Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sweetsox

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:11

Hier helaas geen ruimte. Zoek al een goed huis voor mijn chinchilla's eventueel met kooi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:14

Ik blijf het toch wat apart vinden dat sommigen hier zo 'makkelijk' doen over het herplaatsen van hun dieren. Kan zijn dat het in de reptielenwereld meer geaccepteerd is (hoewel chinchilla's daar niet onder zouden vallen dan), maar ik vind het persoonlijk toch heel naar. Ik vraag me dan ook echt af wat nou de redenen zijn om ze weg te doen en in het geval van de schildpad snap ik de huisvestingskwestie wel omdat je die situatie nog niet had toen je hem kocht, maar toch. Ik vind het sneu voor de dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:18

Tjah ze willen ander kleurtje. Of dier is niet meer belangrijk voor de fok. Zo heb ik mijn Regius ook goedkoper kunnen overnemen. Hij kon er niks meer mee. Dus kon deze ook goedkoper weg.

Toen mijn vader met vogels kweekte. Ruilde hij ook veel.

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:18

nee hoor redpassion ik ben het helemaal met je eens
ik en mijn vriend, als we iets aanschaffen zorgen we ervoor tot z'n dood en geen dingen van ik wil iets anders geen ruimte meer of heb geen tijd etc.
Wij hebben een boel reptielen en aquariums staan, en daar gaat echt niks van weg wat er ook gebeurt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:21

Lastige situatie KingYasFenn. En katten laten zich nu eenmaal niet zo gemakkelijk iets zeggen ;)

Jouw probleem is één van de redenen dat ik eigenlijk geen 'hok'dieren meer wil, maar enkel iets wat volledig los in huis kan. Ik heb vroeger kleurmuizen gehad, echt super leuke beestjes maar mijn ene kat kon het ook niet laten ze te beloeren (en te bespringen..) als ik ze los liet lopen. Haha, klinkt wel heel onnozel ook zo, maar mijn andere kat was zo'n doetje die er niet naar omkeek :P Ons konijn liep ook gewoon tussen de hond en de katten door in huis, moesten we het bezoek altijd waarschuwen dat er ook nog ergens een konijn rondhupste :))

Dieren herplaatsen is iets wat ik hoop nooit te hoeven doen :) Hier blijft ook alles tot ze het loodje leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:24

Blij dat te lezen Saaarr. :) Het zijn toch levende wezens waarvoor je verantwoordelijk bent.

love_western schreef:
Hij kon er niks meer mee

Zoiets vind ik dus heel erg om te lezen. Alsof het om een oud paar schoenen gaat.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:28

tja, als je echt een vogel... (kweker? fokker?) bent en je hebt zo'n 50 vogels dan kan je makkelijker zeggen: deze 3 zijn mijn huisvogeltjes en de rest is gewoon fokvogel (heeft dat zo?)

edit: oud collega van mijn vader waar mijn vogel vandaan gaat komen die vangt ook vogels van andere op en die zitten in de voliere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:32

Tja, dat de jongen verkocht worden als je fokt, daar heb ik geen moeite mee (mits nieuwe eigenaren een beetje gescreend worden). Maar de ouderdieren zouden toch in de eerste plaats huisdieren moeten zijn, als je er dan te veel krijgt fok je misschien op te grote schaal. Dieren gebruiken voor de fok en ze afdanken als ze dat doel niet meer kunnen dienen vind ik echt vreselijk.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:38

ja maar ik heb het dan ook over soms krijgt ze jongere vogels, die kan ze ook niet allemaal houden en omdat ze soms al tam zijn of nog jong genoeg zijn zegmaar doet ze ze naar goede baasjes om te zorgen dat ze de oudere vogels die niet meer naar een ander baasje kunnen in de voliere kan houden.
vriend van mijn ouders met een fokkerij die had een vogeltje die had net 1 nestje gehad en toen kwamen er mensen met hun kindje kijken voor een klein vogeltje en dat kindje vond vogeltje zo leuk en ging heel goed samen dus uiteindelijk heeft hij ze dat vogeltje gegeven. maar die doet eigenlijk nooit zijn ouderdieren weg. behalve dan als ze jonger zijn bij dit soort gelegenheden. maar eerst heel veel gebruiken voor de fok en dan weg doen doet ie niet, als ze oud zijn gaan ze gezellig de voliere in van hun oude dag genieten. (de rest zit ook heel goed hoor!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:46

RedPassion schreef:
Blij dat te lezen Saaarr. :) Het zijn toch levende wezens waarvoor je verantwoordelijk bent.

love_western schreef:
Hij kon er niks meer mee

Zoiets vind ik dus heel erg om te lezen. Alsof het om een oud paar schoenen gaat.

Slang was gewoon niet interessant meer voor de fok qua genen en welke kleuren die hij doorgaf. Hij vraagt dus voor deze dieren ook niet de hoofdprijs. Maar wil gewoon dat ze een goed plekje krijgen.

Maar ik heb ook met vogels gekweekt. En gegeven moment zijn ouderdieren niet meer interessant om mee te fokken. Meestal vanwege incest. Dus dan ruilde ik ze in voor andere vogels. Zodat ik nieuw bloed had en de andere kweker ook.

Alleen de vogels die ik hield als huisdier bleven tot hun dood.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:54

@ RedPassion

Ik snap je volkomen.
ik zou ook nooit een van mijn dieren herplaatsen omdat ik er niks meer mee heb of een andere reden.
ik ben volledig verliefd op al mijn dieren vanaf het begin tot het eind!
Met enorm veel pijn in mijn hart heb ik na 2,5maand overwegen en oplossingen bedenken (zoals het terrarium op de vloer zetten en dan een hek erom heen bouwen, zodat hij zeker een hok van 10 x 10 had om rond te lopen. Hier begon hij over het hekwerk te klimmen en viel dan vervolgens aan de andere kant heel hard naar beneden. Toen ik er plexiglas voor maakte liep hij ertegen aan te bonken totdat het meegaf, 'omhoog sprong' en hij er buiten zat... , vervolgens heb ik geprobeerd een kamer alleen voor hem te maken, dit ging op zich wel goed maar dit kon ik niet warm genoeg houden voor hem in de winter/herfst maanden(tot en na zijn winterslaap).. Hij begon dan in een hoekje te slapen en ging in oktober dan al niet meer eten, dat vind ik persoonlijk te vroeg) daarna heb ik geprobeerd hem altijd los te laten zoals voorheen en hem gewoon altijd ergens onder uit te halen als hij ergens onder kroop. De katten sloot ik dan 3uur in hun kamertje op zodat hij 3uur lekker kon lopen en ik liet ze daarna weer los, dan kon hij alsnog rondlopen. Dan maakte hij gewoon zeker 8uur per dag buiten zijn terrarium, maar als ik hem terug zet, gebeurde het tegen de ruiten aan bonken weer opnieuw en wilde hij er gewoon niet in blijven zitten...voor 2 x2 zit hij op vier vierkante meter en het is gewoon te min, ook al draait hij 8 uur (zijn actieve uren) buiten zijn terra.. )

Ik doe dit dus echt niet omdat ik op hem uitgekeken ben.
en toen ik hem heb aangeschaft had ik een huis met een tuin waar hij zomers buiten zat en in de herfst in een schuur met warmte lampen en matten.Dit ging uiteraard prima.
Om financiële redenen kon dit gewoon niet meer en ben ik kleiner moeten gaan wonen.
nu heeft hij als hij buiten zijn bak is net zoveel ruimte als voorheen ( in de tuin en schuur) , maar hij is niet op zijn gemak buiten de bak en dat vind ik doodzonde...

Ik gun hem gewoon meer dan dat hij nu bij mij krijgt.
Ik doe hem dus ook echt niet weg als hij bij iemand komt die hem weer in een terra zet.
hij moet naar een plekje waar hij lekker in de tuin kan rondrennen in de zomer met eventueel maatjes, waar hij zich weer helemaal prettig voelt :j
waar hij als het kouder wordt volle ruimte heeft in een schuur of bij mensen binnen :j

Zolang dat niet zo is, blijft hij lekker hier en blijf ik opzoek naar manieren om hem een zo prettig mogelijk leven bij mij te geven... :)
ik ga hem gewoon echt niet wegdoen om hem achteruit te helpen in zijn omstandigheden.
Had ik van te voren geweten dat het allemaal zo ging lopen met mijzelf en dat ik in een huisje kwam zonder (zijn) tuin, had ik hem nooit aangeschaft.

Het is gewoon zo dat ik er echt veel moeite mee heb, maar als hij er op vooruit gaat, dan weet ik dat het beter is :j

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:34

Komt een schildpad eigenlijk als je hem roept? Want anders heb je hem los en kom je terug ben je je schildpad kwijt? En hoe groot word die van jou ongeveer vergeleken met een kat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 20:24

Vogels ruilen gebeurd ook erg veel om ervoor te zorgen dat je vers bloed in je populatie houd, als je dit niet vaak genoeg doet krijg je inteelt wat voor meer problemen zorgen kan.

Over schildpadden gesproken, kennen jullie de Franky Cam? Dat is een schildpad met een camera op zijn rug, die gewoon vrij rond mag lopen in en dierenwinkel :D

http://www.louspetshop.com/franky-cam

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 20:37

Jammer dat je je schildpad weg moet doen. Vind het zulke toffe dieren.

Ik heb gelukkig nog nooit dieren hoeven herplaatsen, ik zou het ook niet fijn vinden. Kies daarom ook voor dieren die niet extreem oud worden; ik vind bijv wimpergekko's heel erg leuk maar als ik dan lees dat die 20 kunnen worden...

Maar met mijn dwergmuizen is het ook anders. Ik vind ze allemaal heel leuk, maar ik ben niet echt gehecht aan één muis (op een van mijn oudere vrouwen na dan). Ze zien er natuurlijk ook allemaal exact hetzelfde uit.
De jongen verkoop ik meestal maar als ik extra muizen heb gebruik ik ze ook als voer.

Die Franky cam :')

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 20:59

liliekska schreef:
Komt een schildpad eigenlijk als je hem roept? Want anders heb je hem los en kom je terug ben je je schildpad kwijt? En hoe groot word die van jou ongeveer vergeleken met een kat?

komt een schildpad terug als je hem roept. Meestal niet .. maar dit komt vooral ook omdat ze niet echt als huisdier in huis zetten. De meeste grieken worden namelijk gewoon in een tuin + schuurtje gezet.
maar mijn Griekje, Gyros heb ik al vanaf zo jong en hij is zo gewend dat hij dit wel doet , als ik hem in huis roept komt hij wel :j echter als hij er echt geen zin in heeft, dan heeft hij lak aan mij en komt hij niet.. :') maarja, dat doen honden ook wel eens.. :p

Een Griekse landschildpad wordt ongeveer een a4tje.
Ze worden dus echt niet groter als een kat, maar mijn katten zijn gewoon ineens veranderd in terror.
ze klimmen op hem en liften dan mee, entja, dat vind hij niet fijn...
of ze duwen met hun pootje op hem en dan kan hij niet verder lopen..

Het is gewoon niet leuk meer
en het klinkt cru, maar een kat hecht zich voor mijn gevoel meer dan mijn schildpad. ( hij komt dan wel als ik hem roep, maar als ik 3 weken op vakantie ben, boeit het hem niks..)
ik heb er eerst ook serieus over gedacht om mijn irritante kat een nieuw plekje te geven, maar toch kan ik dat minder goed dan mijn schildpad een plek geven, helemaal omdat ik van hem weet dat hij ook lekker recht heeft op naar buiten gaan etc! :j

(entja, mijn kat zit wel oke bij mij :') )

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 23:15

Wat een gave dieren komen hier voorbij! :D

Weet iemand van jullie nog iemand die een volwassen wimpergekko te koop heeft? :)

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 00:14

Slakken bleken vrij van wormen gelukkig , dus bij deze ...
[BB-ITP] slakkenbak opgeruimd

Bij mij gaan dieren alleen weg als het bevorderlijk is voor het dier , bijv. Omdat ik het dier niet alles meer kan bieden .
En de kuikens van m'n vogels ( waar ik niet echt mee kweek ) .
Mijn dieren zijn mijn kinderen en die zet je niet zomaar ter adoptie .

Maar ik zal nooit zomaar over een ander oordelen wat dat betreft .

Helaas heb ik voor de chins nog de schildpad plek etc.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 07:38

Bij mij wisselde er welleens wat dieren hoor... Veranderde kweekplannen. Mooie ruil.. Etc etc.. Maar wel altijd gezorgd dat ze goed terrecht kwamen, maar ik had dan wel ruim 20 boas, regiussen en corns. :-)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 08:17

Martine_R schreef:
Wat een gave dieren komen hier voorbij! :D

Weet iemand van jullie nog iemand die een volwassen wimpergekko te koop heeft? :)

Wij hadden er 2, maar die zitten nu bij de Kameleon in Tilburg. Dus nog wel te koop.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:56

Gyros heeft sneller een huisje gevonden dan ik dacht.
Hij gaat ongeveer 10km verder op in een tuin wonen met 8 mede Griekse landschildpad maatjes!
in de winter hebben ze een geïsoleerd schuurtje, waar ook warmtelampen en matjes aanwezig zijn.
Zomers kunnen ze hier in en uit lopen en hebben ze genoeg ruimte om lekker met zijn alle buiten te lopen! :j

het gaat voor mij allemaal een beetje snel,
maar er is afgesproken dat hij daar blijft.
op het moment dat ik de mogelijkheden heb en een tuin etc. mag ik contact op nemen om eventueel hem terug over te nemen, eventueel ook nog met een andere dame, zodat hij bij mij niet alleen komt te zitten.
Ook hebben we af gesproken dat hoe dan ook, als hij hem wil wegdoen (om wat voor reden dan ook) dat ik de eerste ben die mag besluiten hem terug te nemen.

Hij krijgt het daar prachtig voor mijn gevoel :j

ik ben ondanks het snelle besluit wel echt blij dat het zo afloopt :D
en ik mag overigens ook altijd op bezoek! *\o/*

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:10

Erg dubbel , sterkte maar ook gefeliciteerd .

Rango lijkt(voor het blote oog) nu toch weer een groeispurt te hebben ... Ben benieuwd .

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:14

cherell0 schreef:
Erg dubbel , sterkte maar ook gefeliciteerd .

precies,
het liefst hield ik hem en was hij nooit bij mij weggegaan.
maar ik heb gewoon moeten inzien dat de veranderingen van woning de afgelopen tijd (waar ik echt zelf voor heb gekozen helaas) hem niet goed deden.

Ik ben enorm blij voor hem,
maar vind het zelf enorm zwaar....

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:57

:(:) komt wel goed , alles voor onze beesjes .

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:52

Vraagje omdat er enkele offtopic berichten langs komen: vinden jullie het prettiger om het topic te verhuizen naar de Huiskamer zodat er gerust uitgebreid offtopic gepraat kan worden? Of blijven jullie liever hier, waar het wel echt ontopic moet blijven (en offtopic mogelijk verwijderd wordt)?

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:55

Liever ontopic!