Puppy erbij 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loolotte

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:40

Ik vind de korthaar collies juist wel gaaf! Lassie was natúúrlijk mijn grote jeugdliefde :o Maar no way dat ik een hond met zo enorm veel haar in huis neem, haha. Ik geloof ook dat de kortharen wat feller/fanatieker zijn, kan dat kloppen?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:47

Ik vond de kortharig eerst ook maar vreemd, maar ik begin ze leuker en leuker te vinden.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:03

Oh bokkers ik heb jullie advies nodig.

Vandaag heb ik 2weken mijn pup in huis. Hij drinkt alleen ontzettend veel en daardoor plast hij ook ontzettend veel.
Gisteren bij de dierenarts geweest, ze zegt je moet continu water aan blijven bieden.
Ik pakte het namelijk weg of deed er een bodempje in.
Dus gisteren kreeg hij onbeperkt drinken.
Nu dronk hij de eerste schaal al direct helemaal leeg, zijn buikje leek wel een ballon. Afijn, hij kon smiddags naar buiten en plaste daar dus ook regelmatig. Buiten volledig water tot zijn beschikking en binnen dus ook.
Nu heb ik heb vannacht niet gehoord dat hij moest plassen, ik haal hem vanochtend uit zijn bench en pup was zeiknat en bench was zeiknat.
Afijn, da zegt het dus proberen.
Vanochtend heeft hij zichzelf weer tonnetje rond gedronken, ik laat hem buiten plassen. Terug naar binnen en hij plast binnen. Ik hem weer buiten gezet en hij plast niet. Na 5min. weer naar binnen en na enkele minuten plast hij weer binnen. Dit ritueel tijdje herhaald.
Nu ben ik het echt wel een beetje beu.
Ik ontzie het om komende nacht weer alles te moeten verschonen.
Door een pup die geen maat kan houden want daar lijkt het nu op.
Hij krijgt kvv te eten wat ook veel vocht bevat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:15

Ik vind ook dat je continu water aan moet blijven bieden. Maar daarnaast kan je ook laten controleren of hij blaasontsteking heeft. Dat had mijn reu als pup, die plaste ook zo enorm veel. Aan de andere kant snap ik het in 1 keer leegdrinken van de bak wel, je hebt hem steeds beperkt in het drinken dus hij weet niet dat hij nu kan drinken wanneer hij wil. Qua zindelijkheid kan je eigenlijk nog niks verwachten als hij zo jong is. Als hij in zijn bench plast 's nachts maar je niet wakker maakt moet je wekkers gaan zetten. Niet hem gaan straffen door water weg te halen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:28

yvje86 schreef:

Vandaag heb ik 2weken mijn pup in huis. Hij drinkt alleen ontzettend veel en daardoor plast hij ook ontzettend veel.
Gisteren bij de dierenarts geweest, ze zegt je moet continu water aan blijven bieden.
Nu dronk hij de eerste schaal al direct helemaal leeg, zijn buikje leek wel een ballon. Afijn, hij kon smiddags naar buiten en plaste daar dus ook regelmatig. Buiten volledig water tot zijn beschikking en binnen dus ook.
Nu heb ik heb vannacht niet gehoord dat hij moest plassen, ik haal hem vanochtend uit zijn bench en pup was zeiknat en bench was zeiknat.
Vanochtend heeft hij zichzelf weer tonnetje rond gedronken, ik laat hem buiten plassen. Terug naar binnen en hij plast binnen. Ik hem weer buiten gezet en hij plast niet. Na 5min. weer naar binnen en na enkele minuten plast hij weer binnen. Dit ritueel tijdje herhaald.

MyWishMax schreef:
Ik vind ook dat je continu water aan moet blijven bieden. Maar daarnaast kan je ook laten controleren of hij blaasontsteking heeft. Dat had mijn reu als pup, die plaste ook zo enorm veel. Aan de andere kant snap ik het in 1 keer leegdrinken van de bak wel, je hebt hem steeds beperkt in het drinken dus hij weet niet dat hij nu kan drinken wanneer hij wil. Qua zindelijkheid kan je eigenlijk nog niks verwachten als hij zo jong is. Als hij in zijn bench plast 's nachts maar je niet wakker maakt moet je wekkers gaan zetten. Niet hem gaan straffen door water weg te halen.

Helemaal eens met de stukken van MWM, ik zeg altijd, als je het werk niet wilt moet je geen pup in huis halen. Een pup is nou eenmaal niet zindelijk en ook vaak niet te begrijpen in hun acties, iets wat in hun koppie zo logisch lijkt kan voor ons zeer frustrerend zijn. Wij hebben het geluk gehad dat wij bij goede fokkers pups gekocht hebben en die al aan de zindelijkheid hadden gewerkt, wij krijgen dus al redelijk zindelijke pups. Maar dan nog heb ik de nodige dweilen versleten. :+

Als de pup zich 's nachts niet zelf meld dan moet je inderdaad met wekkers gaan werken. Het scheelt ook veel hoelaat je naar bed gaat. Zo gaan wij altijd vrij vroeg slapen, rond 22.30u, ik kon niet van de pups verwachten dat deze het dan tot 's ochtends ophielden. Ze hadden in de ren een puppytrainer liggen voor het geval dat ze nodig moesten en zich niet deden melden. Voor de rest stonden wij in het begin drie keer per nacht en daarna twee keer per nacht op. Na vier weken sliepen ze beide de nacht droog door en zijn we naar boven verkast. Ik stond dan wel om 5u op.

Welke KVV geef je? Want als er echt véél vocht in zit is natuurlijk ook niet goed, het moet wel iets van voedingswaarde bevatten...

En wat noem jij veel drinken? Hoeveel ml? Want wat iemand anders veel vind hoeft helemaal niet veel te zijn. Zo drinkt de DH van een vriendin ruim 2 liter op een dag weg en is hartstikke gezond. Zo drinkt mijn Schot nog geen liter op een dag weg, ook hartstikke gezond.

Aangezien je al bij de DA bent geweest en die alleen advies gaf en niet deed vermoeden dat er iets anders aan de hand is zou ik me in eerste instantie nog geen zorgen maken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:32

Kaus schreef:
Daar had ik ook niet meteen een sheltie in herkend Kim! Inderdaad veel groter en ook niet dat hele spitse neusje wat je vaak ziet. Wel erg gaaf!

Ik denk dat ik hier aussie x sheltie had gegokt.

Die korthaar collies kan ik maar niet aan wennen. Ik weet niet wat het is maar het klopt gewoon niet ofzo. :')

Hoe vind jij ze qua karakter in vergelijking met je borders?

De border collie en de korthaar collie zijn eigenlijk niet met elkaar te vergelijken, het zijn totaal andere honden.

De korthaar is veel meer relaxed en bedenkt zich alles, voordat ze iets doet gaat ze denken wat het haar brengt en wat het haar oplevert, anders hoeft het niet perse. De border daarentegen die knalt eerst en denkt dan, misschien niet zo handig om dat op deze manier te doen.

Ook is de korthaar een stuk brutaler, die kunnen de wereld wel alleen aan. Een border is socialer en aanhankelijker.

Desalniettemin heeft de korthaar collie en de sheltie mijn voorkeur van ras. :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:41

Nouja KimD, hier had de pup een hele zware blaasontsteking, maar toen ik belde wilde ze me eigenlijk afwimpelen met 'een pup plast nu eenmaal veel' ;) Ik ben daar dus wat doortastender in geworden, als ik zeg dat ik het wil laten testen dan doen ze dat maar. Had dus ook gelijk, maar hij werd alleen 's nachts beperkt in zijn water (en dat ging per ongeluk, hij gooide de bak om :') dus zat zonder water tot onze wekker) en als hij wakker was plaste hij minimaal 3 keer per kwartier. En 's nachts ook nog een aantal keer, daar werkte de wekkers ook niet bij, omdat er geen ritme in zat. Maar toch doorgezet, samen met medicatie. Wij hadden dus puppydienst. Man ging op tijd naar bed, ik bleef laat op, dan ging ik naar bed en ging man beneden naast de ren slapen en zette in het begin om de 2 uur de wekker.

Het heeft bij hem daarna wel erg lang geduurd voordat hij echt zindelijk was, terwijl hij bij de fokker dat al grotendeels was. Daar liepen de pups ergens anders heen om te plassen en te poepen, maar bij ons thuis na die blaasontsteking plaste hij gewoon waar hij op dit moment was als hij moest. Piepte ook niet, ja achteraf. Op zich wel logisch, maar wel lastig. :+

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 09:45

yvje86 schreef:

Waarom ben je hem in porties aan gaan bieden? Dronk ie gelijk vanaf dat ie bij jou kwam zoveel? Want dat mis ik een beetje. Hier staat en stond ook altijd water. Kun je hem na een paar slokken niet weghalen bij de bak en hem dan iets te kauwen geven bijvoorbeeld? Misschien dat ie dan afgeleid word?
Ja hij drinkt veel als ie dus de bak steeds in een keer leeg drinkt en vervolgens steeds zich leeg laat lopen.

Hoe pak je het zindelijk maken verder aan? Voor de nachten zou ik ook een paar x de wekker zetten. Gewoon pup oppakken, neerzetten waar hij mag plassen en weer naar binnen. Ik zou ook proberen het plassen op ''commando'' te zetten. Kan echt heel handig zijn. Dus iedere keer als je ziet dat ie gaat zitten om te plassen iets van ''plasje doen'' zeggen en gelijk belonen.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:47

Ik riep ook altijd dat ik nooit een langharige hond wou ivm de haren. Nu vind ik kortharoge honden over algemeen gewoon noet zo mooi dus toch maar een langhaar naast de jack russel van mijn vader. Maar de jack russel haren zijn echt 100x erger dan die van mijn aus!

Onderhoud vind ij best meevallen, ik kam kenai 1x in de twee maanden uit en 2x per jaar in de rui een grote beurt incl bad, waterblazer en kammen. Ik krijg altijd complimenten dat hij er super uitziet dus vind het zo wel prima. (Is ook een beetje quality time voor ons samen).

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:55

Ach! Arme knul! :(:)

Wel de Sheltie, die hebben wij als herplaatsers gekregen met 16 weken. 'Ze was toch te groot.' Toen we bij die mensen aankwamen hadden ze een huis vol chihuahua's.

Bleek dat zij haar nog niet eens 10 dagen hadden, ze hadden geen brokjes, geen riem, helemaal niks voor haar. :n Ze was dus ook alleen maar gewend om achterom te plassen. Want voordat ze naar België is gekomen heeft ze in Tsjechië ook vrij weinig van buiten gezien.

Dus eenmaal bij ons heeft het ook meer dan een jaar geduurd voordat ze zindelijk was. Dan gingen wij direct na het opstaan wandelen, uurtje / anderhalf uur en dan hield ze het op totdat ze thuis achterom kon plassen. Zo zielig!

Toen ze dus ook de eerste keer buiten deed plassen hebben een vriendin en ik staan springen en juichen en hebben we een doos snoepjes in geduwd. :')

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:00

Hoe zit het qua gezondheid met de smooth collies? Zijn er veel problemen in het ras?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:04

Ah wat naar Kim! Heeft Tessa ook last van, die komt uit de broodfok en heeft daarna bij iemand in de tuin gezeten en werd niet uitgelaten, daarna asiel en toen bij ons. Zij houdt nog steeds het liefste alles op tot ze thuis is, maar doet tegenwoordig wel wat op een lange wandeling. Op korte wandelingen of in vreemde omgeving doet ze niks en wacht ze echt tot ze in de tuin in. In huis is ze wel bizar zindelijk geweest altijd.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:04

Zoe_97 schreef:
Hoe zit het qua gezondheid met de smooth collies? Zijn er veel problemen in het ras?

Bijna niks, maar ze zijn er ook niet veel, dus dan blijft dat vanzelf uit.

De Border collie is bijvoorbeeld kapot gefokt aan alle kanten, daar moet je héél goed zoeken om een volledig schone lijn te vinden.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:10

KimD schreef:
Zoe_97 schreef:

Bijna niks, maar ze zijn er ook niet veel, dus dan blijft dat vanzelf uit.

De Border collie is bijvoorbeeld kapot gefokt aan alle kanten, daar moet je héél goed zoeken om een volledig schone lijn te vinden.

Inderdaad. Dankje voor de info. De border blijft de hond naar mijn hart, maar idd die gezondheid. Ik heb geluk met mijn meisje uit het asiel dat ze volledig gezond is en bij Kenai heb ik een hond uit gezonde lijnen ne hij is ook nogeens gezond. Maar is toch “eng” op zoek te gaan naar een goede lijn die aan mijn verwachtingen voldoet.

Volgende keer op show eens gaan kijken bij de smooths.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:34

Bedankt voor jullie reacties.

Vanaf de eerste dag dat we hem hebben drinkt hij heel veel, ik denk wel 1,5 liter op een dag.
Dan zet ik een schaal neer en deze drinkt hij in 1x helemaal leeg. Haal ik nieuw water dan drinkt hij dat ook nog op. Verder zwelt zijn buik op al een ballon. En je kunt al raden dat hij dus heeeeel veeeel moet plassen. Logisch dat hij dat niet alleen buiten doet maar dus ook binnen.
Om die reden ben ik gedoseerd water gaan geven en eigenlijk ging dat keurig.
Echter bleef ik met de vraag zitten waarom hij zelf niet kan doseren en hoe dit op te lossen.

Tot afgelopen nachten werd hij snachts wakker om te gaan plassen, 2x per nacht begon hij te blaffen dus dan zette ik hem buiten en zeg ik 'even plassen'. Dat ging keurig en de bench was de laatste 8/9 dagen droog. Enkel de eerste dagen dat we hem in huis hadden had hij snachts wat ongelukjes.
Tot afgelopen nacht dus...ik zet geen wekker omdat hij ons snachts wakker maakt om te gaan plassen wat echt keurig ging. Had juist het idee dat hij beter zindelijk werd maar toch bleef dat veel willen drinken bij me knagen.

Zijn zusje heeft trouwens exact hetzelfde, deze mensen geven de pup wel de hele dag water maar om 19:00 halen ze het water weg.
Ook zij schrokt haar drinken en eten naar binnen.
Ik krijg dus een beetje het gevoel dat hij in het nest heeft moeten vechten voor zijn eten en drinken, net als zijn zusje of misschien wel alle pups omdat moeder te weinig melk gaf of de fokker te weinig bijgaf.

Nogmaals ik weet dat een pup veel werk is (dit is niet onze eerste pup) en reacties als dat je geen pup moet nemen als je de tijd er niet in wil steken vind ik jammer.
Ik wil er namelijk wel tijd in steken en doe dit namelijk ook.
Ik wil het beste voor mijn pup en hoop daarom op tips.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:00

yvje86 schreef:

Vanaf de eerste dag dat we hem hebben drinkt hij heel veel, ik denk wel 1,5 liter op een dag.
Dan zet ik een schaal neer en deze drinkt hij in 1x helemaal leeg. Haal ik nieuw water dan drinkt hij dat ook nog op. Verder zwelt zijn buik op al een ballon. En je kunt al raden dat hij dus heeeeel veeeel moet plassen. Logisch dat hij dat niet alleen buiten doet maar dus ook binnen.
Echter bleef ik met de vraag zitten waarom hij zelf niet kan doseren en hoe dit op te lossen.

Tot afgelopen nachten werd hij snachts wakker om te gaan plassen, 2x per nacht begon hij te blaffen dus dan zette ik hem buiten en zeg ik 'even plassen'. Dat ging keurig en de bench was de laatste 8/9 dagen droog. Enkel de eerste dagen dat we hem in huis hadden had hij snachts wat ongelukjes.
Tot afgelopen nacht dus...ik zet geen wekker omdat hij ons snachts wakker maakt om te gaan plassen wat echt keurig ging. Had juist het idee dat hij beter zindelijk werd maar toch bleef dat veel willen drinken bij me knagen.

Zijn zusje heeft trouwens exact hetzelfde, deze mensen geven de pup wel de hele dag water maar om 19:00 halen ze het water weg.
Ik krijg dus een beetje het gevoel dat hij in het nest heeft moeten vechten voor zijn eten en drinken, net als zijn zusje of misschien wel alle pups omdat moeder te weinig melk gaf of de fokker te weinig bijgaf.

Nogmaals ik weet dat een pup veel werk is (dit is niet onze eerste pup) en reacties als dat je geen pup moet nemen als je de tijd er niet in wil steken vind ik jammer.

Logisch dat zijn zusje hetzelfde doet, die krijgt na 19u niks meer te drinken. Echt absurd... Zo kweek je het schrokken.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:17

Hier hebben alle honden altijd water. Een keer een opvang hond gehad die bleef doordrinken om het doordrinken, daar heb ik toen wat grote stenen in de drink en voerbak gelegd zodat ze iets meer moeite moest doen om te drinken en eten. ( maar wel nog genoeg water had staan altijd ) en na paar dagen kon die prima het water laten staan als ze genoeg had gedronken.

Ook is ' een bak water ' heel relatief. Je kunt van die hele kleine bakjes vult en de hond de helft ernaast laag vallen, drinkt zo'n hond niet eens heel veel.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:21

Ik vind het wel bijzonder, kan me niet herinneren dat we hier ooit een (gezonde) hond hebben gehad die zoveel dronk. Zelfs toen we nog brok gaven.
In de nacht niet geven in de bench gebeurt hier ook van zon 11 tot 6 maar ook dat geeft nooit problemen.
Mijn volwassen hond van 23 kilo drinkt denk ik een halve liter per dag, maar dat is volgens mij ook wel vrij weinig.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:26

Wat een lastige situatie zeg met dat drinken, zou zo snel niet weten wat je er aan kan doen. Maar de tip van stenen in de bak moest ik ook aan denken.
Mijn zus heeft 2 bordercollie's en haar pup doet het ook, alleen is de 4 jarige het over gaan nemen, dus maken ze er nu een wedstrijd van.
Na een aantal weken werden ze het zelf ook wel beu en hielden ze er mee op.

Nog een vraag voor de sheltie eigenaren (of andere honden die makkelijk blaffen)
Hoe leren jullie het blaffen af?
Mika blaft nu nog niet veel maar merk dat ze het steeds leuker gaat vinden. Als we met onze stem corrigeren denkt ze oh wat leuk we gaan samen herrie maken :')

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 11:32

yvje86 schreef:

Hier hebben ze in de avond/nacht nooit water. Na de laatste wandeling mogen ze nog drinken. Daarna de bench in en slapen. Als ze er in de ochtend uit mogen, mogen ze naar de waterbak. Maar dit doen ze niet. Nooit gedaan ook. Pas na t eten gaan ze drinken. Meestal 2 slokken en dan lopen ze weer verder.
Boellie heeft in de nacht nooit water gehad hier. Wel bood ik hem in de nacht water aan als we net een plasje buiten hadden gedaan. Mocht ie een slokje pakken en daarna haalde ik het weg. Maar vaak dronk ie niet.
Chick kwam hier(op 1 jaar), en die schrokte super erg(alleen eten). Dat hebben we er ook , redelijk, uit gekregen..
Maar 1,5 liter halen ze hier ook niet per dag.
Ik zou kijken of je als hij drinkt hem weg kan krijgen bij de waterbak. Door hem na een paar slokken te roepen. En dan iets te doen te geven. Of misschien inderdaad het hem moeilijk maken om te drinken zoals romy zei door er stenen oid in te leggen.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 15-03-18 11:33, in het totaal 2 keer bewerkt

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:33

Oh wat gaan jullie hard! Vanaf nu ga ik ook weer mee praten :)

Even voorstellen :D

Mijn sheltie reutje:

Afbeelding

En het sheltie teefje van 11 weken :)

Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 11:33

welkom terug! En wat een dropje! :D

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:37

kiwiwitje schreef:
welkom terug! En wat een dropje! :D

Dankjewel! Het is vooral een draak... Ik ga er nog mee af zien denk ik :') haha

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:38

Jij hebt kleine sheltie’s he ? Hoe gaat het met de pup? :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:41

Ik wist niet eens dat er grote Shelties bestonden, vind ze prachtig maar zou denk ik echt niet bij mij passen.
Prachtige bolletjes fluff Mercury <3