Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 08:39

1 van mijn jonge dames heeft een bloeduitstorting op haar oortje, moet ik hier mee naar de dierenarts of even afwachten?

Lies_Miek

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:49

Ik zou het even aankijken en goed in de gaten houden Arrabel. Je kooi is trouwens leuk geworden!

Ik heb net ook weer de dames verschoond en verrast met een nieuwe inrichting. Laat meestal de ratjes dan gewoon in de kooi. Harley loopt om me heen te hupsen en steeds te kijken wat ik doe en de rest boeit het niet en dat ligt gewoon in een hoekje met zijn allen te slapen :P Ik doe het trouwens in delen, eerst onderkant van de kooi en dan de bovenkant.

Hoe doen jullie het eigenlijk met hok verschonen? Ratjes erin of eruit en waarom?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 17:09

Ik stop mijn dames altijd in mn transportbox. Als ik ze in de kooi laat zitten schiet het niet op en doe ik er al gauw 2x zo lang over. En daarnaast hangen ze altijd in m'n poetsdoek dus dat helpt ook niet :=

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 17:23

toen de ratjes hier nog stonden liet ik ze altijd gewoon door huis lopen als ik bezig was. Leuke speeltjes etc neer zetten en ze vermaken zich wel :j

Is het een klein plekje Arrabel? En het zit niet in het oortje zelf? Als dat laatste niet het geval is zou ik het gewoon even aankijken. Mocht je denken het is toch een te groot 'wondje' etc kan je altijd je DA nog ff bellen ;)

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 23:50

Mijn dames en heren hebben sinds kort een eigen kamer, dat is helemaal een luxe ;)
De loge's of opvangnestjes lopen los in een speciale ren in de kamer, kan ik ze goed in de gaten houden!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 00:01

Wat voor ren is dat? :) Die voor konijnen kunnen (die van mij althans) ze gewoon doorheen haha.

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 15:21

Zo na 10 jaar ratten ervaring te hebben.. Nu toch besloten om te fokken. Ik heb uit een zeer goede bloedlijn een mooi naakt vrouwtje ( beauty )van half jaar die al een tijd bij me is en sinds vandaag een super mooi naakt mannetje ( balle ) genaamd. Morgen krijg ik nog een jonge man voor hem als gezelschap. En dan gaan we ons langzaam richten op het krijgen van jongen jeeeejjjj

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 15:32

Ga je met naakten fokken? Dat zou ik dus echt nooit doen :n

@Jorinda: als je een ren zou willen voor je uksters kan je dat maken van houten planken. Wel hoog genoeg anders springen ze eroverheen :P maar zou het niet van gaas maken, want dan klimmen ze er wel overheen haha. Wel ideaal trouwens, hoef je niet je hele kamer ratproof te maken hihi

@taartje: Leuk dat je een kamer voor ze hebt! Heb ik hier ook tijden gehad en kon er uren blijven :D

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 15:52

Jorinda schreef:
Wat voor ren is dat? :) Die voor konijnen kunnen (die van mij althans) ze gewoon doorheen haha.

Deze ren heb ik :
http://www.petsplace.nl/knaagdier/dierenverblijven/konijnenren_monaco_plano_~M-604027

MirandaNH schreef:
Ga je met naakten fokken? Dat zou ik dus echt nooit doen :n

@Jorinda: als je een ren zou willen voor je uksters kan je dat maken van houten planken. Wel hoog genoeg anders springen ze eroverheen :P maar zou het niet van gaas maken, want dan klimmen ze er wel overheen haha. Wel ideaal trouwens, hoef je niet je hele kamer ratproof te maken hihi

@taartje: Leuk dat je een kamer voor ze hebt! Heb ik hier ook tijden gehad en kon er uren blijven :D

Ja een kamer is heerlijk! Ik zit er soms ook hele avonden! Alle groepen mogen er dan een voor een uit en dat vinden ze erg leuk!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 22:07

Nathas zit je vrouwtje alleen..? Bewust fokken met naaktratten zou ik ook echt niet aan beginnen..

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 22:29

Hoe doen jullie het met stofzuigen trouwens? Zijn die van jullie bang voor het geluid?
Sarah die kwam vandaag zelfs even met haar hoofd uit het hokje kijken wat ik in godsnaam allemaal aan het uitspoken was :')

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 22:50

Stofzuigen, haar föhnen, rammelende borden, krakende chipszakken; moeten ze maar aan wennen imo. Die van mij kijken wat dat betreft nergens meer van op, kwestie van gewenning :)

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 04:49

Mijne steken hun neus in de zuigmond als ik bezig ben, wel met tralies ertussen uiteraard :P

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 08:56

Mijn dames, zitten niet alleen maar met zijn 3en samen. En waarom niet met naakt fokken? Zie alleen staan niet doen maar geen rede er bij... Tevens in mijn dame niet naakt naakt maar fuzz

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 09:04

Heb je ook maar iets van research gedaan voordat je hebt besloten te gaan fokken? http://www.kleineknaagdieren.nl/artikel ... /index.php

Hartstikke leuk dat je hebt besloten om te gaan fokken, maar ik krijg er een beetje de kriebels van als iemand bewust dieren met een afwijking op de wereld wil gaan zetten, met alle risico van dien.

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 10:02

Vanillia schreef:
Heb je ook maar iets van research gedaan voordat je hebt besloten te gaan fokken? http://www.kleineknaagdieren.nl/artikel ... /index.php

Hartstikke leuk dat je hebt besloten om te gaan fokken, maar ik krijg er een beetje de kriebels van als iemand bewust dieren met een afwijking op de wereld wil gaan zetten, met alle risico van dien.

Dit heb ik idd gelezen ja.. Maar ik zet niet een naakt tegenover een volledige naaktrat. En tevens heb ik me verdiept in de bloedlijn van beide ouders.... Ik ken tot 6 generaties voor mijn ratten de ouders etc... Allemaal gezond zonder afwijkingen. Ik houd hier dus juist rekenschap mee. Ook weet ik dat de melkproductie van een naakt vrouw minder is. Maar zoals ik al zei mijn vrouw is een fuzz en moeder van haar ook en waren geen problemen. Ik stort nme echt niet als een dolle stier ergens op hoor :D en ik ga ook niet meteen fokken nu ik wil dat mijn vrouw namelijk een jaar is en dat is ze nog niet. Ze is nu 8 maand en ik wil dat men man minimaal een half jaar is. Ik kijk namelijk ook naar karakters alsik na deze 4 maand waarin ik beide partijen ga bestuderen 1 van de 2 niet geschikt vind gaat dit niet door. En teven heb ik een mooie red eyed Siamees vrouw en ga ik vandaag een mooie man halen als gezelschap voor de andere man en dat word dan ook de combi van Siamees rood oog met Siamees zwart oog.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 19:32

Nathas schreef:
Vanillia schreef:

Dit heb ik idd gelezen ja.. Maar ik zet niet een naakt tegenover een volledige naaktrat. En tevens heb ik me verdiept in de bloedlijn van beide ouders.... Ik ken tot 6 generaties voor mijn ratten de ouders etc... Allemaal gezond zonder afwijkingen. Ik houd hier dus juist rekenschap mee. Ook weet ik dat de melkproductie van een naakt vrouw minder is. Maar zoals ik al zei mijn vrouw is een fuzz en moeder van haar ook en waren geen problemen. Ik stort nme echt niet als een dolle stier ergens op hoor :D en ik ga ook niet meteen fokken nu ik wil dat mijn vrouw namelijk een jaar is en dat is ze nog niet. Ze is nu 8 maand en ik wil dat men man minimaal een half jaar is. Ik kijk namelijk ook naar karakters alsik na deze 4 maand waarin ik beide partijen ga bestuderen 1 van de 2 niet geschikt vind gaat dit niet door. En teven heb ik een mooie red eyed Siamees vrouw en ga ik vandaag een mooie man halen als gezelschap voor de andere man en dat word dan ook de combi van Siamees rood oog met Siamees zwart oog.

Dan ga je al gelijk de fout in.
Met een dame fok je in de leeftijd van 5 Tot 8 maanden. Hierna is het bekken al niet soepel genoeg meer met alle risicos van dien.

Met fuzz/naakt fokken is niet aan te raden omdat de dieren gehandicapt zijn.
Ze verliezen veel warmte omdat ze geen vacht hebben en raken erg snel beschadigd door nageltjes of spelen met andere ratten.
Ook hebben ze meestal gekrulde snor en wimperharen die irritatie kunnen geven aan de ogen/huid.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 08:36

MirandaNH schreef:
toen de ratjes hier nog stonden liet ik ze altijd gewoon door huis lopen als ik bezig was. Leuke speeltjes etc neer zetten en ze vermaken zich wel :j

Is het een klein plekje Arrabel? En het zit niet in het oortje zelf? Als dat laatste niet het geval is zou ik het gewoon even aankijken. Mocht je denken het is toch een te groot 'wondje' etc kan je altijd je DA nog ff bellen ;)

Beetje late reactie maar het plekje op het oor (bloeduitstorting) is gelukkig al weer bijna weg.
Ter info voor mochten andere mensen dezelfde ervaring hebben, het gaat dus weg ;)

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:18

Fijn dat het plekje alweer weg is Arrabel :)

En over naaktratjes en fokken.. Tjah ik heb hier ook 3 dames maar aan fokken met naaktratjes zou ik niet beginnen. Fokken hoor je ook meer op karakter te doen dan de uiterlijke kenmerken vind ik eigenlijk persoonlijk. Maar blijft natuurlijk altijd een discussiepunt ;)

Ratjes hier los gebeurt niet op mijn kamer. Heb al een keer gehad dat een rat 3 dagen in de muur heeft doorgebracht :') Was ergens erin gekropen maar er zat een oude deurpost dus ver kwam ze niet maar eruit komen deed ze ook niet :P uiteindelijk maar voer en water voor het gat gezet en afgewacht tot ze eruit kwam. Dat beest was trouwens echt een meester in het ontsnappen :')

Kleine lelijkerd Haggis.. Je ziet hier wel goed trouwens dat ze op haar hoofd nog fuzzy is :P
Afbeelding

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:31

Ik heb gisteren ook de kooi weer verschoond. Toch een werk iedere keer. Eerst alles eruit halen is al een hele klus, haha. Ze gaan in de tussentijd in een transportkooitje. Ben meestal een half uurtje bezig.

Stofzuigen vindt Harley niet eng, Chopper vindt het wat minder leuk. Maar het gaat al beter. Voorheen ging ze bij ieder hard geluid meteen haar huisje in, maar ze heeft nu door dat bij het geluid van een hard krakend zakje daarna lekkere pitjes tevoorschijn komen. Dus nu gaat ze net als Harley direct zo dicht mogelijk naar me toe om een pitje aan te pakken. Zo lief! :) :)

Arrabel gelukkig is het plekje vanzelf weggegaan. Dat is erg fijn!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:16

Ik doe mijn de dames ook altijd even in een reserve kooi als ik de grote kooi ga verschonen.
Hoe doen jullie dat met de hangmatjes als ze in de was zijn?
Hebben jullie 2 setjes of zitten ze dan even zonder hangmatjes?
Daar zit ik nog een beetje mee te rommelen, maar ik moet gewoon meer hangmatten hebben :D

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:03

Ik heb 2 a 3 setjes (wel allerlei verschillende dingetjes, is leuk voor de variatie ;)
ik verschoon mn setjes 1 a 2 keer in de week omdat ik vind dat ze anders erg gaan stinken (maarja heb 1 kooi met 7 heren en 1 met 13 dames en nog een met 4 dames dus dat wil wel :) )

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:06

Taartje schreef:
Ik heb 2 a 3 setjes (wel allerlei verschillende dingetjes, is leuk voor de variatie ;)
ik verschoon mn setjes 1 a 2 keer in de week omdat ik vind dat ze anders erg gaan stinken (maarja heb 1 kooi met 7 heren en 1 met 13 dames en nog een met 4 dames dus dat wil wel :) )

Wow 24 ratjes :wow: dat zal je ook heel wat aan eten kosten!
Heb je een opvang?

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:13

Arrabel schreef:
Taartje schreef:

Wow 24 ratjes :wow: dat zal je ook heel wat aan eten kosten!
Heb je een opvang?

Nouja ze eten ongeveer zon 10 kilo voer per maand weg ;)
Maargoed bestel het bij ratrations.nl en dat kost wel iets meer maar is goed voer dus heb het ervoor over ;)
Ik vind het schoonmaakwerk af en toe een stuk vervelender :P

Ik heb geen opvang maar ben een van de knuffelproject adresjes van stichting Ratjetoe.
Bij erg moeilijke ratten en nestjes wordt ik regelmatig gebeld of ik weer kan helpen!
Daarnaast heb ik ook bij de dierenambulance enz stage gelopen dus weten ze me vaak ook vanuit die hoek te vinden.
En ja ik ben nou eenmaal zwak dus dan blijft er af en toe is iets hangen (moeders of wat rittens) en dan heb je er zo 24 ;)
Maargoed op mn hoogtepunt had ik er 31 dus dan valt het nu wel mee!

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:20

hallo, tijdje geleden postte ik hier een vraag over mijn "mannetje"... mannetje bleek inderdaad een vrouwtje en is dus helaas ook zwanger :(

Mn huisgenoten vonden het leuk om er een cam op te zetten, dus voor iedereen die het leuk vind: http://www.ustream.tv/channel/rattentv? ... ium=social

Cam staat gericht op dr huisje, dus je ziet dr niet altijd.. ik denk dat het niet lang meer gaat duren! Ik heb zelf geen ervaring met nestjes en dit was ook helemaal niet de bedoeling. Ik hoop dus maar dat alles goed gaat!