gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:11

Ik laat ze gewoon buiten eigenlijk.. Nooit zo over nagedacht eigenlijk. Wellicht wel een goede optie, als je zeker weet dat dat goed gaat.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:26

Ik vraag het me steeds maar weer af, is mijn konijn lekker vol / heeft veel vacht, of is ze te dik?
Afbeelding

(PS: ze reageert niet op clickertraining wel op geluidjes die ik met mijn mond maak, kan ik dat voortzetten in trainen?)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:37

Leuk dat laatste hokje eoweyn, ik vind hondenhokken ook wel leuk maar die doorgangen zijn zo groot ..

En die buis vinden ze geweldig om doorheen te kruipen :D die lag hier in de tuin dus hebben we die maar gebruikt voor de konijnen.

Met oud en nieuw zullen de konijnen maar even hun oren dicht moeten doen, ik kan ze dan niet ergens anders neerzetten dus hoop dat het mee gaat vallen hier!

M'n viertal gaat nog steeds goed, alleen heel af en toe (1x per dag) ontstaat er toch iets waardoor Ollie achter Flip en/of Lilly aan rent en de plukken vacht weer vliegen .. Hoop dat dit normaal is! Het ander moment is Ollie hun aan het likken dus tsja ..

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:39

ik zou met oud en nieuw niks veranderen... denk dat een andere omgeving meer stress geeft met geluid dan geluid in hun vertrouwde omgeving. Bij paard/kat/hond veranderen wij ook niks.... gewoon alles zoals vertrouwd, wat extra lekkers te eten en een mooi schuil plekje en dan wordt het vanzelf nieuwsjaarsmorgen en is de hele bende weer voorbij ;)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:54

Ja, die doorgang viel me ook al op. Denk dat ik toch voor het houten hok ga. Weinig andere opties zijn er en ze passen straks echt niet meer in mijn ferplast hokken. Dus, als iemand nog graag 2 ferplast grand lodge 120 hokken over wil nemen voor een schappelijk prijsje... :D

Dat jagen is normaal, tenminste, vind ik. Een groepskoppeling duurt altijd langer dan een koppeling met 2 konijnen natuurlijk. Ik ga over 3 weken weer eens kijken of ze samen kunnen. Hopelijk dan het nieuwe hok, is alles fijn neutraal. Ik zet ze onder het afdak, kan ik op m'n gemakje de ren neutraliseren.

Daar zit ook wat in Ilsemarie.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:02

Iemand reactie op mij? :)

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:09

Met nieuwjaar gooi ik alleen een doek over de kooi heen zodat er geen pijlen naar binnen kunnen schieten.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:10

Mijn kat gaat waar ik ga.. dus die gaat met oud en nieuw ook mee naar vrienden. Mijn kat is namelijk veel rustiger als hij bij mij in de buurt is dan wanneer ik hem alleen laat.. mijn kat is raar haha.
Dus over de konijnen twijfel ik, het is vooral dat ik bang ben dat die etters van 2 huizen verderop hun vuurwerk in de tuin gooien.. Onder het mom van ''dat is grappig''.
Koppeling is hier denk ik aardig compleet? Ik weet niet wanneer je dat kan zeggen, ze eten samen, ze drinken samen, ze liggen tegen elkaar aan.. Vechten gebeurde sowieso al niet, geen gejaag, geen gegrom..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:13

Wat bedoel je precies @xniieeenke? Bedoel je de wam onder haar kin? Dat is normaal bij de meeste voedsters. Vanaf een foto valt moeilijk te oordelen of je konijn te dik is. Je mag de ruggengraat en ribben licht voelen. En, ook een andere graadmeter bij een konijn, zolang ze de blindedarmkeutels nog gewoon opeten (en je deze dus niet vindt) is het goed. Te dikke konijnen kunnen dat namelijk niet.

Qua geluidjes, volgens mij kan dat prima.

@Zeeuwsemeid, ja, dan snap ik je bezorgdheid heel goed. Wie weet dan wel verstandig om ze beschut te zetten. Wie weet een kooi met een rennetje eromheen? Mocht die kooi dan toch frustratie opwekken, kunnen ze elkaar toch uit de weg.
Fijn dat het zo goed gelukt is!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:26

In d'r hok blijft het liggen ze poept dat ook meteen weer vol als we het leeg halen in een bepaald hoekje, mja buiten et hok nooit :3

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:34

Nienke, mijn voedster voer ik momenteel weer wat extra erwtenvlokken en luzerne, omdat ik merk dat ze iets inlevert met dit kouder weer. De vlaamse reus is nog in de groei en aan de magere kant dus die kan het ook goed gebruiken. Mijn vlaamse reus oogt heel slank.
Mijn voedster oogt juist erg dik als ze ligt zoals jouw konijn of de foto, terwijl ze ietsjes aan mag komen. Ik voel haar ruggengraad en heupknobbels net iets te goed. Door haar enorme dikke fluffy vacht oogt ze gewoon snel dik.
Mijn vlaamse reus heeft een beduidend minder dikke vacht. Op de foto te zien, heeft jouw konijn ook een lekker vachtje. En de wam hoeft niet overgewicht te betekenen hoor. Dat kan ook gewoon aanleg zijn en sommige rassen hebben eerder/meer wam dan andere.
Zolang je de ruggengraad en ribben lichtjes voelt is het goed.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:36

Het heeft denk ik inderdaad nog even tijd nodig maar heb nog nooit een groep gekoppeld vandaar dat ik het mij afvroeg. Ollie en Puk hangen nog steeds aan elkaar en Flip en Lilly zoeken elkaar steeds op, denk dat er sowieso altijd 1 (of 2) de baas zijn en de andere voor hun aan de kant moet of niet?
Ik moet alleen Flip gaan bijvoeren, die is toch wat magertjes, als hij eet, eet hij 5 happen en dan ziet ie Lilly weer en dan is het eten niet meer interessant, zo snel afgeleid dat dier :') hij eet gelukkig wel goed hooi!

Eoweyn, hoeveel moet ik zo'n groepje van 4 ongeveer aan brok geven? Ik heb echt geen idee, ik geef ze nu nog best veel ivm dat Lilly en Flip dan genoeg krijgen..

Aan die foto kan ik niet zien of dat konijn te dik is of niet, wat eoweyn zegt, je mag best wat botjes voelen maar niet te erg natuurlijk!
M'n oudje zag er best nog goed uit maar schijn bedroog want als je hem vastpakte was het een skeletje, dus denk dat je het beste kunt voelen..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:44

Wat ik met oud en nieuw deed, was het open gedeelte van de ren afdekken met een zijl. Zo konden ze het verder niet zien, verder heb ik niks veranderd.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:47

ik doe eigenlijk niks aan mijn konijntjes met oud en nieuw. Ze zitten gewoon de hele dag in hun hol verstopt :D
We hebben trouwens weer ratten in onze tuin, ze zaten ook in het konijnenhok. Gelukkig komt de rattenbestrijding. het laatste uur heeft geslagen voor de ratjes }>

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:49

Bedankt! Ik voel d'r soms wel maar meestal springt ze dan weg. Voor zo ver ik kan voelen is ze goed bezig :P
Ze eet gevarieerd

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:50

xniieeenke schreef:
In d'r hok blijft het liggen ze poept dat ook meteen weer vol als we het leeg halen in een bepaald hoekje, mja buiten et hok nooit :3

De blindedarmkeutels? Dan zou ik toch maar iets aan de voeding veranderen want dat is niet goed..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:52

_Tarzan schreef:
Het heeft denk ik inderdaad nog even tijd nodig maar heb nog nooit een groep gekoppeld vandaar dat ik het mij afvroeg. Ollie en Puk hangen nog steeds aan elkaar en Flip en Lilly zoeken elkaar steeds op, denk dat er sowieso altijd 1 (of 2) de baas zijn en de andere voor hun aan de kant moet of niet?
Ik moet alleen Flip gaan bijvoeren, die is toch wat magertjes, als hij eet, eet hij 5 happen en dan ziet ie Lilly weer en dan is het eten niet meer interessant, zo snel afgeleid dat dier :') hij eet gelukkig wel goed hooi!

Eoweyn, hoeveel moet ik zo'n groepje van 4 ongeveer aan brok geven? Ik heb echt geen idee, ik geef ze nu nog best veel ivm dat Lilly en Flip dan genoeg krijgen..

Aan die foto kan ik niet zien of dat konijn te dik is of niet, wat eoweyn zegt, je mag best wat botjes voelen maar niet te erg natuurlijk!
M'n oudje zag er best nog goed uit maar schijn bedroog want als je hem vastpakte was het een skeletje, dus denk dat je het beste kunt voelen..

Moeilijk... Ik zou zeggen, geef ze naar hun gewicht en stem het daarop af. Mijn groep kreeg zo'n 80 gram voor 4, het wisselt nogal. Maar ik geef dan ook minimaal biks.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:05

Volgens mij doet ze dat om haar hokje weer 'van zichzelf' te maken ze gooit het hooi ook overal en nergens heen door het zaagsel etc om haar eigen huisje weer te maken?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:07

Ik begrijp je niet? Ik zei iets over de blindedarmkeutels, jij zegt dat die keutels overal liggen waarop ik zeg dat dat niet goed is, die hoort ze op te eten, en nu komt dat omdat ze haar hok eigen wil maken? Euh...

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:14

Ehm ik had het over die keutels, jij noemt een reden die jij denkt en ik denk een reden de ik denk :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:40

Ik snap niet wat dat met een te dik konijn te maken heeft, vandaar :)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:07

Ik kom even binnen vallen met een vraag.
Mijn hok, dat ik al tweedehands heb gekocht heeft een opknapbeurt nodig, of er moet een ander hok komen. Maar dit hok bevalt eigenlijk nog prima :o.
Nu vroeg ik mij af, of iemand van jullie ervaring heeft met plakplastic aan de binnenkant van het hok, zodat de urine niet in het hout trekt?

Het liefst knap ik dit hok op, want het is alleen het dak + 1 hoek die niet meer geweldig zijn. Het dak is geen punt. Maar die hoek zou ik graag wat meer 'urine bestendig' willen maken.
Als iemand nog andere tips heeft dan plak plastic, hoor ik het ook graag :o

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:14

Ik neem aan dat je de bodem van het hok bedoeld? Ik heb er een nieuwe bodem in getimmerd.. het hout was door en door rot, dus iets eroverheen zou niet echt meer helpen. Dus ik heb er een bodem ingelegd met beits behandeld die niet schadelijk is voor dieren, de beits voorkomt ook dat de urine er in trekt.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:16

Ik bedoel inderdaad de bodem.
Dankje voor de tip!
Weet je zo ook welke beits het was?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:17

xxnienkeex, bedoel jij niet de gewone keutels die overal door het hok heen gaan?

Ah, zoiets wil ik ook voor erbij Eowyn. Alhoewel.. Wat vraag je voor zo'n Lodge?
Ik heb de 140 Plus staan en echt.. Wat een ideaal hok! Nergens waar geurtjes intrekken, niets dat krom trekt door pies enzo.. Ik ben fan van kunststof :j.

Een ijzeren plaat erover zou ook nog een optie zijn, Itsme.