heen door splitsen, verkoop en opzetten nieuwe volken voor volgend seizoen. Het zit altijd een beetje ergens tussen de 8 en 20 volken.

Indy_Mouse_9

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:37

Ik vind het bij jou echt zo mooi Morpeheus!

Ik ben/was een beetje aan het twijfelen of ik de bijen wel aan moet houden. Ik heb moeite om wekelijks tijd te vinden, om iig om het in te passen in de gezinstijd. Dus het wordt altijd een moetje, met een beetje tegenzin. Dat sprak ik uit tegen mijn man, en die zei, Ach, jongste kind is ook al bijna zo groot dat hij je niet de hele tijd nodig heeft, en dan is het veel makkelijker om wat tijd te nemen. Dan zou het jammer zijn als je ze net voor die tijd weg doet.
En dat is ook wel weer zo. Dus mijn tweede lijn planning over nieuwe kasten, honingslingers, smelters, enzovoorts, die kan gewoon door :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:12

Morpheus maakt ons allemaal jaloers :P

Sassy: mei is wel een beetje de maand dat je wat drukker met ze bent. Een HK kan je er altijd opzetten tegen die tijd, maar dat betekent niet perse dat ze niet gaan zwermen.

Indy: en een beetje meer hands-off aanpak? Ik kijk ook niet wekelijks, ik doe eigenlijk zo min mogelijk om ze zo min mogelijk te verstoren, en dat werkt tot nu toe heel goed. Ik heb wel een heel zwermtraag volk, dat helpt.

Ik heb vandaag een nieuwe kast binnengekregen :D heb een hele kast besteld ipv alleen broedkamers omdat ik ook een plek nodig heb voor het gesplitste volk straks, nu mijn beide volken de winter overleefd hebben. Grote volk moet zeker gesplitst worden tzt.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:22

Ja, het is misschien meer een mentale stap ook, want ik heb het gevoel dat ik wel wekelijks zou moeten kijken, maar in praktijk is dat de laatste twee jaar niet gebeurd. Maar dat heeft dus ook wel gevolgen, vorig jaar meerdere zwermen gehad, en niet allemaal weer weten te vinden. Dus dan heb ik het gevoel dat ik daar faal om goed voor ze te zorgen...

Mijn ene volk ben ik wat bang voor, die Q / dat volk is snel ontevreden kennelijk :+ die hebben vorig jaar twee keer (!) gezwermd, waarvan 1 keer al vroeg in het jaar. Dat is de kast die nu ook al erg vol zit.
Misschien is Francesca gewoon geen 1-baks koningin :o

Fijn dat je een nieuwe kast erbij hebt Century! Wat voor een heb je besteld?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:25

Vind het altijd zo bijzonder dat dieren zo iets kunnen produceren.

Heb niet het hele topic gelezen, maar mocht er iemand in de buurt van de Loonse en Drunense duinen zitten en honing verkopen laat het me vooral even weten :)
Ik wil graag een aantal potjes kopen zodat ik even vooruit kan....

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:00

Ik woon in Uden, is niet helemaal in de buurt maar wel de juiste provincie :P
Ik heb niet heel veel honing meer op dit moment, maar wat ik heb mag je zeker kopen! Nog wat 450g potjes van vorig jaar lente (gekristalliseerd). Hoplijk over een maand of twee honing van dit jaar!

@Indy: oei ja, als ze zo snel zwermen zou ik dat ook lastiger vinden. Ik heb vorig jaar ze op tijd gesplitst en dat was genoeg, geen zwerm gehad. Ze willen erg graag blijven; dat maakt het veel makkelijker. Het is een heel fijn volk verder, alleen wat sneller boos dan ik leuk vind.

Ik heb gewoon een simpele spaarkast erbij, met easy-grip, maar van Marktplaats (wel nieuw). Was goedkoper dan in de gewone shop en ziet er goed uit. Ik ga snel de broedkamers in de lijnzaadvernis zetten zodat ik ze kan gebruiken en de HK op het grote volk kan zetten, want die gaat erg hard.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:34

Dank jullie wel. Sorry, het was niet de bedoeling om op te scheppen of mensen jaloers te maken :o ik ben zelf ook echt heel blij met (en ook heel dankbaar voor) onze stek. Het bijenhuisje is een oud kippenhok dat we gratis konden ophalen en wat we verbouwd hebben tot bijenstand.

@Indy_Mouse is je koningin gemerkt? Ik merk bij mezelf dat dat enorm helpt. Ik weet niet of je er tegenop ziet om te splitsen, maar met een gemerkte koningin is het zoveel makkelijker. Dat kan mogelijk helpen om de eventuele drempel daartoe te verlagen. Ik zou ze dan mooi op tijd splitsen. Dan heb je er ook wel even werk aan, maar wel minder dan wanneer je achter zwermen aan moet...en zeker als je al weet dat je koningin niet heel zwermtraag is. Daarna kun je ze dan inderdaad weer een hele poos met rust laten.
Ik ben overigens wel met enige regelmaat in Enschede, dus ik kan je ook wel een keer komen helpen als je dat zou willen.

@Century, ik heb ook Easy grip kasten van iemand uit de buurt die ze zelf maakt, dat scheelt behoorlijk in het geld en ze zijn minstens even goed inderdaad.